نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
یخچالی: خیلی خوشحالم در المپیک حریف آمریکا شده‌ایم!
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

گارد رأس تیم ملی بسکتبال به خبرورزشی گفت: انتقاد همه‌جا هست و در واقع باعث پیشرفت هم می‌شود اما در بعضی اوقات انتقادات دوستان، تیم را تخریب می‌کند، حتی فرصت نمی‌دهند تا تورنمنت تمام شود.

خبرورزشیپریسا غفاری؛ بهنام یخچالی، بهترین بازیکن پنجره دوم انتخابی کاپ آسیا، غایب بزرگ پنجره سوم است. با پیچ خوردن مچ پایش. او این روزها به توصیه پزشکش فعلاً دو هفته‌ای باید با پای آتل گرفته استراحت کند. بنابراین تیم ملی بسکتبال بدون او اول و سوم اسفندماه، به مصاف تیم‌های عربستان و قطر می‌رود. گارد رأس ملی‌پوش هرچند خیلی ناراحت است همراه تیم نیست اما شک ندارد تیم ملی از قطر با جواز صعود برمی‌گردد.  

قرعه تیم ملی بسکتبال در المپیک را چطور می‌بینی؟
نمی‌شود گفت بدشانسی آورده‌ایم، بلکه در بسکتبال بزرگترین افتخار این است که المپیکی شده‌ایم. هر چند خیلی‌ها در جام جهانی‌ به ما انتقاد کردند ولی خدا حق ما را با سهمیه المپیک داد. من خیلی خوشحالم که جلوی آمریکا بازی می‌کنیم. نمی‌شود گفت آمریکا را می‌بریم اما می‌توان به برد مقابل فرانسه امیدوار بود. همان‌طور که در جام جهانی‌ مقابل اسپانیا خیلی خوب بازی کردیم و حتی امکان برد داشتیم. بنابراین با حمایت و برنامه‌ریزی می‌توان به نمایش خوب در المپیک امیدوار بود. وقتی پیش از جام جهانی‌ سه اردوی تدارکاتی خوب داشتیم و با تیم‌های تراز اول اروپا بازی کردیم، نتیجه‌اش المپیکی شدن بود.  

رقابت با استفن کری، گارد رأس تیم ملی آمریکا را چطور می‌بینی؟
شرایط خیلی متفاوت است. آنها سوپراستارهایی هستند با مهارت‌های خیلی زیاد. من دنبال کری خواندن یا کسب رکورد نیستم، بلکه بیشتر دوست دارم کار گروهی انجام دهم و وقتی تیم می‌برد، جو مثبتی که در تیم به وجود می‌آید از شیرین‌ترین لحظات است. من تنها در تلاش هستم سالم باشم و در خدمت تیم در المپیک.  

بسکتبال از جمله تیم‌هایی است که با سرمربی وطنی در المپیک حضور پیدا می‌کند.  
یک افتخار بزرگ است، در بقیه رشته‌ها مثل والیبال کلی هزینه می‌شود تا یک خارجی سرمربی تیم در المپیک باشد ولی ما بعد از سال ۲۰۰۸ دیگر با خارجی موافق نبودیم و با سرمربی ایرانی صعود به المپیک را تجربه کردیم و می‌خواهیم در توکیو هم با کادر ایرانی بهترین نتیجه را بگیریم.  

مصدومیت پایت خیلی جدی است؟
دو هفته پیش مچ پایم آسیب دید، آن‌موقع دکترها گفتند با دو هفته استراحت برمی‌گردی اما با برگشت به تمرین احساس درد داشتم و MRI نشان داد تاندون پشت پایم کشیده شده، پایم را آتل گرفتم و با تجویز پزشکم دو هفته دیگر باید استراحت کنم، به همین دلیل در پنجره سوم انتخابی کاپ آسیا کنار تیم ملی نیستم. البته با شاهین‌طبع سرمربی تیم صحبت کردم و اجازه گرفتم.  

فکر می‌کنی تیم ملی در این پنجره مقابل عربستان و قطر چه نتایجی بگیرد؟
تیم‌های عربی کمی بدقلق هستند و همیشه بازی با آنها مشکل‌ساز است اما پنجره قبل به‌دلیل کرونا و دوری تقریباً یک‌ساله از بسکتبال و عدم تمرین جدی، عملکرد تیم ما ضعیف بود ولی حالا همه بازیکنان درگیر لیگ بودند و با یک تمرین خوب به آمادگی لازم رسیده و قطعاً تیم ملی بازی خوبی انجام می‌دهد و با صدرنشینی صعود می‌کند.  

حضور بازیکنان خارجی در تیم‌های عربی چقدر کیفیت آنها را تغییر می‌دهد؟
تیم‌های عربی با استفاده از این بازیکنان قدرت تیمی‌شان را بالا برده‌اند و با تکیه بر توانایی فردی بازیکنانی که اغلب آمریکایی هستند شرایط را برای ما سخت کرده‌اند. البته اغلب آسیایی‌ها هم بازیکنان دوتابعیتی دارند. البته اضافه شدن استرالیا و نیوزیلند هم کار را در این قاره سخت‌تر می‌کند و دیگر نمی‌توان با ۳۰ یا ۴۰ امتیاز اختلاف تیم‌ها را برد ولی پنجره سوم مال بازیکنان ماست و حتماً دو پیروزی می‌گیرند.  

نظرت درباره انتقادها چیست؟
انتقاد با تخریب خیلی متفاوت است. انتقاد همه‌جا هست و در واقع باعث پیشرفت هم می‌شود اما در بعضی اوقات انتقادات دوستان، تیم را تخریب می‌کند، حتی فرصت نمی‌دهند تا تورنمنت تمام شود. دوستان بهتر است بدانند این تیم ملی کشورشان است و باید انرژی‌های منفی را از آن دور کرد، پس چه بهتر که با حمایت، انرژی مثبت به آن بدهند و اگر انتقادی هست، بماند بعد از برگشت تیم.  

بازی در روستوک و لیگ دسته دو آلمان چطور است؟
تقریباً پنج ماهی است که اینجا هستم. اوایلش سخت بود، چراکه لیگ متفاوتی از ایران و چین دارد. شاید لیگ را خوب شروع نکردم ولی به مرور بهتر شدم و خدا کمکم کرد و امیدوارم بتوانم در ادامه هم جواب اعتماد بائرمن و باشگاه را بدهم. از روز اول هم رفتار هم‌تیمی‌هایم خیلی خوب بود. در کل چون من قبلاً با بائرمن کار کرده بودم برایم مسیر، راحت‌تر پیش رفت.  

کار در لیگ اروپایی سخت است؟
قطعاً آسان نیست. اینجا هیچ بازی‌ای قابل پیش‌بینی نیست. حالا ما صدرنشین جدول لیگ دو آلمان هستیم اما ممکن است به تیم ته‌جدولی ببازیم. چراکه در کار دفاعی همه تیم‌ها خیلی قوی هستند. در مجموع لیگ آلمان خیلی منظم و متفاوت با آسیاست.  

برخورد هواداران روستوک با تو چطور است؟
از آنجا که اغلب بازیکنان خارجی تیم‌ها از آمریکا یا بقیه کشورهای اروپایی هستند، من برای‌شان تازگی داشتم و خیلی روی من زوم کرده بودند، به همین دلیل فشار زیادی را تحمل کردم. اوایل کار تماشاگر به سالن می‌آمد و وقتی عملکردم را دیدند رابطه‌شان با من صمیمی‌تر شد. حالا هم که قرنطینه است در فضای مجازی ارتباط مثبتی با من دارند.  

ارتباطت با بائرمن، سرمربی تیم چطور است؟
من در تیم ملی با او کار کرده‌ام و همه ملی‌پوشان هم او را دوست دارند. بائرمن هنوز سراغ بقیه بازیکنان را از من می‌گیرد. پس رابطه خیلی خوبی بین ما وجود دارد. اول فصل هم به‌خاطر اینکه تجربه حضور در اروپا را نداشتم، درباره سبک زندگی و بازی در آلمان به من خیلی کمک کرد.  

فکر می‌کنی تیم روستوک بتواند قهرمان شود و به لیگ یک صعود کند؟
پیش‌بینی سخت است ولی هدف ما قهرمانی و صعود است. پس سخت تمرین می‌کنیم.  

با کدام بازیکن روستوک رابطه صمیمانه‌تری داری؟
به‌خاطر شرایط کرونا اینجا هیچ بازیکنی هم‌اتاقی ندارد. در مجموع من رابطه‌ام با همه خوب است.  

بابت زبان و غذای آلمانی به مشکل نخوردی؟
مشکلی ندارم. البته چون کرونا همه رستوران‌های اینجا را تعطیل کرده، من سعی کردم خودم آشپزی کنم. به همین دلیل دست‌پختم خوب شده و اکثر غذاهای ایرانی را درست می‌کنم.  

*دو فوتبالیست محبوب به فاصله یک هفته به دلیل کرونا جان‌شان را از دست دادند. این خبر را شنیدی چه حالی شدی؟  
به جامعه ورزش تسلیت می‌گویم. باید بگویم که خودم خیلی شوکه شدم و واقعاً از صمیم قلب ناراحت شدم. آنها از بازیکنان سابق و شاخص تیم ملی بودند که در دو باشگاه بزرگ استقلال و پرسپولیس بازی کرده بودند. همه مردم کلی خاطرات از آنها دارند. خدا به خانواده‌شان صبر بدهد. امیدوارم کرونا زودتر تمام شود یا اینکه مثل بقیه کشورها شرایط تهیه واکسن فراهم شود و دیگر چنین خبرهای تلخی نشنویم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی