نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟
منافع حضور نامداران کشتی‌ایران در مسابقات آسیایی قزاقستان
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

سی‌وچهارمین دوره مسابقات کشتی ‌آزاد بزرگسالان قهرمانی ‌آسیا به ‌میزبانی شهر آلماتی قزاقستان برگزار و با قهرمانی نمایندگان کشورمان به پایان رسید.

خبرورزشی - درخاتمه این رقابتها، آزادکاران ایرانی با کسب ۳ طلای حسن یزدانی، کامران قاسم‌پور و علی شعبانی در ۸۶، ۹۲ و ۹۷ کیلو، ۳ نقره علیرضا سرلک، مصطفی حسین‌خانی و علی سوادکوهی در ۵۷، ۷۴ و ۷۹ کیلو، ۲ برنز مرتضی قیاسی و امین طاهری در ۶۵ و ۱۲۵ کیلو و ۱۷۹ امتیاز روی سکوی قهرمانی ایستادند، تیمهای هند، قزاقستان میزبان، ازبکستان، کره‌جنوبی و ژاپن هم با ۱۵۱، ۱۴۹، ۱۴۳، ۱۲۰ و ۱۰۲ امتیاز دوم تا ششم شدند. مجید داستان و امیرحسین حسینی نمایندگان کشورمان در اوزان ۶۱ و ۷۰ کیلو نیز از گردونه رقابتها حذف شدند. 
 
هرچند پیش ازاین علیرضا دبیر رییس فدراسیون‌کشتی اعلام کرده بود که استفاده از جوانان در پیکارهای آسیایی، یکی از اهداف و برنامه‌های فدراسیون خواهد بود، اما شرایط کرونایی و دوری چندین ماهه و بعضآً حدود دوساله تعدادی از قهرمانان و نامداران کشتی کشورمان از میادین و رویارویی با حریفان خارجی، باعث شد تا غلامرضا محمدی و کادرفنی تیم‌ملی کشتی‌آزاد با موافقت فدراسیون، به استفاده از این نفرات در مسابقات آسیایی تن بدهند تا آنها بتوانند به‌عنوان دیداری تدارکاتی از رقابتهای آلماتی بهره‌مند شوند.

قهرمانی آسیا، با ۳ تمرین در دیدارهای تدارکاتی

حتی اگر دیدار و پیروزی قاطعانه درمصاف با کشتی‌گیران ژاپن و عراق هیچ نفع و سودی از نظر فنی برای حسن یزدانی نداشته باشد، حداقل از نظر قرار گرفتن در شرایط مسابقه، در این وانفسای قرنطینه‌های کرونایی، می‌تواند به‌عنوان یک تمرین با حریف خارجی مفید باشد. بویژه این‌که رویارویی با دیپاک پونیا حریف هندی و فینالیست مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۹ – نورسلطان که از رویارویی با یزدانی در آن مسابقات خودداری کرده بود، در آلماتی بهترین اتفاق برای قهرمان المپیک و جهان کشورمان بود تا شرایط فعلی خود مقابل نایب‌قهرمان جهان را بسنجد و مشخص شد که او هم فاصله بسیار زیادِ فنی، فیزیکی، روحی، تاکتیکی و عملکردی با دلاور جویباری ما دارد. همین موضوع می‌تواند برای برنامه‌های تمرینی و آماده‌سازی پیشِ روی یزدانی تا المپیک مفید و موثر باشد.

پیروزی شیرین بر نایب‌قهرمان‌جهان در سخت‌ترین گروه

یکی‌از نفرات باتجربه و عنوان‌دار جهانی کشورمان که از شرکت در مسابقات قهرمانی‌آسیا ۲۰۲۱ قزاقستان، بیشترین سود و بهترین منفعت فنی نصیبش شد مصطفی حسین‌خانی، مدعی ۷۴ کیلوی تیم‌ملی برای حضور در المپیک است.

بدون شک دیدار با بختیار نوروزاف نایب‌قهرمان جهان، نفرسوم المپیک، دارای برنز بازیهای‌آسیایی و مدالهای طلا، نقره و برنز آسیا (ازبکستان) در دور اول مسابقات آلماتی، یکی‌از بهترین اتفاقاتی بود که می‌توانست برای کادرفنی تیم‌ملی و حسین‌خانی بیفتد، تا از جایگاه فعلی در ۷۴ کیلوی کشتی‌دنیا باخبر شوند. بدون شک پیروزی ۵ – ۲ براین حریف نامدار ازبک، در سخت‌ترین گروه و بدترین قرعه کشتی‌گیران ایرانی، یکی‌از اتفاقات شیرین برای کشتی ما بود. 

شاید اگر بعد از پیروزی مقابل کشتی‌گیران ازبکستان، کره‌جنوبی و ترکمنستان، حسین‌خانی می‌توانست در فینال هم مقابل کشتی‌گیر میزبان نورکجا کایپانوف نایب‌قهرمان جهان و قهرمان‌آسیا نتیجه‌ای بهتراز شکست ۶ – ۲ کسب کند، بسیاری از معادلات برهم خورده و دغدغه کادرفنی برای انتخاب ملی‌پوش کشورمان در المپیک هم کمتر می‌شد. به‌رغم همه نتایج و حوادث، نگارنده معتقد است رویارویی حسین‌خانی با نامداران المپیک و جهان، از بهترین اتفاقاتی بود که در آلماتی برای کشتی ما رقم خورد. 
 
قاسم‌پور با سبک ویژه، فنون و کشتی‌های اختصاصی

کامران قاسم‌پور نیز یکی‌از بهترین آزادکاران ایرانی در قزاقستان بود. جوان شایسته جویباری، به‌رغم حضور در وزن بالاتر و غیررسمی خودش، درمصاف با حریفان ۹۲ کیلوی آسیا نه تنها سرتر و برتر از همه آنها بود، بلکه فقط گوشه‌ای از قابلیتها و توانمندیهای بسیارش را به نمایش گذاشت. برخلاف بعضی‌ها که اصرار دارند همه فنون، تکنیکها و عملکرد آزادکاران کشورمان درهمه اوزان را با حسن یزدانی مقایسه کرده یا برگرفته از شیوه کشتی گرفتنِ قهرمان المپیک و جهان بدانند، ضمن احترام کامل و تمام قد به نابغه حال‌حاضر کشتی‌آزاد کشورمان، باید گفت زیرگیریهای کامران قاسم‌پور به‌هیچ‌وجه تقلید از حسن یزدانی نیست. بلکه شیوه اختصاصی خود اوست که حتی در مسابقه انتخابی تیم‌ملی نیز با استفاده از همین روش اختصاصی، توانست قهرمان نامدار المپیک و جهان کشورمان را خاک کرده و از او امتیاز بگیرد. 

قطعاً یزدانی یک سروگردن از قاسم‌پور و چند سروگردن از سایر مدعیان، بالاتر است ولی اجرای فنون قاسم‌پور تقلید از یزدانی نیست و این را در آلماتی با هجومهای بی‌امان به کشتی‌گیران هند، ازبکستان و مغولستان با کسب ۳۳ امتیاز فنی و بدون واگذاری حتی یک امتیاز مقابل حریفان به نمایش گذاشت. 

حلاوت شیرین رقابت مربع قدرت ۹۷ کیلو

علی شعبانی هم با پیروزیهای قاطعانه و امتیاز عالی خود برابر مدعیان آسیایی، حلاوت و شیرینی دغدغه انتخاب ملی‌پوش ۹۷ کیلوی کشورمان برای المپیک توکیو را در کام غلامرضا محمدی و همکارانش در کادرفنی، دوصد چندان کرد. بدون‌شک حضور و اعزام کشتی‌گیرانی مثل علی شعبانی، محمدحسین محمدیان، علیرضا کریمی و مجتبی گلیج به مسابقاتی نظیر گزینشی المپیک، قهرمانی‌آسیا، جام‌های متئو پلیکونه و دان‌کلوف برای تفریح یا خوش‌آمدن این و آن نبوده و نیست. 

دراین پیکارها عیار مدعیان برای رسیدن به دوبنده المپیکی تیم‌ملی عیان شده و همین رقابت نزدیک و شانه به شانه، بیش‌از همه کادرفنی را خوشحال و امیدوار می‌کند. باتوجه به‌میزان آمادگی و انگیزه بالایی که مربع قدرت ۹۷ کیلوی ما برای حضور در المپیک دارند، هریک ازآنها مسافر توکیو شوند، احتمال کسب مدال در این وزن خواهیم داشت. 

خدا، غلامرضا محمدی و مربیان را دوست داشت

خدا غلامرضا محمدی و کادرفنی تیم‌ملی را خیلی دوست داشت که قبل‌از المپیک، شرایط برای حضور امین طاهری در سنگین‌وزن مسابقات‌آسیایی فراهم شد. اگر این اتفاق نمی‌افتاد، همیشه شمشیر اتهامِ حمایت مربیان تیم‌ملی از امیرحسین زارع، بالای سرِ محمدی و همکارانش سایه می‌انداخت. حالا که به‌دلیل مثبت شدن تست کرونای زارع، امین طاهری در مسابقات‌آسیایی کشتی گرفته و با مدال برنز به میهن بازگشته، حداقل دیگر این اتهام بر تصمیمات کادرفنی، سایه‌ای نخواهد داشت. حتی اگر قرار به برگزاری انتخابی جدید برای معرفی ملی‌پوشان المپیکی هم باشد، دیگر اتهام حمایت مربیان تیم‌ملی از زارع در اعزام به مسابقات‌آسیایی، مطرح نمی‌شود.

آینده متعلق به همین جوانان است

در سایر اوزان هم جوانان اعزامی، روزهای بهتری را نوید می‌دهند و بدون شک آینده تیم‌ملی متعلق به همین جوانان است. علیرضا سرلک و علی سوادکوهی که در ۵۷ و ۷۹ کیلو نقره گرفتند، مرتضی قیاسی و امین طاهری که در ۶۵ و ۱۲۵ کیلو برنز گرفتند یا حتی مجید داستان و امیرحسین حسینی که در ۶۱ و ۷۰ کیلو حذف شدند و توفیقی از رویارویی مقابل حریفان به دست نیاوردند، اما قطعاً و بدون شک همین جوانان در اینده نزدیک حرفهای بسیار زیادی در مصاف با مدعیان قاره ای و جهانی برای گفتن خواهند داشت و نباید فقط با ناکامی در یک مسابقه یا تورنمنت، قابلیتها، توانمندیها، استعداد و انگیزه آنها را نادیده گرفت.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی