نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
۹
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
۹ |
۲
‌ممنوع‌الخروجی سرمربی تیم ملی اسکی از سوی همسرش
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

معضل ممنوع‌الخروج ‌کردن ورزشکاران زن در چند سال اخیر به‌گونه‌ای در ایران باب شده که رفته‌رفته دارد به یکی از اتفاق‌های تلخ و تکراری در ورزش کشور تبدیل می‌شود. زرگری نخستین زن ورزشکاری نیست که از سوی همسرش ممنوع‌الخروج می‌شود.

خبرورزشی - موضوع ممنوع‌الخروج ‌شدن زنان ورزشکار ایرانی از سوی همسرشان دوباره خبرساز شده؛ این‌بار خبر مربوط به سمیرا زرگری است؛ سرمربی تیم ملی اسکی آلپاین بانوان که اجازه خروج از کشور را ندارد. این تیم بامداد دیروز در حالی برای شرکت در رقابت‌های جهانی، تهران را به مقصد ایتالیا ترک کرد که زرگری نتوانست به دلیل ممنوع‌الخروج‌بودن، شاگردانش را همراهی کند.

اینکه مشکل زرگری چه بوده که ممنوع‌الخروج شده، هنوز به‌طور دقیق اعلام نشده و فدراسیون اسکی هم توضیحی در این خصوص نداده است. پیگیری‌ها نشان داد که ماجرای ممنوع‌الخروجی سرمربی تیم ملی اسکی آلپاین بانوان نیز مثل موارد قبلی به اختلاف‌های خانوادگی برمی‌گردد.

یک منبع آگاه از درون فدراسیون اسکی دراین‌باره به شرق گفت: «مسئولان فدراسیون نهایت تلاش خود را انجام دادند تا بتوانند خانم زرگری را با تیم به ایتالیا اعزام کنند، ولی متأسفانه این امر محقق نشد. ما حتی با ایتالیا هماهنگ کرده بودیم که اگر تا لحظه آخر هم خانم زرگری توانستند اجازه خروج از کشور را بگیرند، بلافاصله برای ایشان ویزا بگیریم».

مسئولان فدراسیون اسکی در حالی امیدوار بودند تا روزهای منتهی به اعزام، ممنوعیت زرگری را برطرف کنند که مربی دیگری را جایگزین او نکردند. با این اوصاف، قرار است مرجان کلهر، عضو باسابقه تیم ملی اسکی آلپاین، مسئولیت امور مربوط به سرمربی غایب و حضور در جلسات فنی پیش از رقابت‌ها را عهده‌دار شود.

‌ممنوع ‌الخروجی سرمربی تیم ملی از سوی همسرش

معضل ممنوع‌الخروج‌کردن ورزشکاران زن در چند سال اخیر به‌گونه‌ای در ایران باب شده که رفته‌رفته دارد به یکی از اتفاق‌های تلخ و تکراری در ورزش کشور تبدیل می‌شود. زرگری نخستین زن ورزشکاری نیست که از سوی همسرش ممنوع‌الخروج می‌شود.

پیش از او این قرعه به نام نیلوفر اردلان، کاپیتان تیم ملی فوتسال زنان افتاده بود؛ جایی که او در آستانه حضور در رقابت‌های جام ملت‌های ۲۰۱۵ آسیا قرار داشت، اما همسرش که از مجریان برنامه‌های ورزشی است، مانع از اعزام او با این تیم شد. در آن مقطع شایعه شد همسر این بانوی فوتبالیست برای اینکه اجازه خروج از کشور را به او بدهد، به اردلان گفته باید مهریه‌اش را ببخشد که اردلان این درخواست می‌پذیرد؛ اما چندی بعد شایعه دیگری از این مجری ورزشی در رسانه‌ها مطرح شد مبنی بر اینکه اردلان باید نفقه و سایر حقوق خود را نیز ببخشد تا به او اجازه خروج از کشور را بدهد، اما این‌بار این موضوع با مخالفت او روبه‌رو شده است.

نمونه دیگر ممنوع‌الخروجی چهره‌های مطرح زن ورزش ایران، زهرا نعمتی است؛ کماندار معلولی که قهرمان دو دوره بازی‌های پارالمپیک است و هم‌زمان در تیم ملی افراد سالم نیز فعالیت می‌کند.

رهام شهابی‌پور، همسر زهرا نعمتی که مربی این کماندار بود، دراین‌باره گفته بود: «بعد از بازی‌های پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو، زهرا نعمتی بنا بر دلایلی منزل را ترک کرد و با وجود اینکه چندین‌بار خواستار بازگشت او به منزل بودم، از زندگی با من امتناع کرد و حتی درخواست طلاق داد. پس از این اتفاق، او را ممنوع‌الخروج کرده‌ام تا نتواند در هیچ تورنمنت برون‌مرزی‌ای شرکت کند».

ممنوع‌الخروجی این دو چهره شناخته‌شده ورزش زنان ایران، در حالی در زمان خود با بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی مواجه شد که فشارهای فعالان حقوق زنان، فعالان مدنی و واکنش‌های منفی عموم مردم تا آنجا پیش رفت که مقامات ارشد کشور را وادار کرد پیگیر این موضوع شوند و به‌رغم قوانین موجود، استثناهایی را برای این افراد در نظر بگیرند.

نیلوفر اردلان مدتی بعد با پیگیری‌های فدراسیون فوتبال وقت و اجازه دادستان، توانست در اردوی تیم ملی فوتسال در مکزیک حضور پیدا کند. این در حالی بود که همسرش تجدیدنظری درخصوص ممنوع‌الخروجی او نکرده بود.

پس از آن بود که شهین مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری از ضرورت اصلاح قانون «اجازه همسر برای خروج» سخن به میان آورد و گفت: «تا زمانی که این قانون اصلاح نشود، به دنبال استثناها خواهیم بود تا حداقل زنان علمی و ورزشکاران بتوانند به کنفرانس‌ها و میادین بین‌المللی بروند».

درباره زهرا نعمتی نیز همین حرکت صورت گرفت؛ پیگیری‌های محمود خسروی‌وفا، رئیس کمیته ملی پارالمپیک که از افراد بانفوذ سیاسی هم به‌شمار می‌رود، موجب شد تا او بتواند مجوز خروج از کشور بگیرد.

طیبه سیاووشی، نماینده مجلس، دراین‌باره گفت: «خانم‌هایی هستند که فرهنگی یا استاد دانشگاه هستند و سرمایه مملکت به حساب می‌آیند. اینها وجهه بین‌المللی به‌شمار می‌روند و اینکه با یک مشکل خانوادگی ممنوع‌الخروج شوند، به آبروی کشور صدمه می‌زند. به نظر می‌رسد در چنین مواردی دولت می‌تواند ورود کند و با مجوزهای لازم، موضوع را حل‌وفصل کند. به هر حال روی افرادی مثل زهرا نعمتی هزینه و سرمایه‌گذاری شده و در صورت ممنوعیت‌شان برای خروج از کشور، آبروی ما در عرصه بین‌المللی صدمه می‌خورد. این یک موضوع شخصی نیست، بلکه مسئله ملی است».

ایران از جمله کشورهایی است که اجازه خروج زن تا قبل از ازدواج توسط پدر یا جد پدری و بعد از ازدواج به دست همسرش سپرده شده است؛ در نظام فقهی، حق اذن خروج زن از حقوق مسلم مرد یا همسرش است که همه فقها در آن اشتراک نظر دارند. بند ۳ ماده ۱۸ قانون گذرنامه به صراحت صدور گذرنامه برای زنان شوهردار را به موافقت کتبی شوهر موکول می‌کند. تنها استثنائی که مطرح می‌شود، زنانی هستند که با شوهر خود مقیم خارج هستند و زنانی که شوهر خارجی اختیار کرده و به تابعیت ایرانی باقی مانده‌اند. در موارد اضطراری نیز در صورت اجازه دادستان شهرستان، امکان صدور گذرنامه وجود دارد، اما این شرایط ضروری تعریف نشده و تشخیص آن به اختیار دادستانی است.

به هر حال باید منتظر ماند و دید ممنوع‌الخروجی سرمربی تیم ملی اسکی آلپاین زنان که البته چندان چهره شناخته‌شده‌ای نیست، در بین مسئولان، فضای جامعه و ورزش کشور با چه واکنش‌هایی همراه می‌شود. مسئولان فدراسیون اسکی در صورتی که بخواهند این مشکل را مرتفع کنند، باید این موضوع را کتبا به اطلاع وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک برسانند که تا روز گذشته خبری از این موضوع نبود.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۹
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • فاطی تی تی IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    افتضاحه چرا واقعا خانما دربرابر چنین افتضاحاتی کوتاه میان ،غرور داشته باشی و به خودت ارزش قائل باشی دگه پات و تو اون خونه ای که یه ادم احمق توشه نمیذاری
    • حقیقت تلخه IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
      مشکل غرور خانمها یا این چیزا نیس بلکه مسائلی مثل قوانین مهریه، حق طلاق، حضانت فرزند و... خیلی قوانینی هست که تا وقتی بدرستی اصلاح نشه و حقوق برابری برای زن و مرد در نظر گرفته نشه، آش همین آش و کاسه همین کاسه خواهد بود نه اولیش هست و نه آخریش خواهد بود. اگه مهریه ای نبود گرو کشی خارج رفتنی هم نبود و اگه حق طلاقی نبود مهریه ای هم نبود ، درست کردن این قوانین براحتی هر چه تمام‌تر میشه ولی خب اگه این مشکلات حل بشه کم کم یه عده یادشون به مشکلات دیگه میفته و دیگه باید سکوت کنم چون تلخیش زیاده و چاپ نمیشه پس مشکلات این چنینی "باید" باشه!
    • فاطی تی تی IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
      درسته همه اینا ناشی از قوانین پوسیده ایه که تو جامعه ما رخنه کرده،ولی درک متقابل احترام هم باید وجود داشته باشه صد درصد این خانم سال ها و ماه ها برای هدفش تلاش کرده ولی اخرش سر هیچ و پوچ به باد هوا میره، یعنی همسرش تلاش این خانم و ندیده بوده؟ این خانم رسما غرورش له شده، البته این کسیه که ما میبینمش خدا میدونه هرروز چقدر از خانما تو جامعه ما نابود میشن
    • مافیای کیسه IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
      خانم تی تی برا اولین بار با شما موافقم.
    • مانی IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
      باور نکنید . همون بازی قدیمی برای جذب فالوئره . جدی نگیرید . با این کار چند روزی رو جلد هستن و کلی فالوئر بدست میارن
    • در جواب به مانی IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
      فکر کنم شما توهم داری چون خود فدراسیون اسکی هم این خبر تایید کرد اون وقت تو این حرف می زنی
  • رهات IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    وقتی بخوای تو قرن ۲۱ کشورت رو با قوانین ۱۴۰۰ سال پیش اداره کنی..
  • امیرحسین IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    این قانون باید اصلاح بشه یا کلا برشدارن یا واسه بعضی ها استثنا قائل بشن
  • غریب آشنا IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    با سلام مردی که پیشرفت خانمش در ورزش را میگیرد مرد نیست خانم جان شما لطف کن او را دیپورت کن ودیگر او را نبین چون دیدن پیشرفت شما را ندارد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی