برانکو - یحیی گل محمدی
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

هدف، تفکر برنده و ساختار از زمانی که برانکو سرمربی پرسپولیس شد در این باشگاه نهادینه شد. برانکو از پرسپولیس جدا شده ولی تفکر برنده‌ای که او به بازیکنان پرسپولیس منتقل کرده در کالبد تیم دمیده شده است.

پرسپولیس برای پنجمین بار متوالی فاتح رقابت‌های لیگ برتر شد تا به یکه‌تازی‌اش در ایران ادامه دهد. این برای اولین‌ بار در تاریخ فوتبال ایران در چنین سطحی است که تیمی می‌تواند پنج‌ بار متوالی جام قهرمانی را به دست بیاورد.

پیش‌تر علی پروین، اسطوره پرسپولیس، این کار را در باشگاه‌های تهران انجام داده ولی تکرارش در سطحی مثل لیگ برتر غیر قابل‌ باور است. به‌ هر روی پرسپولیس کاری را انجام داد که به نظر می‌رسد در انجامش تبحر دارد؛ قهرمانی در لیگ.

این تیم در مجموع برای چهاردهمین بار است که می‌تواند فاتح رقابت‌های سراسری فوتبال در ایران شود. نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده پرسپولیس از لحاظ تعداد قهرمانی استقلال است که تا به‌ حال فقط هشت قهرمانی به دست آورده است.

البته که برای درک اهمیت کار پرسپولیس باید شش فصل اخیر را زیر نظر گرفت. این تیم پنج فصلش را قهرمان شده و یک فصل مانده به سلطه‌اش بر فوتبال ایران هم نایب‌ قهرمان شد.

همان موقع هم پرسپولیس فقط به دلیل تفاضل گل کمتر در مقایسه با استقلال خوزستان جام قهرمانی را از دست داد وگرنه هیچ بعید نبود که هواداران این تیم به‌ جای جشن پنجمین عنوان قهرمانی، این‌ روزها مشغول جشن‌گرفتن برای ششمین عنوان قهرمانی متوالی‌شان بودند.

حال که بحث به اینجا کشیده و پرسپولیس در سال‌های اخیر تبدیل به تیم تقریبا بدون رقیب در ایران شده این سؤال مطرح می‌شود که این تیم چه دارد که بقیه تیم‌های لیگ‌ برتری از آن بی‌بهره هستند؟

اگر این سؤال را از هواداران استقلال بپرسید، قاعدتا به شما خواهند گفت حمایت وزیر! موضوعی که تبدیل به سوژه‌ای برای کری‌خوانی شده است و بارها وارد ادبیات بازیکنان و اعضای کادر فنی استقلال هم شده است. با این‌ وجود بقیه بازیکنان به قهرمانی‌های پرسپولیس احترام می‌گذارند و از این تیم به‌ عنوان یک تیم فوق‌العاده یاد می‌کنند.

نمونه‌اش صحبت‌های پس از بازی پیام نیازمند، دروازه‌بان سپاهان‌، که بعد از قهرمانی پرسپولیس گفت: «اگر ما عالی بودیم، پرسپولیس فوق‌العاده بود.»

سپاهان امسال بیش از هر تیم دیگری پرسپولیس را در مسیر قهرمانی اذیت کرد و رکورد خاصی هم به جا گذاشت. برای اولین‌ بار در لیگ برتر، سپاهان تبدیل به تیمی شد که بیش از ۶۰ امتیاز گرفت ولی قهرمان نشد! دلیل این مورد هم موفقیت ویژه پرسپولیس در بردن لیگ برتر بود.

پس دوباره باید همان موضوع مطرح شود که پرسپولیس چه چیزی دارد که بقیه تیم‌ها از جمله همین سپاهان می‌توانند به این تیم نزدیک شوند ولی نمی‌توانند از آن عبور کنند؟

ثبات

این موضوع یکی از همان موارد بحث‌برانگیزی است که تا چندی‌ پیش سوژه کری‌خوانی هواداران استقلال شده بود. به زعم آنها وزیر ورزش کاری کرده تا کادر مدیریتی و بازیکنان پرسپولیس تغییر نکنند. در نتیجه همین باثبات‌بودن به قهرمانی‌های مکرر این تیم کمک کرده است.

بخشی از این ادعا درباره ثبات بازیکنان درست است ولی مروری بر اتفاقی که در پرسپولیس در پنج فصل اخیر رخ داده، نشان می‌دهد این مورد دلیل اصلی نیست: پرسپولیس در طول این فصول طاهری، گرشاسبی، عرب، انصاری‌فرد و رسول‌پناه را به‌ عنوان مدیرعامل داشته که همگی رفته‌اند و حالا هم مدیرعامل جدیدی در این باشگاه فعالیت می‌کند.

در مورد بازیکنان هم نمی‌شود چندان زیاد مدعی بود چون مهدی طارمی، علی علیپور، علیرضا بیرانوند، صادق محرمی، سروش رفیعی، محسن مسلمان، محمد انصاری، حسین ماهینی، فرشاد احمدزاده، محسن ربیع‌خواه، رامین رضاییان، شجاع خلیل‌زاده و بشار رسن تعدادی از بازیکنان مشهوری بوده‌اند که پرسپولیس را ترک کرده‌اند.

در نتیجه تغییرات مدیرعامل و رفتن بازیکنان و به‌  طور کلی برهم‌خوردن ثبات نتوانسته مانعی برای پرسپولیس در راه رسیدن به قهرمانی باشد.

خط دفاعی

از این یکی نمی‌شود به‌سادگی عبور کرد. خط دفاعی پرسپولیس بر خلاف خط حمله این تیم، بیشترین سهم را در موفقیت‌های سرخ‌ها در مسیر قهرمانی داشته‌اند.

پرسپولیس در شرایطی پنج‌ بار متوالی عنوان قهرمانی را به دست آورده که در چهار فصل عنوان برترین خط دفاعی را به خودش اختصاص داده است.

حضور دروازه‌بان و مدافع مطمئن در این باشگاه یکی از برگ‌های برنده بوده است.

علیرضا بیرانوند پیش‌تر و حامد لک بعدا، تبدیل به ستاره‌های خط دروازه پرسپولیس شدند. در این میان ستاره‌های کلیدی مانند سیدجلال، شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان هم زوج‌های نفوذناپذیری را در خط دفاعی تشکیل داده‌اند.

البته بحث در مورد خط دفاعی پرسپولیس پیچیده است، چون شجاع خلیل‌زاده، علیرضا بیرانوند، صادق محرمی، محمد انصاری و شایان مصلح مهره‌های کلیدی خط دفاعی بودند که از پرسپولیس جدا شدند ولی باز روند ثبت برترین خط دفاعی لیگ در پرسپولیس دستخوش تغییر نشد.

تنها عامل باثبات پرسپولیس در این خط سیدجلال حسینی است که هر پنج فصل اخیر در ترکیب بوده و یکی از ارکان اصلی موفقیت‌های تیمش بوده است. سیدجلال با قهرمانی اخیری که به دست آورده، پرافتخار بوده، پرافتخارتر هم شده است.

او به‌ تنهایی ۹ قهرمانی در لیگ برتر دارد که با سایپا، سپاهان (سه بار) و پرسپولیس (پنج بار) به دست آمده است. آیا سیدجلال دلیل اصلی قهرمانی‌های پرسپولیس است؟ واقعیت امر این است که نمی‌شود قاطعانه به این مورد پاسخ مثبت داد.

ساختار

پس اگر پرسپولیس با تغییرات زیاد همچنان توانسته قهرمان لیگ برتر ایران شود دلیلش چیست؟ وضعیت مالی مناسب؟ اگر چنین باشد تیم‌های صنعتی لیگ برتر باید هر ساله جام قهرمانی را درو کنند، چون وضعیتشان به‌مراتب از پرسپولیس بهتر است.

حضور مربیان مطرح هم نمی‌تواند چندان دلیل قانع‌کننده‌ای باشد چون قاعدتا در تیم‌های دیگر لیگ برتر در این مدت مربیان سرشناسی حضور پیدا کرده‌اند که دستشان به جام نرسیده است.

روی‌ هم‌ رفته اما شاید (روی این کلمه شاید باید تأکید کرد) دلیل موفقیت‌های پرسپولیس را بشود علاوه بر عواملی که در بالا عنوان کرد در سه مورد کلی زیر گنجاند؛ هدف، تفکر برنده و ساختار.

این سه مورد از زمانی که برانکو به‌ عنوان سرمربی این تیم معرفی شد، در باشگاه پرسپولیس نهادینه شده و به نظر می‌رسد سرخ‌های تهرانی بیش از هر زمان دیگری این موارد را سرلوحه کار قرار داده‌اند.

برانکو از پرسپولیس جدا شده ولی تفکر برنده‌ای که او به بازیکنان پرسپولیس منتقل کرده، در کالبد تیم دمیده شده است. این همان موردی است که باعث می‌شود اگر بازیکنی جدید هم به جمع پرسپولیسی‌ها اضافه شود، به طرز چشمگیری پیشرفت کند.

حضور قدیمی‌های این تیم در کنار یحیی گل‌محمدی و البته کریم باقری هم به حفظ ساختار منظم باشگاه چه بیرون و چه درون زمین کمک کرده و اهداف بلندمدتی که برای باشگاه ترسیم شده است هم با تفکرات این مربیان به‌خوبی سازگاری دارد؛ هدفی که می‌گوید پرسپولیس هر فصل و همیشه باید برای قهرمانی بازی کند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۸
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • الدوچرخه چی IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    بعلاوه ی همه ی اینها پرسپولیس غیرت داره که دیگران خصوصا کیسه جات ازش بی بهره اند!بازیکنی که میلیارد میلیارد پول گرفته ویا مطمئنه با شکایت میگیره جلوی ۸۰میلیون ایرانی میگه ناهار نخوردیم!یا اون یکیشون چک میده دست شر خر بیا فیلم بازیکن منو بازداشت کن تا مدیره کیسه رو رنگ کنم!وقتی قبل از شروع فصل مدیران وسرمربیهای کیسه از ترس اینکه پرسپولیس بازیکن نگیره با یه دسته چک راه میفتن دنبال بازیکنانی که احتمال میدن شاید طرف بره پرسپولیس وزرت وزرت چک وپیش قرارداد میدن اخر و عاقبتش میشه این حال وروزی که کیسه وکیسه کشا الان دارن!این چندین ساله بیشترین بازیکن رو کیسه ی پایتخت خریده و دقیقا همین چند ساله بیشتر جلوی سرورش تحقیر شده چرا!چون لو لوی سرخرمن خریده نه بازیکن باغیرت و نه بازیکنی که به کیسه هیچ عرقی داشته باشه!کیسه کشا میتونند برای همه جای سوخته شون دلیله صدمن یه غاز بیارن تا مرهمی باشه برای اونجای خاصشون اما!ته دل خودشون میدونند که بازیکنان بی لیاقت وبی عاره پولکی اخر وعاقبتی ندارن جز اینی که الان بچشم میبینند وبا همه جاشون لمس میکنند!یکی مرد جنگی به از صدهزار!!!
  • پرسپولیس همیشه قهرمان DE ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    مهمترین عامل قهرمانی های پرسپولیس در درجه اول برانکو بود که پرسپولیس رو از ریشه ساخت و مهمتر از همه بازیکن سالاری و حاشیه هایی که نه سال باعث شده بود پرسپولیس جام نگیره رو نابود کرد. امثال پیام صادقیان و رضا حقیقی و عباس‌زاده و رضاییان و بقیه حاشیه سازها رو یکی پس از دیگری از پرسپولیس کنار گذاشت و بازیکنایی وارد تیم کرد که از جون و دل واسه پرسپولیس از جون مایه بذارن و ثمره اش هتریک قهرمانی و یک فینال آسیا بود . اگرچه یحیی و کادرش هم قوی هستن ولی کار اصلی رو تو پرسپولیس برانکو کرد که روح قهرمانی رو تو تیم دمید و اینو به بازیکنا یاد داد که فقط واسه قهرمانی باید بازی کنن نه چیز دیگه و به قول خودش که همیشه می‌گفت من از بازیکنام برد میخوام و به مساوی هم راضی نیستم ؛ برد ، برد و برد ... به خاطر همینه الان پرسپولیس چند ساله داره با بیشترین برد و فقط با یک باخت یا نهایت دو باخت قهرمان میشه... معمار واقعی پرسپولیس برانکو بود...
  • ابرام US ۰۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    شا هد آن نیست که مویی و میانی دارد ......... بنده ی طلعت آن باش که «آنی » دارد «حا فظ»
    • آل بابا مسعود خجالت خجالت IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      " آنی " یا "سلطانی " البته یه فر جا گذاشتم !!
  • مهدی IR ۰۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    درود بر شرف شما حقیقت را گفتید
  • محمود IR ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    در مورد ثبات وقتی خود کیسه کشا با رفتاراشون به تیم خودشون آسیب میزنن و یک بازیرو معیار انتخاب سرمربیشون میدونن دیگه چه ربطی به ما پرسپولیسی ها داره؟وقتی نفت تهران پنج سال پیش پرسپولیسو برد،با شعارای منصوریان فلان و بهمان یه موج ایجاد کردن که منصوریان باید سرمربی تیممون بشه.وقتی شفر داشت کارشو انجام میداد ، بعد باخت دربی وقتی فقط 4 امتیاز با صدر فاصله داشتن شروع کردن به حاشیه سازی و قدرت دادن به مجیدی برای برکنار کردن شفر.اصلا خود شفر گفت اشتباه کرد مجیدیرو سرمربی تیم کرده.وقتی مجیدی فینال حذفیرو باخت از اونجایی که محمود فکری با نساجی جلوی تیمشون خوب نتیجهگرفته بود فیلشون یاد محمود فکری افتاد.بعدشم بدون در نظر گرفتن این موضوع که بازیکناشون دارن برای کم کاری از کسی خط میگیرن ،به جای حمایت از سرمربیشون ،از بازیکنا حمایت کردن.الانم نشستن عملکرد تیمشونو تو حذفی ببینن.اگر نتیجه گرفت که هیچ.اگر تیمشون نتیجه نگرفت شعار جواد لالیگایی میدنو ومجیدیرو مجبور به استعفا میکنن.در مورد بازیکنا هم پرسپولیس قهرمان سال پیش علیپورو و بیرانوند و رسن و خلیل زاده یعنی 40 درصد ترکیب اصلیشو از دست داد.
  • مهدی هکتور IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    هرچی که هست مسلما حمایت وزیر نیست ... شاید تعبیر یک رویا باشه ، یا ترکیدن یه بغض ... شاید همه چیز به طور تصادفی یک جا جمع شده یا در مقطع مناسب همه ی دلایل دست به دست هم داده ... میشه گفت اوایل ،هوادارانی که به موقع صبورتر و قانع تر شده بودند در کنار پیشکسوتایی که بیشتر کلید واژه احترام متقابل رو درک میکردن ... حضور پروین و بیشتر حمایتش و البته جایگاهش ... مابقی رو هم که شما نوشتین... به علاوه چندتا نکته ریز ...بگذریم بحث من اینا نیست ولی حمایت وزیر؟ حالا من از شماها می پرسم ؛ آیا وضع کنونی ورزش ما با هدایت وزیر ، تاکید میکنم با هدایت ایشان الان چطوره ؟ المپیک آیینه تمام نماست ... وزیر و وزرا تو وضع فعلی ما کم دخیل نیستن ... ولی من یکی که دیگه دارم می رم دخیل ببندم ... با احترام
  • 6 IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    الان كيسه ها ميان ميگن وزير و وكيل و باقي خزعبلات. داداش برو تيمتو درست كن كه شيخ پرهزينه و مزقونچيت روي هم اندازه مهدي عبدي 19 ساله گل نزدند!!!!!!
  • پماد IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    از اقدامات دولت روحانی بود، بابت اینکارش هم باید محاکمه بشه، دست بردن در بازی های فوتبال، سیاسی کاری در فوتبال
  • ! IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    سلطانی فر
  • کاج دوچرخه سوار وطن فروش IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    همان چیزی که شما کیسه کشا دارید ولی پرسپولیس کبیر ندارد هوچیگری مظلوم نمایی هیئت مدیره مولتی میلیاردر حمایت مجلس بابا مسعود بانک مرکزی ارز نیمایی سهیل مهدی کمیته انضباطی و...
  • منطق اث‌دق‌لالی IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    عامل موفقیت‌های پرسپولیس فقط‌و فقط پروفسوربرانکو ایوانکویچ هست ولاغیر افسوس که و_زیرپرسپولیسی برای جلب رضایت نمایندگان تاس در مجلس ورفع شدن خطر استیضاح سلطانی‌فر کاری کرد که برانکوی عزیزمون رو ازمون گرفت وگرنه چند قهرمانیه آسیایی کاملا در دسترس بود شرم بر شرم‌تان
  • مهدی IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    اشتباهات داوری بیشترین سهم رو داشته
  • ابوالفضل NL ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    شروع لنگ آل سلطانی فر را با مصاحبه های هدایتی دنبال کنید، با تجهیزات و امکانات فراقانونی که به لمگ دادن و در ادامه مصونیت از محرومیت پیش برید تا ببینید چه اتفاقی افتاد برانکو هم مثل یحی به داور حمله کرد ولی هیچ اتفاقی نیافتاد، بازیکنان لنگ و در راسشان شجاع و بلال هر کاری تو زمین کردن ولی باز.. فقط همینقدر بگم که شجاع بخاطر فحاشی ها و درگیریهای داخل زمین 4 بار پیاپی اخطار کتبی رفت تو پروندش بدون یک جلسه محرومیت که در تاریخ بی سابقه بود دلیلشم بسته شدن پنجره لنگ و نداشتن بازیکن بود چندماه پیش یه تیم بخاطر جعل قرارداد بازیکنش محکوم شد و تمام بازیهایی که اون بازیکن زمین رفته بود را 3-0 بازنده شد، مقایسه کنید با پرونده طارمی که روحانی و ظریف رفتن دستبوسی اردوغان بخاطرش تا هیچ اتفاقی واسه لنگ نیافته(مسائل داخلی دست روحانیه ولی اگه ریزه اسپور ماجرا را پیگیری میکرد لنگ باید بازیهاشو 3-0 بازنده میشد)
  • hamid reza ghavi IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    پرسپولیس اراده و عمل داره اما بقیه لب و دهن هستن و فقط نشستن و میگن عوامل پشت پرده خوب شما cdکنید پرسپولیس هم از همین چیزا علیه شما cdمیکنه مشکل اینجاست که شما فقط می‌نالید مثل بچه ها از قهرمانی های پرسپولیس ناراحت هستید و میگید نوموخام نه مدرک دارید نه چیزی رو میکنید و فقط میگید من مامانمومیخوام
  • قرمزته IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    شخصیت قهرمانی
  • آبی IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    خودتون فکر کنید.چطوری تو همه تیمهای ورزشی ایران مثل والیبال ضعیف شده.یهوی لنگ پرچمدار شد..
  • کیسه تنان IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    پرسپولیس اول ثبات داره دوم نظم وسوم غیرت،بازیکنایی که تو بازی النصرده نفره زیرفشارهمه جانبه اونجوربازی کردن رویه مثال میزنم یاده نفره جلوی الدوحیل یا السد که تاثانیه اخر زیر فشارگذاشته بود زمان برانکو.پرسپولیسیا تانصف شب توی مجازی چت نمیکنن کاپیتان تیم قلیون نمیکشه بازیکنابه هوادار کتک نمیزنن این رمز قهرمانی پرسپولیسه لطفا اونایی که نمیفهمن لال شن

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی