نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟
کریستینا تیمانوسکایا
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

کریستینا تیمانوسکایا، ورزشکار زن اهل بلاورس تبدیل به یکی از چهره‌های جنجالی المپیک توکیو ۲۰۲۰ شده و پیشنهاد پناهنده شدن به برخی کشورها و گرفتن تابعیت آن‌ها را هم دریافت کرده است.

کریستینا تیمانوسکایا، ورزشکار زن اهل بلاورس تبدیل به یکی از چهره‌های جنجالی المپیک توکیو ۲۰۲۰ شده است.

کریستینا از بازگشت به کشورش به دلیل ترس از مسائل امنیتی خودداری کرد و طبق گفته مسئولان در شرایط امن و سلامت یک شب را در هتل فرودگاه گذرانده است. تیمانوسکایا ۲۴ ساله، در فرودگاه هاندا در توکیو، از پلیس درخواست حمایت کرد و حاضر نشد در پرواز به کشورش حاضر شود، چرا که مقامات کاروان بلاروس برای او بلیت برگشت به کشور را رزرو کرده بودند.

این دونده قرار بود روز دوشنبه در رقابت‌های ۲۰۰ متر زنان شرکت کند اما بعد از انتشار پستی که در آن از مقامات کمیته ملی المپیک بلاروس انتقاد کرده بود، از این رقابت‌ها کنار گذاشته شد.

مسئولان بلاروس برای یکشنبه شب برای کریستینا بلیت برگشت گرقته بودند که او را به کشور برگردانند اما او حاضر به برگشتن نشد و در فرودگاه نیز تحت حمایت ژاپنی‌ها قرار گرفت. تیمانوسکایا بعد از اینکه در رقابت‌های دوی ۴ در ۴۰۰ متر مجبور شد به جای یکی از ورزشکارانی که دچار مشکل قانونی شده بود، به میدان برود به انتقاد از مسئولان بلاروس پرداخته و آنها را به بی‌کفایتی متهم کرد.

همین موضوع باعث عصبانیت مسئولان بلاروس شد و به گفته خودش به او گفتتند که سریع وسایل خود را جمع کند و او را بر خلاف میل باطنی‌اش به فرودگاه بردند. اما این ورزشکار اعلام کرد که نگران امنیت خود در بازگشت به کشور است. مسئولان کمیته المپیک بلاروس در واکنش به اقدامات کریستینا اعلام کرند تیمانوسکایا به دلیل مشکلات روحی و روانی از تیم کنار گذاشته شده است.

روز دوشنبه مارک آدامز سخنگوی کمیته بین المللی المپیک در مورد تیمانوسکایا صحبت و تایید کرد که این ورزشکار شب را در هتل فرودگاه گذرانده است: «او به ما اطمینان داد که در آرامش و امنیت است. ما مجدداً در حال صحبت با او هستیم تا بفهمیم که گام بعدی چه خواهد بود. باید به حرف‌های او گوش دهیم و متوجه شویم که چه می‌خواهد و سپس او را بابت تصمیمش مورد حمایت قرار دهیم.»

وضعیت عجیب ورزشکاری که به کشورش برنگشت/ دختر حاشیه‌ساز در فرودگاه ماند

کمیته بین‌المللی المپیک درخواست شرح ماجرا را از مسئولان کمیته المپیک بلاروس در مورد این اوضاع کرده  است. از سوی دیگر تیمانوسکایا نیز مورد حمایت نهادهایی مثل کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل قرار گرفته است و حتی درخواست پناهندگی او نیز در حال بررسی است. کریستینا در حالی از بازگشت به کشورش امتناع کرد که مقاماتی از کشورهای لهستان و جمهوری چک به صورت واضح اعلام کردند که حاضر هستند به او ویزای کشورشان را ارائه کنند.

یکی از مقامات وزارت امورخارجه لهستان به نام مارسین پژیداچ در توئیتر نوشت: «به تمانوفسکایا ویزای بشردوستانه پیشنهاد شد و او آزاد است که دوران ورزشی خود را در لهستان ادامه دهد اگر خودش تمایل داشته باشد.»

از سوی دیگر وزیر امور خارجه جمهوری‌چک، یاکوب کولهانک هم توئیت زد: «جمهوری‌چک حاضر به کمک به این ورزشکار است. ما به او پیشنهاد ویزا برای ورود به کشورمان را ارائه می‌کنیم تا او بتواند درخواست حمایت بین‌المللی داشته باشد و مورد حمایت ما قرار گیرد. سفارت ما در توکیو هم حاضر به کمک به این ورزشکار است.»

مقامات ژاپنی هم اعلام کرده‌اند در عین حال که در مورد این وضعیت با مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک مذاکره می‌کنند، امنیت تیمانوسکایا در این کشور را نیز تضمین خواهند کرد. کاتسونوبو کاتو، وزیر کشور ژاپن در این مورد گفت: «ژاپن با طرف‌های مربوطه همکاری خواهد کرد و اقدات لازم را در این مورد انجام خواهد داد.»

تیمانوسکایا روز شنبه از این گفته بود که می‌ترسد در بازگشت به کشورش او را به زندان بیندازند: «من نگران امنیت خودم هستم و فکر می‌کنم در حال حاضر بازگشت به بلاروس اصلاً برای من امنیت ندارد. تا آنجا که می‌دانم تصمیم به حذف من نه به فدراسیون و نه به وزارت ورزش مربوط نیست و از نهادهای بالاتر تصمیم به کنار گذاشتن من از المپیک گرفته‌اند.»

او پیشتر در صفحه اینستاگرام خود گفته بود بسیاری از ورزشکاران زن بلاروسی نتوانستند به المپیک ژاپن اعزام شوند، چون تست دوپینگ کافی در کشور وجود نداشت، ضمن اینکه او انتقاداتی از دولت بلاروس نیز داشت.

دولت بلاروس از حدود یک سال پیش که اعتراضات گسترده مردمی به مسئله تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری کشور را فرا گرفت، معترضان را به شدت سرکوب و هزاران منتقد را بازداشت کرده و مرزهای خود را نیز بسته و اجازه خروج شهروندانش از کشور را نمی‌دهد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۴
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • مهیار GB ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    پس فقط ما کیمیا علیزاده نداریم
  • عامیرزا IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    پاشو بیا اینجا کلی امنیت داریم! لااقل واسه شوما کل نیروی محافظت شبانه روزی داریم نمیذاریم آب به دلت بجنبه آبجی.اونجاهالیاقت ندارن قدم رو سر ما بذار.الخ
  • عبدل آبدوغ IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    بد نیست ما هم پیشنهاد ویزای ایران را به ایشان بدهیم تا بتواند در ایران فعالیتهای ورزشی خود را آزادانه پیگیری کند. :))))))))))))
  • ایران DE ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    پس بلاروس هم مثل ایران یه حکومت دیکتاتوری داره که اگه اعتراض به وضع مملکت داشته باشی یک‌ راست باید بری زندان...پس احتمالا این خانوم هم یکی از اغتشاشگرای بلاروسه ....

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی