دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
۱۵ |
۴
ناصر حجازی: تهدید کردند که ساواک تو را کتک می‌زند
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

زنده یاد ناصر حجازی در یکی از مصاحبه های ماندگارش به خبرورزشی گفت: من در زندگی‌ام خیلی از موقعیت‌ها را از دست داده‌ام اما هرگز حاضر نشده‌ام که مجیز کسی را بگویم و زیر بار حرف زور بروم.

خبرورزشیچهره‌ها؛ ناصر حجازی جزو فوتبالی‌های تحصیلکرده و صاحب نظر محسوب می‌شد. او فقط شبیه خودش بود و به همین دلیل با بسیاری از اهالی فوتبال تفاوت داشت. صراحت لهجه و صداقت حجازی زبانزد عام و خاص بود. اگر آن بیماری وحشتناک سراغ مرد شیک‌پوش و محبوب فوتبال ایران نمی‌رفت ناصرخان از دیروز تازه ‌وارد ۷۱ سالگی‌اش می‌شد. مصاحبه‌های ناصرخان اکثر موارد خواندنی بود. او خودش را یک شهروند عادی می‌دانست و در مصاحبه‌هایش درباره مسائل روز جامعه و مشکلات مردم صحبت می‌کرد؛ بخش‌هایی از چند مصاحبه او را به صورت کوتاه بازنشر کرده‌ایم، بخوانید:

* اگر توجه کنید چون پست دروازه‌بان‌ها انفرادی است، آنها شخصیتی جدا از دیگر بازیکنان زمین دارند. یعنی معمولاً چیزی کم دارند. در تمام دنیا همین‌جور است. آنها دیوانه‌ترین عضو یک میدان به حساب می‌آیند. معذرت می‌خواهم چون خودم هم در این کار هستم راحت‌تر می‌توانم حرف بزنم. امیدوارم آنها ناراحت نشوند. اگر چیزی کم نداشتند، خب معلوم است نمی‌رفتند زیر بارانی از مشت و لگد حریفان قرار بگیرند. 

* در آن دوران مستر رایکوف باعث شد تا من دروازه‌بان شماره یک تیم ملی بشوم و مردم مرا بشناسند. در اواخر دوران مربیگری‌اش، من به او کم لطفی کردم. او مرا بزرگ کرد. مثل پدری مهربان تربیتم کرد. از کم لطفی‌ام سریع و سخت پشیمان شدم. آخرین بار یک روز در اصفهان وقتی که شهباز (‌تیم ما) سپاهان (‌تیم رایکوف‌) را ۴ بر صفر شکست داد، آخر بازی من رفتم دست و صورتش را ماچ و عذرخواهی هم کردم. 

* پرویز مظلومی مربی تاکسیرانی بود من رفته بودم تماشا. من علی دایی را آنجا دیدم و به او گفتم علی دایی را می‌خواهم پرویز گفت تکنیک نداردها! گفتم نه، او خوب می‌شود. ۴۰۰ هزار تومان دادیم علی دایی آمد که شش ماه اول گل‌های زیادی زد و رفت تیم ملی. 

 * من در زندگی‌ام خیلی از موقعیت‌ها را از دست داده‌ام اما هرگز حاضر نشده‌ام که مجیز کسی را بگویم و زیر بار حرف زور بروم. من آن موقع هم با خیلی‌ها درگیر شدم و حتی با آتابای هم درگیری داشتم. به طوری که یک بار کارم با او به درگیری لفظی کشید و به او بد و بیراه گفتم. حتی تهدیدم کردند گفتند می‌بریمت ساواک کتکت می‌زنیم اما از کسی معذرت‌خواهی نکردم و زیر بار حرف زور نرفتم. مثلاً همین آتابای اسب‌سوار بود و گاهی وقت‌ها با اسب و چکمه می‌آمد تمرین تیم ملی و می‌خواست به همه دستور بدهد. من همیشه جلوی او می‌ایستادم و اجازه نمی‌دادم که بخواهد دستور بدهد. آن موقع همه به من می‌گفتند حجازی حرف نزن، می‌آیند تو را می‌برند ساواک. می‌گفتم چرا حرف نزنم؟ آخر این آقا کی هست که می‌آید اینجا و می‌خواهد به ما دستور بدهد؟ او اصلاً نمی‌فهمد فوتبال چیست. اگر پدرش اسطبل دارد اما حق ندارد بیاید سر تمرین تیم ملی! من هیچ وقت از کسی نترسیده‌ام و حرفم را زده‌ام و زیر بار حرف زور هم نمی‌روم. 

* قبل از بازی ایران و هلند، من، علی پروین، نصرا... عبداللهی و محمد صادقی در هتل نشسته بودیم و نقشه می‌کشیدیم که در بازی با هلند چه کار کنیم که زیاد گل نخوریم. علی پروین گفت: ما که گرمکن‌های‌مان مشکی است بنابراین اول بازی می‌رویم و با آنها دست می‌دهیم و می‌گوییم پدر و مادرمان مرده است. اگر ممکن است زیاد به ما گل نزنید و ما را راحت بگذارید. اتفاقاً همین حالت هم شد و ما از تیم قدرتمند هلند زیاد گل نخوردیم. البته پروین پیش از بازی‌ها هم خیلی کرکری می‌خواند. تا دلتان بخواهد برای هلند و بقیه تیم‌ها خط و نشان می‌کشید. وقتی خبرنگارها می‌آمدند و با او مصاحبه می‌کردند می‌گفت ما کمتر از دو گل به هلند نمی‌زنیم. خبرنگارها هم تعجب کرده بودند و می‌گفتند این ایران عجب تیمی است که به کمتر از دو گل مقابل هلند قانع نیست. آنها نمی‌دانستند که ما شوخی می‌کنیم. 

* مگر بی‌غیرتم که نسبت به سرنوشت کشورم بی‌تفاوت باشم... آمده‌اند و یارانه‌ها را برای مردم ایجاد کرده‌اند. زندگی مردم بهتر نشده که بدتر هم شده است. خدمت به مردم یعنی فراهم کردن رفاه و آسایش آنها... من ناصر حجازی هستم، سرد و گرم روزگار را چشیده‌ام. عمری از من گذشته است... حرف‌هایم از سر دلسوزی است... مردم را دوست داشته باشید تا آنها هم شما را دوست داشته باشند. مردم معنای خدمت را می‌دانند و اگر آن را احساس کنند پا به پای دولت می‌آیند. 

ناصر حجازی

* با این سطح درآمد مردم چطور زندگی کنند؟ ادامه این روند نتیجه‌اش می‌شود فقر و فقر یعنی فساد، فحشا، طلاق و... کارشناسی فقط بازی با آمار و ارقام و...  نیست. کارشناسی یعنی زندگی با مردم و لمس کردن درد و مشکلات آنها از نزدیک. کارشناسی یعنی رونق‌ بخشیدن به تولیدات داخلی. امروز شاهد هستیم که بسیاری از کارخانه‌های ما یا ورشکسته هستند یا صاحبان آنها جهت جلوگیری از ورشکستگی، کارخانه‌هایشان را تعطیل می‌کنند که نتیجه آن بیکاری کارگرهاست و این مشکلات در پایان باعث از هم پاشیده شدن کانون خانواده‌ها و ایجاد مشکلات اجتماعی و اخلاقی می‌شود. 

* بعضی‌ها می‌گویند تو همچین دروازه‌بانی نبودی که اینقدر معروف شوی و مردم دوستت داشته باشند. من می‌گویم شما روزهای سخت مرا ندیدید که ۱۵ ساله بودم برای رفتن به سر تمرین در میدان خراسان یک نان بربری می‌گرفتم دستم و پیاده می‌رفتم. وسط گل و برف چقدر تمرین کردم. حتی در دوران مربیگری هم واقعاً زجر کشیدم. بارها رسیده‌ام تا لبه پرتگاه و خدا مرا نگه داشته. یک نفر آن بالا هوای من را دارد. الان می‌بینم تا پلک زدم جوانی رفت ولی توکلم به خداست. او دستی بالای همه دست‌هاست. 

* آتیلا؟ من یک زمانی فیلمی دیدم به نام آتیلا که خیلی از آن خوشم آمد. دوست داشتم پسرم جنگجو و قوی شود اما خیلی در زمین بر عکس نامش ترسو بازی می‌کرد. یک بار برداشتم بردمش خانه محمد پارسا. تعریف کردم این بلند شد سر بزند و افتاد زمین. همین رویش تأثیر گذاشت وگرنه می‌شد نترس و سرزن بماند. 

* اگر بگذارند می‌شود کار کرد. مدیری که سالم نباشد نمی‏تواند پاکسازی کند. کسی که می‎خواهد کار کند ولو آنکه یک ماه سر کار باشد باید کارش را بکند و به دنبال بهانه نگردد حتی اگر تنها باشد. یک مثال خانوادگی برایتان می‏زنم‌؛ برادر همسر من مدیر کل یک اداره بود. یک آقایی پیشنهاد یک میلیون دلاری به ایشان داد تا با یک امضا اجازه واردات شیرخشک را بدهد. در یک مهمانی همان آقا به همسر من از برادرش گله کرد که مجوز را امضا نمی‏کند و زمانی که همسرم از برادرش گله کرد که چرا مجوز را امضا نمی‏کند، گفت: «این چه حرفی است می‏زنی خواهر، امضا کنم تا میلیون‏ها قوطی شیرخشک فاسد را وارد بازار کند». یک ماه بعد اما [...]

* من رفتم در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌ نام کردم تا همه متعجب شوند و ببینند حضور یک ورزشی در یک مقام سیاسی چقدر عجیب است، بلکه بفهمند حضور آنها هم در ورزش عجیب و نگران‌کننده است. تأیید صلاحیت نکردند و مطمن بودم تأیید صلاحیت نمی‌کنند اما حداقل این‌جوری حرفم را که ورزش جای آنها نیست زده‌ام. 

* هر وقت استقلال و پرسپولیس خصوصی شدند، پول خودشان را درمی‌آورند اما نمی‌گذارند این دو باشگاه روی پای خودشان بایستند. اگر استقلال را به من بدهند نمی‌گذارم یک دقیقه هم فیلم بگیرند؛ در تمام دنیا ۷۰ درصد درآمد باشگاه از حق پخش تلویزیونی است. به من باشد، حتی نمی‌گذارم از تمرینات فیلم بگیرند. 

* فکرش را هم نمی‌کردم مریض شوم اما همه نزدیکانم می‌گویند چشمم کردند. می‌آمدند می‌گفتند ماشاءا...  ناصرخان قالی کرمون شدی‌؛ آنقدر گفتند که موهایم را از دست دادم. برای کسی که ۲۰ سال مو نداشته سخت نیست اما برای من سخت است.

بیشتر بخوانید: حسن روشن: به قولی که به ناصر حجازی داده بودم وفا کردم

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۵
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • ضیا CA ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    خدایی مقایسه کنید با طرز حرف زدن بعضی از بازیکنان فعلی
  • Perspolis IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    روحش شاد و یادش تا ابد گرامی باد
  • رضا IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    اسطوره فوتبال ايران، هر روز جايت بيشتر خالي مي شود
  • کیسه دولتی . IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    بله حرف زدن راحته اما عمل سخت!!!فقط موندم حجازی که مردم براش مهم بودند چرا در تیم درباری بازی میکرده! مگه کیسه تیم ساواک و دربار نبوده ! دیگه اینو نمیشه از تاریخ حذف کرد
    • آنالیزور FR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      کسانی که خودشون قدرت فکر کردن و دیدن ندارن ، باید هم اینطور حرف بزنن و قضاوت کنن ! سوای کری خوندن و کل کل بایستی بگم که تاجیا فرقشون با لنگیا تو همین مورده که لنگی جماعت هیچ وقت خودش فکر نمیکنه و هر چی بهش بگن همون رو قبول میکنه ولی تاجیا اینطوری نیستن
    • شمسعلی IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      مرد حسابی بازیکنان شما ساواکی بودن بعد حرف مفت میزنی
    • فقط حسن روشن IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      خدابیامرزه جمیع رفتگان رو علی الخصوص اون بازیکنان پرسپولیس رو ...................
  • سعیدss IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    اسطوره نمیمیرد... جاودان حجازی بزرگ
  • جواد آقائی IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    روحت شاد و یادت گرامی فقط ای کااااااش بعضی از هواداران کمی شعور میداشتند و بخاطر کل کل فوتبالی! تن کسانی مثل شما و هادی نوروزی عزیز را در گور نمی لرزاندند
  • Romeo RO ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    روحت شاد ناصر خان ... با پرواز ناصر خان و بعدتر منصور خان، تیم رقیب ما فقط دو تا پیشکسوت محبوب و پرافتخار رو از دست نداد، یجورایی دو تا بزرگ‌تر باپرستیژ رو از دست داد. اون زمان رقابت بود، شدیدش هم بود؛ ولی کجا این‌قدر نفرت و دشمنی و هوچی‌گری بود!؟ متأسفانه در حال حاضر در باشگاه رقیب ما جای امثال ناصر خان و منصور خان رو آدم‌کوتوله‌ها گرفتن و این حتی روی ذات رقابت دیرینه‌مون هم اثر گذاشته ... حقیقتاً روحشون شاد ...
  • خایدالو DE ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    تولدت مبارک ناصرخان همیشه حرفش میزد ملا و حکومتی هم نمیکرد نون به نرخ روز خور نبود
  • سعید IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    خبرورزشی لطفابگوبرانکوچقده پول مفت گیرش ا ومده که راه به راه مصاحبه میکنه انگارمالک پرسپولیسه،شایدهم خبرورزشی کسی رو پیدانمیکنه که کلاسش به این سایت بخوره،اگه تونست بیاد استقلال اهواز روقهرمان کنه بره واسه هم شهریهاش تعریف کنه،برانکو متخصص عوض کردن نظرداوروگرفتن امتیازمفت بود،خدایی نمونه نداشت
  • علی US ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    نگاه کنید به اسطوره فوتبال کشورمان ناصر حجازی و مقایسه کنید با امثال مهدی ترابی تا متوجه سقوط اخلاقی در فوتبال کشورمان بشید
  • مرتضی US ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    با سلام. خاطره خوبی ازشادروان آقای حجازی دارم. بسیارمودب و با شخصیت بودند. حدود سال ۱۳۵۲ افتتاحیه ورزشگاه صد هزار نفری بود که تیم کامل کروزیروی برزیل(پس از سانتو ز در رده دوم قرار داشت) دعوت شده بود که با پرسپولیس بازی کنه که کروزیرو ۴ بر ۲ پیروز شد و هر دو تیم عالی بازی کردند. شادروان حجازی هم بلیط خریده بودند و در حال قدم زدن بطرف سکوها بودند که از ایشان در مورد شایعه رفتنشان به تیم پاس پرسیدم چون طرفدار پاس بودم. ایشان گفتند که شایعه ای بیش نیست و در تیم تاج خواهند ماند و با متانت گفتند که پاس همیشه دروازه بانان خوبی داشته( امثال آقایان فرامرز ظلی ، محمد خمسه ، رضا قفلساز و مرحوم کیوان نیک نفس). در ضمن ایشان تاکید و تشویق کردند که من به حمایت از تیم پاس ادامه بدهم. روحش شاد.
  • عیسی IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    روحت شاد ناصر خان حجازی اسطوره ی بزرگ و دوست داشتنی جایت هر روز بیشتر و بیشتر می شود کاش بازیکنا الانم شعور شمارو داشتن من بعنوان ی خوزستانی پرسپولیسی برای همه آرزوی سلامتی دارم ناصر خان من بابام تورو تاحالا از نزدیک دیدع و روزی 10000000 بار خدارو شکر میکنه ک حسرت دیدنت بروی دلش نماند اما حسرت دیدن تو برای دل من ماند ناصر خان بابام میگه مرحوم ناصرخان حجازی سال 82 مربی استقلال اهواز بود اون موقع بازیکنای بزرگی مثل مرحوم علیرضا رضایی ، افشین کمایی ، عقاب آسیا مرحوم رضا داوودی ، عبدالوهاب عبدالهیل ، حمید رضا فرزانه ، میلاد میداوودی ، آدریانو آلوز و امیر خلیفه اصل تو استقلال اهواز بازی میکردن و مربیشونم مرحوم ناصر خان حجازی بود بعد بابام گفت من و عمو کوچیکت رفتیم ناصر حجازی رو تو سال 82 ک مربی استقلال اهواز بود دیدیم روحت شاد ناصر خان حجازی ❤❤❤❤❤❤

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی