نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
نفر چهارم انتخابی تیم‌ملی، اولویت اعزام به اوکراین
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

 کشتی‌آزاد ایران برای کسب سهمیه المپیک اوزان ۶۵، ۷۴ و ۹۷ کیلو باید درمسابقات گزینشی به‌میدان برود.

خبرورزشی/مهدی شیروانی؛ مسابقات‌گزینشی سهمیه‌المپیک قاره‌آسیا فروردین‌ماه به‌میزبانی قزاقستان و رقابتهای گزینشی سهمیه المپیک‌جهانی(برای کشورهایی که موفق به کسب سهمیه از قاره‌ها نشده‌اند) نیز اردیبهشت‌ماه در بلغارستان برگزار می‌شود. قبل‌از شرکت دراین پیکارهای گزینشی، آزادکاران کشورمان فعلاً حضور در دو تورنمنت برون‌مرزی به‌میزبانی اوکراین و ایتالیا را در دستورکار دارند. باتوجه به ترکیب نفرات اعزامی به اوکراین و ایتالیا، باید گفت اولویت و حساسیتی برای سهمیه ۷۴ کیلو مشهود نبوده و تقریباً مدعیان تیم‌ملی بلاتکلیف هستند.
علیرضا دبیر رییس‌فدراسیون‌کشتی در جلسه اخیرش با خبرنگاران‌کشتی گفت، همه اعزامها باید مستند به برنامه‌های المپیکی باشد و بدون توجیهات و دلایل منطقی‌فنی برای المپیک، فرد یا تیمی اعزام نخواهد شد.
اکنون که فدراسیون لیست ۳ نفر اعزامی به مسابقات بین‌المللی جام ماتئو پلیکونه ایتالیا و تیم ۶ نفره اعزامی به جام مربیان و کشتی‌گیران برتر اوکراین را اعلام کرده، در رابطه با ۷۴ کیلو که سهمیه المپیک نداریم و قطعاً باید یکی‌از اوزان حساس و موردتوجه کادرفنی تیم‌ملی و فدراسیون‌کشتی باشد، متاسفانه چنین حساسیتی مشاهده نمی‌شود، یا حداقل چون هیچ توضیحی پیرامون آن داده نمی‌شود، مبهم و سوال‌برانگیز است. 

در لیست ۳ نفره مسافران ایتالیا دو کشتی‌گیر ۶۵ و ۹۷ کیلو حضور دارند یعنی کادرفنی برای معرفی ملی‌پوش اعزامی این دو وزن برای گزینشی، به جمع‌بندی نرسیده یا هنوز روی مدعیان مختلف، حساب باز کرده است. اما عدم اعزام هیچ کشتی‌گیری در ۷۴ کیلو، به‌منزله این خواهد بود که غلامرضا محمدی و همکارانش درکادرفنی برای معرفی ملی‌پوش اعزامی به اولین گزینشی‌المپیک در آلماتی به توافق و جمع‌بندی نهایی رسیده‌اند و نیازی به امتحان مجدد منتخب خود نمی‌بینند. حتی اگر وضعیت این وزن برای معرفی مسافر گزینشی قاره‌ای در قزاقستان، یا گزینشی‌جهانی در بلغارستان، برای کادرفنی کاملاً روشن و مشخص باشد، بازهم شرکت در یک مسابقه بین‌المللی برای ملی‌پوشی که ماهها به‌دلیل شیوع کرونا از رویارویی با حریفان خارجی محروم بوده، می‌تواند بسیار راهگشا و چاره‌ساز باشد. اما وقتی برای مسابقات ایتالیا هیچ نماینده‌ای در ۷۴ کیلو نداریم و برای پیکارهای اوکراین هم نفر چهارم رقابتهای انتخابی تیم‌ملی را اعزام می‌کنیم، این سوال مطرح است که استدلال و منطق المپیکیِ این تصمیم چیست؟!

هرچند در اوزان ۵۷، ۷۰، ۷۹، ۸۶ و ۹۲ کیلو به‌ترتیب علی قلی‌زادگان، عرفان الهی، حمیدرضا زرین‌پیکر، امیرحسین فیروزپور و محمد علی‌تبار ۱۰ – ۸ اسفندماه در اوکراین کشتی می‌گیرند، تنها آزادکار اعزامی در ۷۴ کیلو محمدصادق فیروزپور است. تیم منتخب اعزامی به ایتالیا نیز بدون نماینده‌ای در ۷۴ کیلو به‌مصاف حریفان می‌رود. 
 
۶۵ کیلو: بهنام احسان‌پور دارنده مدال برنز جهان، درانتخابی وزن ۶۱ کیلو دوم شد ولی با تشخیص مربیان تیم‌ملی در ۶۵ کیلو به ایتالیا اعزام می‌شود، تا کادرفنی با شناخت بیشتر نسبت به همه مدعیان دوبنده تیم‌ملی، برای معرفی نماینده ۶۵ کیلوی کشورمان به گزینشی‌های المپیک در قاره‌ای قزاقستان و جهانی بلغارستان تصمیم‌گیری کند. احسان‌پور سال ۲۰۱۹ نیز در ۶۵ کیلوی رقابتهای ایتالیا حضور داشت که زورش به‌حریفان نرسید و حذف شده بود. حالا قرار است با شرایط وزنی بهتری نسبت به سال ۲۰۱۹ به‌مصاف حریفان حاضر در پیکارهای بین‌المللی جام ماتئو پلیکونه ایتالیا برود. احسان‌پور اگر این‌بار در ایتالیا انتظارات را برآورده سازد، تازه می‌تواند درحضور امیرمحمد یزدانی نفر اول انتخابی تیم‌ملی، مرتضی قیاسی، امیرحسین مقصودی و ..... دیگر مدعیان این وزن، شانسش را برای رسیدن به دوبنده تیم‌ملی بیازماید.

۷۴ کیلو: برخلاف دو وزن ۶۵ و ۹۷ کیلو که باید در گزینشی برای کسب سهمیه بجنگیم و کادرفنی بعضی از مدعیان را به ایتالیا اعزام کرده ولی هیچ‌یک از مدعیان اصلی و برتر انتخابی ۷۴ کیلو را به رُم یا کی‌یف نمی‌فرستد و برای مسابقات بین‌المللی اوکراین نیز نفر چهارم دیدارهای انتخابی ۷۴ کیلو اعزام می‌شود. درحالی که هیچ‌یک از نفرات اول تا سوم انتخابی تیم‌ملی مسافر ایتالیا یا اوکراین نیستند، باید گفت که اعزام محمدصادق فیروزپور به مسابقات کی‌یف، هیچ تاثیری درانتخاب مسافران گزینشی سهمیه المپیک نداشته و احتمالاً برای معرفی ملی‌پوش ۷۴ کیلوی ایران برای مسابقات قهرمانی‌آسیا ۲۰۲۱ قزاقستان، تاثیرگذار است.

۹۷ کیلو: علیرضا کریمی دارنده مدال نقره جهان در وزن غیرالمپیکی ۹۲ کیلو، بعد مدتها دوری از میادین(به‌دلیل جراحی روی زانوی مصدومش)، با کسب بهبودی و حضور در تمرینات اردویی تیم‌ملی، این‌بار در وزن المپیکی ۹۷ کیلو محک می‌خورد و در جام پلیکونه ایتالیا کشتی می‌گیرد. همان جامی که سکوی پرتاب روحی و انگیزشی برای محمدحسین محمدیان و امیرحسین زارع با غلبه بر قهرمانان المپیک و جهان نظیر کایل اسنایدر، بلال ماخوف و .....  شده و مقتدرانه روی سکوی قهرمانی اوزان ۹۷ و ۱۲۵ کیلوی جام پلیکونه ۲۰۱۹ ایستادند.
حالا کریمی در رُم به میدان می‌رود تا اگر موفق شد برای جا افتادن دراین وزن تسریع کند و خودش را به برنامه‌های تیم‌ملی برای کسب سهمیه المپیک برساند، درکنار علی شعبانی، محمدحسین محمدیان و مجتبی گلیج، شانس شرکت در انتخابی تیم‌ملی را از دست ندهد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی