نظرسنجی

نتیجه بازی تراکتور - استقلال؟
سیستم کمک داور ویدیویی را دوست ندارم/ نمی‌توانیم به VAR مجهز شویم/ داوری ما بیمار است؛ VAR جلوی فحاشی‌ها را می‌گیرد
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

نوید مظفری کارشناس داوری فوتبال کشورمان گفت: داوری فوتبال ما بیمار است و حتی با استفاده از کمک داور ویدیویی هم نمی‌توانیم مشکلات داوریمان را برطرف کنیم.

دو اشتباه تاثیرگذار داوری در دیدار آلومینیوم اراک و استقلال تهران همچنان موضوع مورد بحث در محافل ورزشی و فوتبالی است. نوید مظفری کارشناس داوری فوتبال کشورمان در گفت‌وگو با خبر ورزشی درباره در اختیار داشتن کمک داور ویدیویی و تاثیری که می‌تواند داشته باشد حرف زد. 

نظر شما درباره بودن یا نبودن کمک داور ویدیویی در لیگ برتر چیست؟

شخصا سیستم کمک داور ویدیویی را دوست ندارم. در همین مسابقات یورو هم دیدیم که داور در یک مسابقه یکسوی زمین پنالتی را نگرفت و همان توپ وقتی روی دروازه تیم مقابل رفت تا خواست از سیستم کمک داور ویدیویی استفاده کند ماجرا به شکلی دیگر رقم خورد. این بحث درباره فوتبال پیشرفته اروپاست، ما که در فوتبالمان به هیچ وجه زیرساخت‌های لازم را نداریم.

چطور؟

تصور نکنید که اگر همین فردا VAR را بیاوریم باید بگوییم همه مشکلات حل شد! ما اصلا دوربین‌های این کار را نداریم. ما حتی در برخی استادیوم‌ها دوربین روی خط آفساید نداریم. بوندسلیگا برای تجهیز استادیوم‌هایش به این سیستم 3 میلیون یورو هزینه کرد. تازه پس از نصب این سیستم یک سال دوربین‌ها خاموش بود و فقط استفاده از آن را تمرین می‌کردند. چون اجرای VAR به این آسانی‌ها نیست. ما که در فوتبالمان چنین بودجه ای نداریم. بنابراین اصلا امکان پذیر نیست.

اما وقتی در همین لیگ نوزدهم مبلغی بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده آیا نمی‌توان با کمتر از ۱۰ درصد آن و کمک خود باشگاه‌ها یعنی چیزی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان این کار را کرد؟ فکر نمی‌کنید خود باشگاه‌ها در این باره همکاری کنند؟

اتفاقاً آلمان هم همین کار را کرد آمد و از باشگاه‌ها کمک گرفت تا این تجهیزات را در اختیار سازمان لیگش قرار بدهد. اما اینجا باشگاه‌های ما همگی به نوعی به دولت مربوط می‌شوند و دولت چنین هزینه‌ای نمی‌کند. ضمن این که فیفا برای استفاده از کمک داوری ویدیویی ۷ استپ مختلف دارد. به این آسانی‌ها نیست.

قبول دارید استفاده از کمک داور ویدیویی برای باشگاه‌ها و به ویژه داوران مفید خواهد بود. داورانی که سهوا دچار اشتباهی می‌شوند و بعد در فضای مجازی مورد بدترین هتاکی‌ها قرار می‌گیرند؟

قطعاً همین طور است.

وقتی داور بتواند در تصمیمی‌که شاید سهواً اشتباه بوده تجدید نظر کند، دیگر مورد فحاشی و یا اتهاماتی در زمینه جانبداری از یک تیم خاص قرار نمی‌گیرد. 

بله! این را قبول دارم که اگر VAR بیاید داوران دیگر تا این حد مورد هجمه و هتاکی قرار نمی‌گیرند، اما استفاده از کمک داور ویدیویی در فوتبال ما یک جور سرپوش گذاشتن روی داوری بیمار ماست.

بیشتر در این باره توضیح می‌دهید؟

داوری ما بیمار است و ما داریم در این سال‌ها با آسپرین دادن به این داوری به نوعی آن را رفع و رجوع می‌کنیم. مادامی که انقلاب درونی در داوری نداشته باشیم مشکلات همچنان پابرجاست.

چطور؟

سیستم خراب است، بنابراین ما رو به جلو نمی‌رویم. شما نگاه کنید در یکی دو دهه گذشته داورانی مانند مسعود مرادی، محسن ترکی، سعید مظفری‌زاده، علیرضا فغانی و امثالهم در داوری داشتیم اما حالا دیگر ما چنین چهره‌هایی را نداریم. وقتی نداریم یعنی یک جای سیستم ایراد دارد. ضمن اینکه در آن دوران هم همین داورانی که اسم بردم با توجه به عملکرد شخصی و تلاش خودشان پیشرفت کرده بودند. اما حالا همان‌ها هم در داوری ما دیگر دیده نمی‌شوند. پس یک جای سیستم ایراد دارد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • محمد IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    اسم چه داور هایی آورد دشمنای پرسپولیس یاران گرمابه و گلستان تاسیون

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی تراکتور - استقلال؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی