۱۰ نکته جالب درباره سرمربی جدید بایرن‌مونیخ/ مربی رکوردشکنی که دستش رو نمی‌شود
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

یولیان ناگلزمن بی‌شک یکی از خاص‌ترین مربیان دنیای فوتبال است، اما سرمربی جدید بایرن‌مونیخ تفاوت زیادی با آقای‌خاص دارد.

خبرورزشی - اوایل به او می‌گفتند «بچه مورینیو» ولی به تدریج نشان داد بیشتر خودش است. یولیان ناگلزمن مربی ۳۳ ساله‌ای که خیلی زود مسیر مربیگری در تیم بزرگی همچون بایرن‌مونیخ را طی کرد تا تاریخ‌ساز شود.

بخش‌هایی از نکات جالبی که سایت رسمی بوندس‌لیگا درباره او اشاره کرده را مرور خواهیم کرد.

رکوردشکن
ناگلزمن فقط ۲۸ سال داشت که فوریه ۲۰۱۶ به عنوان سرمربی هوفنهایم انتخاب شد و تیم را از سقوط نجات داد. با اوجود این که یولیان جوان‌ترین مربی دائمی بوندس‌لیگا است، جوان‌ترین مربی تاریخ این لیگ به شمار نمی‌رود. ۲۳ اکتبر ۱۹۷۶ برند اشتوبر مربی موقت زاربروکن شد، در حالی که ۲۴ ساله بود. ناگلزمن بعدها وقتی اندکی بعد از ۳۳ سالگی لایپزیش را به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا رساند هم رکورد دیدیه دشان با ۳۵ سال سن را پشت سر گذاشت و جوان‌ترین مربی این مرحله شد. جالب است بدانید ناگلزمن یک ماه از مسی کوچک‌تر است.

مصدومیت
در شهر کوچک «لاندزبرگ» در ایالت باواریا متولد شد و در تیم جوانان مونیخ ۱۸۶۰ هم بازی کرد. اندکی پس از پیوستن به آگزبورگ مصدومیت زانو با بی‌رحمی به جاه‌طلبی‌های ناگلزمن در ۲۰ سالگی خاتمه داد. ناگلزمن درباره آن روزها گفته: «ابتدا بعد از مصدومیت چیزی از فوتبال نمی‌خواستم. برای من خیلی سخت بود که مجبور شدم کارم را وقتی جوان بودم به پایان برسانم.»

مبتکر زمین تمرینی
هوفنهایمِ ناگلزمن یکی از معدود تیم‌های جهان بود که از تکنولوژی «Footbonaut» برای تنظیم دقیق لمس و کنترل بازیکنان استفاده می‌کرد. او همچنین برای فیلمبرداری از تمرین و حرکات تیمش از پهپاد استفاده کرد. همچنین ویدیووال را برای نمایش فوتبال در زمین تمرینی نصب کرد. این سیستم با چهار دوربین کار می‌کند و یولیان هرگاه بخواهد نکته‌ای را به شاگردانش نشان دهد دستور توقف و بازگشت فیلم را می‌دهد تا با جزئیات نکات را توضیح بدهد.

الگوهای معروف
اگرچه ناگلزمن می‌گوید از پپ گواردیولا الهام می‌گیرد، اما توماس توخل سرمربی سابق دورتموند بیشترین تأثیر را بر روی او گذاشته. وقتی توخل مربی آگزبورگ بود، ناگلزمن مربی تیم ذخیره‌ها شد و خودش می‌گوید این شروع راه مربیگری‌اش بود. توخل هم از او تعریف می‌کند و می‌گوید: «مربی جوان بسیار کنجکاو و سختکوشی است. او در رده جوانان موفقیت‌های استثنایی داشت. برای او خیلی خوشحالم و به او ایمان دارم.»

یولیان ناگلزمن و توماس توخل

تطبیق‌پذیری تاکتیکی
دو فصل حضور ناگلزمن در لایپزیش کابوسی برای مربیان بوندس‌لیگایی بود. او تیمش را به نوعی تمرین می‌دهد تا بتواند هرتعداد از ترکیب‌های سه یا چهار نفره در خط دفاعی را به کار بگیرد. یا این که با یک مهاجم نوک یا اصلاً بدون مهاجم بازی کند. پیش‌بینی تیم‌های او برای رقبا کاملاً دشوار است. حتی وقتی ترکیب‌ها اعلام می‌شوند، برخی اوقات مشخص نیست او قصد دارد با این ۱۱ بازیکن چه کاری انجام دهد. تعداد کمی مربی در دنیا وجود دارد که قادر به ایجاد چنین تیم روان با تاکتیک و سیستم‌های متنوعی باشد.

جعبه مغز
جای تعجب نیست که در فلسفه بازی تیم ناگلزمن سایه‌هایی از توخل وجود دارد. او می‌گوید دوست دارد تیمش در نزدیکی دروازه حریف توپ بگیرد تا مسیر کوتاه‌تری برای خلق موقعیت را برود. نحوه بازی ویارئال، بارسلونا و آرسنال مورد توجه ناگلزمن است. همچنین آرسن ونگر را ستایش می‌کند. او در دانشگاه اقتصاد خوانده، اما قبل از آن در ورزش و علوم تربیتی هم تحصیل کرده است. این‌ها برایش کافی نبودند و مدرک مربیگری A را هم گرفت.

تو یا شما؟
ناگلزمن به تیمش علاقه زیادی دارد و می‌خواهد تیمی قدرتمند از جمعی صمیمی داشته باشد. او می‌داند از نسل بازیکنان خودش است. یولیان شاگردانش را به داشتن مسئولیت بیشتر تشویق می‌کند. انتخاب کاپیتان و تعیین اهداف تیم را برعهده خود بازیکنانش می‌گذارد. پس از برد ۵ بر ۲ هوفنهایم مقابل بایرن در آلیانتس‌آرنا، یوپ هاینکس برای احترام به ناگلزمن به او اجازه داد از لفظ «تو» استفاده کند و به نوعی بیانگر ستایش مربی جوانی بود که ۴۳ سال با او اختلاف سنی داشت.

یولیان ناگلزمن و یوپ هاینکس

جدول ناگلزمن
جذابیت مربی جوان و تازه‌کار در اولین سال مربیگری‌اش به حدی بود که رسانه‌های آلمانی از همان ابتدا شروع به نگهداری آمار و جدول ناگلزمن کردند. در ۱۱۶ بازی بین اولین حضورش در فوریه ۲۰۱۶ تا پایان فصل ۲۰۱۹-۲۰۱۸، هوفنهایم موفق شد ۱۹۱ امتیاز کسب کند. برای بیان ارزش این کار باید یادآوری کنیم در آن دوره فقط بایرن‌مونیخ با ۲۷۹ امتیاز و دورتموند با ۲۲۸ امتیاز بالاتر از تیم او قرار گرفتند و بایرلورکوزن با ۱۸۲ امتیاز، مونشن‌گلادباخ با ۱۸۲ امتیاز و شالکه با ۱۵۸ امتیاز پایین‌تر بودند.

خیلی مزاحم؟
ورزشگاه‌های خالی این روزها به هواداران اجازه می‌دهد تا مکالمات بین مربیان و بازیکنان را راحت‌تر بشوند. بدون‌شک آن‌ها تحت‌تأثیر فریادهای ناگلزمن که مداوم در طول بازی شنیده می‌شود و به نوعی مزاحم است، قرار گرفته‌اند. همچنین سبک لباس ناگلزمن نیز توجه همه را جلب کرده. شما نمی‌توانید از روش‌های مربیگری‌اش ایراد بگیرید، اما می‌توانید مُد او را زیر سؤال ببرید.

هدف مشترک
موفقیت‌ها و کارهای شایسته ناگلزمن به فوتبال محدود نشده است. اکتبر ۲۰۱۷ او به جمع فوتبالیست‌هایی پیوست که یک درصد از دستمزدشان را به سازمان غیردولتی «Street Football World» در برلین برای کارهای خیریه اختصاص دادند. او در این هدف ارزشمند به متس هوملس، سرژ گنبری و دنی اولمو ملحق شد.

در همین زمینه بخوانید:

یولیان ناگلزمن

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی