نادال؛ سلطان رکوردها روی خاک رُس
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

قهرمانی رافائل نادال در رولان گروس یک قهرمانی معمولی نبود، او رکوردهای پرشماری را روی خاک رُس برای خودش به ثبت رساند.

به گزارش خبرورزشی، صدمین برد برای رافائل نادال در گرنداسلم پاریس یا همان رولان گروس برای او ماندگار شد و نبردش با نواک جوکوویچ در اکتبر ۲۰۲۰ هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود. رافا در این نبرد نوله را در ۳ ست متوالی با نتایج ۶ بر صفر، ۶ بر ۲ و ۷ بر ۵ شکست داد. 

این یک قهرمانی معمولی نبود، چراکه تنیسور ۳۴ ساله اسپانیایی حتی یک ست را هم در طول تورنمنت واگذار نکرد و جام را گرفت. کاری که آخرین مرتبه آندرس خیمنو تنیسور فقید اسپانیایی در سال ۱۹۷۲ انجام داده بود. نادال که از سال ۲۰۰۵ در رولان گروس رقابت کرده، در پاریس فقط و فقط ۲ بازی را باخته و ۱۰۰ برد بیانگر این است که شایسته گرفتن لقب «سلطان خاک رُس» بوده. شاید اگر خود رافا تصمیم‌گیرنده بود، برای همیشه روی خاک رُس رقابت می‌کرد. علاوه بر این، نادال به رؤیای کسب دومین جام نواک جوکوویچ در فرانسه را به تأخیر انداخت. نوله می‌توانست دومین نفر بعد از «رُد لاور» از سال ۱۹۶۹ به بعد باشد که تمامی گرنداسلم‌ها را حداقل ۲ مرتبه برده. آمارهای جالبی که پس از قهرمانی رافا نادال در رولان گروس ۲۰۲۰ به جای مانده را مرور می‌کنیم. 

۱۳) نادال بیش از هر تنیسور دیگری در یک بازه زمانی قهرمان گرنداسلمی خاص شده است. رافا به سیزدهمین قهرمانی خودش در طی ۱۵ سال در رولان گروس رسید. با این قهرمانی، تنیسور اسپانیایی از مارتینا ناوراتیلووا، تنیسور آمریکایی که اصلیتی از جمهوری‌چک داشت، گذر کرد. مارتینا بین سال‌های ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۲ موفق شده بود ۱۲ مرتبه در شیکاکو جام بگیرد. خودِ رافا در مونت‌کارلو و بارسلونا موفق شده ۱۱ جام کسب کب کند، در حالی مارتینا در ایست‌بورن ۱۱ جام بالای سر برده بود. نادال در بازل هم ۱۰ قهرمانی دارد. 

۲۰) پس از قهرمانی رافا نادال در رولان گروس، راجر فدرر پیام تبریکی خاص برای او ارسال کرد. حالا نادال با کسب بیستمین گرنداسلم خودش به رکورد تنیسور اسطوره‌ای سوئیسی رسیده است. آخرین مرتبه‌ای که این دو تنیسور بزرگ در کسب جام‌ها برابر بودند به جولای ۲۰۰۳ برمی‌گردد، وقتی که فدرر جام گرفتن را شروع کرد. بعد از این دو تنیسور، نواک جوکوویچ با ۱۷ گرنداسلم قرار دارد و پیت سمپراس با ۱۴ جام و روی امرسون با ۱۲ جام در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند. 

۱۰۰) نادال رکوردش در رولان گروس را بهبود بخشید. ۱۰۰-۲، نتیجه کار رافا در گرنداسلم فرانسه است. او در فینال ۲۰۲۰ به صدمین برد خودش رسید، در حالی که فقط و فقط ۲ بازی را در این تورنمنت واگذار کرده. دیگر تنیسور مردی که بیش از ۱۰۰ برد در یک گرنداسلم دارد، راجر فدرر است که در استرالیا موفق شده ۱۰۲ برد و در ویمبلدون ۱۰۱ برد به نام خودش به ثبت برساند. در بین زنان هم، کریس اِورت ۱۰۱ برد در آمریکا داشته و مارتینا ناوراتیلووا در ویمبلدون موفق شده ۱۲۰ مرتبه پیروز شود. رکورد سرنا ویلیامز در آمریکا هم ۱۰۶ برد بوده. رافا در فرانسه فقط به رابین سودرلینگ و نواک جوکوویچ باخته است. 

۲۱) پیروزی رافا مقابل نوله، بیست‌ویکمین برد تنیسور اهل مایورکا مقابل نفر اول تنیس جهان بود که این هم یک رکورد به شمار می‌رود که بیشترین از سال ۱۹۷۳ بین تنیسورهای مرد و زن است. بوریس بکر و مارتینا ناوراتیلووا با ۱۹ و ۱۸ مرتبه پیروزی مقابل نفر اول رنکینگ تنیس جهان در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. ۷ بردِ نادال مقابل جوکوویچ بوده و ۱۴ برد را هم مقابل راجر فدرر وقتی در صدر تنیسورهای جهان قرار داشت، کسب کرده است. 

سیزدهمین قهرمانی رافائل نادال در رولان گروس

۶) نادال مسن‌ترین قهرمان گرنداسلم فرانسه از سال ۱۹۷۲ است و در مجموع سومین قهرمان مسن گرنداسلم‌ها به شمار می‌رود. او که حالا ۳۴ ساله است، از وقتی ۳۰ سالگی را رد کرده موفق شده ۶ مرتبه قهرمان شود. نواک جوکوویچ با ۵ قهرمانی، راجر فدرر، رُد لاور و کن روزوال هرکدام با ۴ قهرمانی بعد از ۳۰ سالگی در رده‌های بعدی هستند. 

۴) این چهارمین مرتبه است که نادال موفق می‌شود بدون از دست دادن یک ست قهرمان گرنداسلم شود. بیورن بورگ ۳ مرتبه و راجر فدرر ۲ مرتبه قهرمانی‌شان را این‌طور قاطعانه کسب کرده‌اند. ۳ قهرمانی قبلی بدون از دست دادن ستِ رافا هم در فرانسه و در سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۷ ثبت شده است. 

۰) این اولین مرتبه از سال ۱۹۵۵ به بعد است که قهرمان‌های یک گرنداسلم در بخش مردان و زنان، حتی یک ست را هم نمی‌بازند. ایگا شویانتک تنیسور ۱۹ ساله لهستانی هم بدون اینکه یک ست را واگذار کند در بخش زنان قهرمانی نخستش را جشن گرفت. 

۱۲) رافا برای دوازدهمین مرتبه در دوران بازی‌اش یک ست را ۶ بر صفر برد و اتفاقاً نوله هم برای دوازدهمین مرتبه در دوران بازی‌اش یک ست را ۶ بر صفر باخت. در دوران گرنداسلم‌ها هم این ششمین مرتبه بود که ست اول مسابقه فینال ۶ بر صفر می‌شود. همه آنها را هم تنیسوری برده که در نهایت قهرمان شده، به جز سال ۲۰۰۴ که گیرمو کوریا ست اول را به گاستون گائودیو باخته بود اما در نهایت جام را گرفت. 

۸۶) نادال حالا به رکورد ۸۶ قهرمانی انفرادی در دوران حرفه‌ای‌اش رسیده. تعداد قهرمانی‌های او از نواک جوکوویچ با ۸۱ جام و جان مک‌انرو با ۷۷ جام بیشتر است اما پشت‌سر جیمی کانرز با ۱۰۹ قهرمانی، راجر فدرر با ۱۰۳ قهرمانی و ایوان لندن با ۹۴ قهرمانی قرار گرفته است. 

۱۵) اولین گرنداسلم نادال در پاریس سال ۲۰۰۵ به دست آمد و آخرین عنوان او سال ۲۰۲۰. ۱۵ سال اختلاف بین اولین و آخرین جام که در جایگاه دوم کمترین بازه زمانی کسب گرنداسلم‌ها قرار می‌گیرد. راجر فدرر ۲۰ گرنداسلم خودش را طی ۱۴ سال و ۷ ماه به دست‌ آورده اما صدرنشین این لیست سرنا ویلیامز است که ۲۳ گرنداسلم را در ۱۷ سال و ۵ ماه کسب کرد، از سال ۱۹۹۹ در آمریکا تا سال ۲۰۱۷ در استرالیا. 

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • محمدامین FR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    گلادیاتور زمینهای تنیس.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی