علی شفیعی: رختکن تیم ملی قدرت داشت، پاداش لیگ جهانی را می‌گرفت
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

علی شفیعی ملی‌پوش تیم ملی والیبال ایران در گفت‌وگوی لایو با اینستاگرام خبرورزشی گفت: زیر ساخت ورزش ما ضعیف است و شرایط بحرانی مثل کرونا که پیش می‌آید خودش را نشان می‌دهد.

خبرورزشی/ والیبال؛ علی شفیعی سرعتی‌زن ملی‌پوش سایپا، از تعطیلی دو هفته‌ای لیگ ناراحت است. البته او کم‌کاری باشگاه‌ها دلیل بالا رفتن تعداد بازیکنان مبتلا به کرونا می‌داند. سرعتی‌زن سایپا که خودش هم کرونا را تجربه کرده به‌رغم اینکه تست‌هایش منفی بوده، دوست ندارد لیگ نصفه و نیمه بماند و معتقد است حتی با بازی‌های متمرکز، باید تمام شود تا حداقل بازیکنان متضرر نشوند. 

با تعطیلی لیگ برتر والیبال تو گفته بودی با این قضیه مشکل داری، درست است؟
دقیقاً، چرا مشکل نداشته باشم. یکسری از تیم‌ها از اول رعایت نکردند، در حالی که می‌شد با گرفتن تست در فواصل کمتر ابتلای بازیکنان را کنترل و زنجیره انتقال را قطع کنند وآن وقت دیگر شیوع بین تیم‌ها به این حد نمی‌رسید و لیگ هم تعطیل نمی‌شد. به نظرم باشگاه‌ها هم کمی مقصر هستند. 

ناراحتی تو از تعطیلی لیگ به خاطر این بود که تیم‌ها پروتکل‌ها را رعایت نکردند یا از بازیکنان ناقل استفاده می‌کردند؟
من نمی‌دانم چه طوری حرف بزنم که به کسی بر نخورد، چراکه سه، چهار ارگان این وسط درگیرند. ولی کیت تست‌های PCR در بازار زیاد است، یک آزمایشگاه از ۱۴ نفر تست می‌گیرد اما هیچ‌کدام مثبت نیست. یک آزمایشگاه دیگر با یک کیت دیگر می‌آید و سه تا از آنها مثبت می‌شود. مسئله این است. 

یعنی تست‌ها خطا دارند؟
بله، انگار کیت‌های خارجی بهتر از کیت‌های ارزان ایرانی است. شاید تیم‌ها باید فاصله بین آزمایش‌هایشان را کمتر کنند تا وضعیت بهتر باشد، باشگاه ما ۱۳ بار از ما تست گرفته و به همین دلیل کمتر درگیر شدیم. این روزها برخلاف بقیه تیم‌ها تنها تدارکات‌مان درگیر شده و در لیگ هم یک نفر از بازیکنان. به نظرم تیم‌ها باید بیشتر هزینه کنند و تنها به تست دو روز قبل از هر بازی بسنده نکنند، بلکه تست‌ها باید هر ۸، ۹ روز یک بار باشد، چراکه ما در این مدت سه بازی انجام می‌دهیم، شاید بازیکن ناقل باشد و سه تیم را در معرض این ویروس قرار دهد. 

برای بازیکنان تیم شما هم تفاوت دو تست پیش آمده؟ 
نه، خدا را شکر، هنوز برای باشگاه ما پیش نیامده. 

این شایعه که بعضی از تیم‌ها تست‌ها را جابه‌جا می‌کنند، یعنی یک نفر سالم را به جای بازیکنی که علائم دارد برای تست می‌برند. درست است؟
من با قدرت می‌گویم در تیم خودمان از این خبرها نیست و سلامت اولویت اول ماست. هیچ تیمی اندازه ما تست کرونا نداده است. این موضوعی است که نیاز به سند و مدرک دارد و امیدوارم این‌گونه نباشد. 

دلیل بالا رفتن مبتلایان در لیگ چیست؟
به نظرم همه موضوعات تأثیر دارد. زمانی یک بازیکن در آسانسور خانه‌اش درگیر می‌شود، بعد به باشگاه می‌آید و صبح هم تست داده و تا ۱۰ روز بعدش هم تستی نمی‌دهد که با هم‌تیمی‌هایش تمرین می‌کند و ناقل بی‌علامت است و در بازی با تیم‌های دیگر، به بقیه منتقل می‌کند. این هم متأثر از جامعه است. این روزها هم که آمار مبتلایان و فوتی‌ها وحشتناک بالا رفته و ما هم جدا از جامعه نیستیم. 

فدراسیون می‌تواند در این قضیه تست‌ها راستی‌آزمایی کند یا کوتاهی کرده است؟
من اصلاً نمی‌دانم پروتکل‌های فدراسیون‌ چیست. چون کار من نیست. پزشک و سرپرست تیم از پروتکل‌ها خبر دارند. به نظرم فدراسیون باید برای هر شهر یک آزمایشگاه را مرجع قرار دهد و شاید هم این کار را کرده و من نمی‌دانم و من فقط نظرم را می‌گویم. 

بازی و تمرین در این شرایط برای شما ترسناک نیست؟
نه اصلاً، عادت کرده‌ایم به این موضوع. کار دیگری از ما بر نمی‌آید، نگرانی چاره کار نیست. سعی می‌کنیم پروتکل‌ها را رعایت کنیم. فعلاً این شرایط هست و ما باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تمرین کنیم. 

خلأ نبود تماشاگر را چطور می‌بینی؟
خیلی سخت است. خیلی از بازی‌ها شور و اشتیاق ندارد. به قول والیبالی‌ها بازی گرم نمی‌شود، انگار تمرین است، در بازی‌ها تنها صدای بچه‌ها در سالن می‌پیچد، حتی صحنه‌هایی از بازی هم مهیج می‌شود ولی در نبود تماشاگران اصلاً هیجانی هم نیست. دل‌مان برای تماشاگران خیلی تنگ شده است. 

تو با شروع تمرینات سایپا یک سرماخوردگی داشتی. گفتند شاید کرونا باشد اما تست منفی بود. 
داستان خودم را فراموش کردم. من سه بار تست PCR دادم با اینکه هر سه بار منفی بود، کاملاً علائم کرونا را داشتم، بو و مزه نمی‌فهمیدم و تب و لرز هم داشتم. بعد از یک ماه که تست آنتی‌بادی دادیم آنتی‌بادی هم داشتم ولی سر تمرین نرفتم. با سیامک افروزی پزشک تیم صحبت کردم و گفتم کروناست با اینکه تست‌ها منفی است. 

ظاهراً قرار است فدراسیون دور برگشت لیگ را متمرکز برگزار کند. تو موافقی؟ 
حقیقتی را باید قبول کنیم، زیر ساخت ورزش ما ضعیف است و شرایط بحرانی مثل کرونا که پیش می‌آید خودش را نشان می‌دهد. البته کشورهای دیگر مثل لهستان هم بازی‌هایشان لغو می‌شود. ما مطمئناً از آنها ضعیف‌تر هستیم، وقتی آنها نمی‌توانند کنترل کنند ما هم نمی‌توانیم، ضمن اینکه مردم آنها هم بیشتر رعایت می‌کنند. آماری که از جامعه ما می‌آید اصلاً قابل قیاس نیست. البته با شروع فصل سرد فکر می‌کنم وضعیت بدتر شود، ۴۰۰۰ نفر برای ابتلا عدد بزرگی است. اگر بازی‌ها رفت و برگشتی باشد ما مطمئناً نمی‌توانیم لیگ را تمام کنیم و مثل پارسال نیمه تمام می‌شود و هزینه باشگاه‌ها هم پوچ می‌شود. به نظرم بازی تیم‌ها در دو گروه و طبق فرمت لیگ جهانی بهتر است که ۹ روز تمرین و سه بازی پشت‌سر هم انجام شود. پلی‌آف هم متمرکز در شهری که زیرساخت دارد، چراکه نظارت روی بازیکنان بیشتر می‌شود، البته فدراسیون باید قوانین سختی بگذارد که هر تیمی که کرونایی داشته باشد یا بازی نکند یا شرایط ویژه نداشته باشد. 

بعضی‌ها می‌گویند ممکن است تمام نشود. تو موافقی؟
اصلاً دوست ندارم که لیگ نصفه و نیمه بماند. چون من با ۶، ۷ ماه دوری از والیبال خیلی ضرر کردم. تازه کم‌کم دارم به شرایط خوبم می‌رسم. در این بازی‌ها هم فراز و نشیب زیاد داشتم. عمر ورزش ما هم نامحدود نیست و درآمدمان هم از ورزش است. پارسال متضرر شدیم. اگر این‌جوری شود باید دنبال شغل دیگری بگردیم. 

شغل دیگری از والیبال را بلد هستی؟
نه، باید یاد بگیریم (‌باخنده)

از وقتی برای بانک سرمایه بازی کردی به جز یک سال که مصطفی کارخانه تیم نداشت مدام با او کار کردی. چطور این اتفاق افتاده؟
بانک سرمایه تیمی بود که همه دوست داشتند آنجا توپ بزنند. چون شرایط مالی خوبی داشت و مدعی بود. هر تمرینش یک جلسه کلاس آموزشی بود، تقریباً مشابه تمرینات تیم ملی بود. آقای کارخانه از من راضی بودند و برای من هم کار با او لذت‌بخش بود. یک سال هم در سایپا با اکبری کار کردم که برایم خیلی خوب بود. امسال هم بین پیشنهاد ارومیه و سایپا، من به دلیل علاقه‌ام برای ماندن در تهران با سایپا قرارداد بستم. در واقع مسئله خاصی نبود جز اینکه دوست داشتم دو سال بانک سرمایه با آقا مصطفی کار کنم.

تو پیشنهاد بازی در فرانسه را داشتی و می‌توانستی لژیونر شوی، چرا قبول نکردی؟
امسال به خاطر کرونا شرایط کمی سخت بود، خیلی از تیم‌ها می‌آمدند جلو و بعد پیشمان می‌شدند. من هم بیشتر از این وقت برای تصمیم نداشتم و بازی در لیگ ایران را ترجیح دادم. 

حالا برای نرفتن به فرانسه پشیمان نیستی؟
امسال شرایطش نبود و ریسکی بود اما پشیمانی‌ام برای سال قبل بود که نرفتم.

اگر سال بعد کرونا نباشد، لژیونر می‌شوی؟
مطمئن باشید این کار را می‌کنم. 

۹ ماه تا المپیک مانده و تیم ملی هنوز سرمربی ندارد، این قضیه خوب است یا بد؟
وقتی لیگ برگزار می‌شود، اگر مربی باشد و بازی‌ها را هر هفته ببیند، خیلی فرق دارد تا آخر سال بشیند و فیلم بازی‌ها را پشت‌سر هم ببیند یا از روی آمار بازیکن انتخاب کند. هرچه زودتر سرمربی انتخاب شود تا برای انتخاب بازیکنان با بزرگترهای لیگ ارتباط داشته باشد به نفع تیم ملی است. پس بهتر است سرمربی هرچه زودتر انتخاب شود. 

حالا نبود سرمربی برای بچه‌ها دغدغه است و روی کارشان تأثیر دارد؟
بچه‌ها اگر بحث تیم ملی هم نباشد به خاطر باشگاه‌شان با تمام توان کار می‌کنند. باشگاه‌ها هم حالا سیاست‌شان‌ طوری شده که اگر تیم نتیجه نگیرد از قراردادها کسر می‌کنند، به همین دلیل بازیکنان با همه توان در لیگ بازی می‌کنند، ولی حضور مربی ملی در لیگ بهتر است. 

با اینکه فدراسیون هنوز اسم مربی را اعلام نکرده اما خیلی وقت است زمزمه، سرمربیگری آلکنوی روسی شنیده می‌شود. به نظرت او می‌تواند به موفقیت تیم ملی در المپیک کمک کند؟
من تا آخرین اردو در تیم ملی بودم و معلوم نیست دوباره باشم اما امیدوارم هر سرمربی‌ای که‌ می‌آید بهترین نتیجه را بگیرد. من هم آلکنو را در این حد می‌شناسم که مربی تیم ملی روسیه و زنیت کازان بوده. زیاد هم با خارجی‌ها کار نکردم و صاحب‌نظر نیستم. 

همیشه این حرف هست که می‌گویند رختکن برای مربی تیم ملی تعیین تکلیف می‌کند. تو با سابقه چند سال بازی در تیم ملی بگو این موضوع درست است؟
خیلی جالب می‌شد اگر این‌جوری بود اما ما در رختکن نهایتاً دوش می‌گیریم. اصلاً از این خبرها نیست. معمولاً FIVB برای همه بازیکنان تیم‌های حاضر در لیگ جهانی بابت هر بازی و بردها پاداش دلاری می‌دهد، اگر رختکن و بازیکنان اینقدر قدرت داشت، باید آن پاداش‌ها را می‌گرفتند. ولی خیلی از بازیکنانی که قبل از من بودند پاداشی نگرفته‌اند. بچه‌ها واقعاً مطیع هستند و همه تلاش‌شان برای بالا بردن پرچم ایران است. 

یعنی فدراسیون تا به حال از آن پاداش به بچه‌ها، سهمی نداده؟
من درباره بازیکنان قبلی حرفی نمی‌توانم بزنم ولی اگر اشتباه نکنم تا الان فکر نمی‌کنم چیزی گرفته باشند. 

چرا با اینکه آمل شهر والیبال خیزی است اما این روزها حال والیبالش خوب نیست؟
قبول دارم روند بازیکن‌سازی آمل کند شده است. نمی‌دانم دقیقاً چرا، ولی دوست دارم آملی‌ها بیشتر باشند. حالا ارومیه خوب بازیکن معرفی می‌کند. من چند سالی است آنجا نیستم. مربی‌هایی که بودند هنوز هم کار می‌کنند اما شاید هم دلیل این باشد که بازیکنان که ادعایشان جلوتر از سطح والیبال‌شان است و همین هم جلوی پیشرفت‌شان را می‌گیرد. 

حتی کاله هم پارسال بازیکن بومی نداشت و با تیم جوانان در لیگ بود. 
متأسفانه بازیکن بومی جدید زیاد نداریم. 

درست است که کمی وسواسی هستی. حالا با وجود کرونا بیشتر شده؟
وسواس من روی مرتب بودن و نظافت است. قبل از کرونا هم این‌طوری بودم، حالا هم هر چیزی که وارد خانه می‌شود چه آدم و چه خرید اول همه را می‌شویم. (‌با خنده)

فوتبال هم می‌بینی؟ درست است پرسپولیسی هستی؟
به فوتبال داخلی علاقه ندارم. فوتبال خارجی می‌بینم که حالا اصلاً نمی‌بینم. کلاً نمی‌رسم. زود هم می‌خوابم، به دلیل تمرین تا برسم خانه دیر می‌شود و بعد هم از خستگی حس و حال تماشای فوتبال نیست اما خوشحالم که پرسپولیس رفت فینال آسیا. از دور خبرها را پیگیری می‌کنم. می‌دانم که این روزها تشنج زیادی بین باشگاه استقلال و پرسپولیس است و هوادارن هم تجمع داشته‌اند. در استوری‌های دوستان هم می‌بینم که هواداران با هم کری می‌خوانند. 

نظرت راجع به محرومیت آل‌کثیر چیست؟
مثل اینکه قبلاً هم به خاطر برادرزاده‌اش این حرکت خوشحالی را انجام داده است. محرومیت او بی‌عدالتی درحقش بود که امیدوارم با پیگیری باشگاه بخشیده شود. حیف است او به خاطر شیطنت AFC محروم شود.

دوست فوتبالیست هم داری؟
تنها با سردار آزمون در ارتباط هستم. 

حرفی مانده؟
از دو سال پیش دعا می‌کردیم که وضعیت معیشت مردم خوب شود. شرایط واقعاً برای همه سخت شده است. امیدوارم مشکلات همه زود حل شود و روزهای خوب دوباره برگردد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • .،. IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    دمش گرم بهترین کار رو میکنه که فوتبال چرت و پر حاشیه و بچه بازی و وقت کشی داخلی رو نگاه نمیکنه فوتبال فقط فوتبال اروپا اینکه با سردار آزمون هم در ارتباطه خوبه
  • مهران TR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    درود جناب داورزنی وسایر دست اندرکاران والیبال واقعا فکری برای والیبال بکنید، حیفه، اون از آقای معروف وغفور که تیم ندارن، هرچند معروف وحتی غفور حرفه ای هستند وتمرین می‌کنند اما بازی چیز دیگه ای هست، اینم از لیگ والیبال، یعنی ما نمیتونیم ی برنامه ریزی کنیم مانند لهستان و... لیگ رو مرتب برگذار کنیم و باتست حداقل قبل از بازی و یک بار هم چند روز قبل از بازی، یا هر طوری که اروپا ولهستان انجام میده، تیم های ضعیف هم اگر میشه کمک کنید اگر نمیشه بذارید شون کنار حداقل با 8 تیم متمرکز ولی در یک زمان معین و خوب برگذار می‌کردید. هر چند بهترین راهکار برای امثال این بود که فقط یک بار تیم ها با هم بازی کنند ورفت وبرگشت نباشه و بعد 8 تیم بالای جدول متمرکز یکجا بازی وتیم اول دوم مشخص میشد. البته خیلی راهای دیگر هم هست اینجوری واقعا والیبال هم ره بجایی نمی‌بره.... کلی هم هزینه مالی وجانی داریم میدیم...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی