نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟
نکاتی از فینالی که چلسی از منچسترسیتی برد/ چیدمان اشتباه پپ و حرکت درست توخل
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

چلسی در فینال لیگ قهرمانان اروپا با جنگندگی و اتخاذ تاکتیک درست از سوی توماس توخل پیروز شد، در حالی که منچسترسیتی با مهره‌چینی عجیب پپ گواردیولا خیلی راحت به سوی شکست و تسلیم شدن رفت.

خبرورزشی - در شبی که باز هم فوتبال سرگرم‌مان کرد، چلسی موفق شد در ورزشگاه دراگائوی بندر پورتو یک بر صفر منچسترسیتی را شکست دهد و برای دومین مرتبه قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شود. دقیقه ۴۳ کای هاورتس آلمانی گل فینال تمام انگلیسی را زد تا منچسترسیتی در نخستین تجربه‌ای در فینال لیگ قهرمانان مقابل آبی‌های لندن شکست بخورد.

اتفاقات پرشماری در این نبرد تاکتیکی بین پپ گواردیولا و توماس توخل دست به دست هم دادند تا در نهایت چلسی تیم خوشحال و منچسترسیتی تیم ناراحت میدان پورتو باشد.

دوربرگردان توخل

قهرمانی چلسی در لیگ قهرمانان اروپا با هدایت توخل، داستان رستگاری، جوان‌سازی و شاید نمونه‌ای از اتفاقاتی باشد که در آینده رخ خواهد داد. این مربی آلمانی که یک سال پیش در فینال لیگ قهرمانان همراه پاری‌سن‌ژرمن شکست خورده بود، ژانویه سکان هدایت چلسی را در دست گرفت. از آن زمان فقط ۴ ماه گذشته و قهرمان شدن در لیگ قهرمانان برای همه غیرقابل تصور بود. توخل حالا در هرسه دیدار مقابل گواردیولا پیروز شده، در حالی که هنوز هم برخی اعتقاد دارند این بهترین تیم چلسی نبوده که مقابل قهرمان لیگ برتر انگلیس قرار گرفته. شکل، ساختار و فشار روی توپ چلسی دلیل این حرف‌هاست. از طرفی قهرمانی در لیگ قهرمانان می‌تواند به چلسی اطمینان بدهد تا فصل آینده به جام قهرمانی لیگ برتر حمله کند، درست همان اتفاقی که برای لیورپول در سال ۲۰۱۹ رخ داد و یک مسابقه آن‌ها را برای ۳۸ مسابقه بعدی در لیگ برتر آماده کرد.

توماس توخل؛ قهرمانی چلسی در لیگ قهرمانان اروپا 2021-2020

انتخاب‌های معکوس پپ

قبل از مسابقه فینال، ترکیب منچسترسیتی اعلام شد و متوجه شدیم نه رودری و نه فرناندینیو در ترکیب اصلی حضور ندارند. این یک شگفتی بود، چرا که در ۶۰ مسابقه قبلی سیتی حداقل یکی از آن‌ها در ترکیب قرار می‌گرفت. همیشه تصمیماتی که سرمربی منچسترسیتی می‌گیرد پس از بازی تیمش را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. این آخرین نمونه از «تصور بیش از حد» گواردیولا درباره یک بازی است. سیتی در خط دفاعی باز بود و دیاس و استونز در این خط تحت‌فشار قرار گرفتند. به نظر می‌رسد با این ترکیب، سیتی الگوی همیشگی‌اش در خط حمله را هم از دست داد. سیتیزن‌ها ضربه‌ای بی‌رحمانه خوردند، وقتی که دبروینه در نیمه دوم مصدوم شد و هرچه آگوئرو و ژسوس تلاش کردند به جایی نرسیدند، چرا که هیچ ضربه‌ای از جانب آن‌ها به سمت دروازه مندی خطرناک نبود. ۱۰ سال پس از پیروزی در فینال لیگ قهرمانان اروپا همراه بارسلونا، انتظار پپ برای بردن یک جام دیگر ادامه پیدا خواهد کرد و حرف‌هایی که درباره تاکتیک‌های گواردیولا در بازی‌های بزرگ زده می‌شود هم ادامه دارد.

پپ گواردیولا

فینال جسورانه

به جای یک شروع محتاط و نبردی محکم، ۱۰ دقیقه ابتدایی دیدار منچسترسیتی و چلسی شبیه همان چیزی بود که انتظار داشتیم. دو تیم به تدریج راه دروازه‌شان را برای باز شدن، نشان دادند. با این حال از موقعیت‌ها استفاده نشد. چلسی برای این که دروازه‌اش را بسته نگه دارد مقابل ضربه فودن به یک رودیگر نیاز داشت. همچنان ضربه هاورتس توسط زینچنکو دور شد. شوت ورنر هم در موقعیتی عالی آرام بود و ادرسون آن را به‌راحتی مهار کرد. رویکرد سیتی و گواردیولا اگر تهاجمی بود، شاید در این نیمه نتیجه خوبی نداشت. اما با نگاهی به فینال فصل قبل لیگ قهرمانان اروپا بین بایرن‌مونیخ و پاری‌سن‌ژرمن که پر از موقعیت و جذابیت بود، باید بگوییم که فوتبال مدرن، یک بازی پرخطر است. نیمه دوم سرعت بازی کاهش یافت، برای این که چلسی باید دفاع منطقی را در دستور کارش قرار می‌داد. توخل تیمش بسته بود و سیتی هم ناامیدکننده ظاهر می‌شد. آخرین مهره را مربی آلمانی به درستی حرکت داد.

شادی بازیکنان چلسی بعد از قهرمانی؛ منچسترسیتی - چلسی

بیشتر بخوانید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی