نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

اگر لیونل مسی سرانجام بارسلونا را ترک کند، چه کسی لایق پوشیدن شماره 10 خواهد بود؟ سؤالی که پاسخ دادن به آن دشوار است.

خبرورزشی فرخ حسابی ؛ فکر کردن به شماره 10 بارسلونا مترادف شده با فکر کردن به لیونل مسی. کاپیتان آبی‌واناری‌پوشان، به مدت 12 فصل این شماره ارزشمند را به تن داشت. لئو همیشه شماره 10 بارسلونا نبود، او ابتدا شماره 30 را در فصل‌های 2005-2004 و 2006-2005 پوشید و بعد از آن هم شماره 19 را در دو فصل 2007-2006 و 2008-2007 اما از فصل 2008-2009 فوق‌ستاره آرژانتینی با شماره 10 افسانه‌ای که دیگر اسطوره‌های بارسا را به یاد می‌آورد، وارد زمین شد. حالا اگر خداحافظی مسی از بارسلونا قطعی شود، پوشیدن شماره 10 بعد از او برای هر بازیکنی تبدیل به یک کار بسیار سخت می‌شود و البته تا همیشه شاید خیلی‌ها شماره 10 بارسا را فقط با نام مسی به خاطر بیاورند.

لیونل که در تیم ملی آرژانتین هم شماره 10 را می‌پوشد این شماره را تبدیل کرده به یک عدد افسانه‌ای و یک نماد. حالا شماره 10 بارسا با تصویر و تکنیک مسی به یادها آورده می‌شود. کاپیتان بارسلونا این شماره را تبدیل به بخشی از هویت خود و البته نام مسی را تبدیل به بخشی از هویت شماره 10 در تاریخ فوتبال کرد. بازیکنی که بعد از او این پیراهن را بپوشد، فشار سنگینی را متحمل خواهد شد، چراکه به‌جز مسی بسیاری دیگر از کسانی که این شماره را در بارسلونا به تن داشته‌اند همگی ستاره‌های تیم بوده‌اند.

از شایعه‌ای که این روزها در مورد درخواست مارتین برایتویت مهاجم دانمارکی بارسلونا برای پوشیدن شماره 10 بارسا بعد از مسی ارائه کرده، اگر بگذریم و آن را در فقط در حد یک شوخی بدانیم، مروری بر شماره 10‌های بارسا نشان می‌دهد که این پیراهن تا قبل از مسی هم تن ارزشمندترین ستاره‌های تیم بوده و البته با لیونل به سطح دیگری از افسانه‌ای بودن رسید.

در حد اسطوره‌ها
بازیکنانی در قواره لوئیس سوارس میرامونتس (ستاره سابق و اسپانیایی بارسا که برنده توپ طلا نیز شد)، خوان مانوئل انسنسی، سوتیل، مارادونا، آرکیبالد اسکاتلندی، گری لینه کر انگلیسی، روماریو، رونلدینیو، ریوالدو، ریکلمه و حتی گواردیولا همگی این شماره جادویی را در نوکمپ به تن داشته‌اند اما با وجود ستاره بودن تقریباً همه آنها، هیچ‌کدام قابل مقایسه با تأثیری که مسی بر این شماره داشته نیستند و قطعاً جدایی مسی است که مشخص می‌کند چه خلأ بزرگی در نوکمپ ایجاد خواهد شد. میراث شماره 10 بعد از مسی، با مقایسه‌ای سنگین همراه می‌شود که کمتر کسی تحمل آن را خواهد داشت. نام فوق‌ستاره آرژانتینی برای همیشه با شماره 10 بارسلونا گره خورده است، چه در این تیم بماند و چه از آن جدا شود.

تیم‌های مقصد
اگر مسی به منچسترسیتی برود، تیمی که این روزها بیش از هر مقصد دیگری برای او محتمل است، شماره 10 را از دوست قدیمی و هموطنش سرخیو آگوئرو خواهد گرفت و به نظر می‌رسد که آگوئرو با کمال میل این کار را انجام خواهد داد. در اینتر، دیگر مقصد احتمالی مسی هم یک آرژانتینی دیگر یعنی لائوتارو مارتینس پیراهن 10 را به تن دارد، بازیکنی که بارسلونا هم با او وارد مذاکره شده و حتی گفته می‌شد که خود مسی پیشنهاد مذاکره با او را به باشگاه ارائه کرده است. در یوونتوس هم این شماره بر تن یک آرژانتینی دیگر است‌: پائولو دیبالا و در پاری‌سن‌ژرمن دوست صمیمی مسی یعنی نیمار شماره 10 می‌پوشد.

حتی به نزدیکی
نه تنها در بارسلونا بلکه تقریباً در همه تیم‌ها، شماره 10 پیراهنی است که با معانی بسیار و تاریخچه‌ای از بازیکنان بزرگ و تأثیرگذار همراه است، هرچند که کمتر کسی در جهان فوتبال وجود دارد که در مقام تأثیرگذار بودن و ستاره بودن حتی به نزدیکی‌های لیونل مسی برسد و با او قابل مقایسه باشد. لئو با این شماره بر پشت پیراهنش به 48 جام رسیده است که شامل جوایز انفرادی و تیمی می‌شود، آماری که فقط اسطوره‌های تاریخ فوتبال توانایی رسیدن به نزدیکی آن را دارند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی