چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۳
۲ |
۰
الینه تامپسون هرا
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

دونده فاتح دو طلای المپیک فقط بابت پخش تصاویر مسابقه خود صفحه‌اش بسته شده و این موضوع اعتراض‌های زیادی را برانگیخته است.

الینه تامپسون هرا، برنده دو مدال طلای دومیدانی زنان در المپیک گفته اینستاگرام صفحه او را به دلیل انتشار ویدئویی از مسابقه‌اش بلاک کرده است. او با انتقاد از رفتار این شبکه اجتماعی به واکنش و سیاست منفعلانه اینستاگرام بابت توهین های نژادپرستانه اعتراض کرده است.

تامپسون، دونده اهل جامائیکا تبدیل به اولین زن ورزشکار در تاریخ المپیک شد که توانسته قهرمانی‌های خود در دوی ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر را در این رقابت‌ها تکرار کند، ضمن اینکه او عنوان سریع‌ترین زن جهان را نیز از ان خود کرده است. این ستاره ۲۹ ساله در المپیک ریو نیز همین مدال‌ها را کسب کرده بود تا مجموع مدال‌هایش حالا به ۴ طلا برسد و یکی از پرافتخارترین ورزشکاران تاریخ المپیک باشد.

او موفقیت خود را در اینستاگرام با انتشار ویدئویی از مسابقه خود جشن گفت و چند صحنه از تصاویر تلویزیونی را در استوری‌های خود منتشر کرد تا در صفحه‌اش که ۳۱۱ هزار فالوئر دارد به اشتراک بگذارد. اما اینستاگرام این کار را نقض کپی‌رایت تشخیص داد و با وجودی که تامپسون فقط ویدئوهای مربوط به خودش را منتشر کرده بود، صفحه او را بست و بلاک کرد.

تامپسون که به او لقب «ملکه دوومیدانی» را داده‌اند در این مورد در توئیتر نوشت: «صفحه من از سوی اینستاگرام بلاک شده چون حق پخش کردن تصاویر مسابقه خودم را نداشته‌ام!»

اما این اتفاق بازتاب زیادی در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری داشت و انتقادهای زیادی را از اینستاگرام برانگیخت. راب هریس یکی از خبرنگاران و گزارشگران بین‌المللی در واکنش به این اتفاق گفت: «اینستاگرام بهتر است که همینقدر فعال و قاطع در زمینه برخورد با توهین‌های نژادپرستانه و تهدیدهای ورزشکاران باشد به جای اینکه خیلی سریع اقدام به بستن صفحه یک قهرمان ورزشی کند.»

دیگران نیز از این گفته‌اند که اینستاگرام حق ندارد صفحه یک ورزشکار را به دلیل انتشار پست‌های مربوط به خودش ببندد و این کار آن‌ها خلاف قانون شبکه‌های اجتماعی است. آن‌ها بر این اعتقاد هستند که از نظر حقوقی، این ورزشکار مالک معنوی تصایر مسابقه مربوط به خودش به حساب می‌آید.

در یکی دو سال اخیر بحث توهین‌های نژادپرستانه به ورزشکاران رنگین‌پوست به شدت در فضای مجازی داغ شده است. بسیاری از ورزشکاران در رشته‌های مختلف از فوتبال و راگبی گرفته تا فوتبال آمریکایی و دومیدانی و ژیمناستیک و بسیاری از رشته‌های دیگر، اعتراض خود را به اینکه شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و اینستاگرام هیچ اقدام عملی و جدی در راه مبارزه با توهین‌کنندگان انجام نمی‌دهند، ابراز کرده بودند.

سال گذشته حتی برای مدتی، تمام باشگاه‌های لیگ برتری تصمیم گرفتند فعالیت خود را در اینستاگرام متوقف کنند تا اعتراض و انتقاد خود را به سیاست‌های این شبکه اجتماعی و کاربرانی که از آن برای توهین به دیگران استفاده می‌کنند، نشان دهند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • تاج آسیا IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    اینستاگرام داره نفسهای آخرو می‌کشه و تا ده سال دیگه ورزشکاران معروفی مثل رونالدو یا مسی هم به شبکه های اجتماعی دیگه مهاجرت میکنند و ایران می‌تونه با این طرح مجلس پیش قدم شبکه های اجتماعی نوظهور بشه و با شبکه هایی که سر دسته همشون صهیونیسم هست وارد کارزار فضای مجازی بشه ، اینا که شعار آزادی بیان میدن حتی با خودشون هم مشکل پیدا میکنن و حق آزادی بیان ترامپ رو موقع انتخابات بایکوت می‌کنن چون اون موقع بنفعشون نبود!! بهترین راه همون طرح صیانت از فضای مجازی هس که توسط نمایندگان انقلابی و دلسوز تصویب شد، فقط اگه غرب گداهای داخلی بذارن
  • hamed IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
    هر شبکه ی اجتماعی قوانینی داره. اصلا نمیشه شما هر چیزی رو خواستید آپلود کنید. یکی از این قوانان، رعایت حق پخشه. به احتمال زیاد اینستا به همین دلیل اون ویدئو رو بلاک کرده. یاد بگیریم جلوی هر چیزی سریعا جبهه نگیریم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی