ایتالیا – اسپانیا؛ نبرد گلادیاتورها و ماتادورها در لندن
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

پای فینال یورو ۲۰۲۰ نبردی بین ایتالیا و اسپانیا در ورزشگاه ومبلی برگزار خواهد شد که خودش مثل یک فینال است. ایتالیا به پایان دادن حسرت ۵۳ ساله فکر می‌کند و اسپانیا هم می‌خواهد پرافتخارترین تیم جام ملت‌های اروپا شود.

به حساس‌ترین مرحله یورو ۲۰۲۰ رسیدیم و امشب در نخستین دیدار از مرحله نیمه‌نهایی در ورزشگاه ومبلی لندن، ایتالیا و اسپانیا برای تعیین نخستین فینالیست تورنمنت به مصاف هم خواهند رفت. هردو تیم آخرین مرتبه سال ۲۰۱۲ در فینال بودند و به مصاف هم رفتند که آن دیدار را اسپانیا با ۴ گل برد و قهرمان شد. فلیکس بریش آلمانی داور این نبرد حساس خواهد بود.

ایتالیا؛ پایان حسرت ۵۳ ساله

ایتالیا یورو ۲۰۲۰ برای همیشه در ذهن‌ها ماندگار خواهد شد؛ چه فینالیست بشوند و چه نشوند. روبرتو مانچینی بعد از ناکامی‌های گذشته و نرسیدن به جام‌جهانی، تغییرات بزرگی در آتزوری صورت داد و حالا به جایی رسیده که نه تنها ایتالیا متکی به خط دفاعش نیست، بلکه بیشتر به‌عنوان تیمی هجومی در جام ملت‌های اروپا شناخته می‌شود. می‌توان گفت ایتالیا به توازنی رسیده که کمترین نقص را در دفاع و حمله داشته باشد. وقتی مقابل بلژیک قدرتمند گل اول را می‌زنند، برای زدن گل بعدی هم حمله می‌کنند و به لاک دفاعی نمی‌روند. عطش برای پیروزی بازیکنان ایتالیا باعث شده دستورات مانچو را به بهترین شکل پیاده کنند. حالا وقت آن رسیده که حسرت ۵۳ ساله مردم سرزمین چکمه‌ای را تمام کنند. تیم پرافتخار در جام‌جهانی، فقط در یورو یک جام گرفته که سال ۱۹۶۸ بوده. دوره قبلی اسپانیا را حذف کردند و این دوره حتی در مرحله مهم‌ترین به این حریف برخورده‌اند. با این حال خاطرات بد هم از رویارویی با این رقیب کم نداشته‌اند. ایتالیایی که در یورو ۲۰۲۰ دیده‌ایم، هیچ غیرممکنی برایش وجود ندارد.

اسپانیا؛ شروعی ایده‌آل برای نسل جدید

کاپیتان لوئیس انریکه، برای پرواز هواپیمای ماتادورها صبر و تحمل زیادی داشت. او خوب روی باند حرکت کرد تا در بهترین زمان ممکن پرواز کند و به ارتفاع برسد. «لوچو» قبل از یورو ۲۰۲۰ انتقادها را تحمل کرد و حتی در شروع رقابت‌ها هم با آن‌ها کنار آمد. اسپانیا بعد از زدن تنها یک گل در ۲ بازی نخست، خوب جمع و جور شد و با ثبت ۱۰ گل در ۲ بازی اوج گرفتند. اگرچه شکست دادن سوئیس برای اسپانیا ساده نبود، ولی هرطور شده با خوش‌شانسی به نیمه‌نهایی رسیدند. حالا اسپانیا در بهترین شرایط به استقبال نبرد با ایتالیا خواهد رفت، در حالی که تیم انریکه برای آینده هم بسته شده. ۱۱ بازیکن لاروخا زیر ۲۶ سال هستند و می‌توانند تا چند سال دیگر اسکلت اصلی تیم را تشکیل بدهند. از طرفی ۱۳ بازیکن با قهرمانی غریبه نیستند در رده پایه ملی قهرمانی را با اسپانیا جشن گرفته‌اند. اگر اسپانیا فینالیست و قهرمان شود، شروعی ایده‌آل برای نسل جدید این تیم خواهد بود. چه بسا به افتخارات یک دهه قبل لاروخا هم دست پیدا کنند.

آخرین جدال
سپتامبر سال ۲۰۱۷ در رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۸، اسپانیا با ۳ گل ایتالیا را برد. ایسکو (۲ مرتبه) و موراتا گل‌های اسپانیا را در آن بازی زدند.

آمار بازی
۳۶) ایتالیا و اسپانیا ۳۶ مرتبه در رقابت‌]ای مختلف مقابل هم قرار گرفته‌اند. ایتالیا ۱۱ بازی را برده، ۱۲ برد سهم اسپانیا بوده و ۱۳ بازی هم مساوی شده است. آتزوری ۴۳ گل به حریف زده و لاروخا هم ۴۰ گل به ثمر رسانده است.
۲) ۲-۲-۲! در تاریخ جام ملت‌های اروپا ۶ مرتبه ایتالیا و اسپانیا به مصاف هم رفته‌اند که علاوه بر ۲ تساوی، ۲ برد سهم هردو تیم بوده است. این چهارمین دوره متوالی است که دو تیم مقابل هم قرار می‌گیرند. دوره قبلی ایتالیا حریف را ۲ بر صفر برد و حذف کرد و در یورو ۲۰۱۲ هم اسپانیا با برتری ۴ بر صفر مقابل ایتالیا قهرمان شد.
۵) ایتالیا ۵ مرتبه پیش از این بین ۴ تیم برتر اروپا قرار گرفته. آتزوری یک مرتبه در سال ۱۹۶۸ قهرمان شده و پس از آن ۲ مرتبه در فینال (سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۲) حاضر بوده که مقابل فرانسه و اسپانیا شکست خورده.
۴) اسپانیا در صورتی که قهرمان این دوره یورو شود، بدون شریک پرافتخارترین تیم رقابت‌ها خواهد شد. این تیم ۴ مرتبه فینالیست شده و ۳ مرتبه جام را گرفته. همچنین لاروخا تنها تیمی است که ۲ قهرمانی متوالی دارد.
۱) در یک دهه اخیر، ایتالیا فقط یک مرتبه اسپانیا را برده که همان پیروزی یورو ۲۰۱۶ بوده. در ۸ بازی این ۱۰ سال، اسپانیا ۴ برد داشته و ۳ بازی هم مساوی شده.
۱۲) با ۱۲ گل زده اسپانیا بهترین خط حمله یورو ۲۰۲۰ را در اختیار داشته. ایتالیا و دانمارک با ۱۱ گل زده بعد از لاروخا قرار گرفته‌اند.
۲) ایتالیا با ۲ گل خورده، دومین خط دفاع خوب یورو را در اختیار دارد. انگلیس هنوز گلی در این تورنمنت دریافت نکرده است.
۶۷) بیشترین مالکیت توپ در یورو ۲۰۲۰ را اسپانیا داشته با ۶۷٫۲ درصد. ایتالیا بعد از آلمان سومین تیم است با ۵۵٫۸ درصد مالکیت توپ.
۱۰۱) ایتالیا در ۵ بازی قبلی ۱۰۱ موقعیت گل خلق کرده است. آتزوری تیم اول در این آمار بوده و اسپانیا با ۹۵ موقعیت در رده بعدی قرار دارد.
۸۹) با ۸۹٫۴ درصد پاس سالم، اسپانیا در صدر این آمار قرار دارد. ایتالیا با ۸۸٫۴ درصد تیم پنجم است.
۲) شانس بازیکنان ایتالیا و اسپانیا برای آقای‌گلی زیاد نیست. هردو تیم بازیکن بیش از ۲ گله ندارند. در ایتالیا، ایموبیله، اینسینیه، لوکاتلی و پسینا ۲ گل زده‌اند و در اسپانیا هم موراتا، سارابیا و فران تورس.
۳۳) لئوناردو اسپیناتسولا، مدافع چپ مصدوم ایتالیا با ۳۳٫۸ کیلومتر در ساعت، سریع‌ترین بازیکن یورو ۲۰۲۰ بود.

مصدومان و محرومان
لئوناردو اسپیناتسولا، چپ‌پای ایتالیا با مصدومیت شدید مقابل بلژیک ادامه مسابقات را از دست داد و چند ماه دور از میادین خواهد بود. الساندرو فلورنتسی هم مثل بازی‌های گذشته بعید است به این بازی هم برسد. پابلو سارابیا که در بازی‌های گذشته درخشیده، مصدوم شده و مشخص نیست بتواند در ترکیب اسپانیا قرار بگیرد.

ترکیب احتمالی دو تیم
ایتالیا:
دوناروما، دی‌لورنتسو، بونوچی، کیلینی، امرسون، وراتی، جورجینیو، بارلا، کیزا، اینسینیه و ایموبیله
اسپانیا: سیمون، آسپیلیکوئتا، لاپورت، تورس، آلبا، کوکه، بوسکتس، پدری، تورس، اولمو و موراتا

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی