نه آقازاده‌ام و نه سببی و نسبی با کسی نسبت دارم/ آرای من دستوری نبود؛ گزینه دولت هم نبودم
منبع: تسنیم
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه

شهاب‌الدین عزیزی ‌خادم رئیس فدراسیون فوتبال گفت: خداوند را شاکرم که توفیق خدمت به فوتبال را به من داد و توکلم به خدا بود.

خبرورزشی - شهاب‌الدین عزیزی‌ خادم که امشب میهمان برنامه فوتبال برتر بود، درباره انتخابات فدراسیون فوتبال اظهار داشت: خداوند را شاکرم که توفیق خدمت به فوتبال را به من داد. توکلم به خدا بود و خوب است که صندلی را خدا به آدم بدهد.

وی در مورد اینکه چقدر تصور می‌کرد رئیس فدراسیون شود، گفت: من ورای نتیجه شکرگزار خدا هستم و هر اتفاقی می‌افتاد، سرنوشت من در آن بوده است، به همین دلیل خیلی برایم سخت نبود و امید داشتم که انتخاب شوم. نمی‌خواهم بگویم استرس نداشتم، اما هر نتیجه‌ای رقم می‌خورد، دست خدا بود. اگر این را با خودمان حل کنیم، زندگی راحت‌تر می‌شود.

رئیس جدید فدراسیون فوتبال تصریح کرد: رقابت ما پایان گرفته و الان فضای دوستی، حمایت و همکاری است. سرنوشت فوتبال در این دوره است. مجمع با استقلال و آگاهی رأی داد. از همه کسانی که رأی دادند و چه کسانی که رأی ندادند، تشکر می‌کنم. تشکر ویژه از دوستان عزیزی می‌کنم که در کارزار انتخاباتی بنده حضور داشتند و روزها و شب‌ها کنارم بودند. فوتبال مسیرش را پیش رفته است و همه کنار هم نگاه جدید خواهیم داشت تا از ظرفیت‌های فدراسیون استفاده کنیم و برنامه‌های‌مان را جلو ببریم.

نه آقازاده‌ام و سببی و نسبی با کسی نسبت ندارم

عزیزی خادم خاطرنشان کرد: من نه آقازاده‌ام و سببی و نسبی با کسی نسبت ندارم. هر آنچه دارم از خدا است. به ایرانم و منطقه‌ای که از آن آمده‌ام، افتخار می‌کنم. نسبی و سببی به هیچ جا وصل نبودم. بحث طرفداری از یک تیم را نیز مطرح کرده‌اند که اصلاً اینطور نیست.

من یک شبه به این فوتبال نیامده‌ام

وی در مورد تعداد آرایی که در انتخابات فدراسیون فوتبال کسب کرد، گفت: تحلیل خودم این بود که آرای من بیشتر از این باشد. در هیئت رئیسه رأی گرفته بودم، اما برای اولین بار در انتخابات فدراسیون شرکت کرده بودم. در دوره گذشته که ۷۴ نفر عضو مجمع بودند، دو سوم به من رأی داده بودند. بنابراین، آدمی نبودم که از بیرون آمده باشم. قرار بود اسفند ماه سال گذشته برگزار شود که در آن انصراف داده بودم. دلیلم هم شخصی نبود. برای این انتخابات با دوستانم صحبت کردم که ورود کنیم. در فضایی وارد انتخابات شدم که دو نفر از نواب من نبودند. من یک شبه به این فوتبال نیامده‌ام. الان با تمام وجود کنار مجمع هستم. از بوشهر گرفته تا سراوان و سیستان عضو مجمع هستند و رأی داده‌اند. جا دارد صمیمانه از تمام اعضا تشکر کنم و امیدوارم به خوبی به فوتبال خدمت کمک کنم.

رای داده شده، دلی بود و آرای من دستوری نبود

رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به حضور علی کریمی در انتخابات این فدراسیون یادآور شد: همه از عوامل فدراسیون فوتبال تا وزارت ورزش و جوانان و کمیته المپیک کمک کردند تا اساسنامه فدراسیون تأیید شود و ما حضور پیدا کنیم. سال گذشته به خاطر بحث اساسنامه نتوانستیم حضور داشته باشیم. این مسئله یعنی تأیید اساسنامه نقطه قوت فوتبال ما بود. در انتخابات، علی کریمی در اولین تجربه‌اش شرکت کرد، کریمی جزو مفاخر فوتبال ایران است.

عزیزی‌ خادم ادامه داد: من عضو هیئت مدیره دو باشگاه پیکان و سایپا بودم و کار اجرایی انجام داده‌ام. اعتقاد قلبی‌ام این است که فضایی باز شده تا بتوانیم از مفاخر فوتبال کشورمان از علی کریمی، علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا و وحید هاشیمان استفاده کنیم. با هاشمیان روز گذشته و امروز صحبت کرده‌ام. به این نکته هم اشاره کنم آرای داده شده، دلی بود و آرای من دستوری نبود. این موضوع، نکته مهمی است. مجمع نشان داد استقلال و نگاه استنباطی خودش را دارد و دستوری عمل نخواهد کرد.

همیشه می‌گویم فرزند قلب زاگرس هستم

وی در مورد اینکه آیا فوتبال بازی کرده است، گفت: من بازیکن حرفه‌ای نبودم و در حد دانشکده فوتبال بازی کرده‌ام. در دوران دانشگاه و زمانی که رحمان رضایی حضور داشت بازی می‌کردم. من اهل آخرین روستا و نقطه لرستان ( شهرستان پل دختر)، در حدفاصل استان‌های ایلام و خوزستان هستم. خودم همیشه می‌گویم فرزند قلب زاگرس هستم. هیچ وقت بازیکن حرفه‌ای نبودم و دنبال تحصیل و بعد کارهای اجرایی و صنعت بودم.

به هیچ عنوان گزینه وزارت نبودم

رئیس فدراسیون در واکنش به اظهارات کیومرث هاشمی که گفته بود گزینه وزارت ورزش و جوانان نبود و این قضیه برعکس بوده است، تصریح کرد: من به هیچ عنوان گزینه وزارت نبودم. در چهار سال گذشته در این دولت حذف شده بودم و نبودم. این مسئله نظر شخصی کیومرث هاشمی بوده و قابل احترام است. اگر گزینه بودم، باید در انجمنی حضور داشته باشم که نبوده و نیستم. فدراسیون بنده تعاملی خواهد بود با دولت آینده تعامل می‌کند. فدراسیون نمی‌تواند جزیره‌ای باشد و باید تعامل کرد. باید با تمام ارکان نظام تعامل کرد. این بحث را گفته‌ام و باز هم می‌گویم فدراسیون فعلی قطعاً غیرسیاسی خواهد بود و به سمت شایسته‌سالاری خواهد رفت. شتاب‌زده عمل نخواهیم کرد و آسیب‌شناسی خواهیم کرد.

عزیزی خادم افزود: اینکه اینجا ویرانه است و مشکلات خاص خودش دارد یک شبه حل نمی‌شود. اولویت اصلی‌مان تیم ملی فوتبال است و از تمام امکانات استفاده خواهیم کرد. از همه عزیزان در مجلس شورای اسلامی، وزارت ورزش و جوانان می‌خواهیم که کمک کنند. دو ماه حیاتی برای فوتبال کشور در پیش است، کار فوتی و فوری را باید انجام دهیم. درِ فدراسیون به روی اسطوره‌های فوتبال باز است، اما در حوزه اقتصادی از دولت، مجلس و دیگر ارگان‌ها می‌خواهیم کمک‌ کنند. چهار بازی تیم ملی را داریم و امید فراوان دارم که ببریم و وارد مرحله بعد شویم.

فدراسیون دست یاری به سمت همه دراز می‌کند

وی در پاسخ به این سؤال که آیا از سرمربیگری دراگان اسکوچیچ حمایت خواهد کرد یا نه، گفت: بله، از اسکوچیچ حمایت می‌کنیم. هفته آینده جلسه‌ای با هیئت رئیسه خواهیم داشت و تصمیم می‌گیریم. شتاب‌زده عمل نمی‌کنیم، چرا که نیاز به آرامش داریم و از التهاب پرهیز می‌کنیم. از اسطوره‌ها کمک و ایده می‌گیریم. از دستگاه‌های دیپلماسی می‌خواهیم کمک کنند تا از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم. ما فقط آرامش می‌خواهیم. هر گونه بی‌قراری و خبط ناآرامی ایجاد می‌کند و هزینه‌های فدراسیون را بیشتر خواهد کرد. فدراسیون دست یاری به سمت همه دراز می‌کند. فوتبال ملی متعلق به مردم است، به همین دلیل نیازمند کمک، همدلی و وفاق هستیم. نتیجه هم دست خداست.

کیش را مرکز کمپ تیم‌های ملی قرار می‌دهیم

رئیس فدراسیون فوتبال یادآور شد: چند ماه پیش ستاد مناطق آزاد کیش دنبال تشکیلاتی برای تیم ملی بود و دنبال این هستیم کیش را مرکز کمپ تیم‌های ملی قرار بدهیم. این منطقه نیاز به ویزا ندارد و با توجه به آب‌وهوای منقطه می‌توان کارهای بزرگی انجام داد.

عزیزی خادم با اشاره به دیدارهای تیم ملی در فروردین ماه ۱۴۰۰ گفت: در فیفادی پیش رو با سوریه بازی داریم. چهارشنبه با کادر فنی جلسه خواهیم داشت تا برنامه‌های آنها را بگیریم. امیدوارم وزارت ورزش، مجلس و دستگاه‌های دیلپماسی بیایند و کمک کنند تا از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم. دلخوشی میلیون‌ها علاقه‌مند به فوتبال به چهار بازی تیم ملی گره خورده است. تیم ملی پیشانی فوتبال است. دست همه را می‌فشارم و می‌بوسم و از همه می‌خواهم کمک کنند. به لطف الهی امیدوارم که در چهار بازی آینده نتیجه خواهیم گرفت.

وی در مورد اینکه چه تضمینی می‌دهد که تیم ملی با کشورهای سطح پایین مثل سیرالئون و ماداگاسکار بازی دوستانه انجام ندهد، گفت: اگر قرار باشد بازی هم نکنیم اما به سمت این تیم‌ها نمی‌رویم تا اعتبار فوتبال ایران خدشه‌دار نشود. وقتی اعتبار فوتبال ایران خدشه‌دار شود، هزینه‌بر خواهد بود. اگر فوتبال ما خدشه‌دار نمی‌شد، این داستان‌ها را نداشتیم. برای یکسری کارها نیاز به زمان داریم، اما الان کار فوری ما بازی‌های تیم ملی است.

عزیزی خادم در واکنش به انتشار صحبت‌های او در خصوص بودجه فدراسیون فوتبال تصریح کرد: من این مصاحبه را انجام نداده‌ام. پیش‌بینی من در بودجه فدراسیون ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد تومان است که دنبال کمک از طرف وزارت ورزش و حوزه مارکتینگ هستیم. بخشی از درآمدمان در فیفا بلوکه شده است. کارهای انجام نشده‌ای نیز داریم که نیاز به زمان است و باید از سازمان‌های خزانه‌داری مجوز بگیریم. ما باید واقع‌گرایانه برخورد کنیم و جز این راهی نداریم. نزدیک به هفت میلیون دلار در فیفا داریم که بخش زیادی از آن را باید به ویلموتس بدهیم. هر چند منتظر حکم از دادگاه ورزشی CAS هستیم و امیدوارم هزینه کمتری برای ما داشته باشد. رفتن تیم ملی به جام جهانی در همان دور اول دو سه میلیون دلار درآمد خواهد داشت که امیدوارم این اتفاق بیفتد.

وی درباره اینکه به نظر می‌رسد قصد ندارد دیگر از کلمات انگلیسی استفاده کند، گفت: بله، سعی می‌کنم کمتر استفاده کنم.

رئیس فدرسیون فوتبال خاطرنشان کرد: بنده برنامه ریالی و ارزی داده‌ام که برای سال اول است. چنین چیزی در فوتبال ایران نبوده است. برای بودجه تا خرداد ماه یک بستری در فدارسیون فوتبال بستری فراهم خواهد شد و یک بخش دیگر کمک‌های وزارت ورزش است که همیشه به فدراسیون کمک کرده است. در تلاش هستیم مشکل آماده‌سازی تیم ملی را رفع کنیم.

عزیزی خادم در واکنش به  هجمه‌هایی که به داوران وارد می‌شود، گفت: صحبت خواهیم کرد تا دستمزد داوران را افزایش دهیم. اگر قرار باشد حرمت و کرامات در حوزه داوری از بین برود، در برخورد با آن کوتاه نخواهیم آمد. کسی بخواهد حوزه داوری را زیر سؤال ببرد، از طریق کمیته‌های انضباطی، اخلاق و حقوقی مماشات نمی‌کنیم. اگر یک روز هم در فدراسیون باشم، خط‌کش ما قانون و کرامت انسانی خواهد بود. بی‌احترامی به داوران را برنمی‌تابیم. اگر یک روز مدیریت کنم، با اقتدار مدیریت خواهم کرد. اگر جلوی اتفاقات را نگیریم، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و هر کسی کار خودش را انجام می‌دهد. اگر قرار به این نباشد، پس برای چه آمده‌ایم؟ روش و مدل مدیریت همین است و مطمئن باشید قاطعانه از منافع فوتبال و حقوق معنوی داوران دفاع خواهم کرد. همانطوری که از حقوق مربیان صیانت خواهیم کرد. فضای تهمت و افترا را برنمی‌تابیم. اینها بخش‌های حاشیه‌ای است که انرژی را می‌گیرد.

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه بهتر است به مانند برخی‌ها دنبال این نباشد که چه کسانی به او رأی نداده‌اند، گفت: به هیچ عنوان. من آدم حرفه‌ای هستم و خط‌کشی بنده و دوستانم این است که بهترین‌ها را انتخاب کنیم. در حوزه فضای انتخابات مثل انتخابات ریاست جمهوری آدم‌هایی به افراد کمک می‌کنند، آیا شما کسانی را که کمک کرده‌اند، کنار می‌گذارید؟ کسی را بدون فیلتر وارد فدراسیون نخواهیم کرد. برای کوچک‌ترین فردی که می‌خواهد وارد فدراسیون شود، استعلام نهادهای مختلف را می‌گیریم. ناکارآمدی، یک سیستم را ناکارآمد می‌کند.

وی ادامه داد: مصاحبه‌ای انجام دادم و گفتم تصمیم جمعی گرفته خواهد شد. فدراسیون ارکانی دارد و تبادل‌نظر خواهد شد. اگر قرار بود همین رویه را ادامه دهیم، نمی‌آمدیم. ما برای تغییرات اساسی به فوتبال آمده‌ایم. قصد داریم فوتبال را از سروان تا سرخس و هرمزگان و ... را توسعه دهیم. فوتبال برای همه است.

عزیزی خادم یادآور شد: در باشگاه سایپا حضور داشتم و دیدم که چقدر عاید این باشگاه می‌شود. ما صحبت‌هایی انجام داده‌ایم که برای مدیران فوتبال دوره مدیریتی بگذاریم. وقتی صورت‌های مالی را نمی‌توانند آنالیز کنند، چطور می‌خواهند مدیریت کنند. از حضور پررنگ بانوان در مجمع فدراسیون تشکر می‌کنم، حضوری که تاریخی بود. به طور حتم، از بانوان استفاده خواهم کرد. به قولم در حوزه فوتبال و فوتسال بانوان وفادارم.

رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سؤال که اگر امکان دادن رأی را داشت به چه کسی رأی می‌داد، گفت: با افتخار به علی کریمی رأی می‌دادم. بیشتر ۹ رأی داده شده به کریمی در دور دوم رأی‌گیری به سمت من آمد. با قلبم خوشحال شدم که کریمی آمد. در فدراسیون به روی او، مهدوی‌کیا و هاشمیان باز است. از این تریبون می‌گویم در فدراسیون باز است. این یک فرصت تاریخی است. کسی آمده که محصول همین فضاهاست. اینها بیایند فوتبال مشروعیت می‌گیرد. چرا فوتبالی‌ها کاربلد نیستند؟ اتفاقاً فوتبالی‌های تحصیلکرده هستند. اتحادیه‌ها باید قوی باشند. فضای بسته، آفت فوتبال است. البته باید از افراد باتجربه استفاده کرد. از آدم‌های دست پاک در حوزه فوتبال پایه استفاده می‌کنیم، اما در حوزه مالی و مارکتینگ افراد کاربلد و خوش‌نام به سیستم اضافه خواهیم کرد.

وی در مورد انتخاب نواب رئیسش در فدراسیون فوتبال تصریح کرد: بهاروند سرپرست فدراسیون و رئیس سازمان لیگ بوده است. او حداقل تا سه چهار ماه کنارمان خواهد بود. با منصور قنبرزاده که انصراف داده صحبت خواهیم کرد که برگردد. خانم موسوی هم نایب رئیس سوم ماست.

عزیزی خادم افزود: همه افراد شرکت‌کننده در انتخابات آدم‌های کاربلدی هستند. میرشاد ماجدی در زمان خودم عضو کمیته آموزش بود. افشاریان هم در حوزه داوری کاربلد است. دوستانی که در رقابت بودند و رأی نیاوردند به این معنا نبوده که کاربلد نیستند. آنها دوستان من هستند، اما قرعه به نام دوستان دیگری افتاد.

وی در واکنش به مطرح شدن برخی نام‌ها برای تصدی پست دبیرکلی فدراسیون فوتبال، گفت: اصلاً اینطور نیست. هنوز هیئت رئیسه تشکیل جلسه نداده است که کسی دبیرکل شود. کسی که این حرف را می‌زند، اساسنامه را ندیده است. ما نمی‌خواهیم شتاب‌زده عمل کنیم.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره بحث استقلال و پرسپولیسی بودن او گفت: من واقعاً رنگی نیستم. من در دو باشگاه مربوط به خودروسازان (پیکان و سایپا) کار کردم، اما رنگ مورد علاقه‌ام تیم ملی، تیم ملی و تیم ملی است. بار دیگر می‌گویم وابستگی نسبی، سببی و آقازادگی ندارم. با افتخار هم گفتم از کجا آمده‌ام. عشقم ایران است.

عزیزی‌ خادم با اشاره به مبارزه با فساد در فوتبال عنوان کرد: نباید همه چیز را سیاه دید، بلکه باید واقع‌بینانه نگاه کرد. کارگروهی برای این کار (مبارزه با فساد) تشکیل خواهیم داد. بحث قابل انکاری هم نیست. شفافیت گزینه گریزناپذیری است که به کمتر شدن فساد کمک می‌کند. در این حوزه مماشات نخواهیم کرد، حتی اگر مجبور به تعطیلی لیگ شویم. اشد مبارزه با افراد را خواهیم داشت و پای آن نیز می‌ایستیم. اگر قرار است لیگی مشکل‌ساز باشد، تعطیل می‌کنیم. چرا باید آن را نگه داریم؟ اراده فدراسیون برخورد است. البته به این شرط که سیاه نبینیم.

وی در مورد وضعیت برخی از رؤسای هیئت‌های فوتبال گفت: فدراسیون اساسنامه‌ای دارد که تعریف شده است. به کسی که می‌تواند رأی دهد نمی‌توانیم بگوییم به چه کسی رأی بدهد، اما این را که کار غیرقانونی انجام شود، برنمی‌تابیم. فدراسیون در حوزه مدیریت نیاز به تغییرات دارد. اگر عمری باشد به 30 استان کشور سفر کرده و با استانداران صحبت خواهیم کرد. کسی که با توپ پلاستیکی بازی می‌کند، فدراسیون نباید برای او تصمیم بگیرد؟ امید آنها به چه کسی است؟ فوتبال خیابانی و محلات جزو این فوتبال است.

رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این پرسش که آیا صفحه شخصی در اینستاگرام دارد، گفت: من صفحه‌ای در اینستاگرام ندارم. فعلاً هیچ صفحه‌ای در فضای مجازی ندارم.

عزیزی خادم در پایان گفت: از کسانی که رأی دادند و رأی ندادند، تشکر می‌کنم. از دوستانی که کنارم بودند، تشکر می‌کنم و با افتخار کنارشان هستم. نگاه ما به توسعه فوتبال شفافیت و پاسخگویی است. ان‌شاءالله با عملکردمان درباره فوتبال صحبت خواهیم کرد. بهترین گفتار، عملکردمان است. درست است در دوره‌های قبل هیئت رئیسه فدراسیون حضور داشتم، اما بنده مشاور عالی رئیس فدراسیون بودم. قطعاً ما از همه ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد تا پاسخگوی مردم باشیم.

بیشتر بخوانید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۳
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • حقیقت تلخه IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    هر کسی هستی دست استیو جابز رو از پشت بستی از سی سالگی مدیر بودی ای ول به شما مدیر خود ساخته! آقا زاده، سببی و نسبی هم که نبودی!! فقط یه تفاوت ریزی وجود داره جابز تو شرکت‌هایی که خودش تاسیس میکرد مدیر بود و اون شرکتو بهترین در دنیا می کرد و شما در شرکتها دولتی و البته همه می دونیم وضعیت فعلی شرکتهای دولتی رو
  • پ IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    در گروه مافیای کفاشیان هستی چون از شما حمایت کرد بعدها معلوم می شود
  • مانی IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    مدیران ما هرچقدر که مدیریت بلد نیستن ولی در کار طنز گفتن چیزای خنده دار رو دست ندارن

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی