نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
شورش علیه مدیران استقلال/ شبی که حجازی فتح‌الله‌زاده را تهدید کرد!
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

چند روز پس از شکست در فینال جام باشگاه‌ها، هنگامی که استقلال قافیه را به سایپا در جدالی فوق‌العاده مشکوک واگذار کرد، علی فتح‌الله‌زاده مدیرعامل وقت آبی‌پوشان تصمیم به تغییر سرمربی گرفت چون بنا بر گفته خودش، هیئت مدیره خواهان انجام چنین کاری بود.

خبرورزشی - اختلاف میان فرهاد مجیدی و احمد مددی به‌معنای واقعی کلمه علنی شده و طرفین علیه همدیگر در فضای رسانه‌ای کشور مصاحبه‌های بسیار تندی انجام داده‌اند. یک تقابل همه‌جانبه که حتی در صورت آشتی دادن آنها هم بسیار بعید به نظر می‌رسد اختلافات به صورت ریشه‌ای و اصولی حل شود. البته استقلال طی سالیان گذشته نیز شاهد رویارویی سرمربیان با مدیران عامل بوده و گاهی اوقات این ماجراها به مراتب بیشتر از جنجال این روزهای مجیدی و مددی سروصدا به راه انداخته است. تاریخ نشان می‌دهد هرگاه سرمربی و مدیرعامل وقت استقلال با همدیگر درگیر شده‌اند، حتماً یکی از آنها و گاهی اوقات هر دو نفر به فاصله نه چندان زیادی سمت خود را از دست داده‌اند. حالا باید ببینیم روند مذکور این بار هم ادامه پیدا می‌کند یا نوبت طلسم شکنی فرارسیده است ؟

تهدید فتح‌الله‌زاده

اولین تقابل جدی میان سرمربی و مدیرعامل وقت استقلال طی ۳۰ سال گذشته به اردیبهشت ماه سال ۷۸ بازمی‌گردد. استقلال با وجود میزبانی مرحله نهایی جام باشگاه‌های آسیا، نایب قهرمان این مسابقات شد و گروهی از هواداران و تعدادی از مدیران وقت باشگاه این نتیجه را برنمی‌تابیدند (اتفاقی که البته اگر الان رخ بدهد، یک موفقیت بسیار بزرگ محسوب می‌شود) به همین خاطر چند روز پس از شکست در فینال جام باشگاه‌ها، هنگامی که استقلال قافیه را به سایپا در جدالی فوق‌العاده مشکوک واگذار کرد، علی فتح‌الله‌زاده مدیرعامل وقت آبی‌پوشان تصمیم به تغییر سرمربی گرفت چون بنا بر گفته خودش، هیئت مدیره خواهان انجام چنین کاری بود. چند ساعت پس از پایان یافتن مسابقه با سایپا، مدیرعامل استقلال با ناصر حجازی فقید تماس گرفت تا ماجرا را به نوعی با سرمربی آن زمان آبی‌ها در میان بگذارد ولی ناصرخان واکنش تندی نشان داد و گفت: "همه بازیکنان پشت سر من هستند، آنها از من حمایت می‌کنند. اگر می‌توانید، مرا برکنار کنید."
حجازی همان شب برکنار شد و تقریباً همه بازیکنان استقلال از فردای آن روز در تمرین حاضر شدند و با کادر فنی جدید کار کردند! ناصرخان چند روز پس از آن اتفاق مدعی شد برخی از بازیکنان استقلال به او خیانت کردند.

جدال بر سر اختیارات

در شهریور سال ۸۷ وقتی امیررضا واعظ آشتیانی به جای علی فتح‌الله زاده مدیرعامل استقلال شد، این تیم شرایط خوبی در جدول رده‌بندی رقابت‌های لیگ برتر نداشت اما آشتیانی قاطعانه اعلام کرد هیچ تصمیمی برای تغییر سرمربی ندارد و با امیر قلعه‌نویی فصل را به انتها می‌رساند. اتفاقاً استقلال آرام‌آرام اوج گرفت و به صدر جدول رسید ولی به موازات همین اتفاق، اختلافات میان مدیرعامل و سرمربی آبی‌پوشان هم بیشتر شد. عده‌ای مدعی بودند تضاد آنها به خاطر خط‌کشی اختیارات است و برخی نیز تأکید داشتند مدیرعامل از نزدیک بودن رفقای سرمربی به تیم به ویژه هنگام برگزاری اردوهای قبل از بازی اصلاً دل خوشی نداشت. سرانجام اختلافات بر سر موضوع سرپرستی استقلال علنی شد و آشتیانی صراحتاً گفت سرپرست در یک تیم فوتبال حکم مدیر رابط میان سرمربی و مدیریت را دارد و باید توسط خود مدیرعامل انتخاب شود. در نهایت اختلافات به جایی رسید که قلعه‌نویی چند روز پس از قهرمانی استقلال در فصل ۸۷ - ۸۸ از سمت خود کناره‌گیری کرده و راهی سپاهان شد. البته آشتیانی هم سال بعد از استقلال رفت...

اخراج سرمربی با قرارداد

شکل اختلاف پرویز مظلومی با بهرام افشارزاده اگرچه مانند سرمربیان و مدیران عامل دیگر نبود ولی به هر حال این دو نفر هم با یکدیگر دچار مشکل شدند. در بهار سال ۹۵ پس از اینکه استقلال در جدال برگشت مقابل پرسپولیس شکست خورد، کاپ قهرمانی لیگ برتر را از دست داد و در فینال جام حذفی هم مغلوب شد، افشارزاده تصمیم به تغییر سرمربی گرفت و علیرضا منصوریان جانشین پرویز مظلومی شد .مظلومی چند ماه پس از این اتفاق با اشاره به اینکه هنگام کنار گذاشتنش از استقلال هنوز یک فصل دیگر با این باشگاه قرارداد داشت، به کنایه گفت: "قراردادها در فوتبال ایران به ویژه برای مربیان امنیت چندانی ایجاد نمی‌کند. خود من را در حالی کنار گذاشتند که یک فصل دیگر با استقلال قرارداد داشتم. من سرمربی تیم بودم و قرارداد هم داشتم ولی آقایان به دنبال سرمربی جدید بودند." البته افشارزاده نیز مدعی است در روزهای بسیار سخت پای مظلومی ایستاد. مدیر عامل اسبق آبی‌پوشان این ادعا را مطرح کرده که پس از شکست سنگین ۴-۲ مقابل پرسپولیس، اغلب مدیران ارشد استقلال خواهان برکناری مظلومی شدند ولی او زیر بار چنین تصمیمی نرفت.

شورش علیه مدیران استقلال/ شبی که حجازی فتح‌الله‌زاده را تهدید کرد!

رویارویی شفر و استرا

استقلال در سال ۹۸ طی کمتر از ۱۰ ماه شاهد دو تقابل جدی میان سرمربیان و مدیرعامل وقت خود بود. رویارویی اول بهار آن سال رخ داد. استقلال در مشهد مغلوب پدیده شد و ساعاتی پس از آن حکم اخراج وینفرد شفر در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت. چند روز پس از آن، سرمربی برکنار شده آلمانی مدعی شد برای خداحافظی با شاگردان می‌خواهد سر تمرین حاضر شود ولی مقامات استقلال چنین اجازه‌ای را ندادند و همین مسئله آغازگر جنگ میان شفر و امیرحسین فتحی شد. تقابلی که در نهایت چند میلیارد تومان به استقلال لطمه زد. البته قطعاً شفر حتی در صورت برخورد احترام‌آمیز هم از خیر دریافت طلبش نمی‌گذشت ولی بعضی کارشناسان معتقدند که می‌شد به شکل بهتری با او رفتار کرد و بابت قرارداد، تخفیف گرفت. چند ماه پس از این ماجرا و در اواخر پاییز؛ آندره آ استراماچونی هم با فتحی (و البته طیف وسیعی از مدیران وقت باشگاه) به شدت دچار مشکل شد و همراه با دستیارانش ایران را ترک کرد. استرا رفت تا هواداران که فوق‌العاده ‌این مربی را دوست داشتند، به شدت علیه مدیریت باشگاه طغیان کنند. همین ماجرا موجب شد امیرحسین فتحی از سمت مدیرعاملی استعفا بدهد و البته مرد ایتالیایی هم بازنگشت.

تقابل مجیدی با سعادتمند

شهریور پارسال هم شاهد یک تقابل تمام عیار میان سرمربی و مدیرعامل استقلال بودیم. دقیقاً یک روز پس از برتری آبی‌پوشان مقابل پرسپولیس در نیمه نهایی جام حذفی، فرهاد مجیدی که به شدت از رفتار احمد سعادتمند مبنی بر مذاکره مخفیانه با استراماچونی برای بازگشت به ایران عصبانی شده بود، از سمت خود کناره‌گیری کرد. البته با وساطت مربیان و بازیکنان، فرهاد برگشت ولی دقایقی پس از ناکامی استقلال در فینال جام حذفی مقابل تراکتور دوباره استعفا داد و به شدت علیه مدیرعامل آبی‌ها موضع گرفت. سعادتمند هم از در تقابل درآمد و در نهایت سرمربی استقلال در آستانه آغاز متمرکز لیگ قهرمانان آسیا عوض شد! البته خود سعادتمند یک ماه بعد توسط هیئت مدیره کنار گذاشته شد و مجیدی نیز اسفندماه دوباره هدایت استقلال را برعهده گرفت.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • سعید IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    محله بروبیا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی