نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
نواک جوکوویچ (المپیک ۲۰۲۰)
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

نواک جوکوویچ فوق‌ستاره تنیس جهان می‌خواست به اولین تنیس باز مرد تبدیل شود که در یک سال تقویمی هم فاتح همه مسابقات گرنداسلم تنیس شود و هم برنده مدال طلای المپیک.

رویای نواک جوکوویچ برای کسب «گلدن‌اسلم» یا اسلم طلایی که به معنی قهرمانی در همه گرنداسلم‌های سال تنیس و همچنین قهرمانی در رقابت‌های المپیک به صورت پشت سر هم است، از بین رفت چرا که او در رقابت‌های المپیک توکیو ناکام ماند و در کمالل شگفتی شکست خورد.

مرد شماره یک تنیس جهان مقابل الکساندر زورف در نیمه‌نهایی رقابت‌های تنیس المپیک توکیو مغلوب شد و از حضور در فینال بازماند. فوق ستاره تنیس جهان می‌خواست به اولین تنیس باز مرد تبدیل شود که در یک سال تقویمی هم فاتح همه مسابقات گرنداسلم تنیس شود و هم برنده مدال طلای المپیک. اشتفی گراف تنها کسی است که در تاریخ تنیس توانسته است در بخش تنیس زنان چنین افتخاری را کسب کند و عنوان گلدن اسلم را به دست بیاورد.

جوکوویچ که بسیار پرانگیزه در رقابت‌های المپیک حضور یافته بود، با نمایش‌های خوبی که از روز اول این مسابقات ارائه کرد تقریباً همه کارشناسان تنیس را متقاعد کرده بود که شایستگی کسب قهرمانی و رسیدن به عنوان گلدن‌اسلم را هم دارد. عملکرد او حتی در ست اول مسابقه نیمه‌نهایی هم به گونه‌ای بود که قهرمانی او در این رقابت‌ها را تضمین شده نشان می‌داد.

با این وجود، زورف ۲۴ ساله شگفتی ساز شد و بعد از شکست سنگین در ست اول، ناگهان با اراده ای قوی و انگیزه‌ای بالا به رقابت برگشت و توانست در دو ست بعدی بسیار فراتر از سطح انتظارات ظاهر شود و به پیروزی برسد. او ست اول را ۶-۱ واگذاز کرد اما در ست‌های بعدی با نتایج ۳-۶ و ۱-۶ برنده شد و با شایستگی به فینال رقابت‌ها راه یافت.

زورف در فینال رقابت‌ها به مصاف کارن خاچانوف خواهد رفت. مرد شماره یک تنیس جهان یعنی جوکوویچ نیز همچنان در رقابت‌های المپیک حضور دارد و برای کسب مدال برنز برای کاروان کشورش باید به خودش بیاید و به مصاف پابلو کارنیو بوستا از تیم اسپانیا در دیدار رده‌بندی برود.

نواک جوکوویچ و الکساندر زورف (المپیک 2020)

جوکوویچ در راه رسیدن به مرحله نیمه‌نهایی بسیار پرقدرت عمل کرده بود. او تا مرحله یک‌چهارم نهایی در همه مسابقات خود فقط دو ست را واگذار کرده بود که آن هم مقابل کی نیشیکوری در یک چهارم نهایی بود. البته زورف هم نمایش خوبی ارائه کرده بود و از اول هم به نظر می‌رسید که جوکوویچ در نیمه‌نهایی مقابل زورف سنگین‌ترین نبرد خود را تجربه خواهد کرد. البته رقیب سرسخت دیگری که مرد شماره یک تنیس جهان در این رقابت‌ها داشت، آب و هوا و به ویژه رطوبت هوای توکیو بود که نوله هرگز نتوانست خود را با آن تطبیق دهد.

او توانست مسئولان برگزارکننده مسابقات را متقاعد کند که شروع رقابت‌ها را از ساعت ۱۱ به وقت توکیو به ساعت ۳ منتقل کنند تا از گرمای شدید در امان باشند اما باز هم گرمای هوا به شدت آزاردهنده بود هرچند که شروع مسابقه تقریباً تا ساعت ۵ هم طول کشید.

زورف بعد از مسابقه از این گفت که هنگامی که جوکوویچ را در پایان مسابقه در آغوش گرفت، چه چیزی به او گفت: «من گفتم که می‌دانم بهترین تنیس‌باز تاریخ است و اینکه از نظر من برای همیشه هم این عنوان به او اختصاص خواهد داشت. می‌دانم که او به دنبال تاریخ‌سازی بود و اینکه برای این تاریخ‌سازی نیاز داشت که در المپیک هم مدال طلا را کسب کند اما گاهی ورزش به این سمت پیش می‌رود و من و نواک در این زمینه از نظر فکری خیلی به هم نزدیک هستیم. البته که خوشحالم که برنده این مسابقه شده اما در نهایت احساس جوکوویچ را هم درک می‌کنم.»

تنیس‌باز آلمانی که حالا خودش را برای فینال آماده می‌کند و باید برابر حریف روس به میدان برود در مورد شانس خود برای کسب مدال طلا گفت: «واقعاً احساس فوق‌العاده‌ای است که این شانس را دارم که مدال را به خانه و کشورم برگردانم، یعنی به آلمان. واقعاً برایم باورنکردنی است که توانستم بهترین بازیکن جهان در حال حاضر را شکست بدهم، کسی که در این فصل بی‌نظیر کار کرده است. به نظر خودم هم شکست دادن او در این تورنمنت غیرممکن بود اما در ورزش هیچ چیز قابل پیش بینی نیست. هنوز یک مسابقه دیگر با مدال طلا فاصله دارم و تمرکز خودم را از دست نمی‌دهم.»

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی