نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
فریبرز عسگری: تحریم‌ها اجازه خرید هوگوهای الکترونیکی را نمی‌دهد
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

فریبرز عسگری سرمربی تیم ملی تکواندو در مصاحبه با خبرورزشی از شرایط تیم ملی و لیگ تکواندو گفت.

خبرورزشیسیدحسن صفوی؛ فریبرز عسگری سرمربی تیم ملی تکواندو جمعه مهمان ویژه لیگ برتر تکواندو بود، مسابقه‌ای که بهترین‌هایش جواز انتخابی تیم ملی را می‌گیرند و سرمربی تیم ملی آن را منصفانه‌ترین راه برای انتخاب می‌داند. هرچند سجاد مردانی ملی‌پوش تکواندو باخت اما سرمربی تیم ملی از او راضی است و دلیل باختش را به عادت نداشتنش به هوگوی ایرانی ربط می‌دهد. در مقابل تکواندوکاران جوان، با مبارزات جذاب‌شان بدجور به دل سرمربی تیم ملی نشستند. حرف‌های فریبرز عسگری سرمربی تیم ملی تکواندو با روزنامه خبرورزشی خالی از لطف نیست.

نظر سرمربی تیم ملی تکواندو مردان درباره شروع لیگ برتر چیست؟
خدا را شاکریم که در شرایط شیوع کرونا سرانجام لیگ برتر تکواندو با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شروع شد. سازمان لیگ کار سختی را دارد و با مدیریتی که داشت جمعه بعد از یک سال صدای مبارزات هوگوپوشان از سالن تکواندو شنیده شد. اکثر تکواندوکاران مدت زمان زیادی بود که از مبارزه دور بودند. خوشبختانه مبارزات جذابی در سالن دیدم.

در مدتی که مسابقات لیگ تکواندو را تماشا کردید، مبارزه تکواندوکاری برای دعوت به انتخابی تیم ملی نظر شما را جلب کرد؟
بله، خوشبختانه جوانان خیلی خوبی را شناسایی کردیم که واقعاً مبارزات جذابی به نمایش گذاشتند. مبارزات بعضی جوانان جای امیدواری داشت. مخصوصاً در سبک وزن‌ها مبارزات خوبی را دیدم. جوانان گمنام در لیگ تکواندو جویای نام هستند و در واقع چون چیزی برای از دست دادن ندارند، با جان و دل و انگیزه زیاد مبارزه می‌کنند. البته آنها باید پس از شناسایی به اردو دعوت شوند و با رفع ایرادات فنی و با تجربه‌اندوزی در مسابقات بین‌المللی به پُختگی لازم برسند. به هر حال در هفته اول جوانان ما مبارزات خوبی به نمایش گذاشتند.

۳ ملی‌پوش در هفته اول مبارزه کردند و سجاد مردانی باخت و سروش احمدی و میرهاشم حسینی بردند، نظر شما درباره نتایج ملی‌پوشان چیست؟
هر ۳ ملی‌پوش از نظر آمادگی جسمانی و فنی شرایط خیلی خوبی دارند و جمعه هم مبارزات خوبی به نمایش گذاشتند. سروش و میرهاشم واقعاً خیلی خوب مبارزه کردند، مردانی هم خیلی آماده است، چون من در اردوی تیم ملی همه تمرینات آنها را زیر نظر دارم و ریز به ریز عملکرد آنها آنالیز می‌شود. نکته خیلی مهم تأثیرگذار در باخت سجاد مردانی، این است که مردانی ۵ سال با هوگوهای جدید ایرانی در لیگ برتر مبارزه نکرده است.

یعنی شما به عنوان سرمربی تیم ملی شکست مردانی را ضعف فنی نمی‌دانید و تنها دلیل باخت سجاد به خاطر مشکلات هوگوهای جدید ایرانی بود؟
بله، به هرحال مردانی با این هوگوهای پُر ایراد اصلاً بازی نکرده است. او در مبارزه‌اش امتیازاتی را از دست می‌داد که باورش نمی‌شد! چون این هوگوها واقعاً با هوگوهای که در اردوی تیم ملی تمرین می‌کنند کاملاً متفاوت است. بچه‌های دیگر به این هوگوها عادت کرده‌اند. او باید تلاش کند که با این شرایط کنار بیاید. واقعاً این هوگوها در امتیازدهی ایرادهای زیادی دارد. از دیدگاه شناسانه اگر کسی به مسابقات نگاه کند متوجه می‌شود که هوگوها بسیار ایراد فنی دارد. در مبارزات وقتی مردانی امتیازاتی که به حریف می‌داد، تعجب می‌کرد! چون واقعاً هوگوها قابل حساب و کتاب نیست.

ظاهراً برای حل مشکلات هوگوهای الکترونیکی D۲ باید از کشورهای خارجی مثل کره‌جنوبی این هوگوها خریداری شود اما با تحریم‌ها خرید هوگوها سخت و غیرممکن شده است، این موضوع صحت دارد؟
 مقصر فدراسیون نیست، ما حتی در اردوی تیم ملی به خاطر کمبود هوگو با این مشکلات دست و پنجه نرم میکنیم. واقعیت این است که تحریم‌ها روی این مسائل هم تأثیر گذاشته است، چون ما تحریم هستیم خرید هوگوها با قیمت بالایی که دارد کار خیلی سختی است. ما نمی‌توانیم هوگوهای الکترونیکی را وارد کنیم و ناچاریم از هوگوهای الکترونیک ایرانی استفاده کنیم که کیفیت آنها با هوگوهای قابل استفاده درالمپیک، تفاوت زیادی دارد. ما باید در المپیک با هوگوهای D۲ کار کنیم اما متأسفانه نمی‌توانیم این هوگوها را به خاطر تحریم آمریکا وارد کنیم. برای خرید این هوگوها فدراسیون تأمین مالی شده است اما مشکل اصلی تحریم‌هاست. رئیس فدراسیون پیگیر خرید این هوگوهاست اما وارد کردن آن خیلی سخت است. نمی‌توانیم داشته‌هایمان را هم از اردوی تیم ملی به لیگ منتقل کنیم چون در اثر فرسودگی هوگوهای تیم ملی ما در اردو با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شویم. فعلاً این شرایط در لیگ برای همه تکواندوکاران یکسان است و همه بچه‌ها باید با این شرایط خودشان را هماهنگ کنند.

برد و باخت ملی‌پوشان در لیگ برتر تکواندو ملاک ارزیابی آمادگی، جسمانی آنها محسوب می‌شود؟
نه، روزی که آنها از ما اجازه مبارزه در لیگ برتر را گرفتند، گفتیم برد و باخت شما ملاک ارزیابی ما نیست. اتفاقاً حضور ملی‌پوشان پس از یک سال دوری از کوران مسابقات برون مرزی، در لیگ برتر به سود ماست. ما بچه‌ها را ارزیابی می‌کنیم که بعد از شرایطی که در ورزش دنیا حاکم شد، هوگوپوشان ملی‌پوش که از کوران مسابقات دور بودند حالا، آمادگی‌شان چه سطحی است. ملی‌پوشان ما با حضور در مسابقات لیگ استرس‌شان کم می‌شود و دیگر در میادین بین‌المللی آنها را اذیت نمی‌کند، پس این مبارزات در شرایط فعلی پوئن مثبتی برای تیم ملی است.

قبول دارید صحبت‌های شما درباره مسابقات لیگ، راه رسیدن به اردوی تیم ملی و بالا رفتن انگیزه همه هوگوپوشان شده است؟
من قبل از شروع لیگ گفتم، برای اینکه ما یک‌سال قبل هیچ مسابقه‌ای نداشتیم، دو پیشنهاد داشتم. پیشنهاد اول اینکه با سلیقه شخصی مثلاً ۱۰۰ تکواندوکار را به مسابقات انتخابی دعوت کنم و بهترین‌ها به اردوی تیم ملی برسند اما احساس شخصی‌ام این بود که منصفانه نیست. پیشنهاد دوم برگزاری لیگ و دعوت بهترین‌ها طبق متر و معیار ما از لحاظ فنی، به انتخابی اردوی تیم ملی بود، مثلاً از بین شرکت‌کنندگان ما نهایت ۱۰۰ نفر را از دل لیگ برتر تکواندو انتخاب می‌کنیم تا به مسابقات انتخابی تیم ملی دعوت کنیم. از نظر من این راه منطقی، منصفانه‌تر و عادلانه‌تر بود.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی