نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
یوسین بولت، سریع‌ترین مرد جهان
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

یوسین بولت، سریع‌ترین مرد جهان در مصاحبه با نشریه «گاردین» درباره موضوع‌های مختلفی از مسائل شخصی تا حرفه‌ای و احتمال بازگشتش به مسابقات صحبت کرده است.

یوسین بولت اسطوره جامائیکایی در گفت‌وگویی با نشریه «گاردین» در مورد موضوع اهمیت زندگی سیاهپوستان، چالش ۸۰۰ متر و درس‌های پدر بودنش صحبت می‌کند.

کفش متفاوت

سریع‌ترین مرد تاریخ فکر می‌کند که چقدر ویرانگرتر می‌شد اگر کفش‌های سوپر اسپایکس (کفش میخ‌دار عالی) می‌پوشید. او در این مورد می‌گوید: «آیا باید از این قضیه ناراحت باشم؟ چون می‌دانم که سال‌های زیادی‌ست که هرکسی سعی می‌کند کفش‌ها را متفاوت بسازد اما...»

بولت تأکید می‌کند از اینکه رکورد ۹٫۵۸ ثانیه‌اش در دوی ۱۰۰ متر و یا ۱۹٫۱۹ ثانیه‌اش در دوی ۲۰۰ متر به خاطر محصول فعلی شکسته شود، نگران نیست. با این حال به نظر ناراحت می‌رسد از اینکه تکنولوژی تولید کفش به کجا دارد می‌رود: «اگر ورزشکاران جهان بگویند این کار قانونی است من چه کار می‌توانم بکنم؟ هیچ‌کاری در این مورد از من برنمی‌آید. قانون، قانون است. قطعاً از این مورد خوشحال نیستم ولی خب کاری نمی‌شود کرد.»

بولت می‌خواهد یک مورد کاملاً روشن شود: او بدون شک در کفش‌های جدید میخ‌دار به طرز فوق‌العاده‌ای سریع‌تر می‌دوید، کفش‌هایی که فوق سبک هستند و دارای فومی هستند که انرژی را به پاها برمی‌گرداند. او فقط مطمئن نیست که چه میزان سریع‌تر می‌شد بدود. بولت در این باره توضیح می‌دهد: «ما حدس زدیم و در این مورد خیلی صحبت کردیم، واقعاً مطمئن نیستم، اما بی‌شک خیلی سریع‌تر می‌دویدم. قطعاً زیر ۹٫۵ ثانیه. بدون ذره‌ای تردید.»

یوسین بولت

زندگی سیاهپوستان

وقتی از او پرسیده شد که نظرش در مورد زانو زدن آدام جمیلی انگلیسی در تریبون المپیک برای حمایت از کمپین «زندگی سیاهپوستان اهمیت دارد» (Black Lives Matter) چیست، پاسخ داد: «اگر به چیزی معتقدی باید انجامش بدهی. باید جهان را در مورد اینکه نژادپرستی به کجا دارد می‌رود آگاه کنیم.»

کمیته بین‌المللی المپیک اخیراً اعلام کرده که هر نوع اعتراض در زمین بازی و روی سکوها ممنوع است، اما بولت عقیده دارد که «اگر ورزشکاری تصمیم به انجام این اعتراضات بگیرد باید بتواند آزادانه نظرش را اعلام کند.»

مدال‌های بیشتر

به ندرت پیش می‌آید که بولت با روزنامه انگلیسی مصاحبه اختصاصی داشته باشد و یا نظراتش را در مورد موضوعات مختلف ابراز کند. چنین خصوصیتی با کسی که بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ موفق شد تا در ۱۳۴ مسابقه از ۱۴۶ مسابقه‌اش برنده شود و ۸ مدال طلای المپیک و ۱۱ عنوان قهرمانی جهان را در کارنامه خود ثبت کند، در تضاد است. اما وقتی بولت به گذشته نگاه می‌کند معتقد است که وقتی ۱۷ ساله بود در المپیک ۲۰۰۴ آتن میتوانست مدال طلای دوی ۲۰۰ متر را از آن خود کند.

دونده جامائیکایی می‌گوید: «در سال ۲۰۰۳ من از همه سریع‌تر می‌دویدم. اگر آن سال در مسابقات قهرمانی جهان شرکت می‌کردم احتمالاً مدال می‌گرفتم. و اگر به آن راه ادامه می‌دادم و اگر خودم را بیشتر وقف ورزش می‌کردم می‌توانستم مدال طلای المپیک آتن را هم بگیرم. اما برایم سخت بود چون حتی در دبیرستان هم مشهور بودم. در جامائیکا همه من را می‌شناختند. اما کسی را نداشتم که به من بگوید باید ورزش را جدی بگیرم چون من برای این کار ساخته شده‌ام. فقط مربی‌ام بود که به من می‌گفت باید بیشتر تمرین کنم. برای همین من خیلی با ورزشکاران جوان صحبت می‌کنم و به آن‌ها می‌گویم این کار را جدی بگیرید. زیرا احتمالات و امکانات بی‌پایان هستند.»

یوسین بولت

بازگشت و چالش

بعد از اینکه بولت به علت آسیب‌دیدگی در مسابقات قهرمانی جهان در لندن سال ۲۰۱۷ مجبور به خداحافظی شد دو مرتبه وسوسه شد تا به دنیای حرفه‌ای برگردد. در این باره می‌گوید: «در اولین و دومین سال بعد از بازنشستگی به برگشتن فکر می‌کردم. حتی پیش مربی‌ هم رفتم و او گفت برگشتن به این آسانی نیست، این بار خیلی سخت‌تر از قبل مجبور به تلاش هستی. وقتی به عقب نگاه می‌کنم از هیچی پشیمان نیستم. در طول دوران حرفه‌ای‌ام بسیار عالی عمل کردم. درست است که نتیجه می‌توانست خیلی بهتر باشد اما میراث فوق‌العاده‌ای از خود به جای گذاشتم.»

هر سال از او می‌پرسیدند که آیا مجدداً خواهد دوید؟ و همیشه پاسخ «خیر» بود. اما سیزدهم جولای او با دوی ۸۰۰ متر برای پروموشن کارمکس آمریکا به میادین بازخواهد گشت، مسافتی که هیچوقت به صورت حرفه‌ای ندویده بود. این چالش در صفحه فیسبوک بولت به صورت زنده پخش می‌شود. آیا او می‌تواند دو دور در پیست خانگی‌اش را سریع‌تر از زمانی که یک مشتری کارمکس پیشنهاد ارزیابی آنلاین دریافت کند بدود؟ این پروسه زیر دو دقیقه زمان می‌برد. بولت می‌گوید: «من هر روز هفته تمرین می‌کنم. تمرینات هوازی زیادی انجام می‌دهم. الان فقط باید خودم را آماده کنم و ظرفیت ریه‌هایم را بالاتر ببرم. من سعی کردم روی فرم باقی بمانم چون دوستانم به من گفتند وقتی سنم بالا برود چاق خواهم شد. نمی‌خواهم این اتفاق بیافتد. آن‌ها شرط بستند که تا ۶ یا ۸ سال دیگر از فرم خارج می‌شوم و من می‌خواهم ثابت کنم که اشتباه می‌کنند. برای همین مواظب اندامم هستم و همیشه ورزش می‌کنم.»

او ۸۰۰ متر را در چه بازه زمانی خواهد دوید؟ جواب این سؤال را بولت اینچنین می‌دهد: «بهترین رکورد شخصی‌ام ۲ دقیقه و ۵ ثانیه است اما وقتی کفش‌های میخ‌دارم را بپوشم ۵ ثانیه سریع‌تر می‌دوم.»

با توجه به اینکه بولت ۳۴ ساله است آیا دوباره وسوسه می‌شود که مسابقه بدهد؟ «نه اصلاً. این فقط یک چالش است. حتی الان هم به چیزی نیاز دارم که خودم را به چالش بکشم.»

بچه‌داری و صبر

وقتی از او پرسیده شد که پدر بودن چه چیزی به او آموخت؟ بلافاصله پاسخ داد: «صبر» و ادامه می‌دهد: «در گذشته بزرگ‌ترین مشکل من این بود که در مقابل ورزشکاران دیگر صبور باشم. اما وقتی بچه داری باید خیلی صبورتر باشی. این موضوع باعث شده تا به مربیگری فکر کنم. با مربی‌ام نشستم و نظرش را در مورد خیلی چیزها پرسیدم. مثلاً این که چطور برنامه‌هایش را می‌نویسد و چیزهای دیگر. برای همین اصلاً معلوم نیست، شاید در آینده این چالش را هم بپذیرم. ببینیم چه پیش خواهد آمد.»

یوسین بولت و خانواده‌اش

بیشتر بخوانید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی