نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
۱۲
پشت پرده مرگ رازآلود غلامرضا تختی از زبان طالقانی؛ خودکشی یا قتل؟
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

محمدرضا طالقانی رئیس اسبق فدراسیون کشتی می گوید دولت وقت خواسته بود آقا تختی شهردار شود. آقا تختی هم گفته بود من کشتی گیر هستم و بلد نیستم کار شهرداری کنم.

خبرورزشی - شادروان غلامرضا تختی، مردی بی مثال در ورزش ایران است. درگذشت او از همان لحظه ای که این خبر از پایین شهر تا بالای شهر تهران دهان به دهان چرخید تا امروز برای خیلی ها رازآلود است.

پس از گذشت سال ها از مرگ تختی اما این روزها راحت تر در این باره سخن گفته می شود. حرف های محمدرضا طالقانی رئیس اسبق فدراسیون کشتی در این باره جالب است. بخش هایی از این مصاحبه را بخوانید:

*من از رفقا و پسران ایشان شنیدم و وصیتنامه ایشان را دیدم و همه دوستان هم گفته اند که آقا تختی خودش را کشته است. آن چه در فیلم اولی که برای او ساختند و جلب توجه نکرد به خاطر این که مردم دوست نداشتند بدانند پهلوانی که خودشان انتخاب کردند، لیوان بدهند و در آن زهر بریزند و با قاشق هم بزند و بخورد. اول انقلاب می‌گفتیم رژیم شاه آقا تختی را کشته است و الان بعد از ۴۲ سال دست او لیوان دادیم و در آن زهر بود که بهم بزند و بخورد. این به چه معنا است؟ این را مردم نپذیرفتند.

*برای ما چه فرقی می‌کند آقا تختی را کشتند یا خود را کشته است برای ما تختی اسطوره‌ای است که مرام و مردانگی او مانده که می‌گویم آقاتختی! برای من چه فرقی می‌کند او چطور فوت کرده است؟ برای من آن وجنات تختی، انسانیت و مردمی بودن تختی، کنار مردم بودن او باعث شده احترام بگذارم و مردم به او احترام بگذارند. اما اطرافیان او و حتی آقازاده ایشان وصیت‌نامه را در کتاب خود چاپ کرد.

پشت پرده مرگ رازآلود غلامرضا تختی از زبان طالقانی

*آقا تختی را از همه جا یعنی استادیوم‌ها به خاطر این که از طریقی می‌گفتند با شاه مخالفت کرده و از طریقی می‌گفتند، چون سمپات دکتر مصدق است، برخی می‌گفتند از او خواستند شهردار شود و نشده، نشانه مخالفت بود.

*دولت وقت خواسته بود آقا تختی شهردار شود. آقا تختی هم گفته بود من کشتی گیر هستم و بلد نیستم کار شهرداری کنم. همان حرفی که من در اوایل انقلاب بیان کردم که دوست ندارم و آقا تختی از مردم جدا نشد و شهرداری را قبول نشد. جاهای دیگری هم به ایشان گفته بودند و همیشه کنار مردم و با مردم بود. امسال هیچ کسی را دعوت نکردند. من در تلویزیون بودم و گفتم مردم به سر خاک می‌آیند حتی اگر کسی دعوت نکند. از همه سال‌ها نیز بیشتر آمدند. این نشان می‌دهد مردم خودشان پهلوان‌های خود را انتخاب می‌کنند و آقای تختی را مردم انتخاب کردند.

*همسر آقا تختی برای خودش اسطوره ای بود. شوهری همچون تختی داشت و ۴۹ سال هم گذشته و تهمت هم شنیده است، هیچ وقت حرف نزده است. در روزنامه همشهری گفته بود من با دو نفر صحبت کردم. یکی با رسول خادم بخاطر برنامه‌ای در وزارت کشور گذاشت و اسم آقای تختی و همسر ایشان را آورد و به مردم گفت شهلا توکلی زن تختی است و یکبار هم به من در بیمارستان گفت. ۴۹ سال با کسی همچون تختی صحبت کردید و بهترین آدم‌ها بعد از آن خواستند با او ازدواج کنند و یک کلمه حرف نزده که به دلیل عظمت تختی بود، این اسطوره نیست؟ زنی که زن تختی باشد و حرف نزند؟

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • محمدجواد IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    نویسنده محترم شهر خبر فقط از پهلوی ها انتقاد میکنن اما از قاجارها نه،
    • حسین IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      حال میکنیدا به پرو بال قجرها بپیچید
  • پارسه IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    سوال اینجاست که چرا اول انقلاب دروغ گفتید؟ شخص جنابعالی چه چیزی از دامن زدن به اون شایعات بدست آوردید؟
    • علی US ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      خیلی چیزا! هر چی ایشون داره از صدقه سر همون دروغهاست که گفته. مگه تو این مدت کم مقام و منصب و بخور بخور داشته این طالقانی
  • ایراندوست IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    فراموش شده مملکت ما همینه که: هر کسی را بهر کاری ساختند. ای کاش میشد کسانی که الان با کمترین اطلاعات و تخصص مدیریتی و صرفا به خاطر چند تا مدال دارن انواع و اقسام پست ها رو میگیرند و به عبارتی بهشون پست و تقدیم میکنند کمی هم از پهلوان تختی یاد میگرفتن که تو کاری که بلد نیستند وارد نشند ،حتی اگه فلان مدیر بهشون تقدیم بکنه.
  • میلاد IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    اگه رژیم شاه باهاش دشمن بود پس چرا بهش گفتن بیا شهردار بشو. خیلی از دوستان و نزدیکان و حتی پزشک قانونی گفتن تختی خودکشی کرد دلیل رازالود بودنش اینه که خودکشی گناه بزرگیه و از سر عجز و ناتوانی و افسردگی و بخصوص مشکلات مالی و روحی و روانی رخ میده . مردم چون از زندگی شخصی تختی خبر ند اشتن باور نمیکردن فردی مثل تختی اینکار رو بکنه . برای همین راز شد و مخالفات شاه به گردن حکومت وقت انداختن
  • مجهول الهویه IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    خدا رحمت کنه مرحوم تختی را ایشان یک بیماری شناخته شده به اسم افسردگی بعد از قهرمانی که قهرمانان ورزشی بش مبتلا میشن دچار شده بود.
  • محمد IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    من که نفهمیدم چی گفت اگه کسی فهمید به ما هم بگه خب همه ما میدانیم تختی قهرمان واستوره بود علت مرگش چی بود بگو
  • ناشناس IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    جمشیدمشایخی ازمرگ تختی گفت خودکشی بوددرشبکه سه چندسال قبل چی بگویم
  • مرتضی IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    سلام بنده بعد خواندن مصاحبه حاج محمد طالقانی تنها واقعیتی که ایشان نگفتند همان حرفی بود که باید راست میگفت ایشان که از مردانگی امام حسین دم میزنه یک مقدار آزاده مرد بود
  • Retired IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    روح جهان پهلوان تختى شاد و يادش گرامى باد ، وقتى از دنيا رفت بنده ده ساله بودم و كاملا يادمه چه جوى تو ايران و دنيا حاصل شد . چند سال پيش در كانادل قسم ميخورم كه در يه صحبت خودمانى با محمد نصيرى قهرمان جهان ايشان به صراحت گفت كه خود كشى كرده بود ، در هر حال ابر پهلوان ايران زمين از بين ما رفت و دنيا رو گريان كرد ، "جهان پهلوان تختى نامدار - كه بود از براى وطن افتخار . ز كردار نيك و ز رفتار نيك - نبيند چو تختى دگر روزگار .
  • علی US ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    دوستداران کشتی جفای محمدرضا طالقانی و رفقایش در زمانی که ایشون دبیرکل فدراسیون کشتی بود به نزدیکترین دوست شادروان غلامرضا تختی یعنی شادروان علی فردین برنده نقره مسابقات جهانی را فراموش نمی کنند زمانی که شادروان علی فردین برای تماشا و روحیه دادن به کشتی گیران ما در سال 1998 وارد سالن مسابقات جهانی شد و اون رو به زور از سالن بیرون کردید. محمدرضا طالقانی و رفقایش باعث دق مرگ شدن شادروان علی فردین و امثال اون شدند شادروان علی فردین تا موقع مرگش از این مسئله ناراحت بود. البته اگه شادروان غلامرضا تختی زنده مانده بود همین محمدرضا طالقانی و رفقایش او را دستگیر کرده و به زندان می انداختند. کشتی گیران ما با مافیای طالقانی در زمان ریاست ایشون در فدراسیون کشتی و ضربه هایی که بر پیکر کشتی ایران وارد کرد آشنایی کاملی دارند .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی