با هر تیمی کار می‌کنم جز تیم ملی؛ توسری‌خور شدیم/ حرف نزنیم می‌گویند مربی بی‌عرضه است
منبع: مهر
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

سرمربی مستعفی تیم ملی شمشیربازی اسلحه اپه باتاکید بر اینکه تا زمان مهیا نشدن شرایط برابر با فدراسیون همکاری نخواهد داشت، گفت: سال‌ها بدون امکانات کار کردیم اما در نهایت «تو سری خور» شدیم.

خبرورزشی - شمشیربازی که از رشته‌های المپیکی به حساب می‌آید و اتفاقا در کاروان ورزش ایران هم چهار نماینده از اسلحه سابر دارد این روزها با حواشی زیادی مواجه است. این حواشی البته مربوط به دو اسلحه دیگر است که تا استعفای سرمربی تیم ملی اسلحه اپه هم پیش رفته است.

علی یعقوبیان که پیش از این به عنوان دبیر با فدراسیون شمشیربازی همکاری داشت از سال ۲۰۱۸ و بعد از بازی‌های آسیایی اندونزی هدایت تیم ملی اسلحه اپه را بر عهده گرفت. آخرین رویدادی که نماینده این اسلحه با هدایت این مربی در آن شرکت داشت، مسابقات زون آسیا و انتخابی المپیک بود که بدون کسب سهمیه به پایان رسید.

در فاصله یک هفته پس از اتمام این رقابت‌ها، یعقوبیان از هدایت تیم ملی شمشیربازی اسلحه اپه کناره گیری کرده است. وی تاکید دارد استعفایش صرفا به خاطر نابرابری‌هایی است که فدراسیون در توجه به ورزشکاران سه اسلحه دارد و اینکه بدون ارائه امکانات لازم فقط نتیجه مطالبه می‌شود.

سال‌ها سکوت کردم اما دیگر ادامه نمی‌دهم

وی که تجربه رقابت برای تیم ملی اسلحه اپه را هم داردT گفت: از زمانی که به خاطر دارم شرایط برای سه اسلحه یکسان نبود با این حال سال‌ها سکوت کردیم و فقط کارمان را انجام دادیم اما دیگر نه می‌خواهم با این شرایط ادامه همکاری داشته باشم و نه می‌توانم.

یعقوبیان تصریح کرد: تنها گله و ناراحتی من هم این است که شرایط میان سه اسلحه نابرابر است اما در بررسی عملکرد و نتیجه گیری این موضوع اصلا لحاظ نمی‌شود و شمشیربازان با هم مقایسه می‌شوند. سوال من این است که مگر شرایط شمشیربازان اسلحه اپه با اسلحه سابر برابری می‌کند که در نتیجه با هم مقایسه می‌شوند؟ مگر بازیکنان ما مانند آنها اعزام می‌شوند؟

حرف نزنیم می‌گویند مربی بی عرضه است

سرمربی مستعفی تیم ملی شمشیربازی اسلحه اپه با تاکید بر اینکه متعصب و دلسوزانه کنار تیم و شاگردانش بوده است، خاطرنشان کرد: برای سربلندی تیم و کشورم هر کاری لازم باشد، انجام می‌دهم اما واقعا چرا باید با دست خالی و بدون شرایط کار کرد وقتی همزمان فدراسیون می‌تواند برای یک اسلحه دیگر امکانات و شرایط مورد نظرشان را مهیا کند؟ ما در شرایط نابرابر کار می‌کنیم و طبیعتا نتیجه لازم را نمی‌گیریم، اگر هم حرفی نزنیم می‌گویند مربی «بی عرضه» است در حالی که نتیجه نگرفتن به خاطر توانایی من و استعداد شاگردانم نیست، نتیجه نداشتن امکانات است.

«تو سری خور» شده‌ایم

یعقوبیان با بیان اینکه در شمشیربازی دو اسلحه اپه و فلوره «تو سری خور» شده اند، گفت: همه توجهات و امکانات برای اسلحه سابر است. با این شرایط نابرابر، مقایسه ورزشکاران این اسلحه با دو اسلحه دیگر کاملا اشتباه است. زمانی که شرایط شمشیربازان اسلحه اپه و فلوره و حتی دختران مانند سابر شد، می‌توان از ارزیابی عمکلرد و مقایسه آن حرف زد نه امروز که در هیچ زمینه ای برابر نیستیم.

امروز امکانات بدهند، چند سال بعد ارزیابی کنند

وی در بخشی از صحبت‌های خود به شرایط شمشیربازی در کشوری مانند ژاپن اشاره کرد و گفت: این گونه گفته اند که شمشیربازی هر کشور در یک اسلحه توانمندتر است اما آیا در آن کشورها به سایر بخش‌ها بی توجهی شده است؟ به طور مثال شمشیربازی ژاپن در هر سه اسلحه و هر دو بخش فعال است، یعنی ۶ تیم مسابقه ای دارد. به هر کدام از این تیم‌ها امکانات مساوی داده می‌شود و برای آنها شرایط یکسان مهیا می‌شود. در طول سال هم وضعیت‌شان ارزیابی می‌شود. به مرور و بعد از چند سال مشخص می‌شود پیشرفت در کدام اسلحه انجام شده و در کدام اسلحه رشدی صورت نگرفته است. این ارزیابی و مقایسه درست است نه آنچه در کشور ما انجام می‌شود.

استعدادهای جدید هم امکانات نداشته باشند، می‌سوزند

«رئیس فدراسیون شمشیربازی به این موضوع تاکید داشت که در اسلحه اپه و فلوره استعدادیابی صورت گرفته و بر همین اساس امیدوار به نتیجه گیری از این دو اسلحه در سال‌های آینده بود». یعقوبیان در واکنش به این موضوع گفت: صحبت آقای باقرزاده کاملا درست است. استعدادیابی صورت گرفته و نسل جدیدی معرفی شده است اما اگر نگاه به این نسل هم مانند نسل قبلی باشد که نتیجه ای جز سوخت نخواهیم داد. مستعدان برای رشد کردن و نتیجه گرفتن امکانات می‌خواهند نه نابرابری.

ما از اعزام منع شدیم اما شمشیربازان سابر نه

وی در همین زمینه خاطر نشان کرد: پیش از مسابقات زون آسیا اعزام دو شمشیرباز اسلحه اپه به مسابقات روسیه در برنامه بود. قرار بود از اسلحه فلوره هم اعزامی‌به قطر انجام شود اما هیچ یک از این دو برنامه اجرا نشد در حالیکه تیم اسلحه سابر با یک ترکیب هشت نفره در مسابقات مجارستان شرکت کرد. اگر شمشیربازان اسلحه سابر در مسابقات نتیجه می‌گیرند به خاطر همین اعزام‌ها و توجهات ویژه است وگرنه در دو اسلحه دیگر هم استعداد وجود دارد، چیزی که نیست حمایت و توجه و شرایط لازم است.

با هر تیمی‌کار می‌کنم جز تیم ملی

یعقوبیان در پاسخ به این پرسش که «آیا استعفا و کناره گیری راهکار اصولی به حساب می‌آید؟»، گفت: من مربی ای نیستم که برای تیم و شاگردانم کم بگذارم. حتی آنجا که لازم بود برای تهیه تجهیزات‌شان هم خودم پیش قدم شدم. نماینده ما برای حضور در مسابقات مصر که دو سه هفته پیش برگزار شد بدون تجهیزات بود. من خودم از رابطه ای که با اوکراینی‌ها داشتم استفاده کردم، رئیس فدراسیون هم کمک کرد تا مشکل او حل شود. دو سال پیش هم در مسابقات زیر ۲۳ سال آسیا با کمبود تجهیزات مواجه بودیم و خودم برای قرض گرفتن شمشیر اقدام کردم. اما واقعیت این است که دیگر با شرایط نابرابر نمی‌توانم ادامه همکاری داشته باشم.

وی در همین زمینه افزود: به همین دلیل تا زمانی که شرایط مساوی برای هر اسلحه فراهم نشده به کادر فنی اپه باز نمی‌گردم. با شاگردانم و تیم‌های مختلف کار می‌کنم اما با تیم ملی نه فقط به شرط مهیا بودن شرایط مساوی همکاری خواهم داشت.

استعفایم را مکتوب هم اعلام می‌کنم

سرمربی مستعفی تیم ملی شمشیربازی اسلجه اپه در پاسخ به این پرسش که «اگر تصمیمتان تا این قاطع است چرا استعفای خود را به صورت مکتوب اعلام نکرده اید؟» گفت: به فدراسیون‌ها گفته ام که ادامه همکاری نخواهم داشت. استعفای مکتوب را هم به جا لازم باشد، ارائه می‌کنم. من با این شرایط دیگر نمی‌توانم قبول مسئولیت کنم.

شرایط مساوی با اسلحه سابر بدهند، نتیجه بخواهند

یعقوبیان با یادآوری اینکه در مسابقات زون آسیا شمشیرباز اسلحه اپه با نتیجه ۱۵ به ۱۱ مقابل نماینده ویتنام باخت، گفت: سه سال پیش هم در اسلحه سابر به ویتنام باختیم. آن موقع ویتنام تیم قدری بود اما امروز که در اسلحه اپه شکست رقم خورده، ویتنام جزو کشورهای ضعیف است و به همین دلیل نتیجه به دست آمده یک فاجعه به حساب می‌آید! در حالیکه بازیکنی که نتیجه را به آن واگذار کردیم در رده ۶۰ جهان است. این هم یکی از نگاه‌های متفاوت است. در هر صورت اینکه به دو اسلحه اپه و فلوره هم مانند اسلحه سابر امکانات بدهند و توجه شود، بعد نتیجه بخواهند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی