خداحافظ آقای معلم ژرار هولیه
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

ژرار هولیه مدت‌ها بود با بیماری دست به گریبان بود و مهمترین مشکل هم مربوط به قلب او می‌شد اما دلیل اصلی مرگ او هنوز مشخص نشده است.

خبرورزشی/ چهره‌ها؛ ژرار هولیه، سرمربی پیشین لیورپول، پاری‌سن‌ژرمن، لیون، استون‌ویلا و تیم ملی فرانسه، در ۷۳ سالگی و چند روز پس از عمل جراحی قلب دار فانی را وداع گفت. هولیه که از مربیان صاحب‌سبک فوتبال اروپا بود، ۶ سال روی نیمکت لیورپول نشست و در پرورش خیلی از ستاره‌های این تیم مثل استیون جرارد و مایکل اوون نقش پررنگی داشت.

او برای لیورپول ۶ جام از جمله قهرمانی جام‌حذفی انگلیس، جام ‌اتحادیه انگلیس، جام خیریه انگلیس، جام یوفا و سوپرجام اروپا کسب کرد. همچنین او سال ۲۰۰۱ برای لیورپول سه‌گانه جام‌های حذفی، اتحادیه و یوفا را به ارمغان آورد. هولیه با پاری‌سن‌ژرمن و لیون هم قهرمان لیگ یک فرانسه شد.

هولیه مدت‌ها بود با بیماری دست به گریبان بود و مهمترین مشکل هم مربوط به قلب او می‌شد اما دلیل مرگ او هنوز مشخص نشده است. رادیو RMC فرانسه و روزنامه فرانسوی اکیپ نوشت که هولیه چند روز بعد از عمل جراحی روی قلب خود در پاریس درگذشته است.

این مربی که به شدت در آنفیلد محبوب هواداران لیورپول بود، در جریان یک مسابقه از لیگ برتر همراه با این تیم مقابل لیدز در سال ۲۰۰۱ دچار مشکل قلبی شد که کاملاً خطرناک هم بود. او سال ۱۹۹۸ مربی لیورپول شد، ابتدا به همراه روی ایوانز به طور مشترک تیم را هدایت می‌کردند اما بعد از چهار ماه به تنهایی سرمربی این تیم شد.

اولین کاری که کرد ترکیب تیم را کاملاً متحول کرد و با خرید بازیکنانی مثل سامی هیپیا، دتمار هامن و ولادیمیر اسپایسر، چهره و تاکتیک تیم لیورپول را تغییر داد و این تیم را دوباره تبدیل به یکی از مدعیان فوتبال انگلیس کرد. سبک او خیلی زود جواب داد و قرمزها سه‌گانه معروف خود را در فصل ۲۰۰۱-۲۰۰۰ به دست ‌آوردند.

ژرار هولیه و جام‌هایش در لیورپول

خیلی‌ها او را در فرانسه پایه‌گذار قهرمانی تیم ملی این کشور در جام جهانی‌ می‌دانند چراکه او یکی از بنیانگذاران سیستم آکادمی فوتبال در این کشور بود و بازیکنانی که از سیستم همین آکادمی‌ها بیرون آمدند، در نهایت قهرمانی جام جهانی‌ ۱۹۹۸ و جام ملت‌های ۲۰۰۰ را برای فرانسه کسب کردند.

هولیه که به‌عنوان معلم زبان انگلیسی در فرانسه نیز فعالیت می‌کرد زمانی که سرمربی تیم ملی این کشور بود، فقط چند ثانیه با صعود به جام جهانی‌ ۱۹۹۴ فاصله داشت اما شکست مقابل بلغارستان مانع تحقق رؤیای او شد. او سال ۲۰۱۰ به فوتبال انگلیس برگشت و هدایت استون‌ویلا را برعهده گرفت اما ۹ ماه بعد به خاطر مشکل قلبی این پست را ترک کرد و از آن سال تحت درمان بود.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی