حساس‌ترین نبرد سال برای ایران/ کیمیا علیه ناهید در توکیو
منبع: همشهری
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

کیمیا علیزاده که سال۲۰۱۶ نخستین مدال المپیک را برای ورزش زنان ایران گرفت در بازی‌های توکیو با پرچم پناهندگان مقابل هم‌تیمی‌ قبلی‌اش ناهید کیانی مبارزه می‌کند.

ناهید کیانی‌ - کیمیا علیزاده؛ رودررویی این دو شاید خاص‌ترین مبارزه بازی‌های المپیک توکیو برای ایرانی‌ها باشد.

ناهید کیانی در مسابقات گزینشی اردن برای تکواندوی ایران سهمیه گرفت. کیمیا علیزاده هم که نخستین مدال المپیکی تاریخ ورزش ایران به نام او ثبت شده است، با سهمیه پناهندگان کمیته بین‌المللی المپیک، به توکیو می‌رود.

ناهید که تکواندوکار وزن ۴۹- کیلوگرم است، در المپیک در وزن ۵۷- کیلوگرم مبارزه می‌کند. بعد از اینکه حضور علیزاده در المپیک قطعی شد، پیش‌بینی‌ شد که آنها با هم روبه‌رو شوند؛ IOC در وزن ناهید به او سهمیه داده است. اما اتفاق مهم این است که آنها در همان دور اول با هم مبارزه می‌کنند.

فدراسیون جهانی تکواندو دیروز رنکینگ جدید را اعلام کرد. در این رنکینگ ناهید در رنک ۱۷وزن ۵۷- کیلوگرم است و کیمیا در رنک ۱۶. طبق رنکینگ آنها مبارزه اول این وزن را برگزار می‌کنند. IOC و فدراسیون جهانی هنوز جدول مسابقات المپیک را نچیده‌اند اما کارشناسان تکواندو در ایران با اطمینان می‌گویند که دیدار آنها در دور اول قطعی است.

به‌نظر می‌رسد فدراسیون از این اتفاق راضی نیست. یکی از افراد نزدیک به فدراسیون می‌گوید: «جدول المپیک ۱۶‌تایی است. استاندارد جدول تکواندو ۸، ۱۶ و ۳۲‌ تایی است. می‌شود نفرات از این تعداد کمتر باشد اما بیشتر از این تعداد را ندیده‌ایم. نمی‌دانیم چرا IOC در این وزن سهمیه اضافه داده است. در این وزن هم میزبان نفر دارد و هم اینکه کسی انصراف نداده است. بهتر بود در وزن‌هایی که نفر کم دارند، سهمیه بیشتر می‌دادند.»

با اضافه‌شدن کیمیا به این وزن، جدول ۳۲‌تایی درنظر گرفته می‌شود. ۱۵ نفر در دور اول استراحت می‌کنند و نفر آخر که ناهید است، یک مبارزه بیشتر انجام می‌دهد.

کیمیا و ناهید روز سوم مرداد مسابقه دارند. از حالا نمی‌شود پیش‌بینی کرد کیمیا برنده این دیدار است یا ناهید، اما گفته می‌شود از نظر فنی ناهید شرایط بهتری دارد.

کیمیا بعد از مدال برنزی که در بازی‌های ریودوژانیرو گرفت، مدتی درگیر مصدومیت و بیماری گلین‌باره بود. بعد از مدال برنز قهرمانی‌۲۰۱۸ آسیا هم مسابقه جدی نداشته است.

امسال کیمیا با تیم پناهندگان در مسابقات قهرمانی اروپا حاضر شد تا سهمیه المپیک بگیرد اما نتیجه نگرفت. کسانی که مسابقات او را دیده‌اند، می‌گویند آماده نیست. در مقابل گفته می‌شود ناهید در اوج آمادگی است.

اما چرا در رنکینگ وضعیت کیمیا بهتر است؟ ناهید در وزن ۴۹- کیلوگرم مبارزه می‌کند و به‌خاطر حضور در المپیک تغییر وزن داده است به همین دلیل در وزن جدید، نفر آخر المپیکی‌هاست. با این حال، کیمیا برتری دیگری نسبت به ناهید دارد. ناهید مدال برنز قهرمانی نوجوانان جهان و مدال طلای بازی‌های کشورهای اسلامی را دارد. اما کیمیا، برنز المپیک ریو، برنز قهرمانی جهان‌۲۰۱۵ و نقره قهرمانی جهان‌۲۰۱۷، برنز قهرمانی آسیا۲۰۱۸، طلای جام‌ بزرگ جهانی‌۲۰۱۵، طلای بازی‌های المپیک جوانان‌۲۰۱۴ و مدال طلای قهرمانی نوجوانان جهان۲۰۱۴.

این تفاوت مدال‌ها تجربه بالای کیمیا در مقابل ناهید را نشان می‌دهد. کیمیا و ناهید هر کدام برنده مبارزه اول باشند، کار سختی در دور دوم دارند. حریف بعدی آنها جید لوئیس‌جونز بریتانیایی است. او ۲مدال طلای المپیک لندن و ریودوژانیرو را دارد و برای طلای سوم به توکیو می‌آید.

پیش از این یک تکواندوکار دیگر هم پس از تغییر تابعیت، مقابل ایران به میدان رفته است. میلاد بیگی سال‌۲۰۱۶ با پرچم جمهوری آذربایجان مقابل مهدی خدابخشی از ایران قرار گرفت و ۱۷ به ۵ پیروز شد. بیگی در آن سال به مدال برنز المپیک رسید. درخشش این تکواندوکار ایرانی‌الاصل، باعث انتقاد از مدیران فدراسیون تکواندوی ایران شد اما، محمد پولادگر، در پاسخ به این انتقادها، میلاد بیگی و رضا مهماندوست، سرمربی تیم ملی تکواندوی آذربایجان را مزدور خواند.

حریفان ۲ المپیکی دیگر هم مشخص شده است. در وزن ۵۸- کیلوگرم آرمین هادی‌پور رنک سوم را دارد. او در دور اول با حریفی از دومنیکن مبارزه می‌کند و اگر به پیروزی برسد، با برنده مبارزه ایرلند و آرژانتین روبه‌رو می‌شود. در وزن ۶۸- کیلوگرم نیز میرهاشم حسینی در دور اول حریفی از دومنیکن را پیش‌رو دارد و اگر به دور دوم برسد، با برنده چین و تیم پناهندگان مبارزه می‌کند. در مسابقات تیمی تکواندو هم که برای نخستین‌بار آزمایشی در توکیو برگزار می‌شود، امیرمحمد بخشی، عرفان ناظمی، کیمیا همتی و ملیکا میرحسینی برای ایران مسابقه می‌دهند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۷
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • مهدی IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
    امیدوارم هر کدوم بیش تر زحمت کشیده همون برنده بشه
  • علی US ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
    به امید موفقیت کیمیا علیزاده عزیز که نماینده واقعی مردم ایران است
    • ابوفاضل IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      نماینده واقعی کسی نیست که بعد از کلی محبت اینطوری مهاجرت میکنه و مردم ایران را هالو فرض میکنه اخرشم هیچی نمیشه تو هم میتونی بسوزی از پرچم بیوگرافیت هم اوضاعت مشخصه هری امثال شمارو هیچ جا حسابتون نمیکنن
  • تتلیتی وحشتناک باهوش IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
    کیمیا یک ستاره بود مسؤلان بی کفایت متاسفانه به راحتی اوراازدست دادند،به امید موفقیتش هرجایی که هست
  • سیروس IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
    آقای پولادگر بی خود کرد گفت مهماندوست و کیمیا مزدور هست اقا بلد نیست فدراسیون داری بکنه تهمت وناروا به مردم میگه رضا مهماندوست ۲ بچه مریض داشت کدوم مرد بلند شد دست بچه مریض بگیر ببره دکتر آقای پولدار حرف مفت نزن مهماندوست بهترین مربی دنیا شد تونستی نگهش داری فقط فامیلهای خودتو اوردی سر کار همه رو فراری دادی
  • دینو TR ۰۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    اونهایی که با عرضه بودن و سر کار بودن رو فراری دادن خارج، اونهایی هم که توی ایران هستند و با عرضه هستن اکثرا خونه نشین هستن ، کارها رو هم دادن دست یک مشت بی عرضه و پاچه خوار بی اصل و نسب . چه انتظاری دارید وقتی شخصی بی کفایت و بی لیاقت هست باید هم بقیه رو مزدور بخونه . خاک تو سر بی شخصیتت.برچسب زدن کار افراد ضعیف و بی اصل و نسب هست.
  • وطن فروش IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    به امید موفقیت نماینده ایران ، ناهید خانوم گل و کسب مدال طلا. برخیا تا شاخ میشن فک میکنن باید کل مملکت جلوشون دولا راست بشن. علیژاده که رباط پاره کرد و همش میباخت الانم سهیمه زوری گرفته در حقیقت سهمیه واسش خریدن که ناهید جون زودی میفرستدش پیش همون آقاهه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی