قبل از انتخابات باید با دکتر ظریف دیدار کنم
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

عباس جدیدی کاندیدای کشورمان برای حفظ کرسی دبیرکلی کنفدراسیون کشتی آسیاست.

خبرورزشی - روز ۲۳ فروردین ماه جاری و همزمان با برگزاری مسابقات کشتی‌آزاد و فرنگی گزینشی سهمیه المپیک و قهرمانی‌آسیا، انتخابات شورای کشتی‌آسیا نیز در آلماتی قزاقستان برگزار می‌شود. عباس جدیدی به‌عنوان کاندیدا و جایگزین حمید بنی‌تمیم دبیرکل فعلی و ایرانی شورای‌کشتی‌آسیا به نمایندگی کشورمان دراین انتخابات شرکت می‌کند. درهمین رابطه او برای دیدار با مسئولان ورزش و کشتی سوریه به دمشق سفر کرده، با مسئولان ورزش این کشور دیدار و گفتگو کرد. بعداز بازگشت از سوریه، با نماینده کشورمان به گفتگو نشستیم که عباس جدیدی در پاسخ به سوالات خبرورزشی گفت: 

* الحمدالله سفر خوب و پربرکتی بود، به قول معروف هم زیارت بود و هم سیاحت، زیارت که به حرم حضرت زینب سلام‌الله علیه شرفیاب شدیم و نایب‌الزیاره هموطنان عزیز بودیم. البته به جای سیاحت هم در این سفر، رایزنی، مذاکره و دیدار برای تامین منافع ورزش و کشتی کشورمان داشتیم، گردش و گشت‌وگذاری هم در کار نبود.

* با محمد عبدالنور رییس، محمد الفاروعی دبیر و اعضای هیات‌رییسه فدراسیون‌کشتی سوریه، دیدار و گفتگوهای مفصل و مفیدی داشتیم. در رابطه با همکاری مشترک پیرامون مسائل مختلف، ازجمله برپایی اردوهای مشترک، آموزش و ارتقای سطح کشتی و داوری آنها نیز توافقات و تفاهماتی داشتیم و به نمایندگی از طرف فدراسیون‌کشتی کشورمان قول مساعدت و حمایت برای تامین نیازهای فنی و آموزشی آنها درامور مربیگری، داوری و .... دادیم. آنها نیز از همکاری با کشتی کشورمان برای ارتقای دانش و جایگاه کشتی سوریه استقبال کردند.

* همچنین با رییس و معاونین کمیته‌ملی‌المپیک و پاراالمپیک سوریه، دیدار و گفتگو داشتیم، قول و قرارهایی نیز برای همکاریهای مشترک گذاشته شد که امیدوارم با پیگیری مسئولان مربوطه از سوی هردو کشور، شاهد ارتقای روابط و پیشرفتِ همکاریهای مشترک جامعه ورزش ایران و سوریه باشیم. 

* با یکی از فرماندهان ارشد نظامی سوریه که مسئول ورزش نیروهای مسلح این کشور بود، نیز دیداری صمیمانه داشتیم که این رایزنی‌ها و گفتگوها با پیگیریهای مسئولان ورزش نیروهای‌مسلح کشورمان، می‌تواند بازتاب مناسبی در همکاریهای مشترک ورزش نظامیان دو کشور داشته باشد.

* دراین سفر و دیدار با مسئولان ورزش سوریه به‌این نتیجه رسیدم که آدم تا خودش در بطن و متن کار نباشد، متوجه نمی‌شود چه مشکلاتی هست و چه کارهایی می‌توانیم برای بهبود کار انجام دهیم. دراین سفر خیلی‌چیزها دستگیرم شد و به‌خوبی لمس کردم که باید در بحث دیپلماسی ورزشی کاملاً فعال و پرتلاش باشیم. 

* بحث دیپلماسی ورزشی خیلی حساس و مهم است، باید از حالت رکود و سکون و انفعال خارج شود. اگر دیپلماسی ورزشی بین کشورها را تقویت کنیم، از دور تسلسل و اقدامات بیخودی و بی‌نتیجه جلوگیری می‌شود و در بسیاری موارد برای کسب مدال ورزشکاران ما تسهیل‌گری شده و از تضییع حق بچه‌های ما ممانعت و جلوگیری می‌کند. در کسب میزبانی‌ها، هنگام تغییر قوانین، حتی انتشار و تعمیم فرهنگ کشورمان نیز بسیار مفید و موثر است و همه این اهداف در دیپلماسی فعال ورزشی مُستَتِر است. به‌اعتقاد من همه فدراسیون‌های ورزشی کشورمان باید در زمینه دیپلماسی ورزشی فعال شده و اقدماتی بهتر و برنامه‌ریزی شده‌تر داشته باشند.

قبل از انتخابات، باید با دکتر ظریف دیدار کنم

* باتوجه به شناختی که عملاً به‌دست آوردم و تجربه‌ای که در این سفر کسب کردم، معتقدم باید قبل از شرکت در انتخابات کنفدراسیون کشتی‌آسیا، حتماً یک دیدار با دکتر ظریف وزیرمحترم امورخارجه کشورمان داشته باشیم تا از تجربیات، توانایی‌های سیاسی، رایزنی‌های این دیپلماتیک متجرّب و متبحر کشورمان برای تقویت فعالیت دیپلماسی ورزشی کشورمان، با استفاده از این توانمندیها و روابط ارزشمندِ سیاسی دستگاه دیپلماسی کشورمان در زمینه ورزش، بویژه انتخابات هیات‌رییسه شورای‌کشتی‌آسیا، بهره‌مند شویم.

* البته اگر ما برای این کار حدود ۶ – ۵ ماه قبل اقداماتمان را شروع می‌کردیم، خیلی بهتر، مفیدتر و موثرتر بود و احتمال درصد موفقیت رایزنی‌ها قطعاً بسیار بیشتر و بهتر بود. هرچند الان تا زمان برگزاری انتخابات، فرصتی نیست ولی بازهم ما بی‌کار نخواهیم نشست و دست رو دست نمی‌گذاریم، بلکه برنامه‌های متعدد و اقدامات لازم را با سرعت و تلاش بیشترانجام می‌دهیم، تا این عقب افتادگی زمانی را جبران کنیم.

* دراین چند روز فرصت کوتاهی که داریم، دیدار با دکتر ظریف یکی‌از مهم‌ترین برنامه‌های ما خواهد بود. امیدوارم مسئولان محترم و ذیربط شرایط دیدار با ایشان را فراهم کنند تاضمن بهره‌بردن از تجارب دیپلماتیک و سفارشات شخصی ایشان، از جایگاه دستگاه دیپلماسی کشورمان برای تقویت جایگاه ورزش ایران در مجامع بین‌المللی ورزشی و دراین فرصت کم تا رای‌گیری آسیایی، برای موفقیت در انتخابات شورای‌کشتی‌آسیا، بهره‌مند شویم. 

* قطعاً اگر ۶ ماه قبل، اقداماتمان را شروع کرده بودیم، الان دغدغه نداشتیم یا حداقل دغدغه خیلی کمتری داشتیم. همه دیدارها، سفرها، رایزنی‌ها و مذاکرات باید از قبل انجام می‌شد تا در آستانه برگزاری انتخابات، نگرانی و دغدغه از دست دادن کرسی کشورمان در شورای کشتی‌آسیا را نداشته باشیم. برای کسب آرا در مجامع بین‌المللی اگر حداقل ۶ ماه قبل‌از برگزاری انتخابات، اقدام کنیم، قول و قرارها منطقی‌تر، اصولی‌تر و منسجم‌تر انجام می‌شود.

* الان هم بی‌کار نمی‌نشینیم و ناامید نیستیم. یکی دیگر از برنامه‌هایی که در دستورکارداریم، این‌است که یک هفته زودتر از انتخابات، به آلماتی می‌رویم تا با دولت تورلیخانوف رییس شورای‌کشتی‌آسیا دیدار کنیم. همچنین با روسای فدراسیون‌های کشتی قزاقستان و سایر روسای فدراسیونهای کشتی کشورهای آسیایی به‌صورت مستقیم و حضوری دیدار، گفتگو و رایزنی کنیم.

* علم و دانش روابط‌عمومی، را اگر بخواهیم در یک‌جمله خلاصه کنیم، به‌قول قدیمی‌ها باید گفت "حیاء به‌چشم است"، قول و قرارهایی که به‌صورت حضوری و دیدارِمستقیم، طرفین متعهد می‌شوند، بسیار متفاوت‌تر از تعهدات و قول و قرارهایی است که تلفنی وعده می‌دهند. ضرب‌المثل و شعری داریم که می‌گوید "دانه فلفل سیاه و خال مه رویان سیاه، هردو سوزانند، اما این کجا و آن کجا"، حالا حکایت مذاکره و رایزنی ما و اعضای صاحب رای در شورای‌کشتی ‌آسیاست. می‌توان با آنها تلفنی هم مذاکره کرد ولی قطعاً دیدار حضوری نتایج بهتری نسبت به رایزنی‌های تلفنی خواهد داشت.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی