یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۲
۴ |
۵
یک بار برای همیشه تکلیف‌مان را با AFC مشخص کنیم!
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

پس از آنکه میزبانی انتخابی جام جهانی به بحرین و لیگ قهرمانان به عربستان رسید، شاهد بسیاری از واکنش‌ها بودیم که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

خبرورزشیبا نزدیک شدن به مسابقات انتخابی جام جهانی و لیگ قهرمانان آسیا دوباره بحث میزبانی کشورمان در این رقابت‌ها مطرح شده است. در هفته‌های گذشته فدراسیون فوتبال ایران و تیم‌های باشگاهی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا درخواست میزبانی خود را برای کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال کردند. این درخواست پس از آن ارسال شد که AFC تصمیم گرفت بازی‌ها به صورت متمرکز در یک کشور برگزار شود. در همین حین مدیران ورزش و فدراسیون فوتبال با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز رایزنی کردند تا از همه ظرفیت‌ها در این راه استفاده شده باشد. 

در رقابت‌های انتخابی جام جهانی با توجه به اینکه پیش از تعطیلی مسابقات به دلیل شیوع ویروس کرونا، تیم کشورمان در ۳ بازی مهمان بود و اگر شرایط به صورت عادی پیش می‌رفت باید در تهران از بحرین و عراق و هنگ‌کنگ پذیرایی می‌کرد، انتظار داشتیم میزبانی این بازی‌ها به کشورمان سپرده شود. در لیگ قهرمانان آسیا نیز انتظار می‌رفت لااقل یکی از ۴ نماینده ما یعنی پرسپولیس، استقلال، سپاهان یا فولاد به عنوان میزبان گروه خودشان معرفی شوند. با این حال روز پنجشنبه طبق اعلام AFC مشخص شد میزبانانی مرحله گروهی لیگ قهرمانان به کشورهای عربستان، امارات و هند واگذار شده است. به این ترتیب مقرر شده پرسپولیس به هند برود، تراکتور در امارات بازی کند و استقلال هم در عربستان به رقابت بپردازد. همچنین روز جمعه به صورت رسمی اعلام شد بحرین میزبان مسابقات گروه C  انتخابی جام جهانی خواهد بود. این تصمیمات اعتراض مقامات کشورمان را به دنبال داشته است.

ریشه این گرفتاری‌ها به مشکلات ایران و عربستان برمی‌گردد

مشکل تیم‌های ایرانی با AFC در میزبانی برمی‌گردد به چند سال گذشته. از زمانی که مشکلات سیاسی بین ایران و عربستان به خاطر حمله به سفارت این کشور عربی رقم خورد، تیم‌های عربستانی حاضر به بازی درکشورمان نشدند و بازی‌های باشگاه‌های ایران و عربستان درکشور ثالث برگزار ‌شد. سال گذشته نیز به خاطر حادثه هواپیمای اوکراینی تیم‌های غرب آسیا به رهبری عربستان، امارات و بحرین با ادعای نبود امنیت پرواز در ایران حاضر به حضور در کشورمان نشدند. آن موقع تیم‌های ایرانی تهدید به تحریم مسابقات کردند و در نهایت با این شرط که ۳ بازی رفت مهمان باشند و در ۳ بازی برگشت میزبان، وارد مسابقات شدند که البته به دلیل شیوع ویروس کرونا و متمرکز برگزار شدن مسابقات درکشور قطر این مساله منتفی شد. 

حال این بار شنیده شده AFC در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران عنوان داشته که زیرساخت‌های ما برای میزبانی مناسب نیست. همچنین آنها با پیش کشیدن بحث تحریم‌های امریکا مشکلاتی را در باب حق پخش، اسپانسرینگ و تبلیغات برشمرده‌اند. گویا از نظر AFC این مشکلات باعث شده ایران نتواند هیچ‌گونه میزبانی در هیچ رقابت فوتبالی از جمله فوتبال، فوتسال، فوتبال ساحلی و ... را به عهده بگیرد. این شرایط اعتراض مقامات کشورمان از جمله وزیر ورزش و جوانان را به دنبال داشته است. مسعود سلطانی‌فر به عنوان بالاترین مقام ورزشی نامه‌هایی به اینفانتینو رییس فیفا و شیخ سلمان رییس بحرینی AFC  ارسال کرده و در آن اعتراض رسمی کشورمان را به تصمیمات گرفته شده، بیان کرده است. 

سلطانی‌فر در این زمینه گفت:«ابهاماتی که شنیدیم مربوط به شیوع ویروس کرونا و همین‌طور پخش تلویزیونی بود که واقعا هیچ‌گونه ابهامی در این خصوص وجود ندارد. از ۴ مسابقه‌ای که داریم در۳ بازی میزبان هستیم. با توجه به اینکه در دور رفت فقط در یک بازی میزبان بودیم و در دور برگشت ۳ میزبانی داریم، حق‌مان است که میزبان این بازی‌ها باشیم. هیچ مشکلی در این زمینه نداریم، همه امکانات فراهم است و هیچ مشکلی هم نداریم. به خصوص در آن وقت سال(خرداد ماه) کشورهای حاشیه  خلیج فارس هوای گرمی دارند که برای ورزشکاران مشکل ایجاد می‌کند.»  ایشان درباره اعلام میزبانی دیدارهای لیگ قهرمانان آسیا و میزبانی عربستان از گروه استقلال و گروه احتمالی فولاد اظهار کرد:«ارزیابی ما از این تصمیمات خوب نیست. همان‌طورکه در سال‌های گذشته به دلیل ملاحظات سیاسی، آنها (عربستانی‌ها) به کشور ما نمی‌آمدند و برگزاری مسابقات به کشور سومی موکول می‌شد اکنون هم معتقدیم این اتفاق باید رخ بدهد. اگر قرار است بین تیم‌های ایرانی و عربستانی مسابقه‌ای برگزار شود، یا باید در کشور ما برگزار شود یا درکشور ثالث.»

مخالفت استقلال با اظهارات وزیر ورزش

به اعتقاد بسیاری از رسانه‌ها و هواداران فوتبال اظهارنظر سلطانی‌فر یک جور تهدید به تحریم مسابقات به حساب می‌آید. به همین دلیل هواداران باشگاه استقلال با ذکر این نکته که ترک رقابت‌ها برای آنها دو سال محرومیت به دنبال می‌آورد با موضع وزیر ورزش به مخالفت برخاستند. این افراد می‌گویند یا همه تیم‌ها باید انصراف دهند یا استقلال هم باید به  حکم AFC تمکین کند چراکه دوست ندارند تیم‌شان دو سال محروم شود و مبلغ سنگینی هم بابت جریمه بپردازد. البته سلطانی‌فر در این رابطه که آیا قطعا تیم‌های ایرانی به عربستان نمی‌روند، گفت:«هنوز تصمیمی در این باره نگرفته‌ایم و طبیعتا فدراسیون فوتبال باید در این خصوص تصمیم بگیرد. ما هم ملاحظات دیپلماسی را خواهیم دید و متناسب با چیزی که  درگذشته  بوده و مسائلی که پیگیری می‌کنیم، تصمیم‌گیری  خواهیم کرد.»

ایران در برگزاری لیگ های ورزشی موفق بوده است

توزیع میزبانی مسابقات آسیا درحالی به این شکل انجام شده که به نظر می‌رسد، تصمیمات AFC بیش از هر زمان دیگری سیاسی شده و تحت‌تاثیر چند کشور صاحب نفوذ حوزه  خلیج فارس قرار گرفته است. دل‌نگرانی‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا هیچ کدامش آنچنان جدی نیست. ایران در یک سال گذشته تمام رقابت‌های فوتبال در همه رده‌ها را برگزار کرده و کرونا نتوانسته مشکل حادی در این زمینه ایجاد کند. ایران در این یک سال نه فقط فوتبال که لیگ بسیاری از ورزش‌ها را با موفقیت برگزار کرده است. بحث تست‌ها و قرنطینه تیم‌ها در این برهه با موفقیت نسبی جلو رفته و بدون شک اگر بحث برگزاری یک رقابت بین‌المللی باشد، پروتکل‌ها بسیار جدی‌تر گرفته خواهد شد و قطعا مشکلی به وجود نمی‌آید. در ایران هم هتل‌های مجهزی برای قرنطینه تیم‌ها در اختیار داریم و هم زمین کافی بازی و تمرین برای استفاده سه، چهار تیم. همچنین در بحث تحریم و بروز مشکل در حق پخش و تبلیغات نیز نباید مشکل خاصی وجود داشته باشد. چراکه همان‌طورکه عنوان شد اگر بحث کرونا مطرح نبود ایران میزبانی مسابقات خودش را هم در رده ملی و هم در رده باشگاهی برگزار می‌کرد و AFC  هر تمهیدی که آن موقع برای حل کردن مشکلات تحریم‌ها می‌خواست در نظر بگیرد، می‌تواند الان هم مورد توجه قرار دهد. اگر هم مشکلی نبوده که حالا هم نباید باشد.  ضمن  اینکه کنفدراسیون فوتبال آسیا در بحث انتخابی جام جهانی هیچ گونه حق انحصاری در اختیار ندارد و اسپانسرها مستقیما با کشورهای میزبان وارد معامله می‌شوند. 

ضعف دیپلماسی ورزشی مدیران

واقعیت این است که هر چقدر دیپلماسی ورزشی مدیران کشورمان ضعیف بوده باشد و هرچقدر هم تبلیغ منفی در رابطه با مشکلات کشورمان چه در رسانه‌های داخلی و خارجی منتشر شود هیچ کدام نباید حق میزبانی فوتبال ایران به عنوان ابرقدرت آسیا را به این راحتی از بین ببرد. با توجه به اتفاقات سال‌های گذشته کاملا مشخص شده که مشکلات  AFC  با میزبانی ایران اصلا فنی و فوتبالی نیست و این نهاد هر بار به بهانه‌ای قصد دارد تیم‌های کشورمان را تحت فشار بگذارد. شاید نیاز باشد افرادی در سطوح بالاتر از مدیران ورزش به این مساله ورود کنند و یک بار برای همیشه تکلیف ما را با AFC روشن کنند. بدون شک هر تصمیمی که گرفته می‌شود باید تصمیمی یکپارچه باشد که تمام فوتبال کشورمان را در بر بگیرد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۴
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • مهدی IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    متاسفانه با حمله بعضی گروه ها به سفارت عربستان بهانه دست عربستان دادن و دودش هم چند ساله داره به چشم ورزش میره
  • حسین IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    این عربهای ملخ خور را باید مثل زمان پهلوی زیر پا له کرد و آب بریزی تا کثافت روی زمین تمیز شود مرگ بر کنفدراسیون فوتبال آسیا که اینقدر بدبخت شده که آلت دست چند تا ملخ خور و سوسمار خور شده و هیچ اراده ای از خودش ندارد کاشکی کلا ورزش ایران از آسیا سوا شود و به اروپا برود و اصلا ورزش در آسیا ارزشی ندارد .........
  • Khosro DE ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    با کدام امکانات در این دوران کرونا با کدام پروتکل های موفق ویا واکسینه کردن مردم با کدام زیر ساختها اگر ما تمام این امکانات را داشتیم..آن زمان حق داشتیم وقتی حتی ساختمان فدراسیون بخاطر بدهکاری پلمپ میشود وقتی با حقهبازی مجوز حرفه ای میگیریم مگر دنیا خواب است ولی بخاطر گرم شدن مسابقات شاید از آن چشم پوشی می کنند اول باید سوزنی بخود بزیم و ببینیم با خودمان چند چندیم
  • MGH IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    آقا جون یکبار برای همیشه بیایید شفاف فکر کنید و ببینید چرا هر روز داریم از نظر سیاسی اقتصادی و حالا ورزشی در دنیا منزوی و مهجور میشیم. دلیلش مشخصه چون می خواهیم همه چیو ایرانیزه کنیم و تن به قوانین بین المللی نمی دیم. همین و بس. نتیجه ش هم همینی هست که میبینید. دست از فرافکنی دشمنی عربا با ما این جوز خزعبلات بردارید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی