نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟
آخرین سفر استقلال به عربستان در زمان حیات پورحیدری و اولادی بود
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

اگر در نهایت استقلالی‌ها مجبور به انجام این مسافرت اجباری شوند، پس از ۶ سال دوباره راهی عربستان شده‌اند. 

خبرورزشی - کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم مورد نظر خود پیرامون محروم کردن همه تیم‌های ایرانی از میزبانی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا را عملی کرد و برای اینکه خوش‌خدمتی را در حق نمایندگان عربستانی تکمیل کرده باشد، میزبانی بخش اعظمی از مسابقات این فصل را در اختیار نمایندگان سعودی قرار داد؛ اتفاقی بسیار عجیب و غریب که البته با توجه به روی کار بودن شیخ سلمان چندان هم نباید باعث تعجب ما شود. رئیس بحرینی کنفدراسیون حق مطلب را به معنای واقعی کلمه در حق عربستانی‌ها ادا کرد و حالا اغلب نمایندگان کشورمان از جمله استقلال باید برای انجام مسابقات مرحله گروهی رهسپار کشوری ‌شوند که طی چند سال اخیر از هیچ اقدامی جهت ضربه زدن به منافع فوتبال ایران فروگذار نبوده است؛ اتفاقی که البته با توجه به موضع‌گیری بسیار تند وزیر ورزش پیرامون آن، باید منتظر بمانیم و ببینیم که در نهایت به چه شکل رقم خواهد خورد. نکته جالب توجه اینکه اگر در نهایت استقلالی‌ها مجبور به انجام این مسافرت اجباری شوند، پس از ۶ سال دوباره راهی عربستان شده‌اند. 

موضع تند وزیر 
بلافاصله پس از اینکه اعلام شده استقلال باید برای انجام دیدارهای مرحله گروهی خود راهی عربستان شده تا مسابقات را در کنار نمایندگان قطر و عراق به میزبانی باشگاه الاهلی برگزار کند، مسعود سلطانی‌فر مصاحبه بسیار تندی انجام داد و به شدت از تصمیم اتخاذ شده انتقاد کرد. البته با توجه به ساختار فیفا کاملاً بدیهی است که وزارت ورزش نمی‌تواند به صورت مستقیم وارد این عرصه شود ولی به هر حال مدیران باشگاه استقلال همگی جزو منصوبین وزارتخانه تلقی می‌شوند و قاعدتاً فدراسیون فوتبال نیز در این موارد ترجیح می‌دهد با وزارت ورزش هماهنگی‌های لازم را صورت بدهد بنابراین باید طی روزهای اخیر شاهد اقدامات دیپلماتیک در عرصه ورزش برای مقابله با تصمیم کنفدراسیون باشیم اما با توجه به سوابق و اتفاقاتی که در گذشته رخ داده، باید این حقیقت تلخ را بپذیریم که احتمال تعویض میزبان مسابقات گروه استقلال کم است و آبی‌پوشان ایرانی باید میان عدم شرکت در این مسابقات و محرومیت چند ساله و پذیرش سفر به عربستان، یکی را انتخاب کنند. 

مسافرت پس از ۶ سال 
آخرین مسافرت استقلال به عربستان برای لیگ قهرمانان آسیا به حدود شش سال قبل بازمی‌گردد. آبی‌پوشان ایرانی بهار سال ۹۳ در چارچوب مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان فصل ۲۰۱۴ با الشباب عربستان، الریان قطر و الجزیره امارات همگروه بودند. در آن مقطع تیم‌های ایرانی برای مسابقات راهی عربستان می‌شدند و عربستانی‌ها نیز به کشورمان مسافرت می‌کردند. استقلال بهار سال ۹۳ برای برگزاری جدال برگشت خود مقابل الشباب راهی عربستان شد و در شهر ریاض مقابل این تیم به میدان رفت. مسابقه‌ای که در نهایت با برتری ۲- یک میزبان خاتمه پیدا کرد و استقلال نتوانست از گروه خود صعود کند. پس از آن سال، استقلالی‌ها بالغ بر دو سال در عرصه لیگ قهرمانان غیبت داشتند و هنگامی که بازگشتند، نمایندگان ایران و عربستان در زمین بی‌طرف مقابل همدیگر صف‌آرایی می‌کردند. 

سفر با چهره‌های فقید 
یکی از نکات تأثربرانگیز پیرامون آخرین سفر استقلال به عربستان، زنده بودن چهره‌های سرشناسی در جمع آبی‌پوشان بود که حالا از آسمان ما را نگاه می‌کنند. استقلال بهار سال ۹۳ در حالی به ریاض سفر کرد که مهرداد اولادی عزیز یکی از بازیکنان این تیم تلقی می‌شد و منصور پورحیدری دوست‌داشتنی هم مدیر فنی این تیم بود ولی حالا متأسفانه آنها را کنار خودمان نمی‌بینیم. 

برهانی، آخرین گلزن 
در همان مسابقه که استقلال مغلوب الشباب شد و بازی را با نتیجه ۲- یک واگذار کرد، آرش برهانی زننده تک گل نماینده ایران بود و پس از آن دیگر استقلال به عربستان مسافرت نکرده است بنابراین آرش که هم‌اکنون سرمربی امیدهای این باشگاه محسوب می‌شود، فعلاً آخرین گلزن استقلال در عربستان نیز به حساب می‌آید. بد نیست این نکته را نیز مد نظر قرار بدهیم که در مسابقه مورد نظر، امیر قلعه‌نویی هدایت آبی‌ها را برعهده داشت و پس از آن سایر سرمربیان استقلال در خارج از عربستان مقابل تیم‌های این کشور روی نیمکت قرار گرفتند. 

جدال در حوزه خلیج فارس 
استقلالی‌ها از زمستان سال ۹۵ تا همین امروز بارها مقابل تیم‌های عربستانی قرار گرفته‌اند ولی همه آنها در خارج از خاک ایران و عربستان بوده است. امارات، قطر، عمان و کویت کشورهایی بوده‌اند که طی چهار سال اخیر از دیدارهای استقلال برابر نمایندگان سعودی میزبانی کرده‌اند. البته غیر از قطر، در سایر کشورها عملاً سکوهای ورزشگاه‌های محل برگزاری مسابقات به نفع عربستانی‌ها بود. 

از ریاض تا جده
اگر چه قرار است مسابقات گروهی که استقلال نیز در آن قرار دارد و به میزبانی عربستان برگزار شود ولی الاهلی متعلق به شهر جده است حال آنکه استقلال در آخرین سفر خود به عربستان راهی ریاض شده بود تا برابر الشباب صف‌آرایی کند. جده فاصله بسیار کمی با مکه دارد و اگر سعودی‌ها دوباره کارشکنی نکنند، کاروان استقلال قاعدتاً برای انجام حج عمره نباید مشکلی داشته باشد. 

تصمیم نهایی 
مرحله گروهی فصل آتی لیگ قهرمانان آسیا برای استقلال از روز ۲۶ فروردین سال آینده آغاز می‌شود و اتفاقاً اولین مسابقه این تیم هم برابر الاهلی میزبان است ولی فعلاً باید منتظر بمانیم و ببینیم فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش چه تصمیمی پیرامون مسافرت شاگردان فرهاد مجیدی اتخاذ خواهند کرد. اگر استقلال به عربستان نرود، احتمالاً کنفدراسیون دردسرسازی خود برای فوتبال ایران را تکمیل کرده و نماینده کشورمان را مجازات می‌کند. 

نارضایتی بازیکنان 
بازیکنان استقلال نیز اصلاً از میزبان شدن عربستانی‌ها رضایت ندارند. برخی از آنها که در قالب تیم‌های باشگاهی و ملی طی سالیان گذشته سابقه مسافرت به عربستان سعودی را داشته‌اند، معتقدند سفر به این کشور از بعد زیارتی فوق‌العاده برای آنها ارزشمند است ولی دقیقاً از زمان ورود به فرودگاه در عربستان تا زمان بازگشت باید منتظر انواع اتفاقات عجیب و کارشکنی‌های فراوان از طرف میزبان باشند.

بیشتر بخوانید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۳
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • تیم مظلوم لنگ IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    دقیقا از وقتی این دو بزرگوار فوت کردن استقلال بی بزرگتر شد... جالبه چند روز پیش متوجه شدم سلطانی فر ۱۱ آبان ۹۵ وزسر ورزش شد و مرحوم پورحیدری ۱۴ آبان سال ۹۵ فوت کرد.. به فاصله سه روز استقلال بی پدر شد و لنگ پدر دار!!!!!
  • تیم مظلوم لنگ IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    ببخشید اینم بگم من مرحوم حجازی رو هم باید میگفتم یعنی منظورم از فوت اسطوره مرحوم حجازی بود که در کامنت قبلی جا افتاد
  • پرسپولیس آریایی DE ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    تیم النادی کیسه بعد از ۷ سال به کشور زادگاهش برمیگرده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی