نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
هر نیمکت یک «دادزن» استخدام کرده است! 
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

ارکان فوتبال در ایران، هرازگاهی اقدام به اختراع مشاغل جدید می‌کنند.

خبرورزشیلیگ برتر ایران؛ فوتبال ایران هر روز با اتفاقات عجیبی مواجه می‌شود. شکل و سیاق فوتبال ایران شباهت به هیچ کجای دنیا ندارد. بی‌نظمی، افراط و تفریط، درگیری و تنش، بی‌اخلاقی، فساد، زیرآب‌زنی و توهین به همراه هجمه‌هایی مثل شرط‌بندی، بی‌بندوباری اخلاقی، بی‌قانونی و مسائلی از این دست، کمر به قتل روح فوتبال بسته و باعث به وجود آمدن اتفاقات زشت و تلخی زیر پوست این رشته پرطرفدار است. تا زمانی که بیرون از دایره فوتبال باشید، تصور می‌کنید همه چیز عادی است اما وقتی وارد گود می‌شوید، همه این مسائل تلخ را به صورت کاملاً ملموس درک می‌کنید. 

یکی از مربیان بااخلاق فوتبال ایران، مدتی قبل مصاحبه‌ای انجام داد و گفت هر مدل بی‌اخلاقی و تنش که بخواهید در فوتبال ایران وجود دارد. این ‌فرد که حالا مدتی است خارج از گود نشسته، کاملاً درست می‌گفت. خرافات و فساد فقط بخش کوچکی از این ماجراست. هر روز هم اتفاقات تازه‌ای رخ می‌دهد. این درگیری‌ها می‌تواند فوتبال را به بیراهه ببرد. قطعاً شما هم پی به نشانه‌هایی در مورد زوال فوتبال برده‌اید. همین که در دو سال و نیم گذشته، غیر از مهدی قایدی، هیچ ستاره مهم و مفیدی به فوتبال ایران معرفی نشده، یک نشانه تلخ است. 

در این فوتبال همه به‌دنبال سود خود هستند و دیگر برای کسی اهمیت ندارد که با چه وسیله‌ای به خواسته‌شان برسند. به همین علت است که مدل‌های جدیدی از تنش و فساد وارد فوتبال می‌شود. یکی از جدیدترین این آفت‌ها، بحث انتخاب دستیاران در تیم‌هاست. از ابتدا نیز، انتخاب دستیار در فوتبال کشورمان محل بحث بود. از همان زمان که علی پروین ترجیح می‌داد با رفقای صمیمی خود کار کند و یا دعواها بین نفر اول و دوم با شروع همکاری مرحوم ناصر حجازی و امیر قلعه‌نویی استارت خورد. 

گاهی‌اوقات این درگیری‌ها به بهانه افزایش قدرت بود و گاهی دخالت دیگران. به هر حال موضوع انتخاب و استفاده از دستیار برای سرمربیان همیشه مهم بوده اما حالا مدتی است که دلیل و شکل انتخاب‌ها متفاوت از گذشته شده است. سرمربیان حالا تلاش می‌کنند با استفاده از یک متد عجیب، دستیاران خود را انتخاب کنند. آنها به همه‌چیز خوب فکر می‌کنند؛ از انتخاب دستیاری که آنالیز حریفان را بلد باشد تا دستیاری که بتواند در مواقع حساس، دعوا کند! 

اگر کمی در بازار مشاغل کاذب جست‌وجو کرده باشید، حتماً با واژه «دادزن» آشنایید. دادزن‌‎ها، افرادی هستند که مقابل مغازه‌ها و فروشگاه‌ها می‌ایستند و با صدای بلند، اجناس این فروشگاه‌ها را تبلیغ می‌کنند. این کار طبق یکسری بازارسنجی، بر میزان فروش، تأثیر مستقیم دارد. حالا در فوتبال، برخی از سرمربیان تلاش می‌کنند افرادی که توانایی دارند با صدای بلند از روی نیمکت فریاد بکشند را استخدام کنند. این افراد در قالب «دادزن» فعالیت می‌کنند و از کنار زمین مدام بر سر بازیکنان خودی، داور، کمک‌داوران و حالا در مدل جدید، مربیان تیم مقابل و نیمکت کناری خود، فریاد می‌زنند. 

این ضرب‌المثل «هر دم از این باغ، بری می‌رسد» کاملاً برازنده و معنابخش در مورد فوتبال این مملکت است. ارکان فوتبال در ایران، هرازگاهی اقدام به اختراع مشاغل جدید می‌کنند. از استخدام جادوگر، فالگیر، فیلمبردار برای نیمکت حریف، تدوینگر اشتباهات داوری علیه تیم خودی، خبرچین و راپورتچی، خبرنگارنما در رسانه‌ها، کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرام فیک، بوقچی، شرط‌بند، زورگیر و... حالا رو به مدل‌های جدیدی از ایجاد تنش آورده‌اند و دادزن‌ها را به کار می‌گیرند تا در طول یک مسابقه، این افراد جو خارج از زمین چمن را به‌هم بریزند!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی