نظرسنجی

نظر شما درباره برکناری علی خطیر؟

نظرسنجی

طرح مالک جدید استقلال برای تغییر نام این تیم به «استقلال خلیج فارس» را مناسب می‌دانید؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

ملی‌پوش کشتی فرنگی کشورمان به خبرورزشی گفت: اگر این چرخه انتخابی و این شفافیت نبود، شاید تغییر وزن می‌دادم، اما حالا می‌خواهم در وزن خودم کشتی بگیرم.

مردانی: شفاف‌سازی، مهم‌ترین موضوع در چرخه‌انتخابی است
خبرورزشی/ مهدی شیروانی؛ ملی پوش کشتی فرنگی کشورمان در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۷ پاریس و ۲۰۱۸ بوداپست در اوزان ۵۹ و ۶۰ کیلو یکی از مدعیان اصلی وزن اول برای حضور در المپیک محسوب می‌شود. مهرداد مردانی در بازیهای‌آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا به‌رغم غلبه بر نفر سوم جهان (کره‌جنوبی) درمصاف با نایب‌قهرمان‌المپیک (ژاپن) شکست خورد و به‌مدالی بهتر از برنز نرسید. کشتی‌گیر پرتلاش ایذه‌ای بعدِ مدتی دور از تیم‌ملی، با انگیزه فراوان تمرین می‌کند شاید به المپیک برسد. مردانی در پاسخ به سوالات خبرورزشی گفت:
* اوایل شیوع کرونا خودمان را قرنطینه کردیم و از خانه هم بیرون نمی‌آمدیم تا مانع شیوع بیشتر و انتقال احتمالی کرونا به خود و خانواده شویم. چون باشگاه‌ها و اماکن ورزشی تعطیل بود، بیشتر کار‌های دو ومیدانی، کوه پیمایی، زدن وزنه و بدنسازی‌کشتی انجام می‌دادم تا کم و بیش بدنم را آماده نگه دارم. به همراه ملی‌پوشان ایذه‌ای مثل رامین طاهری، حسین اسدی و تعدادی از جوانان پای ثابت این برنامه‌های تمرینی بودیم.
* در همین ایام کرونا بعد از مراقبت‌های اولیه برای انجام تمرین و حفظ آمادگی جسمی، حدود دو ماه در تهران تمرین کردم و مزاحم پژمان پشتام و مربی زحمتکش ایشان محمد صفرزاده بودم.
* قبلاً شناختی از آقای صفرزاده نداشتم و از طریق پشتام با ایشان آشنا شدم. الان می‌دانم که چه آدم دلسوز، پرتلاش، کاربلد و بدون توقع و چشمداشتی در کشتی هستند که خیلی بی‌سر وصدا و بدون تبلیغ و جنجال به پیشرفت کشتی‌فرنگی شهرری، تهران و ایران کمک می‌کند و تمام زندگیش را وقف کشتی و شاگردانش کرده است. مراقبت و مواظبت از شاگردانش را وظیفه خود می‌داند. برای فراهم کردن محل تمرین، ضدعفونی کردن لوازم و وسایل باشگاه، هماهنگ کردن برای آمدن کشتی‌گیران تهران، البرز و سایر مناطق به‌عنوان حریف تمرینی، بسیار فعال و پیگیر بود. وظیفه خودم می‌دانم از ایشان خیلی خیلی تشکر کنم.
* قبل از چرخه‌انتخابی هم برای عضویت در تیم‌ملی مسابقه انتخابی داشتیم ولی بزرگترین فرقی که این چرخه‌انتخابی با همه برنامه‌ها و تدابیر قبلی جهت گزینش ملی‌پوشان دارد، همین موضوع شفافیت در نحوه انتخاب ملی‌پوشان صاحب دوبنده تیم ملی است.
 
مردانی: شفاف‌سازی، مهم‌ترین موضوع در چرخه‌انتخابی است
* دوره‌های قبلی هم آقای محمد بنا برای معرفی کشتی‌گیران انتخابی برگزار می‌کرد. اما الان، چون شفاف‌تر شده فکر کنم خیلی بهتر است. حتی قبل از شروع انتخابی هم هرکس می‌داند باید از کی شروع کند و در کجا تکلیفش روشن می‌شود.
* به‌رغم دوری یکی دو ساله از تیم‌ملی، همه حریفان داخلی و خارجی خودم را خیلی خوب می‌شناسم و می‌دانم که همه آن‌ها خوب هستند و پرتوان، ولی باتوجه به همین شفافیتی که در چرخه‌انتخابی هست، الان انگیزه من نسبت گذشته خیلی بهتر و بیشتر شده است.
* اگر این چرخه انتخابی و این شفافیت نبود، شاید تغییر وزن می‌دادم، اما حالا می‌خواهم در وزن خودم کشتی بگیرم. وزن طبیعی بدنم الان ۶۵ کیلوست که برای حضور در ۶۰ کیلو مشکلی ندارم. با این شرایط و شفافیت هرکس آماده‌تر است به المپیک می‌رود. زمان زیادی هم داریم تا رسیدن به المپیک، امیدوارم همه چیز خوب و مناسب طی شود.
* الان دیگر هیچ‌کس با یک باخت و شکست در یک انتخابی حذف نمی‌شود، یا با یک برد و پیروزی یا موفقیت در یک انتخابی هم به تیم‌ملی نمی‌رسد. الان همه جوانان و مدعیانی که حتی به المپیک هم فکر نمی‌کردند، به خاطر برگزاری این انتخابی انگیزه پیدا کرده‌اند و می‌دانند که باید در قهرمانی کشور، جام تختی، قهرمانی آسیا، تورنمنت‌ها و .. کشتی بگیرند و امتیاز جمع کنند. اگر در یک‌جا باختند، ناامید نمی‌شوند که کاملاً حذف شده‌اند و برای موفقیت در مسابقات بعدی تلاش می‌کنند. این خیلی مهم است که هیچ‌کس انگیزه‌اش را از دست نمی‌دهد.
* در جام تختی پارسال از نظر روحی اصلاً شرایط خوبی نداشتم. اصلا خودم نبودم. هیچ‌وقت مثل آن جام تختی بی انگیزه و دلسرد نبودم. اما حالا کاملا شرایط فرق کرده است. الان متوجه منظور اقای محمد بنا می‌شوم که بعد از مصدومیت و خط زدن از تیم‌ملی به من گفت "اگر حاشیه امنیت داشته باشی، آنگونه که باید تلاش نمی‌کنی، چون فکر می‌کنی همیشه در تیم‌ملی هستی و نیازی نیست با تمام وجود زحمت بکشی و تلاش کنی. "
* محمد بنا یک روز خودش مرا به تیم‌ملی آورد و پای من ایستاد. دائم به من روحیه و انگیزه می‌داد و پای شکست‌ها و اشتباهات من ایستاد و از من حمایت کرد، یک روز هم صلاح این بود که حذف شوم و مرا خط زد.
* آقای بنا وقتی مرا به تیم‌ملی آورد. همیشه می‌گفت می‌توانی، خوب می‌شوی، بعد از مصدومیت وقتی هم که صلاح بود مرا خط زد، بازهم تاکید می‌کرد که حاشیه امنیت مانع پیشرفت و تلاش بیشتر می‌شود.
* خودم بیشتر و بهتر از همه، وضعیت خودم را می‌دانم. هرچند می‌دانم حریفانم در وزن اول، عنوان‌دار جهان و آسیا هستند، اما بازهم انگیزه‌ام را از دست نداده و تلاشم را بیشتر کرده‌ام تا انشاءالله بتوانم با موفقیت در مراحل مختلف چرخه‌انتخابی، امتیازات لازم برای رسیدن به دوبنده المپیک را جمع کنم. نمی‌گویم حتماً اول می‌شوم ولی ناامید و از پیش باخته نیستم.
* برگزاری همین رقابت انتخابی شفاف و سالم، براساس چرخه موردنظر فدراسیون‌کشتی بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است، نه تنها من بلکه بسیاری از جوانان را نیز دلگرم کرده تا با تلاشی مضاعف، مهیای حضور در انتخابی شوند. من که باتمام وجود تلاش می‌کنم خودم را به دوبنده تیم‌ملی برسانم و با کسب مدال المپیک مزد سال‌ها زحمت و تلاشم را بگیرم.
* مسابقات لیگ، تنها منبع درآمد اکثر کشتی‌گیران ملی، استانی و حتی شهرستانهاست. فدراسیون هم براساس اهمیت این موضوع برای کشتی‌گیران، تلاش می‌کند تا لیگ را در سطح مطلوب و مناسبی برگزار کند.
* سازمان لیگ سعی می‌کند هرسال مسابقات لیگ را بهتر از سال قبل برگزار کند. وقتی خیرآبادی در تلویزیون اعلام کرد استان کردستان هم با یک تیم قوی در لیگ شرکت می‌کند، خیلی از کشتی گیران خو. شحال شدند، چون فرصت حضور برای آن‌ها هم فراهم می‌شود.
 
مردانی: شفاف‌سازی، مهم‌ترین موضوع در چرخه‌انتخابی است
* هیچ شغل و منبع درآمدی به غیر از شرکت در مسابقات لیگ ندارم. در هیچ جا استخدام نیستم و هیچ آینده‌ای هم برایم قابل تصور نیست. مهم‌ترین مشکل کشتی‌گیران همین نداشتن شغل ثابت و منبع درآمد مشخص است. تمام یا اکثر قریب به اتفاق کشتی‌گیران بیکارند و چشم امیدشان به برگزاری همین مسابقات لیگ است. تازه آن‌هایی هم که بهترین قرارداد‌ها را می‌بندند، فقط با پول آن قرارداد‌ها فقط می‌توانند هزینه یک سال زندگی را تامین کنند.
* هیچ کشتی‌گیری نمی‌تواند با درآمد لیگ برای خودش کار وکاسبی راه بیندازد. زیرا با این مبالغ نمی‌شود مغازه‌ای خرید، یا یک کاسبی و بیزینس راه انداخت. تازه همه باشگاه‌ها هم خوش قول و خوش حساب نیستند.
* خوشبختانه من سال گذشته برای یکی از تیم‌های خوب و خوش‌قول کشتی گرفتم که بدون اذیت و بدقولی به تعهداتشان عمل کردند. اما بعضی کشتی‌گیران هستند که همان مبلغ ناچیزشان را چند سال است از تیم‌ها طلبکارند.
* برای بازگشت مجدد و رسیدن به دوبنده تیم‌ملی، خیلی‌ها از نظر روحی روانی هوای مرا داشتند. بویژه روانشناسان محترم الهام مردانی و مهرداد فیض‌اللهی لطف داشتند و خیلی کمکم کردند. وظیفه خودم می‌دانم تشکری ویژه داشته باشم از این عزیزان که برای بازیابی روحی به‌من خیلی لطف کردند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نظر شما درباره برکناری علی خطیر؟

نظرسنجی

طرح مالک جدید استقلال برای تغییر نام این تیم به «استقلال خلیج فارس» را مناسب می‌دانید؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی