نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟
سوپرلیگ اروپا؛ سوپرلیگ خیانتکارها/ چاقو در کمر فوتبال!
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

اعلام رسمی آغاز به کار سوپرلیگ اروپا حواشی بسیار زیادی داشته، از هواداران و کارشناسان گرفته تا سیاستمداران و فدراسیون‌های فوتبال و چهره‌های سرشناس سابق و فعلی فوتبال در این مورد مواضع تندی گرفته‌اند و چنین طرحی را به شدت محکوم کرده‌اند. 

خبرورزشی - شش تیم بزرگ فوتبال انگلیس ملقب به «بیگ سیکس»، سه تیم بزرگ ایتالیا و سه تیم بزرگ اسپانیا در حرکتی کودتا مانند تصمیم به تشکیل سوپرلیگ اروپا گرفته‌اند تا لیگ جدیدی را که درآمدسرشاری را نصیب این تیم‌ها می‌کند تشکیل دهند. 

این تصمیم بدون مجوز گرفتن از فیفا، یوفا و لیگ‌های این سه کشور انجام شده و جنجال بزرگی را به راه انداخته است. اتحادیه لیگ برتر انگلیس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد به هیچ وجه با برگزاری چنین لیگی موافقت نمی‌کند و به این ترتیب باشگاه‌های لیورپول منچستریونایتد، منچسترسیتی، آرسنال، چلسی و تاتنهام چاره‌ای ندارند جز اینکه از حضور در سوپرلیگ اروپا انصراف دهند و طبق قوانین جاری در مسابقات اروپایی شرکت کنند. 

این شش تیم توافق کرده‌اند که در کنار تیم‌های بارسلونا، رئال‌مادرید و اتلتیکومادرید از اسپانیا و میلان، اینتر و یوونتوس از ایتالیا یک لیگ انحصاری را تشکیل دهند و در اروپا بازی کنند. گفته می‌شود باشگاه‌های بایرن‌مونیخ و پاری‌سن‌ژرمن با طرح اولیه این لیگ مخالفت کرده‌اند هرچند که گفته می‌شود سه تیم دیگر قرار است به این لیگ اضافه شوند که در این بین نام بایرن، لایپزیش و پورتو و در روایتی دیگر بایرن، دورتموند و پاری‌سن‌ژرمن بیش از دیگران به چشم می‌خورد. طرح اصلی این است که ۱۵ تیم به طور ثابت در این لیگ حضور داشته باشند و ۵ تیم از طریق رقابتهای انتخابی به آن راه یابند. 

اما انتشار این خبر، مخالفت‌ها و واکنش‌های تندی را در فوتبال جهان در پی داشت. از هواداران و کارشناسان گرفته تا سیاستمداران و فدراسیون‌های فوتبال و چهره‌های سرشناس سابق و فعلی فوتبال در این مورد مواضع تندی گرفته‌اند و چنین طرحی را به شدت محکوم کرده‌اند. 

ایده اولیه این طرح توسط فلورنتینو پرس رئیس باشگاه رئال مادرید مطرح شده بود. بیانیه‌ای که این سوپرلیگ یکشنبه شب منتشر کرد حالت رسمی به آن بخشید، در این بیانیه اعضای مدیریتی این لیگ نیز معرفی شدند که مطابق انتظار در راس آن‌ها فلورنتینو پرس به عنوان رئیس معرفی شد. 

تیم‌های سوپرلیگ اروپا

درآمد نجومی 
سازمان‌دهندگان این لیگ جنجالی مدعی هستند که این تورنمنت درآمد نجومی بالغ بر ۳ میلیارد پوند را در هر فصل خواهد داشت که این رقم بین ۱۵ باشگاه اصلی تقسیم می‌شود. مبلغ پرداختی به هر باشگاه از ۸۹ میلیون پوند تا ۳۱۰ میلیون پوند خواهد بود که در بیانیه سوپرلیگ از آن به عنوان هزینه زیرساخت‌ها یاد شده که برای هزینه شدن در زمینه ورزشگاه‌ها، زمین‌های تمرینی و جبران خسارت ناشی از شیوع ویروس کرونا به کار می‌آید. 

لیگ قهرمانان 
شاید بزرگترین ضربه را در این زمینه لیگ قهرمانان اروپا بخورد. به همین دلیل است که یوفا سرسختانه مخالف برگزاری آن است و می‌خواهد آن را در نطفه خفه کند. اگر قرار باشد ۱۵ تا ۲۰ باشگاه بزرگ اروپایی در سوپرلیگ شرکت کنند،لیگ قهرمانان اروپا دچار افت فاحش از نظر تبلیغاتی خواهد شد و این یعنی نابودی اقتصادی فوتبال اروپا، در مورد لیگ اروپا هم که تا چه حد بی‌ارزش خواهد شد، نیازی به توضیح بیشتر نیست. 

جایگیری در تقویم سالیانه
این هنوز یک سؤال بزرگ است، اینکه چگونه قرار است این مسابقات وارد تقویم فشرده فوتبالی شود. قرار است هرکدام از تیم‌های حاضر در سوپرلیگ اروپا دست‌کم ۳۴ تا ۳۸ بازی انجام دهند. با توجه به اینکه اکثر لیگهای معتبر اروپایی ۲۰ تیمی هستند (به جز آلمان) هر کدام از تیم‌ها ۳۸ بازی نیز در لیگ خود باید انجام دهند. شاید چنین طرحی منجر به از بین رفتن جام‌هایی مثل جام اتحادیه انگلیس شود. 

فرمت برگزاری 
قرار است تیم‌های حاضر در سوپرلیگ اروپا به صورت رفت و برگشت در روزهای وسط هفته با یکدیگر بازی کنند و در نهایت چهار تیم برتر از هر گروه (اگر رقابت‌ها به صورت گروهی باشد) در مرحله پلی‌آف رودرروی یکدیگر قرار بگیرند. برنامه تیمهای حاضر در سوپرلیگ این است که در رقابتهای داخلی نیز مثل قبل حضور داشته باشند، البته فعلاً برنامه این است و شاید در آینده تغییراتی در آن به وجود بیاید. ۲۰ باشگاه قرار است در دو گروه ۱۰ تیمی قرار بگیرند و هر کدام ۱۸ بازی در دور گروهی انجام دهند. از هر گروه سه تیم مستقیم به مرحله حذفی صعود می‌کند و تیم‌های چهارم و پنجم هر گروه نیز در پلی آف شرکت می‌کنند تا دو جای خالی مرحله حذفی را با هشت تیم پر کنند. سپس بازیهای به صورت رفت و برگشت در مرحله حذفی انجام می‌شود تا فینال که تک بازی در ورزشگاه بی‌طرف خواهد بود. 

زمان شروع
رقابت‌ها طبق برنامه ریزی قرار است از ابتدای فصل ۲۳-۲۰۲۲ برگزار شود. اگر قرار به برگزاری این سوپرلیگ باشد عملاً جایی برای رقابت‌های دیگر باقی نخواهد ماند مگر اینکه بازی‌ها خیلی زود شروع شود و خیلی دیر تمام شود. 

واکنش‌ها
فدراسیون فوتبال انگلیس، سازمان لیگ انگلیس، فدراسیون فوتبال اسپانیا، لالیگا، فدراسیون فوتبال ایتالیا و سازمان لیگ سری‌آ همگی بیانیه‌ای مشترکی در محکوم کردن این طرح منتشر کردند. سپس نوبت یوفا و فیفا بود که چنین طرحی را رد کنند و اعلام کنند که برای قوانین آن ارزشی قائل نیستند. اگر لیگ‌های داخلی کشورها مجوز حضور به تیمهای شرکت کننده در سوپر لیگ را ندهند به این معنی است که این تیمها باید از لیگ‌های داخلی خود اخراج شوند. ضمن اینکه فیفا و یوفا تهدید کرده‌اند که بازیکنانی که در این سوپرلیگ شرکت کنند نیز حق شرکت در رقابتهای ملی را نخواهند داشت. خود یوفا مدتهاست به دنبال آن است که مدل جدیدی از رقابتهای لیگ قهرمانان اروپا را ارائه کند که در آن درآمدزایی باشگاه‌ها افزایش یابد. انتظار می رود این طرح تا چند ماه آینده اعلام شود و از فصل ۲۵-۲۰۲۴ نیز به اجرا درآید. 

بوریس جانسون و امانوئل مکرون

خجالت‌آور
نخست وزیر انگلیس، بوریس جانسون و رئیس جمهوری فرانسه مکرون جزو اولین سیاستمداران بزرگی بودند که مخالفت خود را با این طرح اعلام کردند و آن را ضربه ای بزرگ به ورزش دانستند. حالا ستاره‌های سابق باشگاه‌های بزرگ نیز هوادار تیمهای خود نیستند. گری نویل سرسختانه تیم‌های امضا کننده این طرح از جمله منچستریونایتد تیم سابق خود را سرزنش کرد و اقدام آنان را خجالت‌آور و ضربه به فوتبال نامید و گفت همه این تیها باید محروم شوند، از لیگ کنار گذاشته شوند، با جریمه‌های سنگین مالی مواجه شوند و بازیکنان آن‌ها نیز محروم شوند، هر تیمی از جمله منچستریونایتد. 

واکنش فرگوسن
الکس فرگوسن سرمربی سابق منچستریونایتد نیز معتقد است این اقدام یعنی زیرپا گذاشتن ۷۰ سال فوتبال باشگاهی در اروپا: «اورتون ۵۰۰ میلیون پوند خرج ساخت ورزشگاه جدید خود کرد به این امید که بتواند روزی در لیگ قهرمانان اروپا بازی و قدرتنمایی کند. همه هواداران فوتبال دنیا، فوتبال را همینطور که هست دوست دارند. خود من زمانی که در منچستریونایتد بودم به فینال‌های زیادی از لیگ قهرمانان رسیدم که خاص‌ترین و جذاب‌ترین شب‌های فوتبالی را تشکیل می‌دادند.»

رئیس بزرگ 
فلورنتینو پرس، رئیس همیشگی رئال‌مادرید و حالا رئیس و طراح پروژه جنجالی، خیانتکارانه و زلزله‌گونه سوپرلیگ اروپایی بدون توجه به همه انتقادها نظر خود را با اعتماد به نفس بالا اینطور بیان کرد: «ما به فوتبال در همه سطوح کمک خواهیم کرد و آن را به جایگاه درست خود در جهان خواهیم رساند. فوتبال تنها ورزش جهان است که بیش از ۴ میلیارد هوادار دارد و مسئولیت ما به عنوان باشگاه‌های بزرگ این است که به میل و خواسته هواداران فوتبال عمل کنیم و احترام بگذاریم.»

چاقو از پشت
طرح سوپر لیگ اروپا، چاقویی است که تیم‌های بزرگ اروپایی به کمر یوفا، فیفا و لیگ‌های باشگاهی خود زدند. آن‌ها از طریق همین سازمان‌ها به درآمدهای نجومی رسیدند و تبدیل به بزرگترین باشگاه‌های جهان شدند اما گویا این ثروت و درآمد نیز برای آنها کافی نبود و تصمیم گرفتند یک جنگ بزرگ را در فوتبال رقم بزنند و همه چیز را به نام خود ثبت کنند. فوتبال حتی اگر چنین طرحی با شکست مواجه شود هم دیگر شبیه سابق نخواهد بود، چرا که حالا بوی توطئه و پول در آن بیش از هر چیز به مشام می‌رسد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۷
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • لنگی ها مافیای فوتبال ایران IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    طبق آخرین اخبار شیشپولیس حکومتی هم به عنوان تیم نخودی در این لیگ حضور خواهد داشت
    • عطایی IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
      در پاسخ به لنگی ها مافیای فوتبال ایران؛ من فوتبال ایران رو دنبال نمیکنم و کاش ادمین نظر افرادی که نظرهای بی ربط میذارن که مثلا با مزه باشن رو منعکس نمی کرد. هر دو تیم پرسپولیس و استقلال کاملا غیر حرفه ای و از طریق خرج کردن بی حساب کتاب پول بیت‌المال و گرفتن بازیکنای خوب تیمهای شهرستان میتونن تو لیگ ایران عنوان داشته باشن. پس بی زحمت همون تیمهای مورد علاقتون رو دنبال کنید و زیر اخباری که مطلقا هیچ ربطی نداره، نظر ندین ! هم پرسپولیس و هم استقلال تو این سوپرلیگ اروپا، همون نخودی هم نیستن چون اصلا جیب پولی از خودشون ندارن.
  • گودرز(تاج کبیر-تیم اول ایران) IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    رسمی؛ درصورت لغو مسابقات سوپر لیگ اروپا تیم رئال مادرید به عنوان مظنون اصلی به دسته ۵ اسپانیا سقوط خواهد کرد و کارش رو از اونجا شروع خواهد کرد.آی بخندیم خخخ
    • نادی الکیسه IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
      دقیقا ما که آی خندیدیم وقتی کیسه رفت دسته سه خخخ
  • ن IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    پرز تاجر وکاسب عجیبیه. حتا اگر یک دوره این رقابتها برگزاربشه و حتا اگرشکست هم بخوره باز به سوددهی رسیده !مسئله ای که خیلی ها نمیتونن تصورشو هم کنند اینه که حتا با طرح روهوای این مسئله داره پول ازش درمیاره چه کله ای داره
  • گودرز(تاج کبیر-تیم اول ایران) IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    به نظرمن هر ۱۲ تیم از لیگ خودشون اخراج بشن و لیگ قهرمانان با تیمهای درجه ۲ شروع بشه شاید ۵ سال اول جذابیت نداشته باشه ولی این تیمها هم بالاخره با قهرمانی ها بزرگ میشن و ستاره ها رو کسف و جذب میکنند.جام جهانی رو هم ایران میبره
    • شمسعلی IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
      نظر شما فقط به درد خودت میخوره و فک و فامیل دکتر مهندس شما
  • میثم IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    داره میشه مثل فیلم‌های علمی و تخیلی و آخر الزمانی هالیوود چندتا گروه پولدار بهترین بازیکنای دنیا رو میبرن و به بردگی مئگیرن تا مبارزه کنن و بیننده جمع کنند و اونا رو پولدارتر کنند احتمالا قوانین جدید و خشن تری هم بنویسن و شاید تا چند دهه آینده فوتبال رباتی جای این ورزش مفرح و هیجان انگیز رو بگیره پرس هم دقیقا همون کارکتر منفی داخل اون فیلم‌ها رو داره و البته رئال هم خیلی به رئیسش شباهت داره تیمی که مدفن فوتبال خیلی از ستارگان دنیا بوده از جمله رونالدو برزیلی و کاکا، فیگو و ... به قرن ۲۱ خوش اومدین
  • فاطی تی تی IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    بخاطر منافع مالی گند نزنید به بخشی از دلخوشی یک سالمون،هیچ چیز جذابی نخواهد داشت ده دوازده تا تیم برتر برن مسابقه بدن و یکی قهرمان شه بخشی از جذابیت لیگ قهرمانان به تیمای شگفتی سازشه مثل همین پورتو اژاکس رم و...که لیگ قهرمانان و غیرقابل پیش بینی تر کردن و جذاب تر،امیدوارم چهره های تاثیر گذار نسبت بهش واکنش نشون بدن و مخالف باشن تا چنین چیزی رو شاهد نباشیم
  • امیر IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    من گیج شدم کار به خوب بودن و خوب نبودن طرح ندارم اینجا یه پول کلانی میره تو جیب باشگاه ها ، پس چرا هواداران این تیم ها مخالف اند و اینکه این همه پول از کجا میاد ممنونم اگه کمک کنید
  • حمید IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    بنظر من فوق العاده جذاب خواهد بود،یه لحظه جو گیر نشین و به این موضوع فکر کنید که شما لیگ قهرمانان یا لیگ های خارجی رو چرا دنبال میکنید؟بخاطر همین ۱۲تا تیم،حالا فکرشو بکنید این تیم ها توی یک لیگ خلاصه بشن،اصل هیجان اونجاست.
  • روح اله حدادیان IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    به نظرم عادلانه ترین تصمیم این است که این دوازده تیم از لیگ های داخلی کنار گذاشته شوند. چونکه با درآمد های سرشار سوپرلیگ اروپا همه ستاره های مطرح را جمع کرده و اجازه رشد به بقیه باشگاه ها نمی دهند.
  • احسان IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    تمام نظرات محترم اما دوستی ک میگه جذاب میشه ببین عزیز جذابیت اینه ک انتظار میکشیم مثلا منجستر بیاد با بارسا بازی کنه یا بایرن و یوونتوس و... اما حالا اگه دایما این بازیا رو ببینی باور کن بعد از دو سال دیگه اون جذابیت رو نداره و انگیزه از سایر تیم ها گرفته میشه. با حرف سر الکس فرگوسن ب شدت موافقم. امیدوارم با این شکل و شمایل اتفاق نیفته اما میتونن ورژن لیگ قهرمانان رو با این طرح اپدیت کنن ک از یکنواختی دربیاد
  • sadeq,red IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    دوستان نظرات الکی تون رو واسه خودتون نگه دارید، رقابت فوتبال بین تیم های مطرح، به هر اسم و شکلی باشه جذابیت خودشو داره، این حرف و حدیث های بوجود اومده هم فقط سر پوله، وگرنه به همون روسای ناراضی بگن شما هم سهیم، به به چه چه همه درمیاد که چه طرح خوبیه واین ورژن جدیده
  • علی US ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    فوق العاده جذاب خواهد بود نویسنده این به اصطلاح مقاله دچار توهم تئوری توطئه است. هر کی دوست نداره نگاه نکنه ولی نمی تونه بگه چون من خوشم نمی یاد شما اصلا بازی نکنید!
  • امیرحسین FR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    من بیش از ۳۰ ساله طرفدار لیورپول هستم و پای همه ناکامی هاش هم ایستادم ولی کاملا با فرگوسن موافقم، اگر قرار بود این جوری باشه شرایط مسابقات که نه آژاکس قهرمان اروپا می‌شد نه اورتون نه استون ویلا نه پورتو نه بنفیکا نه سلتیک ... برای فوتبال اروپا با بیشترین تنوع سبکی در دنیا خیلی کار مزخرفی است. همین جام های فعلی پولدارها همه چیز رو تیول خودشان کرده‌اند فقط هر از گاهی یک دورتموند یا لیون یا موناکو میان و میرن. در ضمن جناب نویسنده عزیز گزارش ما اون اصطلاح انگلیسی رو به خنجر از پشت ترجمه می‌کنیم نه چاقو در کمر. سپاسگزارم.
  • شمسعلی. IL ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    خوب اگر وی ای آر بود که کیسه ها گل سومشون به الاهلی عربستان آفساید گرفته می شد و آنوقت معلوم نبود در پایان چه اتفاقی بیفتد چون ظاهرا الاهلی تیم الشرطه رو ۱۱ نفره با ۳ گل شکست داده نه اینکه تیم الشرطه دقیقه ی ۱۰ با لابیگری و ساعت رولکس ۱۰ نفره شود تا کیسه بازی را ببرد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی