نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۹
۴ |
۴
فراز تنها نیست؛ ۶ مربی استقلالی که قبل از مقصد پیاده شدند
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

فراز کمالوند مربی و مدیر فنی استقلال که کارشناسان معتقدند نقش مهمی در تحول استقلال طی دو ماه اخیر داشته است پس از پایان مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا و بازگشت کاروان آبی‌پوشان از جمع استقلالی‌ها جدا شد.

خبرورزشی - وسوسه سرمربیگری در باشگاهی مثل سایپا که از امکانات و زیرساخت‌های مناسبی برخوردار است، آنقدر قوی بود که سرانجام فراز را مجاب کرد قید همکاری با استقلال را بزند. حالا باید دید فرهاد مجیدی بدون این مربی در ادامه رقابت‌های لیگ برتر و جام حذفی چه شرایطی خواهد داشت؟

جدا شدن مربیان در نیمه راه  از استقلال  طی بیست سال گذشته اتفاق بی سابقه ای تلقی نمی‌شود و چند بار شاهد آن بوده ایم که دستیاران یا حتی سرمربی آبی‌ پوشان پایتخت بنا بر هر دلیلی حاضر نشده‌اند فصل را همراه با استقلال به پایان برسانند و ترجیح داده‌اند قبل از پایان مسابقات ساک خود را جمع کرده و بروند.

با توجه به اتفاقاتی که برای کمالوند رخ داد، بد نیست نگاهی به مربیانی داشته باشیم که در میانه راه از استقلال جدا شده و همراه با این تیم به مقصد پایانی نرسیدند.

قلعه نوعی و مرد آلمانی

پس از کناره‌گیری منصور پورحیدری فقید  در خرداد ۸۱، امیر قلعه نویی به عنوان سرمربی استقلال انتخاب شد و توانست این تیم را قهرمان جام حذفی کند ولی مدتی پس از آن قهرمانی، علی فتح‌الله‌زاده ترجیح داد یک سرمربی آلمانی به نام رولند کخ را به استقلال بیاورد و امیر قلعه نوعی دستیار اول شود.

از همان ابتدای کار مشخص بود که امیر تمایل چندانی برای کار با این مربی و دستیاری ندارد به همین خاطر پس از شرکت استقلال در تورنمنت جام دوستی عربستان و قبل از آغاز دومین دوره رقابت‌های لیگ برتر ترجیح داد از سمت خود کناره گیری کند و کنار دست سرمربی آلمانی نباشد.

رولند کخ پس از استعفای قلعه نوعی مدعی شد که امیر دلش می‌خواست خودش ناخدای کشتی استقلال باشد. البته این سرمربی آلمانی نیز نتایج خوبی نگرفت و در نهایت قلعه نوعی کمتر از یک سال پس از استعفا این بار با عنوان سرمربی به استقلال برگشت.

امیر قلعه نوعی یک مرتبه هم در زمستان سال ۷۷ از استقلال جدا شد ولی در آن مقطع ناصر حجازی فقید، سرمربی وقت استقلال بنابر دلایلی ترجیح داد به همکاری خود با دستیار اولش خاتمه داده و اصغر حاجیلو را به جای او بیاورد.

عصبانیت مرفاوی

صمد مرفاوی هم از جمله مربیانی است که سابقه جدا شدن از استقلال در رقابت‌های لیگ برتر را دارد اتفاقی که پاییز سال ۸۶ رخ داد. مرفاوی پس از روی کار آمدن مجدد ناصرحجازی در اواخر بهار آن سال با وجود این که سابقه سرمربیگری استقلال را در کارنامه خود داشت، حاضر شد به عنوان دستیار کنارناصرخان قرار بگیرد.

طرفین رابطه بسیار محترمانه ای با یکدیگر داشتند ولی پس از چند هفته مشخص شد از نظر فوتبالی توافقی با هم ندارند و همین مسئله موجب ایجاد اختلافاتی شد.

سرانجام در آخرین روزهای سرمربیگری حجازی، میان او و مرفاوی بر سر  شکل رفتار با پیروز قربانی اختلاف شدیدی پیش آمد و آقا صمد فردای همان روز ترجیح داد ساکش را بردارد و از استقلال برود.

مرفاوی از استقلال تهران جدا شد و چند روز بعد به عنوان دستیار مجید جلالی در استقلال اهواز شروع به کار کرد.

صمد مرفاوی چند سال پس از آن ماجرا در مصاحبه با خبرورزشی مدعی شد از همان ابتدای کار نباید به عنوان دستیار کنار ناصر حجازی قرار می‌گرفت و آن تصمیمش درست نبوده است. تصمیمی که حالا البته جزئی از تاریخ است.

فاجعه مرد ایتالیایی

بدون هیچ شک و تردیدی خبرسازترین جدایی مربی استقلال از این تیم طی ۳۰ سال اخیر به ماجرای قهر و جدایی آندره آ استراماچونی از جمع آبی‌پوشان تهرانی بازمی‌گردد اتفاقی که در پاییز سال ۹۸ رخ داد و مسئله آنقدر خبرساز شد که حتی پای محافل غیر ورزشی هم به میان کشیده شده شد.

سرمربی موفق استقلال که توانسته بود این تیم را پس از مدت‌ها به صدر جدول پیکارهای لیگ برتر برساند ناگهان دستمزد معوقه خود را بهانه کرده و شبانه از ایران رفت.

البته چند روز پس از این مسافرت بی خبر، استراماچونی در ایتالیا مصاحبه کرد و مسائل دیگری همچون بلوکه شدن حساب و.‌. را هم بر زبان آورد.

 استقلال سرمربی خود را از دست داد و ماراتن بازگرداندن او یک ماه زمان را از مدیران این باشگاه گرفت و در نهایت مرد ایتالیایی تحت هیچ شرایطی حاضر به بازگشت در آن مقطع نشد.

در همان زمان بود که فرهاد مجیدی بزرگترین و پر خطر ترین تصمیم زندگی ورزشی خود را گرفت و به جای استراماچونی سرمربیگری استقلال را پذیرفت.

تصمیمی که البته در نهایت موفقیت‌آمیز هم بود و فرهاد انصافاً در آن مقطع نتایج خوبی به دست آورد.

جدایی فرهاد

فرهاد مجیدی که دیماه سال ۹۸ به جای استراماچونی قبول مسئولیت کرد، شهریور پارسال در فرآیندی که اتفاقاً پای همین سرمربی ایتالیایی را به میان کشیده بود به شدت با مدیران وقت باشگاه استقلال دچار مشکل شده و در آستانه ادامه لیگ قهرمانان آسیا از سمت خود استعفا داد.

مجیدی از اوایل شهریور ماه سال ۹۹ فهمید مدیران استقلال به صورت مخفیانه مشغول مذاکره با استراماچونی برای بازگرداندن این تیم هستند. این  اتفاق در حالی رخ داده بود که استقلال با فرهاد مجیدی توانست پرسپولیس را شکست بدهد و به فینال جام حذفی برسد.

مجیدی بسیار عصبانی شده و قبل از مسابقه فینال استعفا داد ولی به خاطر بازیکنان و دستیارانش بازگشت. در نهایت هم استقلال مغلوب تراکتور شد و دستش از قهرمانی جام حذفی کوتاه ماند.

سرمربی وقت استقلال نیز چند ساعت پس از پایان آن مسابقه با انتشار بیانیه ای از سمت خود کناره گرفت و البته استراماچونی هم به دلایل مختلف نتوانست سرمربی استقلال شود. فرهاد رفت ولی اوایل اسفند سال گذشته پس از اینکه استقلال با محمود فکری به بن بست رسید دوباره او را بازگرداند.

 به خاطر تیم ملی

مجید صالح هم از جمله مربیان استقلال تلقی می‌شود که در مقطعی از این تیم جدا شد. صالح چندی قبل از آغاز جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل از  فدراسیون پیشنهاد دستیاری کارلوس کی‌روش را گرفت و همین مسئله او را وسوسه کرد تا به تیم ملی برود ولی پس از مدتی مشخص شد سرمربی وقت تیم ملی تمایلی به کار با او را  ندارد. به  این ترتیب مربی استقلال خیلی زود به همکاری خود در تیم ملی خاتمه داد و البته در جام جهانی هم روی نیمکت ما قرار نگرفت.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۴
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • تاجی طبرستانی IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    استقلال بعد بازیکنان ، جدیدا شده نردبان ترقی مربی ها . خوابش رو هم نمی دید در حالیکه نیم فصل توی شاهین بوشهر بود دواسه یک ونیم فصل با قرارداد چندمیلیاردی مربی یک تیم تهرانی بشه. استقلال واسه همه منشا خیر و برکته جز برای خودش و هوادارانش
  • ن IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    به به قلم به دستان خبرورزشی دست به کارشدند روی این مسئله هم خاک بپاشند. پدیده تغییر مالکیت میده وزیرنظر وزارت ورزش میره و بازیکنی که تاقبل ازاون انتقالش به مستضعفین منتفی بود ( فرجی) وانتقال امین قاسمی نژاد به تاج صددرصد بود با وحی مهندس زیرآبی جابجا میشن و باشگاه پدیده که بابت وصول نشدن طلب یحیی خان و تهدید مستقیم وزارت صمت وگروکشی بابت مجوز حرفه ای ،داشت به ای ف سی شکایت میبرد درصلح وصفا بازیکنش روتقدیم میکنه و جلوی پای قاسمی نژاد سنگ اندازی میشه . چک های رضایت نامه مرادمند هم درکوران بازیهای اسیایی برگشت میخوره وادعا میشه که پیش شخص ثالثیه وخرج شده آقای کمالوند دوسال تیم نداشت. بعداز کناره گیری ازشاهین و اومدنش به تاج و گرفتن جواب فقط وسوسه یه تیم دولتی اونم با وحی دوباره جناب سلطانیفر پیشنهاد چشمگیر میده. تازه این اول ماجراست منتظر شاهکارهای مهندسی دراواخر کار مهندس زیرآبی جناب سلطانیفر باشید
  • sadeq,red IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    شعار؛ من تیمو نمی فروشم،،،، اما در عمل؛ خدا حافظ، ما رفتیم که رفتیم
  • علیرضا قاسمی فرد FI ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    سلطانی فر مساوی پرسپولیس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی