لیونل مسی
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

لیونل مسی با خاطرات رنگارنگ، رکوردهای پرشمار و جام‌های مختلف، بارسلونا را پس از ۲۱ سال ترک کرد.

«شوکه شدن را تعریف کنید؟» اگر بخواهیم جواب چنین سؤالی را با مثالی فوتبالی بدهیم، می‌توانیم درباره جدایی لیونل مسی از بارسلونا بگوییم. کاپیتان آبی‌اناری‌ها بعد از ۲۱ سال این باشگاه را ترک می‌کند و پیراهنی را از تن درمی‌آورد که هیچ‌گاه با پیراهنی غیر از آن در رده باشگاهی او را ندیده بودیم. در واقع زندگی مسی و بارسلونا با یکدیگر عجین شده و تا وقتی پیراهن تیم دیگر را برتن نکرده، نمی‌توانیم حتی تصورش را بکنیم در تیمی غیر از تیم محبوب کاتالونیا بازی کند.

مسی در مدت زمان حضورش در بارسلونا، ۱۰ قهرمانی لالیگای اسپانیا، ۷ قهرمانی کوپادل‌ری اسپانیا، ۶ قهرمانی سوپرجام اسپانیا، ۴ قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، ۳ قهرمانی سوپرجام اسپانیا و ۳ قهرمانی در جام‌جهانی باشگاه‌ها داشت؛ یعنی در مجموع ۳۳ جام او در ۷۷۸ بازی پیراهن بارسلونا را پوشید و ۶۷۲ گل زد و ۳۰۵ پاس‌گل ارسال کرد.

بیش از ۲ دهه زندگی مسی در بارسلونا پر از لحظات ناب و مهم بود که مهم‌ترین آن‌ها را به ترتیب سال مرور خواهیم کرد.

۲۰۰۰
سال ۲۰۰۰ وقتی که پسربچه‌ای ۱۳ ساله بود با آرزوهای فراوان کشورش آرژانتین را ترک کرد و به اسپانیا رفت. همان زمان هم قراردادی با باشگاه بارسلونا بست و عضو آکادمی لاماسیا شد.

۲۰۰۳
مسی وقتی فقط ۱۶ سال سن داشت در دیداری دوستانه مقابل پورتوی ژوزه مورینیو به میدان رفت. این بازی در ماه نوامبر سال ۲۰۰۳ اولین بازی او برای تیم بزرگسالان بارسلونا بود.

۲۰۰۵
یکم مِی سال ۲۰۰۵ برای لئو و بارسلونا تاریخی بود. در دیدار مقابل آلباسته اولین گلش برای تیم بزرگسالان بارسلونا را با پاس‌گل رونالدینیو به ثمر رساند.

۲۰۰۵
برای اولین مرتبه مسی طعم قهرمانی لالیگای اسپانیا را همراه بارسلونا چشید. اولین قهرمانی او با بارسا در فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ لالیگا با ۸۴ امتیاز به‌دست آمد.

۲۰۰۶
لئو که حالا اعجوبه‌ای شده بود به اولین قهرمانی‌اش در لیگ قهرمانان اروپا رسید. در فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ با شکست آرسنال قهرمان شدند، در حالی که لئو فینال را به‌دلیل مصدومیت از دست داده بود.

۲۰۰۸
در فصل ۲۰۰۸-۲۰۰۷ مسی برای صدمین مرتبه با پیراهن بارسلونا به میدان رفت، در حالی که فقط ۲۰ سال سن داشت.

۲۰۰۹
شیرین‌ترین سال مسی و تیم بارسلونا. تیم گواردیولا با درخشش مسی در این فصل همه جام‌ها را گرفت. بارسایی‌ها به شش‌گانه (لالیگا، کوپادل‌ری و سوپرجام اسپانیا، لیگ قهرمانان و سوپرجام اروپا و جام‌جهانی باشگاه‌ها) دست پیدا کردند.

۲۰۱۱
این سال هم برای لئو فوق‌العاده بود. به غیر از قهرمانی کوپادل‌ری، همه جام‌های فصل ۲۰۱۱-۲۰۱۲ را به ویترین افتخارات‌شان اضافه کردند.

۲۰۱۲
مسی با ۲۴ سال سن برترین گلزن تاریخ باشگاه بارسلونا شد. او رکورد ۵۷ ساله سزار رودریگس که ۲۳۲ گله بود را با هت‌تریک مقابل گرانادا شکست.

۲۰۱۴
مسی در این سال رکورد گلزنی تاریخ لالیگا را که ۵۹ سال با ۲۵۱ گل در اختیار تلمو سارا بود را هم شکست. لئو حالا با ۴۷۴ گل زده و با فاصله زیاد یکه‌تاز جدول گلزنان تاریخ لالیگا است.

۲۰۱۵
می‌توان گفت آخرین سالی که مسی از ته دل با بارسا شاد شد، این سال بود. تیم انریکه به سه‌گانه رسید و در مجموع ۵ جام (به غیر از سوپرجام اسپانیا) را بالای سر برد.

۲۰۱۶
قهرمانی لالیگا، کوپادل‌ری و سوپرجام اسپانیا را در این سال مسی همراه بارسلونا برد و در تمامی رقابت‌های داخلی موفق بود.

۲۰۱۸
افتخارات ۲ سال قبل در این سال هم تکرار شد و همه جام‌های اسپانیایی به مسی و یارانش رسید.

۲۰۱۹
آخرین قهرمانی مسی در لالیگای اسپانیا ۲ سال پیش به‌دست آمد. بارسای ۸۷ امتیازی بالاتر از اتلتیکو و رئال به جام رسید.

۲۰۲۱
هفدهم آوریل ۲۰۲۱ کسی تصورش را هم نمی‌کرد بعد از ۲ سال حسرت جام، مسی به آخرین جامش در بارسلونا برسد. شکست ۴ بر صفر بیلبائو و قهرمانی در کوپادل‌ری اسپانیا، آخرین مرتبه‌ای بود که لئو را با جام قهرمانی در بارسا دیدیم.


 

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی