نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
علی پاکدامن و یک افسوس بزرگ برای ایران/ بزرگ‌ترین کامبک المپیک به اشک حسرت بدل شد
منبع: ورزش۳
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

تیم ملی شمشیربازی ایران در رقابت‌های تیمی اسلحه سابر، تا آستانه حضور در جمع ۴ تیم برتر المپیک نیز پیش رفت ولی اشتباهات داوری مانع از رویاسازی ملی پوشان شد.

رقابت‌های تیمی شمشیربازی در بخش اسلحه سابر، صبح امروز آغاز شد. تیم ملی ۴ نفره ایران از مجتبی عابدینی، علی پاکدامن، محمد رهبری و محمد فتوحی تشکیل شده بود. ملی پوشان برای راهیابی به مرحله نیمه نهایی باید از سد تیم قدرتمند ایتالیا عبور می‌کردند. تیمی که با کسب ۴۹ طلا در رقابت‌های المپیک، پرافتخارترین کشور در این رشته است.

در این مسابقه حساس، هر تیم باید ۳ نفر را به عنوان مبارزان خود انتخاب می‌کرد. در نتیجه هر بازیکن با هر ۳ عضو تیم مقابل روبرو می‌شد تا در نتیجه ۹ مبارزه میان ایران و ایتالیا شکل بگیرد. سقف امتیازگیری هر مبارزه نیز مضربی از عدد ۵ بود. به طور مثال در اولین نبرد، کشوری که به امتیاز ۵ می‌رسید، برنده آن جدال می‌شد و در نبرد دوم، مبارزه تا زمانی ادامه پیدا می‌کرد که تیمی به امتیاز ۱۰ برسد تا در پایان از میان ایران و ایتالیا کشوری که زودتر امتیاز ۴۵ را کسب کند، راهی دیدار نیمه نهایی شود.

در نخستین مبارزه، محمد رهبری برابر لوکا کوراتولی قرار گرفت و در دیداری ضعیف و پرانتقاد ۵ بر صفر شکست خورد تا حریف پیش بیفتد. در نبرد دوم، دو ورزشکار تا زمانی مبارزه می‌کردند که یک تیم به امتیاز ۱۰ برسد. علی پاکدامن ملی پوش ارزنده تیم ملی، در دیداری فوق العاده زیبا و تماشایی برابر لوییجی ساملی قرار گرفت. او ۹ امتیاز پیاپی را از این شمشیرباز گرفت و ایران در مبارزه ای باورنکردنی ۹ بر ۵ پیش افتاد. در حالیکه پاکدامن تنها به کسب یک امتیاز نیاز داشت، ورزشکار حریف ۴ امتیاز پشت سر هم از او گرفت اما در نهایت پاکدامن با شایستگی امتیاز دهم را از آن خود کرد و این مبارزه را ۱۰ بر ۴ برنده شد تا تیم ملی شمشیربازی ایران در مجموع ۱۰ بر ۹ پیش بیفتد.

مبارزه سوم برای ایران خوب از آب درنیامد و ۶ بر ۲ به انریکو بره باخت تا حساب کار ۱۵ بر ۱۲ به سود حریف شود. محمد رهبری بازی بد خود در نبرد اول را برابر لوییجی ساملی جبران کرد و ۷ بر ۵ برنده شد تا حساب کار ۲۰ بر ۱۹ به سود ایتالیا دنبال شود. در نبرد پنجم میان ورزشکاران دو کشور، مجتبی عابدینی برابر لوکا کوراتلی به تساوی ۵ – ۵ رسید تا باز هم اختلاف دو تیم یک امتیاز باشد.

علی پاکدامن و یک افسوس بزرگ برای ایران/ بزرگ‌ترین کامبک المپیک به اشک حسرت بدل شد

در مبارزه ششم علی پاکدامن نتوانست درخشش خود در نبرد نخست را تکرار کند و ۵ بر یک به انریکو بره باخت تا نتیجه کلی ۳۰ بر ۲۵ به سود حریف شود. عابدینی در مبارزه هفتم کلی و پایانی خودش باز هم به تساوی ۵ – ۵ رسید تا نتیجه ۳۵ بر ۳۰ به سود ایتالیا دنبال شود. محمد رهبری در جدال هشتم ۵ بر ۳ شکست خورد و ایتالیا به امتیاز ۴۰ رسید در حالیکه ملی پوشان ایرانی ۳۳ امتیاز را اندوخته بودند و این اختلاف فراوان باعث شد تا حریف در آستانه کسب پیروزی قرار بگیرد.

ایجاد اختلاف ۷ امتیازی سبب شد تا کسی به بازگشت ملی پوشان به بازی امیدی نداشته باشد و همین مسئله منجر به این شد تا مبارزه نهایی میان علی پاکدامن و لوکا کوراتولی با ذهنیت پیروزی قطعی ایتالیا آغاز شود. در ابتدای این مبارزه پاکدامن ۲ امتیاز کسب کرد ولی پس از بازبینی صحنه، امتیاز را از پاکدامن گرفته و به حریف ایتالیایی دادند. در ادامه و در حالیکه حریف ایتالیایی یک اخطار داشت و قبل از دستور داور کار حمله را آغاز کرد، اما او اخطار دوم را که می‌توانست باعث کسب یک امتیاز برای ایران شود، نگرفت.

در حالیکه بازی ۳ – ۳ و در مجوع ۳۶ به ۴۳ به سود ایتالیا بود، اعتراضات حریف به تیم داوری که از ابتدای بازی آغاز شده بود، ادامه یافت و روی تصمیمات داوری تأثیرگذار بود. ایتالیا برای پیروزی به دو امتیاز نیاز داشت که بازی تماشایی و بی نقص پاکدامن از این لحظه آغاز شد. او چند امتیاز پیاپی گرفت و ۱۰ بر ۳ پیش افتاد تا نتیجه کلی ۴۳ بر ۴۳ شود تا اختلاف ۷ امتیازی به تساوی کشیده شود.

در این لحظه پاکدامن در یک دفاع و جواب ناقص امتیاز ۴۴ را به حریف داد تا ایتالیا پیش بیفتد. در حالیکه ایتالیا به کسب تنها یک امتیاز نیاز داشت، پاکدامن در حمله ای دیدنی بازی را برابر کرد ولی ورزشکاران ایتالیایی که از ابتدای بازی در حال جنگ روانی بودند، با فریادهای بلندی که سالن مبارزه را در برگرفته بود، مدعی شدند امتیاز نهایی را کسب کرده و بازی را برنده شده اند.

در حالیکه حمله کننده علی پاکدامن بود و لوکا کوراتولی دفاعی انجام نداده بود و چون دستانش جمع شده بود و در حال انجام حرکت لاین نیز نبود، پس از بازبینی صحنه تیم داوری امتیاز را به علی پاکدامن داد تا بازی ۴۴ – ۴۴ مساوی شود. در آخرین تلاش دو تیم برای پیروزی و در یک حمله همزمان در حالیکه علی پاکدامن ضربه نهایی را وارد کرده بود و با یک پرتاب دست سریعتر، تیم را به امتیاز ۴۵ رساند، اما تیم داوری ترجیح داد صحنه را مورد بازبینی قرار دهد.

علی پاکدامن و یک افسوس بزرگ برای ایران/ بزرگ‌ترین کامبک المپیک به اشک حسرت بدل شد

تیم داوری که از دو کشور مصر و اوکراین قضاوت این بازی را برعهده داشتند، در نهایت تصمیم گرفتند امتیاز این حمله را به هیچ کدام از دو ورزشکار ندهند. این در حالی بود که پاکدامن خوشحال از کسب امتیاز ۴۵ سر از پا نمی‌شناخت و حتی ورزشکار ایتالیایی نیز با چهره ای مغموم شکست را پذیرفته بود ولی تصمیم عجیب تیم داوری باعث شد دو ورزشکار برای کسب امتیاز نهایی در آخرین حمله با هم روبرو شوند.

در امتیاز پایانی پاکدامن به دنبال دفاع کردن رفت که لوکا کوراتولی از مکث ملی پوش ارزنده تیم ملی و از دفاع و جواب ناقص او استفاده کرد و توانست ایتالیا را به امتیاز ۴۵ رساند تا تیم ۳ نفره ایران در عین شایستگی در برابر پرافتخارترین تیم تاریخ شمشیربازی در گام آخر و ثبت یک کامبک رویایی جا بماند.

در پایان این بازی، تیم ملی و ملی پوشان نسبت به تصمیمات داوری بسیار معترض بودند. حتی روابط عمومی‌وزارت ورزش اعلام کرد که رییس کمیته داوران فدراسیون جهانی شمشیربازی نیز از تیم ملی ایران عذرخواهی کرده است. به هر حال ایران در حالیکه ۷ امتیاز از حریف پرقدرت خود عقب افتاده بود، روی شایستگی و نبرد دیدنی علی پاکدامن تا یک قدمی‌پیروزی و حضور در جمع ۴ تیم نیز پیش رفت ولی تصمیمات جنجال برانگیز تیم داوری مانع از رویای کسب مدال در رقابت‌های المپیک شد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی