نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
۱۵
کشتی «وارداتی» است؛ مربی «خارجی» می‌خواهد/ اگر مربی یزدانی ایرانی نبود ...
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

به نظر می‌رسد پس از شکست حسن یزدانی و ناکامی کشتی آزاد ایران در المپیک توکیو برخی گوش شکسته ها و مسئولان امر مشغول دادن آدرس غلط به مردم باشند.

مهدی یکتا؛ لطفا با خواندن تیتر این مطلب تعجب نکنید! کشتی یک بحث کاملا تخصصی و فنی است که باید در خصوص آن با سند و مدرک صحبت کرد نه به صورت احساسی.

 نگارنده به عنوان یه علاقمند کشتی و کسی که از مسابقات جهانی ۱۹۸۵ بوداپست این رقابت‌ها را دنبال می‌کنم، نکاتی را یادآوری می‌کنم که شاید تاکنون به هر دلیلی در رسانه های نوشتاری، دیداری و شنیداری کشورمان بدان پرداخته نشده است؛

۱-  کشتی آزاد کنونی برخلاف ادعای واهی و باور غلط جامعه ورزشی ما اصلا متعلق به ایران نیست و اولین بار توسط «صائیم بیک اریکان» ترکیه ای (سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ایران در دو المپیک ۱۹۴۸ لندن و ۱۹۵۲ هلسینکی) وارد کشورمان شد. بنابراین باید اول این باور غلط را اصلاح کرد تا همه چیز از زیر بنا درست شود.

پرسش قابل تامل از مدعیان پرتعداد جمله «کشتی متعلق به ایران است» این است که مجموع طلاهای ما در المپیک ها (مرجع اصلی تمامی‌ورزش ها) چه تعداد بوده؟ ۶ طلای آزاد و ۴ طلای فرنگی!

آیا با این تعداد مدال طلا در کل تاریخ حضور ایران در المپیک ها می‌توان ادعا کرد کشتی همچون جودو در ژاپن، تکواندو در کره جنوبی و... به ما تعلق دارد؟!

۲- کشتی آزاد ایران نیاز به مربی خارجی دارد چون یک رشته وارداتی است؛ درست مثل فوتبال!

همان طوری که ترکیه (صادر کننده کشتی نوین و آزاد کنونی به ایران) یوری شاهمرادف مربی افسانه ای شوروی سابق را برای اصلاح و پیشرفت کشتی خود استخدام کرد ما هم باید مربی خارجی بیاوریم. با احترام به غلام محمدی، منصور برزگر، عباس حاج کناری، محسن کاوه و علیرضا دبیر و  ... و حتی رسول خادم باید گفت با این مربیان ایرانی شاید سال ها در حسرت طلای المپیک بمانیم.

مربیانی که به جای اتخاذ تاکتیک و استراتژی مناسب (به علاوه تمرینات مدرن و بدنسازی روز کشتی) کنار تشک فریاد می‌کشند «رضا کشتی بگیر! رضا کشتی بگیر!» نمی‌توانند این بار سنگین را به مقصد برسانند کمااینکه تاکنون هم نتوانسته اند.

۳- البته مربیان استثنایی و عاشقی همچون حبیب الله بلور (با استفاده از شاهنامه خوانی و مسائل روحی و روانی و انگیزشی) یا محمد بنا (با همان مشخصات مرحوم بلور) بوده و هستند که عملکرد قابل قبولی به جای گذاشته اند اما این افراد استثناء بوده اند.

کشتی ایران در آزاد و فرنگی به لطف استعدادهای خودجوش و نوابغ خودساخته ای همچون موحد و سوریان به مدال های خوشرنگی دست یافته است اما در کسب این عناوین مربیان ایرانی همان قدر نقش داشته اند که من و شما داشته ایم!

۴- حالا علیرضا دبیر که پس از سال ها حضور در شورای شهر به ریاست فدراسیون رسیده ممکن است از فردا با یک مصاحبه حماسی و احساسی وعده ۴ سال دیگر را بدهد یا اینکه خودش هم به تقلید از رسول خادم با یک دست چند هندوانه را برداشته و  سرمربیگری تیم ملی را هم عهده دارشود (!) اما درد کشتی ما دقیقا همین جاست.

درد کشتی ما آنجایی است که غلامرضا محمدی پس از حذف دردناک محمد حسین محمدیان و مرتضی قیاسی می‌گوید: «در هیچ وزنی قرعه به ما روی خوش نشان نداد. البته تمرکز ما روی آن بود که بچه‌ها خوب کشتی بگیرند و همه زحمات‌مان را کشیدیم و تلاش‌مان را کردیم. فکر می‌کنم لیاقت این تیم بیشتر از دو مدال بود، حداقل ما باید سه مدال کسب می‌کردیم و یکی از آن مدال ها باید زرد رنگ می‌شد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.»

درد کشتی ما همین صحبت های غیرفنی و نادرست بزرگان کشتی ماست که در المپیک حرف از قرعه می‌زنند. وقتی دیگر بهانه ای دم دستی به نام ناداوری باقی نمانده است! متأسفانه مصاحبه درمورد قرعه بد فقط و فقط بر زبان مربیان ایرانی جاری می‌شود بدون آن که حرفی از اشتباهات فنی، بدنسازی نادرست یا دانش اندک خودمان زده شود.

این در حالی است که سرگئی بلاگلازوف با دو طلای المپیک و ۶ مدال طلای جهانی در کشور کوچیک سن مارینو (نه سن ماریوی گزارشگر معروف مسابقات کشتی!) مربیگری می‌کند و اولین مدال تاریخ این کشور در رشته کشتی را بدست می‌آورد یا اینکه کسی نمی‌داند آرسن فادزایف با ۲ طلای المپیک و ۶ عنوان قهرمانی جهان کجاست؟ همین طور جان اسمیت نابغه تاریخ کشتی آمریکا و جهان که هم اکنون بی ادعا سرمربی تیم دانشگاه اوکلاهماست!

نکته قابل تامل؛ سرمربی تیم کشتی آزاد روسیه جامبولات تدیف که تا به حال (منهای امسال) دو بار این کشور را قهرمان المپیک کرده زمان کشتی خودش فقط یک بار در سال ۱۹۹۳ قهرمان اروپا شده بود اما الان همه بزرگان کشتی روسیه گوش به فرمانش هستند. چرا؟ چون کارش را بلد است و فقط به خاطرات قدیمی‌قهرمانی خودش تکیه نداده است. تدیف و تدیف ها در سیستم درست و اصولی ورزش روسیه تربیت شده و سال ها زحمت کشیده است تا سرمربی پرافتخارترین کشور تاریخ در رشته کشتی شود.

او در یک ورزش سیستماتیک آموحته است که کشتی نیاز به تمرینات علمی و به روز دارد و آنالیز حریفان بخش مهمی از کار مربیان این رشته به ویژه در مسابقات جهانی و المپیک است.  

۵- برای کسانی  که خالق واژه های کوچه بازاری و عامیانه «خدا قوت پهلوان» یا «شیر مادر و نان پدر حلالت» به رغم اشتباهات فراوان در خواندن اسامی قهرمانان، اطلاعات کم در شناخت فنون و کشتی گیران و سن ماریو خواندن کشور (جمهوری) سن مارینو می‌شود گزارشگر محبوب چه می‌توان گفت و نوشت؟

در همین ایران ده ها جوان کشتی شناس و مطلع هستند که می‌توانند به جای نقالی، کشتی گزارش کنند اما راهی برای ورود به عرصه گزارشگری یا اجرای مسابقات کشتی پیدا نمی‌کنند یا اینکه اجازه ورود از آنها سلب شده است.

برهمین اساس هم قهرمانان یا نوجوانان و جوانان علاقمند به کشتی به جای آموزش، یادگیری و درس گرفتن از توانایی، مهارت، شگرد و فنون ناب بزرگان کشتی در المپیک و مسابقات جهانی باید واژه «شیر مادر و نان پدر حلالت» را در هر کشتی بارها برای یک زیرگیری ساده یا خیمه زدن معمولی و هُل دادن حریف به بیرون از سوی کشتی گیران ایرانی بشنوند و حفظ کنند!

۶- باری دوستان، تا زمانی که کشتی ما دست این آدم هاست باید هم دست به دعا برداریم، ببازیم، اشک بریزیم و حسرت روس ها، آمریکایی ها، کوبایی ها و ... را بخوریم.

پی نوشت: تصورش را بکنید حسن یزدانی به جای تمرین با مربیان ایرانی با امثال جامبولات تدیف (یکی از تحسین کنندگان همیشگی پهلوان جویباری) کار می‌کرد. حتم بدانید ۳ مرتبه متوالی به دیوید تیلور آمریکایی نمی‌باخت و رنگ مدال او در المپیک توکیو تغییر می‌کرد. شاید هم این قهرمان خوش اخلاق و ارزشمند مجبور نمی‌شد با دیدن مربیان فعلی خود با لگد دق و دلی خودش را بر سر صندلی های بینوای سالن مسابقات کشتی المپیک خالی کند. باور کنید!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۵
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • هاشم IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    همین آقای گزارشگر همشهری و همسایه دیوار به دیوار خانواده پدری بنده بودن جناب...، سوم راهنمایی هم نداره ولی ماشاءالله تا دلتون بخواد از کنار صدا و سیما ثروتی بهم زده الانم یه رستوران بزرگ در مشهد داره جالب اینه هر فردی که بخواد در رشته کشتی به عنوان گزارشگر پا به این مورد بزاره زیر آبش رو ایشون میزنه. واقعا نتایج کشتی در این مسابقات فاجعه بود مخصوصا کچ کردن های غلامرضا محمدی ‌ فقط تمرکز کشتی گیران رو بهم زد به جای کمک کردن با این روش های منسوخ تا ۲۰ سال دیگه همین نقره برنز هم از دستمون رفته و کسی در دنیا یادش نخواهد بود کشتی ایران هم زمانی حرفی برای گفتن داشت ۶ ماه اردو مگر منطقه جنگی طرف رو از خانه و خانوادش دور کنی والا با تمرین این کشتی گیران در شهر و باشگاه خودشون بدون مربی اگر مسابقات المپیک میرفتن بهتر نتیجه میگرفتن
    • حمید علوی CA ۰۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
      کاری با مجموعه ی گفته های نگارنده ندارم، اما اشتباه بزرگ ایشون اینه که آنچه توسط بیک اریکلن ترکیه ای وارد شد در واقع قوانین وقت کشتی آزاد بود، نه فنون کشتی!! ایران بزرگ‌ترین مهد کشتی دنیا بوده و هست و بسیاری از فنون فراموش شده ی کشتی (بزکش، فیتیله پیچ و…) اصالت ایرانی دارن. بعدها که رفته رفته قدرت بدنی و استقامت جای تکنیک رو‌گرفتن ایران نسبتا عقب افتاد ضمن اینکه به همین دلیل فنون اصیل هم رفته رفته کنار گذاشته شد. مسلمن نگارنده دانش و دانایی نوشتن رو فدای هیجان نوشتن کرده، هرچند بنظر میاد آخرش هم با وجود تمام تلاشش برای خالی کردن خودش و عقده گشایی، موفق به تخلیه ی کامل کینه هاش نشده .
  • مجهول الهویه IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    یزدانی بدون کار کردن با امثال جامبولات تدیف هم میتونست طلا بگیره. اگه فقط یه کم باهوش تر بود. یا اگه به جای این که تا ثانیه های آخر جلو باشه، عقب بود شاید اون هم شانسش رو امتحان می‌کرد بعد "نگارنده" این تخیلات رو می‌نوشت آیا؟ یا اونوقت به به و چه چه می‌کرد که کشتی ایران فلان است و بهمان. کشتی کمر (درمقابل کشتی سرشاخ) که با نام آزاد شناخته میشه مال ایرانه. که البته مثل هر کالای فرهنگی دیگه از مرزها خارج شده. آیا هاکی همون چوگان نیست که وارد پاکستان و هند شده اما انسانها کار اسب را به عهده گرفتند؟ آیا الان چینی ها بهتر از ایرانیها فرش نمیبافن و سنتور نمیزنن؟ و اگر نظر نگارنده در مورد ترکها درست باشه اونا فقط کشتی کمر را شاید کمی مطابق شرایط خود کرده باشند یا به قول نگارنده نوین کرده باشند. ولی با این اطمینان حرف زدن یه فضل فروشی بیشتر نیست و هیچ کمکی به کشتی ایران نخواهد کرد. کاش نگارنده میگفت گزارشگر و اصطلاحات و اشتباهاتش، گرچه امر مطلوبی نیست، ولی در تعداد مدال‌های ایران و افت کشتی چه تاثیری داشته؟ اگه کاری از دست بیننده ساخته نیست دست‌کم تلویزیون هامونو رو میوت کنیم شاید افاقه کنه.
    • تاراز IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
      آقای مجهول الهویه مث همه ایرانیها دربرابر حقایق گارد میگیری و با توهم ویاوه گویی سعی درپاک کردن حقیقت میکنین کشتی هیچ وقت ورزش ایرانی نبوده دروغگو.دوما کودنانه وبیخردیست ورزش حاوی وچوگان رویکی دونستن چوگان ورزش اسبها بااصالت ایرانی ولی هاکی رو چه به چوگان اگه تابه حال طلایی هم کسب شده قطعا بخاطرستاره های ناب کشتیگیر هست ن مربی های بی دانش پرمدعای ایرانی...تاکی باید بادعا وکشتی بزد وباخت داره خودمونو گدل بزنیم اخه مگه بادعا کردن کسی میتونه مدال المپیک بگیره...
    • ابرام US ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
      اضافه میکنم به آنچه در فوق سرکار علیه خانم مجهول ا لهویه و جناب حمید خان علوی در سطور فوق بدان پرداختند و کاملَاَ بجا ودرست بود ٬ این نکته را که بر اسا س صادراتی واردراتی تصور کردن ورزش و پذیرفتن فرض پایه ای بودن این نگرش و تصور نویسنده محترم ٬ خب بفرمایید نقش مربیان انگلیس را که در مورد ورزش فوتبال مبدع آن بوده اند امروزه در کشورهایی چون برزیل ٬ آرژانتین آلمان ٬ایتالیا و اسپانیا در چه حد وپایه است و امروز خود شبه جزیره بریتانیای کبیر و تیم های فوتبال آن چند در صد مربی بومی دارند . ضمناََ نقش مرحوم حبیب الله بلور در کشتی و بعد از وی شادروان حاج فیلی و دیگرانی .....که نقشی بسیار ارزنده در تاریخ کشتی ایران دارند بصرف خواندن و دانستن شاهنامه حا ضل نشده است . متاسفانه آنچه در این مطلب جناب یکتا آورده اند بیشتر آکنده از عصبیتی است که احتمالاََ نا شی از باخت تراژیک و دور از تصور کشتی کیران ما در المپیک است گرچه بنده با آن قسمتی که ادبیات لمپنانه حاکم در افاضات گزارشگر کشتی را نقد کرده اند کا ملاََ با ایشان موافقم .
    • مجهول الهویه IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
      آقا یا خانم تاراز این حرفها که زدم بدون مطالعه نبود کشتی به معنای کمربند است که سپس تر معنی کمر را به خود گرفته و البته کلمه پهلوی اشکانی است و برابر پهلوی ساسانی آن کشتی است و گویا شما دوست عزیز و نویسنده متن خوب توجه نکردید که کشتی به اصطلاح آزاد، صورت نوین کشتی ایرانی است و یک کالای صرفا وارداتی نیست‌، دیگر این که در کشور هند بازی هست شبیه چوگان ولی با فیل، و فیل سریع نیست پس جذابیت چندانی ندارد.و سوارکاری همسایگان ما در حد ایرانیان نبوده لذا تحول هوشمندانه ای صورت گرفته است. اتفاق بیمنطقی است اگر ریشه و جرثومه هاکی را چوگان ندانیم. نه به این‌ معنا که چوگان تبدیل به هاکی شده، الگو و طرح اولیه که شواهد آن به تمامی باقی نمانده از چوگان اخذ شده و این تنها حرف من نیست. حرف محققان ایران‌شناس،(رشته دانشگاهی من) است. همه منظور من از کامنتم اینه که اولا کشتی صرفا وارداتی نیست و فرض که باشد (که نیست) درمان افت کشتی مربی وارداتی نیست، و سبب آن هم اشتباهات گزارشگر نیست. در ضمن منظورتون رو از دروغگو نفهمیدم هرکس حق اظهار نظر داره البته بدون بی احترامی.
  • حمید مجتهدی IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    خدایی گزارشگر خوبیه ولی نمیتونه اسامی خارجیها رو خوب تلفظ کنه و انگار لکنت داره ...زبونش گیر میکنه..مانیاز به علم روز کشتی داریم..چطوری فردوسی پور را کنار میزنند گزارشگران جوان می یارن نمی تونن دوتا گزارشگر جوان کشتی آموزش بدن
  • قهرمان همه دوران IR ۰۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    من فکر میکنم ما اونجایی باختیم این المپیک امسال رو،که دوستان بنظر انگار خبر نداشتند که دیگه فینال مسابقات میره برای فردای مسابقات روز اول! چون تیم رو برده بودند بدنسازی های سخت و فشرده و بدن کشتی گیران رو سخت و عضلانی کرده بودند و انعطاف پذیری رو از اون ها گرفته بودند، مخصوصاً یزدانی که اون چالاکی های همیششو نداشت...کشتی گیران سخت می‌تونستند به پای حرفاشون برسند... کشتی امروزی عوض شده شرایطش و چالاکی بودن خیلی مهمه و برای مشکل نفس و کم نیاوردن کشتی گیر باید تمرینات هوازی و قوی کردن ریه ها انجام بشه... حجم شوش ها باید بزرگ بشه...
  • مجید IR ۰۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    "کنار تشک فریاد می‌کشند «رضا کشتی بگیر! رضا کشتی بگیر!» نمی‌توانند این بار سنگین را به مقصد برسانند " اولا که خدایش فقط همین رو شنیدی کنار تشک؟یه بار کشتی ها رو بدون صدای گزارش گر ببین تا یفهمی که چه قدر حرفهای متفاوتی میزنن ولی خب نمیشه انتظار داشت که دایره لغاتشون خیلی زیاد باشه چون تو شش دقیقه و به برنده 12مدال طلای جهانی چی میتونی بگی مثلا؟ نهایتا این که با دستات کار کن.خسته س کن . نترس برو زیر . بیا بالا و همین چیزها! فکر میکنی مثلا مربی آمریکا چی میگفت به کشتی گیرش؟؟؟؟؟ و این که همین که میگی کشتی وارداتیه یعنی باقی متنت چرت و پرت/ میتونستی بگی حالا بیاین یه چیز دیگه امتحان کنیم یا مثلا ما استعداد داریم توانایی داریم امکانات تقریبی داریم فقط نیاز به یه برنامه ریزی درست و حسابی داریم که هرکسی که طلای جهانی بیاره استخدام دولت بشه با حقوق خوب و هرکسی که طلای المپیک بیاره تا آخر عمرش بینیاز بشه از مادیات اون وقت ببین چجوری طلا درو بکنیم
  • سرباز CA ۰۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    این چه تحلیل غلط و مضحکی بود واقعاً! شکی در این نیست که «کشتی ایرانی است» از جمله به همین دلیل که این آقای یوری شاهمرادف "افسانه ای" اهل آذربایجان اون طرف رود ارس هستند که تا 200 سال پیش جزو ایران بود. از آسمان هم نیومده اند. امثال همین بزدلی ها و خودکم بینی ها ما رو بدبخت کرد واقعاً! ما هزار تا رشته ورزشی از خارج وارد کردیم به قول شما چرا کشتی آزاد پرافتخارترین رشته مون در المپیک بود؟ اگه ایرانی نیست پس دلیل این افتخارات چیه؟
  • کیسه ی کثیف. IR ۰۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    جانا سخن از دل ما می گوئی.همین گزارشگر بیسواد وقتی یه بار دست کشتی گیرهای خارجی اونم در ورزش کشتی به سر کشتی گیر ایرانی میخوره فریاد وامصیبتا و وااخلاقا سر میده اما در یکی از همین گزارشات ابدوغ خیارییش چندین بار کشتی گیر ایرانی خطای زدن انجام داد وداور چندبار بهش تذکر داد ودر اخر اخطار داد میگفت نه ورزشکاره ما هیچ کاری انجام نداد و وقتی فیلم بازبینی شد وهمه ی داورها تائید کردند بازم زیربار نمی رفت و بر ادعای مزخرف خودش بود! غافل از اینکه با این دوستی خاله خرسی خودش داره فرهنگ کوتاه نیامدن در مقابل قانون وحرف حق رو ترویج میکنه واینکه هرچی ما میگیم ومیکنیم درسته وفقط ما بحقیم وبقیه ناحق!!!حالا از این بگذریم که اینقدر بیسواده که این کشتی رو با کشتی باستانی یکی میدونه اما اسم ده تا فن رو بلد نیست وفقط باید فریاد بزنه دلاور .پهلوان.نون بابات وشیره ننت حلالت.و وقتی بازنده میشیم بگه یا ناداوری بود یا چیزی از ارزشهای ما کم نمیشه!
  • عادل IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    مشخصه که نگارنده يک فرد جوانه و ازکشتی چيز زيادی نمی دونه !! اگر کشتی را به چهار قسمت مهم تقسيم کنيد يعنی بدن سازی - تکنيک - روانشناسی و تاکتيک به راحتی می توانيم مطمئن باشيم که در هر 4 قسمت ما نيازی به مربی خارجی برای تيم نداريم ! بدن سازی و روانشانسی قطعآ با مربيان و کارشناسان داخلی قابل حل است درخصوص تکنيک ايران جزء کشورهای صاحب سبک می باشد و بسياری از کشتی گيرهای ما همچون آقای حبيبی و موحد جزء خالقين فنون کشتی بودند درزمينه تاکتيک هم با ديدن فيلم های کشتی زياد از رقبا اتخاذ تاکتيک به راحتی امکان پذير است !!اماهميشه در کشتی جزء سه کشور برتر دنيا بوديم و آوردن مربی از ترکيه و روسيه و آمريکا به هيچ وجه توجيه ندارد . اينکه ما در مديريت ورزش و کشتی ضعف اساسی داريم قابل قبول است ولی در زمينه فنی ما حرف های زيادی برای گفتن داريم .اينکه گزارشگر اسمی کشتی گيری را درست ادا نکند چندان به روح کشتی لطمه نمی زند ولی فراموش نکنيم که کشتی در فرهنگ اين کشور ريشه دارد و به کار گيری القاب پهلوانی و احساسی جزء لاينفک اين ورزش برای ما می باشد .
    • عبدالله ایرانی IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
      دقیقا! اگر به واقعیت برساختی توجه داشته باشیم بی تردید می پذیریم که گفتمانی که تقویت گر یک فرهنگه و اون رو بازتولید می کنه تقویت گر عملکرد افراد اون فرهنگ و به طور مثبت سهیم در شکل گیری واقعیت هم هست. مطمئنم کودکان هم «دعا و توکل» رو همه چی نمی دونن. اما همین کودکان هم می دونن که «دعا و توکل» بی تأثیر نیست (در پاسخ به دوستانی که یک قاب‌درقاب 10درصدی از صحنه دعای پدرومادر رو محل اشکال می بینن). در عین حال (به تقلید از آقای عامل، نه از باب ملانقطی اشکال عالم‌معابانه کردن به ایشون) ضعف بنیه و پشتوانه علمی کادر ورزشی مون در کشتی (همانطور که در والیبال) کاملا مشهوده. وارد کردن مربی ضرورت نیست. اما اعزام مربی برای رشد در معتبرترین مراکز جهان ضرورته.
  • مجید IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    شما از دانش علم تمرین چی می دانید. وقتی صدا و سیما کنار تصویر کشتی پدر و مادر یزدانی دست به قرآن هستند و اینجوری میبازی..با دعا که نمی تونید قهرمان المپیک بشید
  • استقلالی سربلند تاج قهرمان دوستاره IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    آخه برادر من مشکل این نیست که کشتی وارداتی یا صادراتی!! مشکل اینجاست که یکسری آدمهای خودخواه با تعصبات بیجا و خروس بی محل بودن افتادن به جون ورزش کشتی و دست بردار هم نیستند..این مورد اول دوم هم اینکه الان ورزش های المپیکی همه نیاز به پشتیبانی و حمایت بی دریغ مسولان ورزش دارن و دیگه نمیشه با نون پنیر و خیار و گوجه و وعده های سرخرمن و گلریزون تو محله کشتی‌گیر بار آورد!! الان علم شده کشتی،، تغذیه نوع تمرین استراحت فنی و ریکاوری و علم روحی و روانی و.... همه رو که سرمربی نمیتونه انجام بده.. ولی متاسفانه امثال غلامرضا محمدی ها فکر می‌کنند الان دهه 60 و میخوان پروین و خدابیامرز پورحیدری باشند و صندوق عقب پیکان و بقیه ماجراها!! خخخخ به هر حال حسن یزدانی باغیرت و جنگندگی تلاش خودشو کرد فقط اون 10 پونزده ثانیه آخر کشتی رو ول کرد..ولی تیلور تا ثانیه آخر حمله کرد و نتیجه گرفت وگرنه یزدانی برای طلا خیلی شایسته تر هم بود.. خداکنه اگر قراره مربی خارجی بیاریم بدون تعصب و حسادت بیاریم و بذاریم کارشوبکنه حالا سرمربی یا رئیس فدراسیون هرکی میخواد باشه فرقی نداره.. مهم نام ایران که باید همیشه جهانی باشد..

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی