ماجراهای جواد نکونام و استقلال؛ از قهرمانی تا تقابل با مربیان استقلالی 
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

با توجه به نزدیک شدن زمان جدال فولاد و استقلال، بد ندیدیم نگاهی به ماجراهای زندگی ورزشی جواد نکونام با آبی‌پوشان پایتخت بیندازیم. 

خبرورزشیلیگ برتر ایران؛ استقلال روز جمعه هفته جاری اولین مسابقه خارج از خانه خود در فصل جدید لیگ برتر را برگزار خواهد کرد و در اهواز به مصاف فولاد خوزستان می‌رود. مسابقه با تیمی که انصافاً فصل گذشته هم نمایش خوبی ارائه کرد و جواد نکونام به عنوان سرمربی این تیم نشان داد در آینده می‌توان روی او به عنوان یک مربی خوب حساب باز کرد. رویارویی روز جمعه در واقع به نوعی جدال نکونام با تیم اسبق خودش است. تیمی که بالغ بر یک فصل در آن توپ زد و اتفاقاً به واسطه همان دوران حاشیه‌های خاصی را نیز به چشم دید. با توجه به نزدیک شدن زمان جدال فولاد و استقلال، بد ندیدیم نگاهی به ماجراهای زندگی ورزشی جواد نکونام با آبی‌پوشان پایتخت بیندازیم. 

رویارویی‌های فراوان 
جواد نکونام از سال ۷۷ در فوتبال ایران مطرح شد و یک‌سال بعد پیراهن تیم ملی کشورمان را نیز پوشید. نکونام از سال ۷۷ تا سال ۸۴ که راهی فوتبال امارات شد، با پیراهن پاس بارها مقابل استقلال صف‌آرایی کرد و در آن مقطع با مربیان فراوانی هم در باشگاه پاس کارکرد. از مرحوم محمود یاوری گرفته تا بیژن ذوالفقارنسب، ابراهیم قاسمپور، فرهاد کاظمی، حسین فرکی، همایون شاهرخی، مجید جلالی، مصطفی دنیزلی و... 

چهره مورد علاقه پورحیدری 
نکونام در تابستان سال ۷۸ هنگامی که منصور پورحیدری فقید سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان بود و علاوه بر آن مدیر فنی استقلال نیز بود، به تیم ملی فراخوانده شده و در معیت این تیم برای جدال دوستانه با ژاپن عازم دیار آفتاب تابان شد. در آن مقطع کسی فکر نمی‌کرد با توجه به ترافیک سنگین هافبک‌ها در تیم ملی نکونام مجال چندانی برای بازی پیدا کند ولی پدر استقلال به سبک بازی این چهره جوان علاقه بسیار زیادی داشت روی همین اصل نه تنها او را خط نزد بلکه از وجود نکونام برای سفر تیم ملی به دانمارک و آمریکا نیز استفاده کرد. 

پوشیدن پیراهن آبی 
استقلال در تابستان سال ۹۱ با جذب جواد نکونام رقبای خود را کاملاً متحیر کرد. کاپیتان تیم ملی که در اسپانیا بازی می‌کرد و حتی در صورت جدایی از لالیگا باز هم می‌توانست در یک کشور دیگر اروپایی یا تیم‌های عربی حوزه خلیج فارس توپ بزند، دعوت علی فتح‌ا...‌زاده را پذیرفت و به استقلال آمد تا برای تیمی بازی کند که در آن مقطع امیر قلعه‌نویی سرمربی‌اش بود. مدتی پس از جذب نکونام، فرهاد مجیدی نیز دوباره پیراهن آبی را بر تن کرد و در نهایت استقلال با انبوه ستارگان خود توانست برای سومین و البته تا امروز آخرین مرتبه قهرمانی در لیگ برتر را جشن بگیرد (فصل ۹۲-۹۱) و تا مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا نیز پیش برود. 

جدایی عجیب 
جدا شدن جواد نکونام از استقلال نیز دقیقاً مانند پیوستنش به این تیم عجیب و خبرساز شد. در میانه راه فصل ۹۳-۹۲ ناگهان خبر آمد مرد شماره یک خط میانی استقلال و تیم ملی از جمع آبی‌پوشان تهرانی جدا شده و به لیگ حرفه‌ای کویت پیوسته است! این اتفاق از آن جهت بسیار عجیب می‌نمود که تیم ملی در آستانه صعود به جام جهانی‌ برزیل قرار داشت و قطعاً سطح کیفی لیگ برتر ایران از کویت به مراتب بالاتر بود به همین خاطر اگر نکونام در داخل کشور می‌ماند، از نظر آمادگی جسمی و تاکتیکی در شرایط بهتری قرار می‌گرفت. البته ظاهراً رقم پیشنهادی کویتی‌ها قابل توجه بوده و البته بعداً مشخص شد دلایل دیگری نیز در جدایی جواد نقش داشته‌اند. 

جنجال با مربیان استقلالی 
جواد نکونام در سال ۹۳ برای مقطعی با امیر قلعه‌نویی دچار اختلاف شده و مسئله به و رسانه‌ها نیز کشیده شد. در این میان چند بازیکن به نفع نکونام مصاحبه کردند و عده‌ای نیز در حمایت از قلعه‌نویی که آن زمان هنوز سرمربی استقلال بود، حرف زدند. البته پس از مدتی این اختلافات مرتفع شده و طرفین دیگر تا همین امروز کاری به کار یکدیگر نداشته‌اند و علیه هم مصاحبه نمی‌کنند. نکونام ناخودآگاه تیرماه امسال نیز به واسطه دیدار فوق‌العاده جنجالی فولاد- استقلال در اهواز عملاً به نوعی در جریان جنجالی قرار گرفت که یک طرف آن فرهاد مجیدی بود. البته طرفین به صورت مستقیم نام همدیگر را نیاوردند و علیه یکدیگر مصاحبه نکردند ولی اتفاقات حاشیه‌ای آن بازی آن‌قدر زیاد بود که ناخودآگاه پای هر دو سرمربی را به میان کشید هرچند نکونام در آن مقطع حرفه‌ای‌گری کرد و پس از پایان مسابقه ترجیح داد خیلی آرام از کنار اتفاقات عبور کند. در نهایت هم از طرف فدراسیون مشکلی برای او ایجاد نشد ولی فرهاد مجیدی جدا از دریافت کارت قرمز در مسابقه، یک جلسه محرومیت اضافی نیز متحمل شد. 

جدال با همبازی قدیمی 
بازی روز جمعه در واقع تقابل دو سرمربی است که در تیم ملی برای مقاطعی با همدیگر همبازی بودند. جواد نکونام و محمود فکری در اواخر دهه ۷۰ و اواسط دهه ۸۰ طی دورانی که مرحوم منصور پورحیدری و امیر قلعه‌نویی هدایت تیم ملی را برعهده داشتند، چند بازی کنار یکدیگر به میدان رفتند. حالا این دو همبازی قدیمی استقلالی در حالی به مصاف یکدیگر می‌روند که یکی برای پیروزی آبی‌پوشان پایتخت می‌جنگد و دیگری برای کامیابی قرمزپوشان خوزستان.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی