نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
افشین فرزام: برای اولین بار ۲ طلای آسیا را می‌گیریم
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

پاروزن ملی‌پوش روئینگ به خبرورزشی گفت: برگزاری لیگ به هیچ عنوان مانعی برای تمرینات ملی‌پوشان نیست و ما اردوهای‌مان را به‌خاطر لیگ تغییر نمی‌دهیم و روال تمرینات خودمان را پیش می‌بریم.

خبرورزشیفائزه زمانی؛ پاروزنان ملی‌پوش روئینگ این روزها در اردوهای تیم ملی پارو می‌زنند و افشین فرزام سرمربی تیم به درخشش شاگردانش در انتخابی المپیک امیدوار است. او که سابقه حضور در المپیک لندن و برزیل را در کارنامه‌اش دارد، حالا می‌خواهد این دوره با شاگردانش سومین المپیکش را به‌عنوان مربی تجربه کند. 

قبلاً گفته بودید یک سهمیه در روئینگ قطعی است، ولی چقدر به ۲ سهمیه ملایی و نصیری امیدوار هستید؟
من تجربه حضور در ۲ دوره المپیک لندن و برزیل را به عنوان مربی داشته‌ام و حالا مطمئن هستم با شرایط فنی پاروزنان، سهمیه ما در روئینگ قطعی است ولی این‌طور هم نیست که بگویم خیال‌مان کاملاً راحت است. سخت در تلاش هستیم و می‌دانیم رقبا هم مثل ما سخت در حال تمرین هستند. شرایط مسابقات انتخابی المپیک با قهرمانی آسیا متفاوت است و کیفیت انتخابی زمین تا آسمان فرق دارد. از حالا نمی‌توانم بگویم سهمیه قطعی‌ای که می‌گویم برای چه کسی است! ولی می‌توانم بگویم همه ملی‌پوشان روئینگ چه تک نفره و چه دو نفره شانس سهمیه دارند ولی باید بیینم روز مسابقه شرایط چطور پیش می‌رود و رقبا در چه سطحی ظاهر می‌شوند. حالا همه تلاش ما برای دو مدال طلای زنان و مردان است. تا حالا این اتفاق نیفتاده و دوره‌های قبل در بهترین شرایط ما نقره گرفتیم، اما امیدمان به خدا و همت بچه‌هاست و امیدوارم حمایت شویم تا این اتفاق بیفتد و روئینگ زنان و مردان ایران در توکیو نماینده داشته باشد. 

اردوی تیم ملی چطور پیش می‌رود؟
خدا را شکر شرایط ملی‌پوشان خوب است و اردوها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خوبی پیش می‌رود، هریک از پاروزنان در اتاقی جدا اسکان دارند، اردوی اول را تا دی در دریاچه آزادی تمدید کرده‌ایم و طبق زمان‌بندی و برنامه پیش می‌رویم تا فدراسیون جهانی میزبان انتخابی المپیک را اعلام کند. این روزها پاروزنان در فاز دوم تمرین، تمرکزشان روی قدرت و استقامت است و با فضای کوچک دریاچه آزادی تمرین پاروزنی در مسافت کوتاه را انجام می‌دهند و روی دستگاه شبیه‌ساز تمرین می‌کنند تا ضعف‌های تکنیکی و تاکتیکی‌شان برطرف شود و ۲ ماه دیگر وارد فاز نهایی تمرینات یعنی پاروزنی در مسافت بلند می‌شوند. 

بهتر نبود که در این فصل اردوها در شهری با آب و هوای معتدل‌تر برگزار شود؟
من در اکثر نقاط ایران تجربه اردو داشتم و معتقدم با توجه به امکانات بهترین جا برای اردوی روئینگ همین دریاچه آزادی است، ولی اگر برگزاری انتخابی المپیک در اردیبهشت قطعی شود، اردوها را به منطقه‌ای گرمتر منتقل می‌کنیم که پیستی بالای ۲ کیلومتر هم داشته باشد ولی هر شهری هم که بخواهیم برویم حتماً باید شرایط کرونا در آنجا را در نظر بگیریم چون اولویت ما سلامت قایقرانان‌مان است. 

درحالی که همه مدال المپیک در قایقرانی را دور از دسترس می‌دانند، به نظر شما در آینده قایقرانی ایران می‌تواند در المپیک مدالی داشته باشد؟
روئینگ از سال ۸۵ به‌طور رسمی وارد ایران شد و قبل از آن فقط به صورت تفریحی بعضی‌ها پارو می‌زدند. بنابراین روئینگ رشته با قدمت اروپا، در ایران جوان است. فکر می‌کنم با فعالیت ۱۵ ساله، عملکرد ما خیلی هم خوب بوده و حالا به سطح قابل قبولی در آسیا رسیده‌ایم که مدعی مدال طلای مسابقات آسیا هستیم، در حالی که روزی مدال آسیای روئینگ، آرزویی محال بود چه برسد به طلایش! ما عقب‌ماندگی از آسیا را جبران کردیم، پس با هزینه و حمایت می‌توانیم به آن نقطه برسیم که مدال‌های جهانی بگیریم. این قول را هم می‌دهم که در آینده در سبک وزن بانوان و سنگین وزن مردان جزو بهترین‌های دنیا شویم. 

این روزها دغدغه اصلی تیم ملی روئینگ چیست؟
نه فقط دغدغه ما در این روزها که دغدغه همه این سال‌های ما داشتن یک پیست ۲ کیلومتر استاندارد بوده که پاروزنان به راحتی تمرینات فنی را انجام دهند. همچنین امکانات و تجهیزات مثل دستگاه شبیه‌ساز و قایق‌های به‌روز و استاندارد از دغدغه‌های ما بوده که از روز اول شروع این رشته داشته‌ایم. اگر این شرایط فراهم شود علاقه‌مندان بیشتری هم جذب روئینگ می‌شوند. 

برگزاری لیگ، اردوی ملی‌پوشان را مختل نمی‌کند؟
برگزاری لیگ به هیچ عنوان مانعی برای تمرینات ملی‌پوشان نیست و ما اردوهای‌مان را به‌خاطر لیگ تغییر نمی‌دهیم و روال تمرینات خودمان را پیش می‌بریم، چراکه مسابقات لیگ جزئی از تمرینات ملی‌پوشان است. خودم هم این فصل مربی تیم دانشگاه آزاد در لیگ برتر روئینگ هستم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی