نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟
سوپربولی شبیه تحلیف بایدن/ از پیام بایدن و همسرش تا اجرای خوانندگان مطرح
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

سوپربول یا همان فینال فوتبال امریکایی شماره پنجاه‌ و پنجم از ساعت ۳ بامداد دوشنبه به وقت تهران آغاز شد. دو تیم تمپا بی‌باکنیرز و کانزاس سیتی چیفز در این رقابت مقابل هم قرار گرفتند و در نهایت تیم تمپا بود که موفق شد با نتیجه ۳۱ بر ۹ حریف خود را شکست دهد و مقام قهرمانی را به دست آورد.

خبر ورزشی / منهای فوتبال؛ سوپربول نام متداول بازی پایانی و سرنوشت‌ساز قهرمانی لیگ ملی فوتبال امریکایی (NFL) است. این رویداد یکی از پرتماشاگرترین رویدادهای ورزشی یک‌روزه در جهان است و در بیش از ۱۷۰ کشور دنیا به‌طور زنده پخش می‌شود. بخشی از جذابیت این رویداد به خاطر مشخص شدن قهرمان و بخش دیگرش به برنامه‌ها و مراسمی است که در قبل، در حین و بعد از بازی به انجام می‌رسد. 

رقابت سوپربول امسال با سال‌های گذشته تفاوت‌های چمشگیری داشت. از ورود تعداد محدود تماشاگر تا برنامه‌های ساده و همچنین حضور یک داور زن. بازی فینال در ورزشگاه ریموند جیمز در ایالت فلوریدا برگزار شد. این استادیوم، استادیوم خانگی تیم تمپا به حساب می‌آید.

فینال سوپربول ۵۵ جزو معدود دفعاتی بود که میزبانی به یکی از تیم‌های حاضر در فینال داده شد. به دلیل شیوع بیماری کرونا ۲۴۸۳۵ تماشاچی اجازه ورود به استادیوم را پیدا کردند. همچنین سازمان‌دهندگان رقابت به منظور قدردانی از پزشکان و کادر درمانی، حدود هفت هزار و پانصد نفر از آنها را که واکسینه نیز بودند، به سوپربول دعوت کرد.

طبق روال هر سال، سوپربول با اجرای خوانندگان محبوب سال استارت خورد. در مسابقه امسال ابتدا «اچ‌ایی‌آر» به اجرای برنامه پرداخت. این خواننده سابقه بردن جایزه گرمی را در کارنامه دارد. سپس اریک چرچ و جازمین سالیوان سرود ملی امریکا را اجرا کرد. شعرخوانی آماندا گورمن دیگر برنامه افتتاحیه سوپربول ۵۵ بود. این شاعر در مراسم تحلیف بایدن نیز شعرخوانی کرده بود. مضمون شعر او اتفاقات اخیر امریکا بود. در نهایت جو بایدن و همسرش پیامی تصویری برای شروع رقابت فرستادند. تمام مراسم آغازین رقابت به‌شدت رنگ و بوی ملی میهنی داشت. 

بازی در شرایطی آغاز شد که کارشناسان تصور می‌کردند تیم کانزاس بتواند برنده رقابت باشد و از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کند. این تیم سال گذشته با برد مقابل سان‌فرانسیسکو فورتی‌نایزرز مقام قهرمانی را به دست آورده بود. با این حال تمپا با درخشش تام بردی ستاره تمام‌نشدنی فوتبال امریکایی موفق شد حریفش را از پیش رو بردارد.

در نیمه نخست و کوارتر اول دو تیم سعی در محک زدن یکدیگر داشتند. امتیاز نخست به کانزاس رسید و با حرکت خوب هومس ستاره کانزاس ۳ امتیاز به حساب این تیم واریز شد. بعد از آن تمپا بر بازی مسلط شد و اولین تاچ‌داون بازی توسط بازیکنان تمپا در کوارتر نخست رقم خورد. خط دفاعی تمپا در نیمه اول اجازه خودنمایی به بازیکنان کانزاس را نداد. در ادامه حملات دو تیم به نتیجه‌ای ختم نشد تا اینکه باز هم بازیکنان میزبان بودند که موفق به ثبت تاچ‌داون شدند تا بازی با نتیجه ۱۴ بر ۳ به نفع تمپا ادامه پیدا کند. در ادامه کانزاس یک سه امتیازی دیگر به دست آورد تا حساب کار ۱۴ بر ۶ بشود. در پایان نیمه اول یاران بردی سومین تاچ داون خود را به ثبت رساندند و نتیجه ۲۱ بر ۶ شد. نیمه نخست با همین نتیجه به پایان رسید. 

در هاف‌تایم شوی سوپربول ۵۵ بر خلاف سال گذشته نه خبری از سورپرایز بود و نه برنامه‌ای مسحورکننده. سال گذشته در هاف‌تایم شو جنیفر لوپز و شکیرا به اجرای برنامه پرداختند که از نظر بصری و سازمان‌دهی با تحسین بینندگان همراه بود. هرچند برخی از خانواده‌ها نسبت به مناسب نبودن این برنامه برای گروه‌های سنی پایین معترض شدند. در هاف‌تایم شو امسال «د ویکند» خواننده کانادایی به اجرای برنامه پرداخت. این خواننده ۳۰ ساله که نام اصلی‌اش ابیل مکنن تسفی است در مدت زمان ۱۰ سال فعالیت حرفه‌ای‌اش سه بار برنده جایزه گرمی و یک بار نامزد جایزه اسکار شده است. 

در آغاز نیمه دوم بازی کانزاس یک سه امتیازی دیگر دشت کرد و نتیجه ۲۱ بر ۹ شد. با این حال چهارمین تاچ‌داون بازیکنان تمپا کار را برای کانزاس تمام کرد. آنها ۲۸ بر ۹ پیش افتادند و در ادامه با ثبت یک سه امتیازی نتیجه را ۳۱ بر ۹ به نفع خودشان کردند. در نهایت سوپربول ۵۵ با قهرمانی تیم تمپا بی‌باکنیرز به پایان رسید و این تیم جام قهرمانی موسوم به جام نقره‌ای لومباردی را بالای سر برد. این دومین قهرمانی تیم ایالت فلوریدا به حساب می‌آید. آنها بار قبل در سال ۲۰۰۲ و با برد مقابل اوکلند این عنوان را به دست آورده بودند. 

تام بردی از تیم تمپا موفق شد عنوان ارزشمندترین بازیکن فینال را به دست آورد. این بازیکن ۴۳ ساله برای پنجمین بار به این عنوان دست پیدا کرد. او همچنین موفق شد هفتمین قهرمانی خودش را در سوپربول جشن بگیرد تا از این حیث رکورددار شود. تمام ۶ قهرمانی قبلی او با تیم نیو انگلند پاتریوتز به دست آمده بود. تیمی که بردی ۱۹ سال پیراهنش را بر تن کرد و از سال ۲۰۲۰ بالاخره راهی تیمی دیگر شد. قبل از بازی فینال گفته می‌شد نبرد سوپربول ۵۵ در واقع جنگ بردی و پاتریک هومس ستاره حریف خواهد بود. از این منظر بردی برنده این نبرد شد و در واقع اجازه نفس کشیدن به حریفش نداد. 

مراسم قهرمانی سوپربول ۵۵ همراه با آتش‌بازی و پخش موسیقی و رقص و پایکوبی تماشاچیانی که بیشترشان طرفدار تیم تمپا بودند به پایان رسید. 

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی