نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
مجید خدایی: سطح آمادگی بچه‌ها نگران کننده است
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مجید خدایی به خبرورزشی گفت: مطمئن هستم فیلم شهسوار در جشنواره‌ها موفق می‌شود و اگر در ایران هم تبلیغ می‌شد، با استقبال هموطنان مواجه می‌شد.

خبرورزشیمهدی شیروانی؛ مجید خدایی به‌عنوان عضو کمیته نظارت بر عملکرد و ارزیابی تیمهای ‌ملی منصوب شد. دیروز هم خبری داشتیم مبنی برحضور فیلم مستند سینمایی شهسوار در جشنواره بین‌المللی میلان ایتالیا (اینجا بخوانید) که پیرامون زندگی جهان ‌پهلوان ‌تختی ساخته شده و مجید خدایی در آن نقش جهان ‌پهلوان‌ را بازی کرده است. در ارتباط با انتخابی تیمهای ‌ملی، مسئولیت جدیدش در انستیتو بین‌المللی‌کشتی، فیلم شهسوار و ... گفت‌وگویی داشتیم با نفرسوم‌جهان و سرمربی ‌اسبق تیم‌ ملی کشتی‌ آزاد جوانان که مجید خدایی به خبرورزشی گفت:

* قبل از انتخابم به‌عنوان عضو کمیته نظارت برعملکرد و ارزیابی تیمهای‌ملی، مذاکره و صحبتی با دوستان انستیتو یا فدراسیون نداشتم. ولی چون عاشق کشتی هستم و همیشه برای خدمت به کشتی آماده‌ام، دوستان هم تشخیص دادند که با افتخار کمک به کشتی را می‌پذیرم. امیدوارم به‌همراه سایر دوستان، بتوانیم درخدمت به‌کشتی موفق و سربلند باشیم.

* فرصتی نشده راجع به شرح‌وظایف و مسئولیت جدید، صحبت کنیم. من‌هم از طریق رسانه‌ها مطلع شدم. البته یک‌نامه به هیات‌کشتی استان‌خراسان‌رضوی زده بودند که هیات‌استان مرا درجریان گذاشت و موضوع را ابلاغ کردند. فکر می‌کنم به‌دلیل همزمانی با انتخابی تیم‌های‌ملی، فرصت برپایی اولین جلسه فراهم نشده ولی احتمالا به‌زودی خدمت به‌کشتی در مسئولیت جدید را شروع می‌کنیم.

* مثل همه علاقمندان کشتی، انتخابی را در تلویزیون و فضای مجازی دیدم. بعداز حدود ۹ ماه که هیچ مسابقه‌ای نداشتیم، برگزاری انتخابی‌ها خیلی خوب بود. واقعا بچه‌های ما به چنین مسابقاتی نیاز داشتند. هم محک خیلی خوبی بود و هم خیلی از مسائل را برای کادرفنی تیم‌ملی و خود کشتی‌گیران عیان ساخت و روشن کرد.  

* هرچند دربعضی اوزان کشتی‌های خیلی خوبی دیدیم ولی سطح آمادگی‌ها خیلی نگران کننده بود. اگر تصمیم اتحادیه‌جهانی مبنی بر برگزاری رقابتهای قهرمانی‌جهان ۲۰۲۰ صربستان، اجرا شود، این نگرانی‌ها خیلی بیشتر می‌شود. زیرا فرصت برای هیچ کاری نخواهیم داشت.

* باتوجه به‌این‌که بچه‌ها چندین ماه بدون تمرین بودند، واقعا سطح آمادگی‌ها نگران کننده بود. در پیچ و تابها، زیر و رو شدنها و اجرای فنون، کاملا معلوم بود بچه‌ها فقط بدنسازی انجام داده‌اند و اصلا تمرین کشتی نداشته‌اند، بدنها انعطاف و آمادگی لازم را نداشت.

* مسابقه انتخابی همیشه به‌گونه‌ای است که برخلاف تصور، بعضی نفراتی که فکر می‌کنیم انتخاب می‌شوند، نمی توانند توقع و انتظارات را برآورده کنند و انتخاب نمی‌شوند اما بعضی کشتی‌گیران جوانی که شاید اصلا کسی روی آنها حساب باز نمی‌کند، خودشان را مطرح کرده و تحمیل می‌کنند. در این انتخابی هم نفرات خوبی از فرصت انتخابی استفاده کردند و خودشان را به تیم‌ملی رساندند.

* همین نفرات‌برتر انتخابی نشان دادند، کشتی‌گیران خیلی خوبی داریم. همین الان هم تیم ما می‌تواند به‌شایستگی از جایگاه و اعتبار کشتی ایران درمصاف با مدعیان دنیا، دفاع کند. اصولا ما کشتی‌گیران خیلی خوبی داریم. اما الان در میان‌وزن و سنگین‌وزن از ۸۶ تا ۱۲۵ کیلو کشتی‌گیران خیلی خوب و در سطح اول کشتی‌جهان داریم. اما در سبک‌وزن بچه ها باید بیشتر تلاش کنند و زحمت بکشند تا به آنچه استحقاقش را دارند، برسند. کادرفنی مجبور است دراین فرصتِ کم، همه بچه‌ها را به‌آمادگی لازم برساند تا در مسابقات‌جهانی حق‌شان را با مدالهای خوش‌رنگ از کشتی‌دنیا بگیرند.  

* باتوجه به‌زمان‌کم باقیمانده تا شروع رقابتهای‌جهانی (اگر برگزار شود) واقعا کار سخت و دشواری داریم. هیچ فرصتی برای آماده‌سازی نیست. نفرات شرکت کننده درانتخابی تیم‌ملی یک‌هفته باید ریکاوری کنند، شاید فقط یک‌اردوی ۲۱ روزه بتوانیم به‌صورت کامل داشته باشیم. بعداز این اردو هم دوباره برای ریکاروی یک‌هفته وقت نیاز داریم.  

* به‌همین دلیل معتقدم باهمین میزان آمادگی که بچه‌ها دارند، مجبوریم به‌مصاف حریفان برویم و فقط درفرصت باقیمانده می‌توانیم روی برطرف کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت بچه‌ها کار کنیم.

* الان بیشترین نگرانی من، ابتلا به کرونای کادرفنی تیم‌ملی است. ضمن دعا برای بازیابی سلامتی آقایان غلامرضا محمدی، عباس حاج‌کناری و مهدی تقوی، امیدوارم هرچه زودتر بتوانند قرنطینه را تمام کرده و زندگی عادی را شروع کنند. برای بازیابی سلامت حداقل به‌یک دوره ۲۰ روزه درمان و قرنطینه نیاز است. اگر کادرفنی زودتر ازاین زمان به اردو بیایند برای کشتی‌گیران خطرناک بوده و احتمال انتقال ویروس هست. اگر بعداز طی این‌دوران ۲۰ روزه بیایند، فرصت کمتری برای زیرنظر گرفتن کشتی‌گیران دارند، که درهر دوصورت این موضوع نگران کننده است. اما امیدوارم سایر اعضای کادرفنی با تلاش و زحمت بیشتر بتوانند این چند روز دوری سرمربی و سایر مربیان را جبران کنند تا مشکلی برای آماده‌سازی بچه‌ها بروز نکند.  

* البته همه این حرفها و نگرانی‌ها در زمانی خواهد بود که اتحادیه‌جهانی تصمیم به برگزاری مسابقات‌جهانی (اواخر آذرماه) داشته باشد. اگر برگزاری جهانی منتفی شود، فرصت بیشتری برای آماده‌سازی تا گزینشی‌المپیک خواهیم داشت. ولی باید به‌فکر هر دو حالتِ تصمیم اتحادیه‌جهانی باشیم.  

* در رابطه با فیلم شهسوار هم قرار بود به‌همراه آقای علی شاه‌محمدی کارگردان فیلم در جشنواره‌میلان شرکت کنیم، اما به‌دلیل شیوع کرونا سفر ما لغو شد ولی این‌جشنواره به‌صورت آنلاین و مجازی درحال انجام است و تا سه‌شنبه ادامه دارد.

* درکنار اسامی بزرگانی که نوشته بودید، اسامی بزرگان و نامدارانی مثل عبداله موحد و امامعلی حبیبی را فراموش کرده بودید، خاطرات و سخنان این عزیزان پیرامون جهان‌پهلوان‌تختی شنیدنی است.

* این‌فیلم، ورای آن چیزی است که تا به‌حال راجع به جهان‌پهلوان‌تختی در فیلمها دیده‌ایم. اما چون در سینما هنروتجربه ساخته و اکران شده، زیاد تبلیع نشده و مردم از آن اطلاع ندارند. اما بزرگان، نامداران و پیشکسوتان همدوره ایشان که آن را دیده‌اند، فیلم را خیلی‌جذاب و نزدیک به‌واقعیت و زندگی واقعی آقاتختی دانسته‌اند.

* بعضی بخش‌های زندگی جهان‌پهلوان نظیر حضورشان در مسابقات، تمرینات، اردوها و ... بازسازی شده که من افتخار داشتم درنقش جهان‌پهلوان‌تختی، یاد و خاطره ایشان را زنده نگاه دارم. امیدوارم وظیفه‌ام را به‌خوبی انجام داده باشم و مورد قبول خانواده، یاران و دوستداران جهان‌پهلوان‌تختی قرار بگیرد.  

* امیدوارم برای شناساندن روحیات جهان‌پهلوان‌تختی به مردم ورزش‌دوست دنیا موفق باشیم و بتوانیم نماینده شایسته ایران در معرفی فرهنگ، اخلاق و پهلوان ایرانی به مردم دنیا با فرهنگها و رسوم مختلف در جشنواره‌های بین‌المللی باشیم. مطمئن هستم فیلم شهسوار در جشنواره‌ها موفق می‌شود و اگر در ایران هم تبلیغ می‌شد، با استقبال هموطنان مواجه می‌شد. فکر می‌کنم بیشتر به‌دلیل عدم توانایی‌مالی تهیه‌کننده، به‌خوبی برای این فیلم تبلیغ نشده است.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی