نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟
تمرین برای جهانی ‌صربستان، گزینشی‌های چین و بلغارستان
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

مسابقات انتخابی تیم‌های‌ملی کشتی‌آزاد و فرنگی برای معرفی ملی‌پوشان اعزامی به‌مسابقات قهرمانی‌جهان ۲۰۲۰ صربستان در تهران برگزار شد.

خبرورزشی/ کشتی؛ بعداز چندین بار تعویق و تاخیر برای اعلام تصمیم‌ نهایی پیرامون برگزاری یا عدم‌ برگزاری این پیکارها ازسوی اتحادیه ‌جهانی‌ کشتی، اگر مسابقات ‌جهانی ۳۰ – ۲۲ آذرماه در بلگراد برگزار شود، نفرات ‌برتر انتخابی، نمایندگان کشورمان در بلگراد هستند.

اگر هم UWW تصمیم به عدم‌ برگزاری این‌ رقابتها بگیرد، نفرات برتر انتخابی در اوزان ‌المپیکی که موفق به کسب سهمیه نشده‌ایم (۶۵، ۷۴ و ۹۷ کیلوی کشتی‌آزاد، ۶۷، ۸۷ و ۹۷ کیلوی کشتی‌فرنگی) در چین و بلغارستان برای کسب سهمیه کشتی می‌گیرند. برای اوزان‌ المپیکی که سهمیه گرفته‌ایم (۵۷، ۸۶ و ۱۲۵ کیلوی کشتی‌آزاد، ۶۰، ۷۷ و ۱۳۰ کیلوی کشتی‌فرنگی) و سایر اوزان غیرالمپیکی هم کادرفنی باید چاره‌ای بیندیشد، تا زحمات این کشتی‌گیران به‌عنوان نفرات برتر انتخابی هدر نرود.

در هر صورت، انتخابی‌های مهم و حساس بارعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار و اتفاقات ریز و درشت، جذاب و دیدنی، حساس و به ‌یادماندنی رقم خورد که بدون شک پیروزی‌های علی شعبانی، امین طاهری، کامران قاسم‌پور و... بیشتر از سایر نتایج و دیدارها در یاد و خاطره علاقمندان کشتی خواهد ماند.

کشتی‌فرنگی بدون‌حاشیه و تصمیمات اضافه

مسابقات‌انتخابی کشتی‌فرنگی بدون‌حاشیه یا تصمیمات‌اضافه برگزار شد. درحالی‌که انتخابی 7 وزن کشتی‌آزاد با اتفاقات ریزودرشت و بعضی تغییرات حاشیه‌ساز در تصمیمات کادرفنی همراه شد، اما 10 وزن کشتی‌فرنگی باهمان تصمیم اولیه و اعلام شده قبلی برگزار شد. حتی وقتی امین کاویانی‌نژاد 1 – 1 برابر علی ارسلان برنده شد یا حسین نوری 2 – یک مقابل رامین طاهری به‌پیروزی رسید، بازهم کادرفنی تصمیمش را برای تکرار مسابقه تغییر نداد و همین نتایج رابرای معرفی نفراول انتخابی مدنظر قرار داد. البته شاید کادرفنی به‌آماده‌سازی نفرات برنده انتخابی، درایام باقیمانده تا پیکارها رسمی، امیدوار است.  

کم لطفی به خبرنگاران

فدراسیون‌کشتی می‌توانست مثل سایر مسابقاتی که درایام سخت و دشوارکرونا باحضور خبرنگاران برگزار شد، درانتخابی پنج‌شنبه هم، مانع کم‌لطفی درحق خبرنگاران شود. اگر با همان بند و تبصره‌ای که معاون وزیر ورزش درجایگاه خبرنگاران مستقر شد، به خبرنگاران هم این فرصت داده می‌شد، ازنزدیک به تماشای کشتی‌ها بنشینند، قطعا تحلیل بهتری از کشتی‌ها و اتفاقات پیرامون آن داشتند.

عموزاد نوجوان، بازنده سربلند و جنگنده

فرصت حضور به رحمان عموزاد، یکی‌از بهترین اتفاقات انتخابی تیم‌ملی، بسیار شجاعانه و آینده‌نگرانه بود. قطعاً حضور قهرمان نوجوانان‌جهان، بدون طی‌کردن مراحل مختلف نظیر رویارویی باجوانان و امیدها، می‌تواند عوارض یا سرخوردگی‌های ناشی ازشکست برابر بزرگان را به‌دنبال داشته باشد. اما نوجوان شایسته مازنی نه‌تنها از فرصت به‌دست آمده، بهترین استفاده را برد و توانمندیهایش را به‌رخ کشید، بلکه به‌رغم قبول دو شکست 4 – 4 و 10 – 8، برابر رضا اطری و علیرضا سرلک، که برای او به‌هیچ‌وجه شکست یا ناکامی نبود و فقط نتیجه‌ای برای ثبت روی تابلوی مسابقات بود. این دو مسابقه انتخابی، عموزاد نوجوان را به سربلندترین بازنده، جنگنده، جسور و نترس انتخابی ملقب ساخت. بدون شک رحمان نوجوان، با کسب‌تجربه ازاین حضور، روزهای درخشانی را برای آینده خود و کشتی ما ترسیم می‌کند.

قانونی که هیچ تصمیمی برای اجرایش نبود

یکی از قوانین و مقرراتی که در همه انتخابی های تیم ملی در زمان ریاست رسول خادم در فدراسیون کشتی اعمال می شد، معرفی نفر برنده با مقررات دو پیروزی از 3 مسابقه بود. قبل از شروع پیکارهای انتخابی تیمهای ملی کشتی، کادرفنی نحوه برگزاری‌مسابقات با مقرراتی نظیر تک مسابقه، دوره ای و دو حذفی را علام کرد. اما هیچ خبری حتی از احتمال اجرای قانون دو پیروزی از 3 مسابقه نیز نبود. ولی در خلال دیدارهای انتخابی کشتی آزاد، نتایجی رقم خورد که کادرفنی تیم ملی کشتی‌آزاد تصمیم به اجرای قانونی گرفت که هیچ تصمیمی برای اجرای ان نداشت. در هرصورت با اجرای مقررات دو پیروزی از 3 مسابقه نیز هیچ تغییری در نتایج قبلی و پیروزیهای مجید داستان، علی شعبانی و امین طاهری مقابل بهنام احسان پور (اصلا در دیدار دوم حاضر نشد) محمدحسین محمدیان و امیرحسین زارع ایجاد نشد، تا همگان مجبور به پدیرش و قبول کسب عنوان نخست نفرات برتر اوزان 61، 97 و 125 کیلوی کشتی‌آزاد شوند.

فریادهای امین طاهری برای علیرضا رضایی

هیچ‌کس توقع و انتظار نداشت امین طاهری به‌این زودی بتواند از نظر روحی، جسمی و فیزیکی خودش را جمع وجور کند. بعد از آن شکست سوال‌برانگیز طاهری مقابل عباس فروتن در لیگ برتر، علیرضا رضایی به‌قدری عصبانی و ناراحت بود که هنگام عبور از جایگاه خبرنگاران، حتی به سلام کسی جواب نداد و عصبانی سالن را ترک کرد. گویا نهیب نایب‌قهرمان‌المپیک حسابی کارساز شده و امین جوان را به‌خود آورد تابا تمرین و ممارست، هم آن شکست را جبران کند و هم با دو پیروزی پیاپی مقابل امیرحسین زارع (آماده‌ترین سنگین‌وزن این روزهای کشتی‌آزاد کشورمان) نفر اول انتخابی شود. بعداز هر دو پیروزی، طاهری با فریادهای شادی و گرفتن انگشت اشاره به‌جایگاه خبرنگاران (محلی‌که علیرضا رضایی آنجا نشسته بود)، شادیش را با داماد خانواده‌شان تقسیم کرد.

گرایی، همچنان هجومی و پرتلاش

محمدعلی گرایی مرد اول 77 کیلوی کشتی‌فرنگی، همچنان هجومی و پرتلاش فقط کشتی می‌گیرد و سرش به‌کار خودش گرم است. آماده‌ترین و حنگنده‌ترین فرنگی‌کار حال حاضر ایران، در انتخابی هم بی‌حاشیه و مقتدر روی تشک حاضر شده، خونسرد و با اعتماد به‌نفس بالا موفق به‌کسب پیروزی 4 – 2 برابر پژمان پشتام شد تا دوبنده تیم‌ملی را برای جهانی 2020 صربستان صاحب شود. البته شاید اگر داوران امتیاز یکی دیگر از فنون پرتابی او را مردود نمی‌دانستند، نتیجه‌ای ای دیگر روی تابلو ثبت می‌شد.

پیروزی‌های نوری، اول کرونا بعداً رامین طاهری

حسین نوری نفر اول 87 کیلوی انتخابی تیم‌ملی کشتی‌فرنگی با پیروزی در تک مسابقه، صاحب دوبنده تیم‌ملی شد. نوری که چندی‌قبل درحالتی بسیار خطرناک، به‌دلیل ابتلا به کرونا، دوران حاد و خطرناکی را در بیمارستان پشت سرگذاشته بود، باکسب بهبودی، یکی‌از شگفتی‌فرینان انتخابی‌های کشتی‌فرنگی لقب گرفت و بعد از پیروزی مقابل کرونا، رامین طاهری مرد اول این‌وزن در یکی‌دو سال اخیر را نیز 2 – یک مغلوب کرد، تا حلاوت و شیرینی شکست کرونا و رسیدن به تیم‌ملی، برایش دو صد چندان شود.

انتخابی 3 وزن بی‌دردسر

انتخابی 3 وزن تیم‌ملی کشتی‌آزاد در 65، 74 و 79 کیلو بدون دردسر برگزار و تکلیف ملی‌پوشان روشن شد. هرچند اضافه کردن بعضی مدعیان برای حضور در انتخابی، بعد از اعلام لیست اولیه، کمی حاشیه ساز شده و اعتراضاتی به دنبال داشت ولی قطعاً تصمیم کادرفنی برای میدان دادن به همه مدعیان، خیلی کمتر از تصمیم به اجرای قانون دو پیروزی از 3 مسابقه، حاشیه ساز شد.  

آرم تبلیغی، روی دوبنده امین طاهری

یک بام و دو هوای داوران در اجرای مراقبت از دوبنده کشتی گیران سوال برانگیز بود. در حالی که دیدار مجید داستان با بهنام احسان پور در تک کشتی 61 کیلو به خاطر داشتن تبلیغ روی دوبنده او دقایقی دیرتر شروع شد تا با چسب زدن روی تبلیغ دوبنده، شروع شود و در سایر دیدارها نیز کشتی‌گیران با چسب روی دوبنده، کشتی می‌گرفتند، اما امین طاهری با آرم تبلیغی روی دوبنده‌اش کشتی گرفت، بدون اینکه داوران اصلا به این موضوع توجه کنند یا محدودیت و ممنوعیتی برای او درنظر بگیرند.  

فاصله زیاد اطری تا آمادگی برای رقابتِ جهانی

رضا اطری به‌عنوان نفراول انتخابیِ وزن‌اول تیم‌ملی کشتی‌آزاد، هنوز تا رسیدن به‌آمادگی لازم فاصله خیلی زیادی دارد. او که سهمیه وزن‌اول کشتی‌آزاد در المپیک را باعنوان پنجمی‌جهان دررقابتهای نورسلطان برای تیم‌ملی گرفته، به ‌به‌رغم کسب دو پیروزی 4 – 4 و 2 – یک، مقابل رحمان عموزاد و علیرضا سرلک درانتخابی، نشان داد هنوز باید راه زیادی تا رسیدن به آمادگی مطلوب طی کند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی