نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
ماجرای پفک آبی استقلال و اختلاف ایده‌پردازش‌ با فرهاد مجیدی
منبع: تسنیم
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

استقلال در سال ۱۳۹۹ اتفاقات زیادی را تجربه کرد؛ از انتخاب ۲ مدیرعامل تا ۴ سرمربی. این موضوع باعث شد آبی‌های پایتخت روزهای پرتنشی را سپری کنند.

خبرورزشی - تیم فوتبال استقلال همانند سال‌های اخیر، در سال ۹۹ هم روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت. حضور پرحاشیه احمد سعادتمند به  عنوان مدیرعامل، اختلاف با فرهاد مجیدی، ماجرای بازگشت آندره‌آ استراماچونی، حضور محمود فکری و ... از جمله اتفاقات سال گذشته استقلال بود. در زیر به طور خلاصه مروری بر اتفاقات استقلال در سال گذشته خواهیم داشت.

آغاز مدیرعاملی سعادتمند و وعده پفک آبی

پس از کناره‌گیری علی فتح‌الله‌زاده از سرپرستی باشگاه استقلال، وزارت ورزش و جوانان احمد سعادتمند را به عنوان مدیرعامل جدید انتخاب کرد. سعادتمند که تجربه حضور در هیئت مدیره این باشگاه را داشت، انواع و اقسام وعده‌ها را داد. در همان روزهای ابتدایی، فرهاد مجیدی سرمربی استقلال حاضر به رفتن به باشگاه برای جلسه با سعادتمند نشد تا مدیرعامل وقت، خودش به محل تمرین برود و با مجیدی صحبت کند. این مسئله، اولین جرقه علنی اختلاف بین مدیرعامل و سرمربی وقت بود. سعادتمند در یک برنامه تلویزیونی از برنامه‌های باشگاه برای درآمدزایی از جمله پفک آبی صحبت کرد تا مدت‌ها سوژه اهالی فوتبال شود اما پفک هیچ وقت رنگ آبی به خودش نگرفت.

نایب قهرمانی لیگ برتر، آقای گلی دیاباته و پیروزی در دربی

استقلال که از جدایی آندره‌آ استراماچونی ایتالیایی زخم خورده بود، با مجیدی در پایان فصل به نایب قهرمانی لیگ دست یافت. شیخ دیاباته آقای گل لیگ شد و مهدی قایدی نیز با زدن ۱۰ گل در لیگ به وعده‌اش مبنی بر زدن تعداد گل‌ها به اندازه شماره پیراهنش عمل کرد. در ادامه آبی‌پوشان موفق شدند پرسپولیس را در نیمه‌نهایی جام حذفی شکست داده و به فینال صعود کنند. 

ماجرای پفک آبی استقلال و اختلاف ایده‌پردازش‌ با فرهاد مجیدی

اختلاف سعادتمند و مجیدی با کلید واژه استراماچونی

۱۲،۱۳ ساعت از برد آبی‌ها در دربی نگذشته بود که رسانه‌های ایتالیایی از مذاکره سعادتمند با استراماچونی برای بازگشت به استقلال خبر دادند. همین موضوع کافی بود تا مجیدی مصاحبه تندی علیه مدیرعامل استقلال انجام دهد و از سرمربیگری تیمش کناره‌گیری کند. مجیدی در تاریخ ششم شهریور گفت: «آنها با وجود قرارداد یک سال و نیمه من، با اقدامی عوام‌فریبانه که هدفی جز تخریب جایگاه سرمربی تیم نداشت در آستانه دربی، خبری که حتی رسانه‌های کشور استراماچونی هم مراعات زمان انتشارش را کردند، به صورت غیررسمی به رسانه‌ها دادند و حالا من حاضر نیستم به خاطر یک برد جذاب و صعود به فینال جام حذفی این کارشکنی تاریخی را نادیده بگیرم.»

در شرایطی که یک هفته به بازی فینال جام حذفی باقی مانده بود، مجیدی در تمرینات شرکت نکرد. هر چقدر سعادتمند مذاکره برای بازگشت استراماچونی را تکذیب می‌کرد، فایده‌ای نداشت. او در برنامه ورزش و مردم به انتقاد از رفتار مجیدی و پرداخت و گفت: «بلافاصله بعد از بازی به مجیدی پیام تبریک دادم. اینکه برای باخت مقابل سپاهان خوشحال باشیم، یک تهمت است و درست نیست. الان مجیدی باید بابت مسائلی که مطرح کرده است، به کمیته انضباطی باشگاه بیاید. او گفته یک ماه است که لیست داده، این لیست را به چه کسی داده است؟ دو ماه و نیم است که زبانم مو درآورده که لیست بدهد. به باشگاه که آمدم، برادرم فوت کرد و او حتی تسلیت نگفت. هر بار سر تمرین رفتم، از اتاقش بیرون نیامد و خودم به اتاقش می‌رفتم.»

اقدام نسنجیده مدیرعامل وقت استقلال و قهر مجیدی باعث شد استقلال در فینال جام حذفی سه بر دو مقابل تراکتور تبریز شکست بخورد و به راحتی یک جام را از دست بدهد. 

ماجرای پفک آبی استقلال و اختلاف ایده‌پردازش‌ با فرهاد مجیدی

سرمربیگری نامجومطلق و ناکامی در لیگ قهرمانان آسیا

پس از فینال جام حذفی، سعادتمند که منکر هر گونه مذاکره برای بازگشت استراماچونی شده بود، به یکباره خبر از مذاکره با سرمربی ایتالیایی داد، آن هم در شرایطی که سازمان لیگ قانون منع جذب مربیان و بازیکنان خارجی را وضع کرده بود. هواداران استقلال هم هر روز مقابل باشگاه و دیگر مکان‌های مختلف تجمع کرده و وزارت ورزش را عامل عدم حضور استراماچونی می‌دانستند. اقدامات سعادتمند باعث ناراحتی هیئت مدیره و وزارت ورزش شد.

استراماچونی وقتی این فضا را دید منکر هر گونه مذاکره مدیران استقلال با او شد. با توجه به اینکه استقلال باید خودش را برای لیگ قهرمانان آسیا آماده می‌کرد، اختلاف مدیریتی باعث شد نه تنها پنجره نقل‌وانتقالات بسته بماند، بلکه مجبور به انتخاب مجید نامجومطلق، دستیار مجیدی به عنوان سرمربی تیم شوند. این در شرایطی بود که پرسپولیس با بازیکنان جدید شرکت و به فینال آسیا نیز صعود کرد. استقلال با وجود صعود از مرحله گروهی در مرحله بعد شکست خورد و حذف شد تا یک ناکامی دیگر برای این تیم رقم بخورد.

برکناری سعادتمند از مدیرعاملی استقلال

سعادتمند برای حضور در اردوی استقلال در قطر همراه خود مبلغ قابل توجهی ارز به همراه داشت، آن هم بدون اینکه قوانین خروج ارز را رعایت کند. این پول ضبط شد تا هروویه میلیچ، مدافع کروات استقلال نتواند پولش را بگیرد. پس از پایان لیگ قهرمانان آسیا، سعادتمند از سوی هیئت مدیره از مدیرعاملی استقلال برکنار شد و احمد مددی، معاون او سرپرستی باشگاه را برعهده گرفت.  یکی دو ماه بعد مددی حکم مدیرعاملی باشگاه را گرفت. 

آمدن فکری و کادر استقلالی

مدیران استقلال برای انتخاب سرمربی جدید با توجه به قانون منع جذب مربیان خارجی، سراغ گزینه‌های داخلی چون امیر قلعه‌نویی، جواد نکونام و محمود فکری رفتند و در نهایت به فکری رسیدند. فکری که با نساجی مازندران نتایج خوبی کسب کرده بود، با مدیران این باشگاه دچار مشکل شد و جدایی‌اش از نساجی با حواشی زیادی همراه بود. فکری به همراه کادر فنی استقلالی‌اش از جمله صمد مرفاوی، آرش برهانی، حنیف عمران‌زاده و ... کارش را آغاز کرد. او در ابتدای کار با چالش جدایی علی کریمی، نداشتن زمین تمرین مناسب، دیر شروع شدن تمرینات و ... روبه‌رو شد. جذب محمد نادری از پرسپولیس نیز یکی از اتفاقات قابل توجه استقلال در نقل‌وانتقالات بود. 

ماجرای پفک آبی استقلال و اختلاف ایده‌پردازش‌ با فرهاد مجیدی

ناکامی و اتاق فکر با اتفاقات بازی با فولاد

خیلی‌ها امیدوار بودند استقلال با فکری بتواند نتیجه بگیرد. بازی اول در لیگ با برد آبی‌پوشان همراه شد تا طلسم چند سال نبردن در اولین بازی شکسته شود، اما در هفته دوم اتفاقات عجیبی رخ داد. استقلال در اهواز با نتیجه ۲ بر یک شکست خورد. در پایان بازی، فکری در صحبت با یکی از بازیکنان فولاد از الفاظ نامناسبی استفاده کرد تا یک جلسه از سوی کمیته انضباطی محروم شود. آنقدر اتفاقات حاشیه‌ای این بازی زیاد بود که تا مدت‌ها درباره آن صحبت می‌شد.

استقلال در ادامه به صدر جدول رسید، اما آنقدر نوسان در بازی‌هایش زیاد بود که با انتقادهای زیادی روبه‌رو می‌شد. فکری بارها از اتاق فکر علیه خودش صحبت می‌کرد و اعتقاد داشت گروهی نمی‌خواهند او موفق باشد، اتاق فکری که مشخص نشد هدایت آن دست چه کسی است! پس از شکست آبی‌پوشان مقابل سپاهان در هفته پانزدهم، دو هفته به فکری فرصت داده شد، اما هواداران خشمگین استقلال هر روز در محل تمرین حضور پیدا کرده و از فکری و کادر فنی او درخواست می‌کردند که بروند. تساوی مقابل مس رفسنجان در هفته شانزدهم کافی بود تا سرمربی استقلال جدا شود و مجیدی برای سومین بار هدایت این تیم را برعهده بگیرد و در این زمینه هت‌تریک کند. 

پایان خوش برای استقلالِ مجیدی

مجیدی این بار فراز کمالوند را به عنوان مدیرفنی در کنار خود قرار داد. او در اولین چالش باید برابر فولاد خوزستانی قرار می‌گرفت که جواد نکونام را روی نیمکت خود داشت. اولین بازی را مجیدی برد تا همه به استقلال امیدوار شوند. در ادامه برتری برابر پیکان در مرحله یک شانزدهم نهایی جام حذفی و شکست ماشین‌سازی در هفته هجدهم لیگ برتر، پایانی خوش را برای استقلالِ مجیدی رقم زد. باید دید این پایان خوش در سال ۱۴۰۰ به کجا ختم می‌شود و استقلال چه نتیجه‌ای در لیگ بیستم و البته لیگ قهرمان آسیا کسب خواهد کرد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۴
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • حماسه قشقایی IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    من یه سوال دارم. مگه قرار نبود سعادتمند بره استرا رو بیاره؟ پس چرا استرا نیمد و اگه رقت از استرا تخفیف بگیره پس چرا خبر مذاکره اش اومد؟ خدا ازت نگذره سعادتمند
  • حماسه قشقایی IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    لنگ تا الان ۵-۶ تا لژیونرش رو برگردونده بعد استقلال تاحالا یه بار هم این اتفاق براش نـــیفتاده و مالکیت دو تیم زیر دست یه نفره و وزیر هم استقلالیه!! هر دوپینگ و جعلی میخان میکنن کسی کاریشون نداره. وگرنه الان باید استقلال علی کریمی و ابراهیمی و صیادمنش رو میاورد.
  • شکارچی تاریکی IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    امسال سال ضعیفی بود. کلا مدیریت استقلال از اول تا آخر باید عوض بشه. نمیفهمم چرا سعید آذری مدیر استقلال نمیشه!؟
  • 6 IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    فقط خخخخخخخخخخخ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی