نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
انصراف کره شمالی به ضرر تیم ملی ایران!/ معادلات صعود شاگردان اسکوچیچ پیچیده‌تر شد
منبع: ورزش۳
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

اکنون با انصراف کره شمالی از حضور در رقابت‌های انتخابی جام جهانی، کار ایران و شاگردان اسکوچیچ برای صعود از گروه سخت‌تر شد.

خبرورزشی - رقابت‌های انتخابی جام جهانی در منطقه آسیا از خرداد ماه آغاز می‌شود تا تیم‌ها برای کسب سهمیه حضور در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ با یکدیگر به رقابت بپردازند ولی خبر انصراف کره شمالی از حضور در این رقابت‌ها، شوک بزرگی را به تیم‌های سایر گروه‌ها وارد کرد. 

فدراسیون فوتبال کره شمالی نامه ای به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال و اعلام کرد که به علت ترس از ابتلا به ویروس کرونا، این تیم در مرحله دوم انتخابی شرکت نخواهد کرد. البته AFC از کره شمالی خواسته که در مورد این تصمیم تجدید نظر کند.

در صورتی که انصراف کره شمالی از حضور در این رقابت‌ها قطعی شود، نتایج ۳ دیدار باقی مانده این تیم با کشورهای کره جنوبی، ترکمنستان و سریلانکا سه بر صفر به سود رقبا اعلام خواهد شد که این مسئله، خبر بدی برای تیم‌های سایر گروهها از جمله ایران است که ممکن است با وجود ایستادن در رتبه دوم جدول گروه خود، از صعود به دور بعدی بازبمانند.

رقابت‌های انتخابی جام جهانی در منطقه آسیا در ۸ گروه برگزار می‌شود که هشت تیمی که در گروه‌های خود در رتبه اول قرار بگیرند، به صورت مستقیم راهی مرحله بعدی خواهند شد.

از میان هشت تیم دیگری که در گروه‌هایشان دوم می‌شوند، ۴ تیمی که امتیازات بالاتری دارند به جمع ۸ تیم صدرنشین اضافه می‌شوند تا با رسیدن تعداد تیم‌ها به عدد ۱۲، مرحله پایانی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ و جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ در دو گروه ۶ تیمی برگزار شود که به صورت رفت و برگشت با یکدیگر روبرو می‌شوند.

کره شمالی که در گروه H قرار دارد، در حال حاضر هم امتیاز با کره جنوبی و لبنان ۸ امتیازی و در رتبه چهارم از گروه ۵ تیمی قرار دارد. در این گروه هر چند کره جنوبی نسبت به سایرین یک بازی کمتر انجام داده اما ترکمنستان با ۹ امتیاز صدرنشین این گروه است. در صورت انصراف کره شمالی، ترکمنستان ۱۲ امتیازی شده و در دو بازی باقیمانده ای که با کره جنوبی و لبنان دارد، در صورت کسب یک پیروزی برابر لبنان به امتیاز ۱۵ می‌رسد و آنگاه از شانس زیادی برای صعود به دور بعدی برخوردار خواهد شد.

در گروه A کار صعود سوریه به دور بعدی تمام شده است. آنها هر ۵ بازی خود را برنده شده اند و در ۳ بازی باقیمانده باید به مصاف تیم‌های گوام، مالدیو و چین بروند. اما چینی‌ها که از ۴ بازی ۷ امتیاز برای خود اندوخته اند، باید با مالدیو، فیلیپین، گوام و سوریه بازی کنند. در صورتی که چینی‌ها سه بازی ابتدایی خود را برنده شوند، ۱۶ امتیازی شده و بازی آخر با سوریه دیدار مرگ و زندگی برای آنهاست. البته چین در بازی رفت مقابل فیلیپین به تساوی بدون گل رسید و به نظر می‌آید حریف دست و پا بسته ای برای چینی‌ها نباشد. توقف چین در هر یک از این سه بازی، بهترین خبر برای ایران است.

در گروه B استرالیا، کویت و اردن به ترتیب با ۱۲، ۱۰ و ۱۰ امتیاز تیم‌های مدعی این گروه محسوب می‌شوند. این سه تیم باید در دیدارهای باقیمانده با یکدیگر روبرو شوند و از آنجایی که قطعا تیم‌ها در جدال با یکدیگر امتیاز از دست می‌دهند، تیم دومی از این گروه صعود نخواهد کرد.

در گروه C ایران دو بازی خود مقابل هنگ کنگ و کامبوج را برنده خواهد شد و می‌توان از الان ایران را ۱۲ امتیازی دانست. جدال اصلی، مصاف ایران با بحرین و عراق است. این دو تیم باید ۳ بازی دیگر در این رقابت‌ها انجام دهند که دو مورد آن با کامبوج و هنگ کنگ است که می‌توان مانند ایران، این ۶ امتیاز را نیز از اکنون برای آنها مدنظر قرار داد. 

در صورتی که ایران موفق شود بحرین را نیز از پیش رو بردارد و با فرض برتری ایران و عراق مقابل کامبوج و هنگ کنگ، عراقی‌ها ۱۷ امتیازی شده و ایران نیز به امتیاز ۱۵ می‌رسد. آنگاه دیدار آخر میان ایران و عراق حکم مرگ و زندگی را دارد. شاگردان اسکوچیچ در صورت پیروزی، خیال خود را از بابت صعود راحت می‌کنند و کاری به نتایج سایر گروهها نخواهند داشت ولی تساوی یا شکست ایران، کار را سخت می‌کند.

در صورتی که فرضیه‌ها بدین صورت پیش برود، ایران با ۱۵ و یا حداکثر ۱۶ امتیاز دوم می‌شود و باید منتظر امتیازات سایر تیم‌های رده دومی بماند. اما در صورت پیروزی، با خیال راحت راهی مرحله بعدی می‌شود و به نظر می‌رسد عراق نیز با ۱۷ امتیاز، یکی از تیم‌های برتر دوم باشد و هر دو تیم راهی مرحله بعد شوند.

در گروه D نیز به نظر می‌رسد عربستان به عنوان تیم اول صعود کند. آنها با ۱۱ امتیاز از ۵ بازی صدرنشین هستند و باید با یمن، سنگاپور و ازبکستان روبرو شوند. ازبکی‌ها نیز با ۹ امتیاز از ۵ بازی دوم هستند. آنها در اولین دیدار خود به مصاف سنگاپور می‌روند. در صورت عدم پیروزی ازبکستان، کار آنها تمام شده است. اما پیروزی مقابل این تیم و یمن، آنها را ۱۵ امتیازی می‌کند و دیدار پایانی با عربستان سرنوشت ساز خواهد شد.

در گروه E تیم عمان اکنون با ۱۲ امتیاز از ۵ بازی در رده دوم قرار دارد. آنها ۳ بازی دیگر پیش رو دارند که باید به مصاف تیم‌های قطر، افغانستان و بنگلادش بروند. با توجه به نتایج رقبای عمان، به نظر می‌رسد از اکنون باید ۶ امتیاز این دو بازی را به حساب شاگردان برانکو ایوانکوویچ واریز کنیم و بدون در نظر گرفتن دیدار با قطر، عمانی‌ها ۱۸ امتیازی شده و به طور قطع یکی از تیم‌های برتری خواهند بود که در گروه خود دوم می‌شوند و به دور بعدی صعود می‌کنند.

در گروه F ژاپن به راحتی به عنوان تیم نخست راهی مرحله بعد می‌شود. تاجیکستان رده دومی که از ۶ بازی ۱۰ امتیاز دارد، باید ۲ بازی دیگر در این رقابت‌ها انجام دهد که یکی از آنها با ژاپن است. پس از این گروه نیز تیم دومی راهی مرحله بعد نخواهد شد.

در گروه G از آنجایی که امارات مدعی با یک بازی کمتر و ۶ امتیاز در رده چهارم قرار گرفته و با توجه به حضور تیم‌های مدعی نظیر ویتنام صدرنشین و ۱۱ امتیازی، مالزی ۹ امتیازی و تاییلند ۸ امتیازی، به نظر می‌رسد امتیازات بین این ۴ تیم تقسیم شده و احتمال اینکه تیم دوم این گروه راهی مرحله بعد شود، پایین است.

به طور کلی، به نظر می‌رسد صعود عمان به عنوان یکی از تیم‌های برتر دوم قطعی شده باشد. چنانچه فرضیه‌هایی که در بالا ذکر شد رخ دهد و تیم‌ها به نتایج گفته شده دست پیدا کنند، به نظر می‌رسد جدال برای کسب سه سهمیه دیگر میان تیم‌های چین، ایران یا عراق، ازبکستان و ترکمنستان خواهد بود. انصراف کره شمالی، یک تیم دیگر را به جمع مدعیان اضافه کرد. در صورتی که کره شمالی به مسابقات بازگردد و حتی یک تساوی برابر ترکمنستان کسب کند، کار ایران و سایر تیم‌های مدعی راحت تر خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۸
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • اریهان DE ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    تیمی که از حالا با اما و اگر داره دست وپنجه نرم میکنه,اصلان جاش در جام جهانی نیست. زورمون به این بچه کوچیکا نرسیده.بعد بریم سرمون رو سر بزرگا بزاریم اونم با این فدراسیون و مسیولین؟
    • Arian AU ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      بهونه از الان جور شد،یعنی انتظارات ما رو کلا در حد همینکه از گروه بالا رفتین خداتونو شکر کنید پایین میارن،اصلا راستش از گروه هم بالا بریم بازم حال نمیکنم چون ما یه تیم میخواستیم که با وجود ستاره هاش تو جام جهانی شگفتی ساز بشه حتی اگه بببازه وگرنه تر تر زدن تو جام جهانی اونم با این جور صعود.....
  • Sh IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    یادش به‌خیر یه زمانی یه سرمربی داشتیم اسمش کارلوس کیروش بود، انتظار داشتیم توجام‌جهانی اسپانیا و پرتغال و مراکش رو ببره، حالا...
  • مبینا IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    دسته گل ویلموتس برا فدراسیون فوتباله !! تیمی که جلو پرتغال ،دیدنی ترین بازی رو به نمایش گذاشت،حالا میخواد دل نگران امتیاز بقیه تیما باشه...
  • سعید بابایی IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    کارلوس کی‌روش یکی بود رییس فدراسیون فوتبال اون زمان تاج از قصد تیشه به ریشه فوتبال ایران زد با عدم تمدید قرارداد کی‌روش و آوردن ویلموتس
  • محمد IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    خاک توسر تاج و شرکای کثیفش که این بلا رو سرایران اوردن
  • علی IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    یاشاسین
  • .،. IR ۰۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    اگه قراره با این ترکیب که بیشترش از لیگ دوزاری خودمونه تیم تشکیل بدیم که تو جام جهانی جلو ستاره های فوتبال جهان بازی کنیم آرزو میکنم جام جهانی که هیچ پامون به مرحله پلی آف هم نرسه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی