نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
پیروزی ۶۰ به ۴۰ جوانان برابر باتجربه‌ها در کسب قهرمانی
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

چهل‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی کشتی‌ آزاد جام جهان‌پهلوان تختی در سالن ۱۲ هزار نفری ورزشگاه آزادی تهران برگزار و با معرفی نفرات برتر به پایان رسید. 

خبرورزشی - به‌رغم حضور کشتی‌گیران فقط یک کشور خارجی (گرجستان)، تصمیم کادرفنی مبنی بر مرحله اول انتخابی تیم‌ ملی محسوب شدن این پیکارها، حساسیت رقابت مدعیان داخلی برای رسیدن به دوبنده تیم‌ ملی را بین جوانان و باتجربه‌های آزادکار کشورمان بیشتر از قبل کرده و اهمیت این پیکارها (بویژه برای آنهایی که عضویت در تیم‌ ملی را حق خود می‌دانستند) دوصد چندان شده بود. 

حضور ۱۷۳ کشتی‌گیر ایرانی و ۱۳ آزادکار از تیم گرجستان رقابتی ۱۸۶ نفره را فراهم ساخت که در پایان مبارزات و تلاشها، جوانان جویای نام برای رسیدن به دوبنده تیم‌ ملی اعزامی کشورمان به مسابقات قهرمانی‌ جهان ۲۰۲۱ نروژ در مرحله‌ اول انتخابی، موفق شدند با کسب ۶ عنوان نخست و قهرمانی در جام تختی، مقابل ۴ عنوان نخست و قهرمانی نفرات باتجربه، نتیجه ۶۰ به ۴۰ را به سود خود رقم زده و ثبت کنند. 

دو مدال برنز، حاصل تلاش مهمانان خارجی جام تختی

هرچند گرجی‌ها هم برای رقابت با مدعیان ایرانی، تلاش وافری به‌کار بستند ولی در جمع لشگر مدعیان میزبان، کاری از پیش نبرده و فقط موفق به کسب ۲ مقام سوم (اوتا باتوری ۷۴ کیلو و ترمورازبروواشویلی در ۷۹ کیلو) شدند. سایر آزادکاران گرجستانی نیز به‌ترتیب گئورگی سولاوا (۷۴ کیلو) گودردیز دزرشویلی (۶۵ کیلو) گئورگی گونیاشویلی (۶۱کیلو) ادنی بولکوادزه (۶۵کیلو) لوانی کلخواشویلی (۷۰کیلو) صبا چیخارادزه (۸۶کیلو) روبرتی دینگاویلی (۵۷ کیلو) داتو پیروزاشویلی (۸۶ کیلو) آبلاکی (۶۵ کیلو) جودی تسکادیا (۵۷ کیلو) و آکاآکی کمرتلیدزه (۷۰ کیلو) عناوین پنجم، ششم، هفتم، هفتم، هفتم، هفتم، هشتم، هشتم، نهم، دهم و دهم اوزان خود را به‌دست آوردند.

وداع تلخ و شیرین نصیری با قهرمانی

هرچند بعضی کشتی‌گیران خداحافظی کرده قبلی، مجوز شرکت در پیکارها را به‌دست آوردند، تعدادی از آنها قید حضور در رقابتها را زدند ولی بعضی‌ها هم تا آخر ادامه داده، حذف شدند یا بعدازقبول شکست، یک‌بار دیگر بادنیای قهرمانی وداع کردند. یکی‌از اتفاقات تلخ و شیرین جام‌تختی امسال خداحافظی میثم نصیری ملی‌پوش کشورمان در مسابقات جهانی و المپیک بود که در نیمه‌نهایی ۶۵ کیلو مقابل ابوالفضل حاجی‌پور جوان کاری از پیش نبرد و در همان ابتدای کشتی، با باراندازهای پیاپی جوان مازنی، نتیجه ۱۰ – صفر روی تابلو ثبت شد تا مرد باتجربه زنجانی، وداعی تلخ و ناخوشایند با دنیای قهرمانی داشته باشد. وقتی نصیری خیلی بی‌سروصدا داشت چهارگوشه تشک را برای خداحافظی با کشتی می‌بوسید، حریف جوان متوجه اقدام ملی‌پوش زحمتکش و خوشنام‌مان شد و او را روی دوش گرفت ودور افتخار زد، تا حداقل اندکی از تلخی این وداع کاسته شود و خاطره‌ای شیرین ازدور افتخار روی دوش حریف، برای میثم نصیری بماند. نصیری قبلاً نیز با تیم ملی خداحافظی کرده بود. 

مصدومیت، اعتراض و جنجال در فینال سنگین‌وزن

جنجال و اعتراضات یداله محبی به داوران و کادرفنی تیم‌ملی بعداز قبول شکست ۵ – یک، برابر عباس فروتن یکی دیگر از حوادث پرسروصدای جام تختیِ چهل و یکم بود. یداله محبی که با مثبت شدن دوپینگ کشتی‌گیران ازبک و سوریه در مسابقات‌جهانی ۲۰۱۹ نورسلطان موفق به کسب سهمیه سنگین‌وزن ایران برای المپیک توکیو شده بود، به کادرفنی اعتراض می‌کرد چرا هیچ شانسی برای او در مسابقه انتخابی المپیک قائل نشده‌اند و به داوران نیز اعتراض داشت چرا زمان درمان مصدومیت عباس فروتن که به‌زعم او بیش از ۴ دقیقه طول کشیده را ادامه دادند تا دوباره کشتی پیگیری شود. 

خلاصه هرچه بود این دیدار با پوئن و اخطار کم‌کاری به فروتن یک – صفر به نفع محبی در جریان بود که در یک فعل و انفعال، برخورد فروتن و محبی منجر به خونریزی سر و صورت دو کشتی‌گیر شد. بانداژ و درمان محبی زودتر از فروتن به‌پایان رسید و دوباره کشتی ادامه یافت که فروتن حریف را خاک کرد. در خاک دوم محبی معتقد بود، پای فروتن از تشک خارج شده، بعداز درخواست چلنج و بازبینی فیلم کشتی با رد اعتراض محبی، یک امتیاز دیگر هم به فروتن رسید تا نتیجه ۵ – یک به سود جوان بابلی تیم‌ملی ثبت شود. محبی که بسیار عصبانی بود، چندین بار نیز به فروتن پرخاش کرد.

در پایان مسابقه نیز با فریاد از دست‌اندرکاران اجرایی مسابقات خواست نام او را از لیست نفرات صعود کننده روی سکوی قهرمانی ۱۲۵کیلو خط بزنند و اصلاً نمی‌خواست روی‌سکو برودکه با وساطت داود رخش‌خورشید مربی سنگین‌وزنهای تیم‌ملی، کمی‌از عصبانیت "شیروان کرمانشاهی" کاسته شد و بعداز کمی آرام شدن، پذیرفت روی سکو برود. ولی هنگام رفتن روی سکو نیز رفتار دوستانه‌ای با نفرات اول و سوم مشترک نداشت و برای حضور در مسابقه نفر دوم هروزن با سوم مشترکی که به قهرمان آن وزن باخته بود، نیز حاضر به کشتی گرفتن برابر امیررضا امیری نشد تا عنوان دوم واقعی نصیب امیری شود. 

اسامی نفرات برتر اوزان دهگانه به این شرح است: 

* ۵۷ کیلو: ۱- علی قلی‌زادگان ۲- نادر حاج‌آقانیا ۳- امیر پرسته و امیرحسین شامی

دیدار دوم با سوم: نادر حاج آقانیا، برنده ۵- امیر پرسته ۴

* ۶۱ کیلو: ۱- رحمان عموزاد ۲- محمد رمضان پور ۳- پیمان نعمتی و مجید داستان

دیدار دوم با سوم: محمد رمضان پور، برنده ۲- پیمان نعمتی ۲

* ۶۵ کیلو: ۱- ابوالفضل حاجی‌پور ۲- پیمان بیابانی ۳- کیان محمودجانلو و محمد میراحمدی 

دیدار دوم با سوم: پیمان بیابانی، برنده – محمد میراحمدی (کشتی نگرفت)

* ۷۰ کیلو: ۱- محمدمهدی یگانه جعفری ۲- فرهاد نوری ۳- امیرحسین مقصودی و علی سمیعی 

دیدار دوم با سوم: امیرحسین مقصودی، برنده ۴- فرهاد نوری ۳

* ۷۴ کیلو: ۱- محمدصادق فیروزپور ۲- جمال خدابنده‌لو ۳- حامد رشیدی و اوتا باگوری (گرجستان)

دیدار دوم با سوم به‌دلیل این‌که یکی از نفرات سوم کشتی‌گیر گرجستان بود، رشیدی هم قبلاً به خدابنده‌لو باخته بود، برگزار نشد.

* ۷۹ کیلو: ۱- بهمن تیموری ۲- حمیدرضا زرین‌پیکر ۳- تیموراز بروواشویلی (گرجستان) و محمدجواد حمیدی  
 دیدار دوم با سوم به‌دلیل این‌که یکی از نفرات سوم کشتی‌گیر گرجستان بود، حمیدی هم قبلاً به زرین‌پیکر باخته بود، برگزار نشد. 

* ۸۶ کیلو: ۱- هادی وفائی‌پور ۲- علی منصوری ۳- محمد بخشی و آرش نیرآبادی 

دیدار دوم با سوم: آرش نیرآبادی، برنده ۱۱- علی منصوری صفر

* ۹۲ کیلو: ۱- ارشک محبی ۲- احمد بذری ۳- حسین جلالی‌نژاد و حسین شهبازی 

دیدار دوم با سوم: احمد بذری، برنده ۳- حسین شهبازی ۳

* ۹۷ کیلو: ۱- مجتبی گلیج ۲- دانیال شریعتی‌نیا  ۳- وحید یوسف‌وند و سجاد عزیزی 

دیدار دوم با سوم: دانیال شریعتی‌نیا، برنده – وحید یوسف‌وند (شرکت نکرد)

* ۱۲۵ کیلو: ۱- عباس فروتن ۲- یداله محبی ۳- امیررضا امیری، مهدی هاشمی 

دیدار دوم با سوم: امیررضا امیری، برنده- یداله محبی (حاضر نشد)

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی