لیونل مسی
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

مشکلی که پیرامون تمدید قرارداد لیونل مسی وجود دارد فراتر از حقوق اوست و گردش مالی باشگاه بارسلونا باعث شده قوانین لالیگای اسپانیا اجازه عقد قرارداد جدید با فوق‌ستاره آرژانتینی را ندهد.

در کنفرانس مطبوعاتی لیونل مسی که در آن از دلایل جدایی خود حرف زد، فوق‌ستاره آرژانتینی بارها تأکید کرد که ریشه این مشکل ظاهراً به قوانین لالیگا برمی‌گرشته و هیچ مشکل خاصی بین دو طرف یعنی بازیکن و باشگاه وجود نداشته است. 

در این بین نظراتی هم وجود دارد که البته بیشتر شبیه اتهام‌زنی بود، از این بابت که گفته می‌شود اگر لیونل مسی واقعاً آنچنان که خودش و خیلی‌های دیگر ادعا می‌کنند، می‌توانست حتی شده بدون دستمزد یا رایگان برای باشگاه بازی کند تا این مشکل برطرف شود. اما در حقیقت این یک نگاه سطحی به مشکلی است که در صورت عقد قرارداد، باشگاه با آن روبه‌رو می‌شد و مشکلات بزرگ‌تر هم به سراغ خوان لاپورتا رئیس باشگاه می‌آمد. 

چرا بارسلونا نمی‌تواند با مسی قرارداد ببندد؟

با توجه به قوانین مالی لالیگا که بر طبق قانون بازی جوانمردانه مالی یوفا است، باشگاه‌ها نمی‌توانند بازیکنان جدیدی را به ثبت برسانند اگر پرداختی آن‌ها به بازیکنانشان بیشتر از ۷۰ درصد گردش مالی باشگاه باشد. با قرارداد جدیدی که به مسی پیشنهاد شده بود، مجموع پرداختی‌ها از ۱۰۰ درصد گردش مالی باشگاه هم بیشتر می‌شد و حتی بدون مسی هم، این رقم ۹۵ درصد است. به این دلیل که قرارداد مسی به پایان رسیده بود، او دیگر بازیکن بارسلونا محسوب نمی‌شد و این یعنی او باید به عنوان بازیکن جدید در باشگاه ثبت می‌شد و با توجه به اینکه پرداختی‌های باشگاه بسیار بیشتر از حد استاندارد بود، امکان ثبت چنین قراردادی وجود نداشت. حتی اگر قرار بود مسی به طور رایگان بازی کند چون لالیگا او را بازیکن جدید می‌داند و بارسا حق ثبت بازیکن جدید را ندارد. لالیگا حالا به خاطر این قانون مورد هجمه طرفداران بارسلونا قرار گرفته است اما بعید است که این جنجال و هیاهو بتواند تاثیری روی مدیران لالیگا داشته باشد، در این صورت بارسلونا با مشکلات بسیار بیشتری روبه‌رو خواهد شد چون به جز جدایی لیونل مسی، انها سه باازیکن دیگر دارند که باید ثبت کنند و برای آن‌ها هم به مشکل خواهند خورد. 

مشکل بزرگ

منچسترسیتی، سرخیو آگوئرو و اریک گارسیا را بدون دریافت مبلغی به بارسلونا داد و ممفیس دپای هم به عنوان بازیکن آزاد از لیون جدا شد و به بارسلونا پیوست. اما مسئله مهم این است که ممکن است بارسلونا نتواند قرارداد این بازیکنان را ثبت کند و آن‌ها نتوانند برای این تیم به میدان بروند. به همین دلیل است که گزارش‌ها در مورد اوضاع بغرنج مالی بارسلونا کاملاً جدی و درست است. آن‌ها باید بار مالی خود را سبک کنند. اینکه چطور می‌توانند از میزان پرداختی‌های خود کم کنند موضوعی بسیار پیچیده است. بازیکنان این تیم در مقطعی به خاطر کرونا دستمزد خود را کم کرده‌اند و حالا دیگر اصلاً حاضر نیستند چنین کاری را تکرار کنند.

قربانی

آنتوان گریزمن، با رقمی در حدود ۱۵۰ میلیون یورو از اتلتیکومادرید به بارسلونا آمد، اما حالا باشگاه حاضر است او را به هر تیمی دیگر از جمله اتلتیکومادرید پیشنهاد دهد تا هم پولی که برای او پرداخته را تا حدی جبران کند و هم از شر دستمزد او خلاص شود. او تنها بازیکنی نیست که چنین شرایطی دارد. ساموئل اومتیتی، میرالم پیانیچ، مارتین بریت‌ویت و در واقع هر کسی که پیشنهاد معقولی دریافت کند باید از سوی باشگاه فروخته شود چون در غیر این صورت سه خرید جدید و بزرگ این باشگاه به لیست این تیم اضافه نخواهند شد. البته فقط ۴ بازیکن یاد شده نیستند که اصلاً نتوانستند عملکرد خوبی در باشگاه داشته باشند، عثمان دمبله هم یکی از کسانی است که قرار بود جای نیمار را در بارسلونا بگیرد اما فقط هزینه‌ای سنگین را روی دست باشگاه گذاشت. 

راه حل ماجرا

راه حل؟ می‌شود گفت راهی وجود ندارد. مگر اینکه یک منبع درآمد عجیب و غریب ناگهان برای باشگاه فراهم شود، یا اینکه در حسابهای باشگاه دستکاری شود و کسی هم متوجه نشود! حالا احتمال اینکه بارسلونا به نقطه‌ای که چند سالی است سایه شوم آن را بالای سر خود حس می‌کند، برسد زیاد شده است: ورشکستگی.

راه حل فوری این است که بارسا حراج واقعی به پا کند و بازیکنان مازاد خود را بفروشد، به درآمد نه چندان زیادی که از لالیگا دریافت می‌کند قانع باشد و با این روند امیدوار باشد که تراز باشگاه بعد از سه سال به روندی مثبت برسد. جدا از همه این‌ها، باسلونا حالا باید بدون مسی طوری عمل کند که هوادارانش به بازگشت به ورزشگاه و حمایت قانع شوند و اسپانسرها نیز برای حمایت از این تیم پیش قدم شوند. بارسلونا قبل از مسی تیمی درآمدزا بود، اما حالا و بعداز دوران پادشاهی لئو در این باشگاه اوضاع فرق کرده و باید دید آیا باز هم همان قدرت را دارد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۵
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • پارسه IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    بسیار جالب و آموزنده. لطفا مقاله های این شکلی رو بیشتر کار کنید چون باعث افزایش اطلاعات فوتبال دوستان میشه.لطفا یه مقاله درمورد مقررات و نحوه اداره بارسا و رئال هم کار کنید چون بنظر بنده میتونه الگو مناسبی برای دو تیم پرسپولیس و استقلال باشن‌ و بشرط رهایی از چنگال دولت بهترین حالتیه که میتونه برای این دو تیم بوجود بیاد.
  • شاهین IR ۰۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    دمتون گرم بالاخره یکمی متوجه شدیم جریان از چی قراره....
  • حامد IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    مشکلات از زمانی آغاز شد که این دمبله پاشو به نیوکمپ گذاشت
  • کام IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    بارسلونابدون مسی هیچی نیست....فاتحه
  • Kiana IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    هعی امیدوارم وضع باشگاه از اینی ک هست بدتر نشه واقعن وضعیت تاسف باریه اگر از همون اول پولشونا برای بازیکنای خوب خرج کرده بودن وضع این نبود من هنوز سر فرستادن آرتور و گرفتن پیانیچ دارم حرص میخورم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی