بایرن‌مونیخ آلمان‌؛ قهرمان همه تورنمنت‌ها
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

بایرن‌مونیخ ۵ جام در سال ۲۰۲۰ گرفته و به قطر می‌رود تا جام جهانی باشگاه‌ها را هم به فهرست افتخارات پرشمار ماه‌های گذشته‌اش اضافه کند.

خبرورزشی/ جام جهانی باشگاه‌ها؛ قهرمان بوندس‌لیگای آلمان، قهرمان جام‌حذفی آلمان، قهرمان لیگ قهرمانان اروپا، قهرمان سوپرجام آلمان و قهرمان سوپرجام اروپا! تیمی با انبوهی از افتخارات به قطر می‌آید. بایرن‌مونیخ می‌خواهد کلکسیون افتخاراتش در سال ۲۰۲۰ (که البته جام جهانی‌ باشگاه‌های این سال در سال ۲۰۲۱ برگزار می‌شود) را با قهرمانی جهان کامل کند. فکر نمی‌کنید بایرن آماده این روزا با اختلاف شانس اول قهرمانی باشد؟ شروع کار بایرن در این رقابت‌ها دیدار با برنده الاهلی مصر و الدحیل قطر خواهد بود. 

چگونه به تورنمنت رسیدند؟
مقتدرترین قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا با رکورد ۱۰۰ درصد پیروزی با زدن ۶، ۷ و ۸ گل. فصلی عجیب و ماندگار بایرن‌مونیخ با هانسی فلیک سپری کرد. بایرن‌مونیخ در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا بالاتر از تاتنهام، المپیاکوس و ستاره‌سرخ با ۱۸ امتیاز کامل صدرنشین شد. ۲۴ گل زد و ۵ گل دریافت کرد. چلسی را در یک‌هشتم نهایی ابتدا با ۳ گل و سپس ۴ بر یک بردند تا با برد قاطع ۷ بر یک به مرحله بعدی برسند. نبرد تاریخی و ماندگار در یک‌چهارم نهایی مقابل بارسلونا را در لیسبون با نتیجه ۸ بر ۲ بردند. در نیمه‌نهایی هم لیون را با ۳ گل شکست دادند. شاید اگر حساسیت دیدار فینال نبود، پاری‌سن‌ژرمن را هم با نتیجه قاطع شکست می‌دادند. با این حال برای قهرمانی برد با تک گل کومان کافی بود. بایرن در این فصل ۴۳ گل در ۱۱ بازی به ثمر رساند و بهترین میانگین گلزنی تاریخ لیگ قهرمانان را با ۳٫۹ ثبت کرد. 

سابقه
بایرن‌مونیخ تنها تیم آلمانی است که در جام جهانی‌ باشگاه‌ها شرکت کرده و سابقه حضور آنها هم فقط یک دوره بوده است. سال ۲۰۱۳ هم پس از کسب سه‌گانه با یوپ هاینکس، با هدایت پپ گواردیولا راهی این مسابقات شدند که آن دوره در مراکش برگزار می‌شد. مسیرشان برای قهرمانی چندان سخت نبود و می‌توان گفت جام گرفتن برای‌شان در مراکش به راحتی آب خوردن بود. ابتدا با ۳ گل گوانگ‌ژو اورگراند چین، قهرمان لیگ قهرمانان آسیا را شکست دادند. ریبری، مانژوکیچ و گوتسه گل‌های بایرن را در آن بازی به ثمر رساندند. راجا کازابلانکا قهرمان کشور میزبان در نیمه‌نهایی شگفتی‌ساز شده بود و با شکست اتلتیکومینیرو قهرمان کوپا لیبرتادورس به فینال رسید. با این حال بردن این تیم مراکشی هم برای باواریایی‌ها کاری نداشت، چراکه در همان نیمه نخست با گل‌های دانته و تیاگو خیال خودشان را راحت کردند. برتری ۲ بر صفر مقابل راجا تنها قهرمانی مونیخی‌ها در جهان را رقم زد. 

بازیکنان کلیدی
یک تیم پرستاره که در آن یک فوق‌ستاره به شکل شگفت‌انگیزی می‌درخشد. روبرت لواندوفسکی فصل پیش ۵۵ گل در ۴۷ بازی زد و آقای‌گل لیگ قهرمانان اروپا، بوندس‌لیگای آلمان و جام‌حذفی آلمان شد. توپ طلا به او ندادند اما جایزه بهترین بازیکن فیفا را به افتخارات فردی‌اش اضافه کرد. این فصل هم ۲۷ گل به ثمر رسانده که ۲۴ گل آن در بوندس‌لیگا بوده. گذر از مرز ۴۰ گل زده برایش در دسترس است. در واقع لِوا در یک فصل و نیم به تنهایی ۸۲ گل وارد دروازه رقبا کرده! مانوئل نویر هم دوباره تبدیل به یک سنگربان قابل اتکا شده. او فصل پیش در لیگ قهرمانان هم ستاره تیم بود و در فینال هم با عکس‌العمل‌های خوبش مانع گلزنی ستاره‌های پاری‌سن‌ژرمن شد. یاشوا کیمیش یک آچارفرانسه شده و حالا دیگر یک هافبک توپ نگهدار و فوق‌العاده است. توماس مولر زیر نظر فلیک احیا شده و یک گلساز بی‌نظیر است. از نام هافبک گلزنی مثل لئون گورتسکا هم نیم‌توان به سادگی گذر کرد. در کنار آنها سرژ گنبری، لروی سانه و کینگزلی کومان وینگرهایی هستند که هر تیمی آرزو دارد آنها را در اختیار داشته باشد. 

مربی
«کجا بودی تو تا حالا؟» تابستان گذشته هواداران بایرن‌مونیخ بی‌شک این جمله را برای هانسی فلیک در ذهن‌شان مرور می‌کردند. آنچه فلیک ۵۵ ساله در بایرن پیاده می‌کند حاصل سال‌ها کار و دستیاری در تیم‌های مختلف است. می‌گفتند که او مغز متفکر تیم ملی آلمانِ یواخیم‌ لو بوده و بعد از رفتنش مانشافت به مشکل خواهد خورد، ولی کسی باور نمی‌کرد تا اینکه عملکرد هانسی را در بایرن مشاهده کردند. فلیک که در هوفنهایم در دسته‌های پایین‌تر فقط سرمربیگری کرده بود، در ردبول، تیم ملی آلمان و بایرن هم دستیار بود. با رفتن نیکو کواچ نتایج خوبی گرفت و باشگاه به او اعتماد کرد. حالا فلیک پس از کسب ۵ جام در همین مدت زمان حدود یک سال و ۳ ماهه در بایرن، در پی ششمین جام و ماندگارتر شدن در تاریخ است. رکورد فلیک نشان می‌دهد تیم او در ۶۵ بازی ۵۵ برد داشته، یعنی نزدیک به ۸۵ درصد آمار برد که بی‌نظیر است. 

نکته جالب
سال ۱۹۰۰ فرانتس جان و دوستان فوتبالیستش یک تیم فوتبال تشکیل دادند که بایرن‌مونیخ نام گرفت. عملکرد خوب‌شان در رقابت‌های قهرمانی جنوب آلمان باعث شد باشگاهداری‌شان در سال ۱۹۰۷ جدی شود. در همان سال‌ها بایرن در حال رشد بود که جنگ جهانی اول فعالیت‌های فوتبالی را لغو کرد و سپس ظهور حزب نازی باعث شد رئیس و سرمربی بایرن که یهودی بودند از آلمان اخراج شوند. همین فعل و انفعالات باعث شد سال‌ها زمان ببرد تا بایرن تبدیل به تیمی قدرتمند شود. اولین حضورشان در بوندس‌لیگا هم فصل ۱۹۶۶-۱۹۶۵ بود. حالا بایرن بعد از ۵۶ سال پرافتخارترین تیم آلمان و یکی از پرافتخارترین تیم‌های دنیاست. ۳۰ قهرمانی در بوندس‌لیگا و ۲۰ قهرمانی در جام‌حذفی، هردو رکورد هستند. باواریایی‌ها ۶ مرتبه قهرمان لیگ قهرمانان اروپا هم شده‌اند. 

آمار در جام جهانی‌ باشگاه‌ها
تعداد حضور: ۱
برد: ۲
باخت: ۰
گل‌زده: ۵
گل‌خورده: ۰
بهترین عملکرد: قهرمانی در سال ۲۰۱۳

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی