نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
ماریو گوتسه، مرگ تدریجی یک رؤیا
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

ماریو گوتسه که در فینال جام‌جهانی هم گل زده، حالا تبدیل به بازیکنی درجه دو شده که در لیگ هلند بازی می‌کند.

خبرورزشی/ اردیویزی هلند؛ ماریو گوتسه زمانی به عنوان پاسخ آلمانی‌ها به نداشتن بازیکنی مثل لیونل مسی در کشورشان، مطرح بود و آنها با غرور از گوتسه جوان نام می‌بردند اما بعد از رشد سریع او به سمت قله فوتبال جهان، گوتسه هیچ وقت نتوانست انتظارات را برآورده کند و در 28 سالگی حالا کارش به جایی رسیده که امروز در ترکیب آیندهوون اولین بازی خود را مقابل تیم زوله (تیم رضا قوچان‌نژاد) انجام خواهد داد، به این امید که یک شروع تازه را در دوران فوتبالش تجربه کند. بعد از گذراندن بیش از نیمی از سال 2020 روی نیمکت بوروسیا دورتموند، قرارداد او با این تیم آلمانی هم به پایان رسید اما حتی زمانی که او تبدیل به یک بازیکن آزاد شد هم جنجال و هیجان زیادی در مورد این بازیکن به وجود نیامد و باشگاه‌های بزرگی به سراغش نیامدند. تا اینکه بالاخره هفته گذشته او توانست با یک باشگاه به توافق برسد و با قراردادی دو ساله راهی پی.اس.وی آیندهوون شود. دلایل افت عجیب گوتسه در سال‌های اخیر به ترکیب از بدشانسی و انتظارات فراوانی که از او می‌رفت مربوط می‌شود. زمانی که او گل برتری آلمان مقابل آرژانتین در فینال جام جهانی‌ 2014 را به ثمر رساند، جهان فوتبال را زیر پای خودش می‌دید. یواخیم‌ لو، سرمربی تیم ملی آلمان قبل از اینکه در بازی مقابل آرژانتین ماریو را به زمین بفرستد به او گفت که باید به دنیا نشان دهد که بهتر از مسی است. در آن دوره، گوتسه توانسته بود نام خود را به عنوان یکی از بازیکنان بزرگ در فوتبال اروپا ثبت کند. 

دور از انتظار
انتقال او از دورتموند که از آکادمی آن رشد کرده بود به بایرن‌مونیخ، چند هفته قبل از رویارویی این دو تیم در فینال لیگ قهرمانان اروپا 2013 اعلام شد و همین موضوع گوتسه را در آن مقطع تبدیل به تیتر یک بسیاری از رسانه‌های ورزشی جهان کرد. پسر شگفت‌انگیز آلمان، از یک تیم بزرگ آلمان جدا شد و به ابرقدرت فوتبال این کشور پیوست. اما گوتسه با رفتن به بایرن هرگز نتوانست انتظاراتی که از او می‌رفت را برآورده کند. او هر از چند گاهی توانایی‌های فوق‌العاده خود را به نمایش می‌گذاشت اما هرگز نتوانست تبدیل به یک لیدر یا حتی بازیکن باثبات در ترکیب اصلی باواریایی‌ها شود. اولین تلاش او برای احیای فوتبالش در سال 2016 صورت گرفت، زمانی که تصمیم گرفت دوباره به دورتموند برگردد اما مصدومیت‌ها و همچنین اختلالات متابولیک که به طور مادرزاد در بدن او وجود داشت، باعث شد برنامه‌هایش به هم بریزد. 

بدون تیم
او 103 بار برای دورتموند به میدان رفت و 14 گل طی چهار سال حضور در دورتموند به ثمر رساند. عملکردش آنقدر ضعیف بود که در نهایت دورتموند از «استعداد قرن خود» در تابستانی که گذشت دست کشید و به او قرارداد جدیدی را پیشنهاد نکرد، بنابراین در تابستان، گوتسه که پنج قهرمانی در لیگ قهرمانان را در کارنامه خود دارد، برای اولین بار در کل دوران فوتبالش به عنوان یک بازیکن آزاد که تیمی خواهان او نیست باقی ماند و او مجبور بود به تنهایی تمرین کند و انتظار تماس از یک باشگاه بزرگ را بکشد، اتفاقی که هیچ‌گاه صورت نگرفت. گوتسه حدود یک ماه پیش به خبرنگاران گفت: «مشتاقانه به دنبال این هستم که با تیمی قهرمانی در لیگ قهرمانان را به دست بیاورم. این انگیزه هر روز من و هر جلسه تمرینی من است. نمی‌خواهم بدون این عنوان، فوتبالم را تمام کنم.»

ایجنت
او برای رسیدن به هدفش، فالی رمضانی را به عنوان ایجنت خود استخدام کرد به این امید که این ایجنت باهوش بتواند در پیدا کردن تیم به او کمک کند. پیشنهاداتی که به او رسید از چند تیم در لیگ آمریکا بود و چند تیم بوندس‌لیگایی مثل هرتابرلین، کلن و بایرلورکوزن. در حالی که گوتسه امیدوار بود قراردادی با دستمزد سالانه حدود 10 میلیون یورویی که در دورتموند دریافت می‌کرد نصیبش شود، خیلی زود فهمید که دیگر بازیکن درجه یکی در دنیای فوتبال به حساب نمی‌آید و باید خواسته‌های مالی‌اش را به شکل چشمگیری کاهش دهد. 

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • محمد IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    بازیکن خوبیه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی