نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
رحمان محمدی‌راد: نورچشمی نیستم
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

سرمربی والیبال فولاد سپاهان گفت: شک نکنید آلکنو و دستیار ایتالیایی‌اش توتولو حالا به شناخت از والیبال ایران و بازیکنان نیاز دارند.

خبرورزشیمهری رنجبر؛ رحمان محمدی‌راد، سرمربی والیبال فولاد سپاهان یکی از چهار گزینه دستیاری ولادیمیر آلکنو است. حتی بعضی‌ها معتقدند داورزنی به دلیل علاقه‌اش، ممکن است محمدی‌راد را روی نیمکت کنار آلکنو بنشاند اما خودش آن را تکذیب می‌کند: «اصلاً چنین چیزی صحت ندارد.» او از جلسه آنلاین مرد روسی خیلی راضی است. 

درست است که می‌گویند رحمان محمدی‌راد به خاطر علاقه داورزنی به او، دستیار ایرانی آلکنو روی نیمکت هستید؟
اگر من مورد علاقه بودم که بعد از المپیک ریو نمی‌رفتم خانه‌نشین شوم (‌با خنده). اصلاً چنین چیزی واقعیت ندارد. هر چهار مربی ایرانی همکار آلکنو هستیم و بعد از جلسه اول قرار بود جلسات دیگری هم داشته باشیم که تنها به دلیل درگیری ما در لیگ و مشغله‌مان نشد اما تصمیم‌گیری درباره حضور مربیان روی نیمکت با آلکنو است. من اما قطعیت دستیاری‌ام را تکذیب می‌کنم. من آرزو می‌کنم هر کدام از ایرانی‌ها که روی نیمکت نشست به شناخت بیشتر آلکنو و توتولو از بازیکنان و والیبال ما کمک کند. 

چطور؟ 
شک نکنید آلکنو و دستیار ایتالیایی‌اش توتولو حالا به شناخت از والیبال ایران و بازیکنان نیاز دارند. لحظات سخت بازی، واکنش بازیکنان در آن شرایط از یک طرف و فرهنگ ما در طرف دیگر و تفاوت فرهنگ روسیه و ایتالیا با ایران باعث می‌شود تا آنها به شناخت نیاز داشته باشند. البته این شناسایی به درد تیم ملی می‌خورد. هر چند آلکنو و توتولو به لحاظ فنی بازیکنان را می‌شناسند. البته در سال المپیک نباید از سرمربی تیم ملی توقع تحول ترکیب تیم را داشت و باید اجازه دهیم از بازیکنان با تجربه استفاده کند و تغییر بماند بعد از المپیک. 

جلسه آنلاین آلکنو با مربیان لیگ برتری چطور بود؟
جلسه خیلی خوبی بود. آلکنو نظراتش را درباره شناختی که از تیم ملی، ضعف و قوت‌های تیم ملی و ایده‌آل‌هایی که باید به دان برسیم مطرح کرد تا به جمع چهار تیم اول دنیا برسیم. او یکسری ایده‌هایی برای مربیان داشت که من خیلی دوست داشتم. البته تأکید داشت تا مربیان در تیم‌هایشان بر سرویس‌های پرشی و دریافت تمرکز کنند. 

نکات فنی زیادی گفت؟
ایرانی‌ها معمولاً روی سرویس موجی کار می‌کنند، برخلاف تیم‌های بزرگ دنیا سرویس پرشی می‌زنند و آلکنو تأکید داشت تا این کار را از بازیکنان نوجوانان و جوانان شروع کنیم. حتی برای تمرین در باشگاه‌ها هم از ماشین سرویس پرشی استفاده کنیم. به نظرم او در این جلسه نکات کلیدی برای برد در رقابت با غول‌های بزرگ گفت و حتی تاکتیک‌های مد نظرش را با مربیان تیم ملی به شور گذاشت. او درباره اهدافی صحبت کرد که سال‌ها روی آنها کار کرده بود و برای ملموس بودن آن مثال‌های خیلی خوبی از بازیکنان بزرگ می‌گفت. مثال‌هایی درباره سرویس، مسیر سرویس وقتی بازیکنان دیگر جلویش هستند و حتی درباره شیوه بازی و روش تمرین تیم تا به اهدافش برسد. او یکسری کارایی برای تیم ملی در نظر گرفته و آمار خیلی خوبی بازیکنان هم از قهرمانی جهان ۲۰۱۴، ۲۰۱۸ و المپیک ریو داشت که همه را با هم مقایسه کرده بود. 

پس جلسه خوبی بود؟
مطالبی که درباره‌اش صحبت می‌کرد ۶۴ صفحه بود. جلسه خیلی خوبی بود و انرژی خیلی خوبی هم داشت. خیلی خوب است که بدانی سرمربی تیم ملی شیوه بازی و تمرین را با تو مطرح می‌کند. او حتی با روی باز از همه مربیان خواست به اردو بیایند، حتی مربیان تیم‌های پایه و گفت در اردوی تیم ملی به روی همه باز است تا رودررو مطالب را به مربیان منتقل کند. البته یکسری مطالب درباره سیستم‌های دفاعی هم تکراری بود. 

چرا اینقدر حاشیه در لیگ برتر والیبال زیاد شده؟
ما هم حاشیه‌ها را دوست نداریم و دلمان می‌خواهد در آرامش کامل کار کنیم. با ویدئوچک هم که عدالت بیشتری حاکم شد و خیلی کمک کرده است. یکسری حاشیه‌ها هم به عدم آگاهی کامل به قوانین یا تغییر قوانین ویدئوچک اتفاق می‌افتد. ویدئوچک ما در سالن ۳۰ دوربین ندارد و همین هم باعث می‌شود مربیان مرتکب اشتباه شوند. امیدوارم هرچه جلو می‌رویم استفاده از تجربه ویدئوچک به ما کمک کند تا بهتر از آن بهره ببریم. به هر حال نظر مربی حنه می‌بینیم با چیزی که آن، ناظران حاشیه‌ها را رقم می‌زند. چیزی که ما در صحنه می‌بینیم با چیزی که داور ویدئوچک می‌بیند متفاوت است. به خاطر همین تشخیص اینکه توپ به دست می‌خورد یا نه را داور ویدئوچک با کیفیت و وضوح بیشتری می‌بیند. ما نیمه خالی لیوان را می‌بینیم، حداقل ویدئوچک اوت، داخل و خارجی توپ، فول روی تور را ۸۰، ۹۰ درصد واضح، با کیفیت و درست نشان می‌دهد و حق به حقدار می‌رسد. شاید ۱۰ درصد حواشی را رقم بزند که ویدئوچک باعث و بانی‌اش نیست. 

پس دلیل حاشیه‌ها چیست؟
بازی‌های نزدیک و اینکه همه تیم‌ها دنبال شرایط بهتر برای پلی‌آف هستند و البته شیوه برگزاری دور برگشت. حالا حتی جایگاه تیم اول هم مثل تیم‌های ۷، ۸ و ۱۰ جدول هم مشخص نیست. در دو هفته مانده بالای جدولی‌ها هم باید با هم بازی کنند و ۴ تیم وسط جدول با هم و تیم‌های آخر جدول هم با هم. سال قبل این موقع تکلیف مشخص بود اما حالا نه. فکر می‌کنم امسال تا روز آخر دور برگشت هیچ چیز مشخص نیست. ببینید از پایین جدول قزوین، پیکان، گنبد و اردکان با هم بازی دارند. تیم‌های گنبد، هورسان و پیکان برای هشتمی رقابت دارند و ورامین هم با اختلاف دو بازی هفتم است. ما هم با ارومیه، سیرجان و هراز و هفته آخر بازی داریم. در واقع بازی‌های سخت مانده برای حالا. بازی‌هایی که حساسیت زیادی دارد و همه فقط برد می‌خواهند و همین مسئله حاشیه‌ساز می‌شود. 

پس چرا بعضی‌ها خیلی از ویدئوچک راضی نیستند؟
استفاده از ویدئوچک خیلی ضروری بود، البته ما در استفاده از آن خیلی پیشرفت کرده‌ایم، تاجایی که یک مسابقه را بدون آن برگزار کنیم. ما باید به حد لیگ‌های بزرگ دنیا برسیم. اگر قرار باشد جزو تیم‌های بزرگ دنیای والیبال باشیم باید از همینجا شروع کنیم. البته لیگ ما در قیاس با لیگ‌های بزرگ خیلی جلوتر است. ما به پلی‌آف نزدیک شده‌ایم و حتی جلوتر از لیگ‌های روسیه، پلاس لیگا و سری A ایتالیا هستیم، به لحاظ برگزاری منظم بازی‌ها در این شرایط سخت. ما بازی عقب افتاده نداریم اما آنها هنوز بازی‌های عقب افتاده زیادی دارند. 

حرفی مانده؟
من از عظیمی و انصاری رئیس و دبیر کمیته مسابقات خیلی تشکر می‌کنم اما خواهش می‌کنم هرچه زودتر برنامه مرحله پلی‌آف لیگ برتر، روزها و ساعات بازی‌ها را به ما بدهند. چرا که تیم‌های شهرستانی مشکلات بیشتری از تهرانی‌ها برای برنامه‌ریزی، هماهنگی و هزینه اسکان، سالن تمرین دارند. کاش قبل از اینکه جایگاه تیم‌ها مشخص شود این اتفاق بیفتد تا دیگر کسی اعتراض نکند. امیدوارم هرچه زودتر از این اتفاق بیفتد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی