نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
سنگربانان تاریخ‌ساز استقلال در آسیا/ از حجازی و عابدزاده تا گلرهای خبرساز
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

بدون شک محمد رشید مظاهری بهترین بازیکن استقلال در جدال برگشت مقابل الاهلی عربستان بود. سنگربانی که با عکس العمل‌های به موقع خود نقش بسیار موثری در نباختن آبی‌پوشان ایرانی ایفا کرد و موجب شد استقلال با کسب یک امتیاز فوق العاده حساس دوباره به صدر جدول گروه بازگردد.

خبرورزشی -  استقلال همواره در عرصه پیکارهای آسیایی ماجراهای فراوانی در درون دروازه خود داشته و گاهی اوقات سنگربانانش نقش بسیار مهمی در موفقیت‌های این تیم ایفا کرده‌اند. حالا به بهانه عملکرد ارزشمند رشید، بد نیست نگاهی به گذشته داشته باشیم و وضعیت دروازه بانان موفق استقلال در عرصه رقابت‌های بین‌المللی را به اتفاق همدیگر مرور کنیم.

قهرمانی مقتدرانه با ناصر خان

ناصر حجازی از جمله دروازه‌بانان بزرگی است که سابقه قهرمان شدن با استقلال در جام باشگاه های آسیا را دارد. اتفاقی ارزشمند که فروردین ماه سال ۴۹ رخ داد و ناصرخان در آن مقطع دروازه‌بان شماره یک تاج (استقلال) محسوب می شد.

آبی پوشان ایرانی که میزبان آن دوره مسابقات بودند تا جدال فینال دروازه خود را بسته نگاه داشتند و ناصر حجازی نقش بسیار مهمی در این موفقیت ایفا کرد. البته استقلال در دیدار فینال یک بار دروازه خود را باز شده دید ولی اغلب کارشناسان معتقدند عملکرد فوق العاده حجازی در جدال نهایی و مهار چند موقعیت بسیار خطرناک موجب شد تا نماینده کشورمان بتواند ۲ بار دروازه نماینده رژیم‌صهیونیستی را باز کند و برای اولین بار قهرمانی در قاره کهن را جشن بگیرد. اتفاقی فوق العاده شیرین و ارزشمند که حجازی تا آخرین روزهای عمر خود از آن به عنوان یکی از بهترین خاطرات زندگی ورزشی خویش یاد می‌کرد.

بسیاری از همبازیان ناصرخان که هنوز در قید حیات هستند و در آن مسابقه هم حضور داشتند نقش حجازی در قهرمانی استقلال را بسیار مهم ارزیابی می‌کنند.

اعتماد به عابدزاده

بیست و یک سال پس از اولین قهرمانی استقلال در آسیا، دومین ستاره هم روی پیراهن این تیم نقش بست و اتفاقاً باز هم یک سنگربان نقش موثری در این قهرمانی ایفا کرد.

استقلال در حالی برای دومین مرتبه قهرمان آسیا شد که احمدرضا عابدزاده را در اختیار داشت. سنگربانی که در آن مقطع به معنای واقعی کلمه بهترین دروازه بان ایران و یکی از بهترین های آسیا به حساب می آمد.

استقلال برای آن قهرمانی در مجموع ۷ مسابقه برگزار کرد و عابدزاده فقط سه گل خورد که آمار فوق العاده مناسبی بود.

مرد شماره یک آبی‌پوشان ایرانی در فینال مقابل لیائونینگ چین چند موقعیت خطرناک را رد کرد تا مانع از کامیابی حریف شرقی مقابل نماینده مقتدر غرب قاره کهن شود.

احمدرضا چند ماه پس از این قهرمانی بار دیگر همراه با استقلال به فینال جام باشگاه‌های آسیا رسید ولی در ضربات پنالتی مسابقه را به الهلال عربستان واگذار کردیم.

هنوز هم عده ای معتقدند اگر استقلال در جدال نهایی دچار بدشانسی نمی شد و عابدزاده می‌توانست دو ضربه پنالتی را مهار کند حالا  سه ستاره روی پیراهن آبی ها به چشم می خورد. البته انصافاً به هیچ عنوان نمی‌توان شکست استقلال در مسابقه فینال مقابل الهلال را گردن عابدزاده انداخت.

ماموریت نیمه‌کاره رحمتی

مهدی رحمتی نقش غیر قابل انکاری در قهرمانی استقلال در فصل ۹۲-۹۱ داشت و انصافاً یکی از موفق ترین دوران خود را در جمع آبی پوشان سپری کرد.

رحمتی در همان مقطع نمایش خوبی نیز در پیکارهای لیگ قهرمانان آسیا سال ۲۰۱۳ داشت و استقلال به لطف بازی های خوب  و سنگربانی ارزشمند دروازه‌بان ثابت خود توانست تا مرحله نیمه نهایی بالا بیاید و در آستانه رسیدن به فینال قرار بگیرد ولی ناکامی مقابله نماینده کره جنوبی تمام رشته ها را پنبه کرد و ماموریت مهدی رحمتی را نیز نیمه تمام گذاشت.

قطعا اگر استقلال در آن فصل قهرمان آسیا می شد نه تنها زندگی ورزشی دروازه بان این تیم بلکه شاید حتی کل ساختار آبی‌ها نیز به طور کامل متحول می شد. حتماً خود مهدی رحمتی هنوز حسرت قهرمان نشدن با استقلال در آسیا را می خورد.

گلرهای خبرساز

حالا که بحث دروازه‌بانان استقلال در آسیا مطرح شده بعد نیست به دو نمونه فوق العاده خبرساز از ماجراهای سنگربانان های این تیم در پیکارهای آسیایی هم اشاره داشته باشیم.

مورد اول به اردیبهشت سال ۷۸ باز می گردد. زمانی که استقلال توانست به فینال جام باشگاه‌های آسیا برسد ولی ناصر حجازی فقید که هدایت این تیم را بر عهده داشت شب قبل از بازی تصمیم عجیب گرفت و پرویز برومند را نیمکت‌نشین کرد تا محمدعلی یحیوی مقابله جوبیلو ایواتای ژاپن به میدان برود. استقلال بازی را باخت و برخی از هواداران این تیم هنوز معتقدند شاید اگر برومند بازی می‌کرد حکایت به شکل دیگری می شد. البته عده ای نیز بر این باورند که نیمکت نشینی پرویز در آن مسابقه دلایل غیرفنی داشت و حجازی نمی خواست روی اصول خود پا بگذارد.

ماجرای دوم نیز همین چند ماه قبل اتفاق افتاد. البته مسئله فنی نبود و به معنای واقعی کلمه یک اتفاق حاشیه‌ای به حساب می آمد. حسین حسینی سنگربان شماره یک استقلال در فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا بود و انصافاً نمایش خوبی هم ارائه نکرد. حسینی پس از ناکامی مقابل پاختاکور و حذف آبی‌ها در فرودگاه دوحه با اعضای تیم پزشکی به شدت دچار اختلاف شد و همین مسئله زمینه برای جدایی دکتر نوروزی و کادر همراه او را فراهم کرد. اتفاقی که بدون شک اگر بهتر مدیریت می‌شد استقلال از این بابت آسیب کمتری می دید.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی