نظرسنجی

از نحوه اطلاع‌رسانی نهادهای مسئول درباره جزئیات فساد اخیر راضی هستید؟
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

ترانزیت کالا

چنانچه دقت کرده باشید در جاده‌های سراسر کشور با ماشین‌های باری سنگین مواجه شده‌اید که در حال جابه‌جایی محصولات از کشوری به کشور دیگر هستند. در این نوع از صادر کردن و یا وارد کردن محصولات با توجه به رعایت قوانین مربوط به حمل و نقل کالا، اسنادی وجود دارند که به صورت تفاهم‌نامه ما بین دو شرکت و یا دو کشور تنظیم می‌گردد. در ایران نیز قوانین خاصی به این موضوع و انجام فعالیت‌هایی در این زمینه اخصاص داده شده است که عمل حمل و نقل می‌بایست بر اساس آن‌ها در حریم کشور صورت گیرد.

معنی ترانزیت کالا

بر اساس ماده ۱ در کتاب قانون، حمل و نقل و عبور محصولات خارجی به این شکل شرح داده شده است: ترانزیت کالا بر اساس برخی فعالیت‌ها و مراحلی صورت می‌گیرد که در روند آن محصولات از گمرکات کشورهای دیگر به قصد عبور از کشور و وارد شدن به کشور بعدی و یا انبارداری کالای مورد نظر در مکان‌های مشخص شده و روند جابه‌جایی محصول به درخواست مشتری کالا از کشور ایران می‌بایست از یکی از مرزهای زمینی کشور مانند مرزهای غربی وارد شود و از مرزی دیگر مثل مرزهای جنوبی خارج شود تا به مقصد نهایی برسد.

انواع ترانزیت کالا

با توجه به عقد قراردادها، ترانزیت شامل دو نوع متفاوت می‌باشد:

۱ . ترانزیت کالا خارجی: چنانچه محصولی از راه مرزی به یک کشور که مقصد کالا نیست وارد شود، از آن عبور کرده و به کشوری دیگر که مقصد اصلی است وارد شود، ترانزیت خارجی انجام گرفته است.

۲ . ترانزیت داخلی کالا: در برخی موارد ممکن است کالا یا محصولی از طریق راه دریایی، هوایی و یا زمینی به یکی از گمرک‌های کشور وارد شده باشد اما کارهای ترخیص آن در گمرکی دیگر صورت گرفته باشد و نیاز به انتقال کالا از گمرک اولیه به گمرک بعدی که داخل همان کشور قرار دارد انجام گردد به این فرآیند ترانزیت داخلی گفته می‌شود.

تخلیه و بارگیری کالا

تخلیه و بارگیری کالا به فرآیندی اطلاق می‌گردد که اشخاص جهت جابه‌جایی محصولات خود از یک مبداء از پیش تعیین‌شده -که محصول از آن جا خریداری شده است- به مقصد معین‌شده یعنی محلی که کالا می‌بایست به مصرف برسد و یا به کار برده شود، انجام می‌شود. فرایند مذکور  با توجه به روش‌های حمل و نقل انواع گوناگونی دارد.

انواع تخلیه و بارگیری کالا

همانطور که گفته شد تخلیه و بارگیری کالا به روش های گوناگونی انجام می‌شود که در ادامه به شرح رایج‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت:

· تخلیه و بارگیری کالا در حمل و نقل زمینی

· تخلیه و بارگیری کالا در حمل و نقل هوایی

· تخلیه و بارگیری کالا در حمل و نقل دریایی

به همین دلیل ضروری است که در انتخاب نحوه تخلیه و بارگیری کالا، انتخاب ماشین‌ها و تجهیزات لازم برای تخلیه دقت لازم را جهت مراقبت و ایجاد ایمنی کالاها به عمل آید. زیرا مراحل تخلیه و بارگیری یکی از بخش‌های اصلی و با اهمیت در انواع تجارت است که موجب می‌شود کالای با کیفیت‌تر و سالم‌تری را تحویل دهید.

فرآیند تخلیه و بارگیری کالا

به طور معمول مراحل تخلیه و بارگیری کالا از کانتینرها، مخزن‌های موجود در کارخانه یا تولیدی‌ها و انبارها آغاز می‌گردد. وسایل و تجهیزات با در نظر گرفتن مسیر مورد نظر انتخاب می‌گردند و در نتیجه به مکان نهایی منتقل می‌شوند. چنانچه به موارد ذکرشده نوع کالا، حجم آن و محل بارگیری کالا دقت لازم صورت گیرد تمامی اصول و نکات ذکر شده به صورت دقیق رعایت شود علاوه بر تسریع وقت می‌توان هزینه‌های این فرآیند را نیز بسیار کاهش داد.

برای مثال بارگیری کالا در حمل و نقل توسط کشتی و راه دریایی در دو مرحله صورت می‌گیرد: در مرحله اول ابتدا محصولات یا بار از طریق کامیون‌های حمل بار به انبارها منتقل می‌شوند و سپس به بنادر فرستاده می‌شوند. پس از این مرحله محصولات و یا بار از طریق ماشین‌های ویژه‌ای همچون جرثقیل‌ها در داخل کشتی‌ها قرار داده می‌شوند. به همین جهت می‌توان گفت انتخاب راه و تجهیزات مناسب جهت تخلیه و بارگیری کالا کمک بسیاری به صرف زمان و هزینه کم‌تر خواهد کرد.

لازم به ذکر است که تخلیه کالا نیز همچون بارگیری انجام خواهد شد با این تفاوت که برای تخلیه کالا یا محصولات از داخل کشتی، هواپیما و .. به انبارها منتقل می‌شوند.

قوانین و مقررات در تخلیه و بارگیری کالا

به طور معمول در راه‌های مختلف حمل و نقل کالا قانون و مقررات خاصی وضع شده است که تعیین می‌نماید وظایف هر کشور و یا شرکتی در خصوص ارسال و دریافت کالا مرتبط به چه زمینه‌ای خواهد بود. برای نمونه قانون و مقررات مشخص شده برای فرآیند بارگیری در کانتینرها شامل ایمنی و بسته‌بندی محصولات است که می‌بایست توسط شرکت و یا کشور ارسال‌کننده محصول صورت گیرد. در مقابل قانون و مقررات تخلیه کالا از کانتینرها -که شامل جابه جایی، بسته‌بندی کالاها، پوشش و روش نگهداری مناسب آن‌ها خواهد بود، می‌بایست توسط شرکت و یا کشور دریافت‌کننده صورت گیرد.

انبارداری و توزیع کالا

انبار داری و توزیع کالا به معنی دریافت محصولات از دیگر بخش های سازمان ، کشورهای دیگر و یا اشخاص در بیرون از سازمان است که می بایست در مکان های مشخص شده نگهداری شوند و در صورت تقاضا بین خریدارهای خرده فروش یا عمده فروش توزیع گردد.

اهداف انبارداری و توزیع کالا

Ø تعیین  و کنترل مقدار موجودی کالاها

Ø انجام برنامه‌ریزی‌ها جهت تهیه کالای مورد نیاز

Ø نگهداری از محصولات به بهترین شکل ممکن

Ø رعایت قوانین و اصول انبارداری

Ø تقسیم‌بندی محصولات در طبقه‌های مشخص

Ø کدگذاری جهت دسترسی راحت‌تر به کالا ها

Ø کنار هم قرار دادن محصولات هم‌جنس و مشابه

هزینه‌های انبارداری و توزیع کالا

همانطور که می‌دانید انجام هیچ کاری بدون پرداخت هزینه امکان‌پذیر نیست. انبارداری و توزیع کالا نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد. هزینه‌های مربوطه در مقابل نگهداری محصول است که شرکت و یا سازمان‌های مربوطه این کار را انجام خواهند داد. این هزینه‌ها عبارتند از: هزینه‌های بیمه ، کرایه محل نگهداری محصول و ...

شرکت نمایندگی کشتیرانی لتکا آبی کیش به عنوان شرکت مرکزی گروه کشتیرانی لتکا افتخار دارد با بیش از چهار دهه سابقه درخشان مالکین گروه در صنعت کشتیرانی و حمل و نقل بین‌المللی کالا، به عنوان یک شرکت پیشرو ایرانی در این صنعت، با کیفیت‌ترین و جامع‌ترین خدمات نمایندگی کشتیرانی، حمل و نقل بین‌المللی کالا و لجستیک را در سرتاسر جهان به هم‌ وطنان عزیز ارائه دهد. خدمات کلی این شرکت شامل حمل دریایی، حمل و نقل هوایی، حمل و نقل زمینی و ریلی می‌باشد اما خدمات این شرکت تنها به حمل‌های ساده ختم نشده و تمرکز این شرکت بر ارائه خدمات جامع حمل و نقل و لجستیک می‌باشد.

برگرفته شده از وب سایت شرکت لتکا آبی کیش به آدرس اینترنتی https://www.bluelotka.com

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

از نحوه اطلاع‌رسانی نهادهای مسئول درباره جزئیات فساد اخیر راضی هستید؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی