فردوسی‌پور در عصر جدید!/ مجری محبوب تلویزیون باید انتخاب کند!
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

فردوسی‌پور ظاهرا خودش را بیش از هر چیزی «مجری برنامه نود» می‌داند؛ در حالی که باید مثل هوشنگ گلمکانی سردبیر مجله فیلم پایان یک «عصر» را بپذیرد و وارد عصر جدید شود. هر مرگ اشارتی‌ست به حیاتی دیگر.

برنامه نود دقیقا دو سال و نیم قبل (۲۰ اسفند ۱۳۹۷) اجباراً به پایان رسید. دلیل اصلی تعطیلی این برنامه به درستی روشن نشد اما در اینکه دلیلش سیاسی بود تردیدی نیست.

پس از تعطیلی نود، عادل فردوسی‌پور تلاش‌هایی برای بازگشت به راه‌اندازی یک برنامه اینترنتی داشت که ظاهرا با سنگ‌اندازی و ممانعت همان جریان سیاسی‌ای که نود را تعطیل کرده بود، به جایی نرسید.

اگرچه اگر نود تعطیل نمی‌شد همچنان برنامه‌ای پربیننده باقی می‌ماند، اما تعطیلی نود شاید از نیکبختی فردوسی‌پور بوده باشد. با گسترش شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های ورزشی اینترنتی، هیچ عجیب نبود که در آینده برنامه هفتگی نود به همان سرنوشتی دچار شود که مجلات کیهان ورزشی و دنیای ورزش در اواسط دهه هفتاد گرفتارش شدند.

در میانه دهه هفتاد، انتشار روزنامه‌های ورزشی موجب ریزش خوانندگان کیهان ورزشی و دنیای ورزش شد. طبیعتا یک نشریه هفتگی نمی‌توانست با موج روزنامه‌های نورسیده رقابت کند. مردم هم دیگر نمی‌توانستند یک هفته منتظر بمانند تا اخبار فوتبال و سایر ورزش‌ها را در کیهان ورزشی و دنیای ورزش بخوانند.

مجله فیلم هم از اواخر دهه هفتاد، البته به شکلی خفیف‌تر، دچار همین مشکل شد. یعنی نشریات سینمایی رقیب از راه رسیدند و ذائقه مخاطب، بویژه مخاطبان جوان، عوض شد و مجله فیلم هم بخش قابل توجهی از خوانندگان و نیز منتقدانش را از دست داد.

برنامه نود هم دیر یا زود رونق بازارش از دست می‌رفت. همه می‌دانستند که فردوسی‌پور و سازمان چندان همسو نیستند. پس چه بهتر که پایان نود محصول تقابلی سیاسی و فرهنگی بود. این بهترین پایان ممکن برای فردوسی‌پوری بود که هیچ وقت حاضر نشد مثل جواد خیابانی مبلغ هنجارها و ارزش‌های رسمی شود.

هر چه بود، داستان نود تمام شد. با روی کار آمدن دولت رئیسی هم شانس احیاء نود حتی از شانس احیاء برجام هم کمتر به نظر می‌رسد. به فرض بعید، احیا هم بشود، دوره‌اش گذشته است. دست کم دوران اوجش سپری شده.

با این حال فردوسی‌پور می‌تواند در شبکه‌های اجتماعی فعال شود و مسائل روز فوتبال ایران و جهان را در فضای مجازی بررسی کند. مثلا در اینستاگرام و تلگرام خودش. طبیعتا مخاطبان خودش را نیز خواهد داشت و چون در چنین فضاهایی فعالیتش و مواجهه‌اش با مردم هر روزه است نه هفتگی، احتمالا مخاطبانش در قیاس با برنامه نود بیشتر هم خواهد بود.

چرا او چنین کاری نمی‌کند؟ شاید چون مواجهه‌اش با مردم در تلویزیون، غیر مستقیم بوده. سلبریتی‌ها در شبکه‌های اجتماعی فقط ستایش نمی‌شوند؛ انواع نقدها و حتی دشنام‌ها را هم تحمل می‌کنند. فردوسی‌پور در نوزده سال و هفت ماهی که برنامه نود را تهیه می‌کرد، چنین رویارویی مستقیم و گشوده‌ای با مردم نداشت.

او حتی به ندرت حاضر می‌شد با نشریات مصاحبه کند. چه رسد به اینکه اهل تن دادن به گفت‌وگوی انتقادی باشد. ترجیح می‌داد به عنوان مصاحبه‌شونده در برنامه‌های تلویزیونی خندوانه و دورهمی حضور یابد. یکبار هم با مجله فیلم مصاحبه کرد. حتما یکی دو بار هم با نشریات ورزشی مصاحبه کرده، ولی در مجموع از خبرنگاران و ژورنالیست‌ها پرهیز داشت.

سال ها حضور در تلویزیونی که آشکارا فضا و ساختاری غیر دموکراتیک دارد، قاعدتاً کمک چندان به مشی دموکراتیک "پاسخگویی" و "تنْ به نقد دادن" نمی‌کند. البته فردوسی‌پور در کل "شخصیت دموکراتیکی" دارد ولی "موقعیت" هر فردی می‌تواند به "شخصیت" او لطمه بزند. موقعیت فردوسی‌پور دموکراتیک نبود. چون طی آن نوزده سال کسی نمی‌توانست خارج از رادیو و تلویزیون برنامه ورزشی درست کند و رقیب فردوسی‌پور شود.

اگر هم رقبا از راه می‌رسند، بعید بود کیفیت و جذابیت کارشان بهتر و بیشتر از نود فردوسی‌پور شود، ولی همین تعدد رقیبان ضعیف‌تر بود که از اتوریته مجله فیلم کاست.

اما از این نکات که بگذریم، این هم از عجایب است که هیچ علاقه‌ای ندارد با مردم درباره فوتبال حرف بزند. او این امکان را در برنامه نود از دست داده‌ است ولی در شبکه‌های اجتماعی که می‌تواند راجع به فوتبال با مردم حرف بزند. زنده‌یاد حمیدرضا صدر، در اینستاگرامش درباره بازی‌های لیگ قهرمانان اروپا برای مردم حرف می‌زد و کامنت‌های آن‌ها را هم می‌خواند و گاهی جواب می‌داد.

احتمالا برای فردوسی‌پور هیچ جا برنامه نود نمی‌شود. قابل درک است، ولی گاهی در زندگی باید عبور کرد. از هر چیزی. هر چقدر هم که عزیز باشد. او احتمالا هنوز به بازگشت نود امیدوار است و به همین دلیل مخاطبان و دوستداران میلیونی‌اش را به فضای مجازی نمی‌آورد.

این امیدواری احتمالا او را به سرنوشت مجید وارث دچار خواهد کرد. وارث با یک اشتباه لفظی، به کلی کنار گذاشته شد. فردوسی‌پور محسود مقامات واقع شده و کنار گذاشته شده. اما مجید وارث در عصر اینترنت کنار گذاشته نشد. فردوسی‌پور در چنین روزگاری حذف شده، اما چنان عمل می‌کند که گویی در عصر وارث است.

و نهایتا، گویا فردوسی‌پور هویتش را گره زده به نود. او ظاهرا خودش را بیش از هر چیزی "مجری برنامه نود" می‌داند. در حالی که باید مثل هوشنگ گلمکانی، سردبیر مجله فیلم، پایان یک "عصر" را بپذیرد و وارد عصر جدید شود: هر مرگ اشارتی‌ست به حیاتی دیگر*.

*منبع: عصر ایران

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲۷
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • No.8 AE ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    برمیگرده به کوری چشم هرکس که نمیتونه ببینه
    • ناشناس IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      خبر ورزشی اما هدفش از این حرف چیز دیگری است.هر چند که می دانیم خبر ورزشی در اصل نسخه فارسی روزنامه SPORT NEWS است و در اصل جزو مطبوعات اما الان می خواهد از انتقالش به فضای مجازی دفاع کرده و دروغی به اسم پایان نسل تلویزیون را به راه بیندازد که هم برای خودش و هم دیگر رسانه های اینترنتیش مخاطب بیشتر جذب کند.
  • وارث کجا عادل کجا ؟! IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    عادل 20 سال به لطف حامیانش با صداو سیمایی که از جیب مردم و بیت المال هزینه و اداره میشود کار کرد و تقریبا در جای جای فوتبال ایران در هر برنامه ای نفوذ کرده بود مجیدوارث غیر از گزارش فوتبال آنهم در سالهایی محدود چه کرد ؟ عادل اگر خودی نبود 20 سال میکروفون برنامه زنده در دستش نبود (هیچ مجری و بازیگر هنرمند و خواننده و نوازنده و ....... در صدا و سیما اینقدر پشتیبانی نشده و دوام نداشته ) او برخلاف نامش بخاطر جانبداریهای راست و غلط از تیم محبوبش بسیار هم ناعادل بود و به راحتی خودش را در مقام قضا قرار میداد افرادی مثل مهدی تاج بی جهت از او حمایت نمیکردند بسیار خرسندم که دیر اما بالاخره با چنین افرادی خودخواه و یکجانبه نگر برخورد شد
    • حمید IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      واقعا تعداد درصد لایکی که بهت شد ببینی جواب خودت میگیری یا میتونی مثل تیم محبوبت سرت زیر برف قرار بدی
  • ناشناس IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    تا زمانی که علی عسکری . فروغی هستن . جایگاه آدمهای بزرگ مثل عدل در صدا و سیما نیست
  • ،سارا IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    فردوستی پور عشقه ،هیچکی جز خودش قادر نخواهد بود برنامه نود رو با اون جذابیت اجرا کنه ،که تو ساعت پخشش همه رو از هرقشری بکشونه پای تلویزیون،متاسفم برای حسودانی که چشم پیشرفت ش رو نداشتن،انشاالله تو دولت جدید همه ی این مفسدین برکنار بشن ودوباره شاهد پخش نود با مجری گری عادل عزیزباشیم
  • قلی IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    فردوسی پور خودش نمیخواد برگرده، نه اینکه مقامات نمیخوان. در اصل نمیخواد سوژه تبلیغاتی برای جناحی بشه که خودشون حذفش کردند. میخواد این ننگ تا همیشه برای اون جناح باقی بمونه.
  • علیرضا IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    چرا میزنی عصر جدید فکر کردم میخواد بیاد برنامه ی عصر جدید
    • گلاله بادبرودت IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      راست میگه فردوسی پور واقعا تکه..شبکه سه بعد از اون رنگه یتیم گرفته
  • پلت برگ IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    جالبه عصر جدید.!؟ در ورزش حداقل با فردوسی پور عصر جدید ورزشی شروع شد اینکه بتونی بپرسی از مسئولین و نقد کنی زیر زیرذربین بگیری و رسانه یکسویه سدا وثیما را مردمی کنی و فضا فضای پاسخگویی بشه خب به اینا میگن خصوصیات عصر جدید و اینکه مجری این فضا یه نخبه هست چی بهتر از این. حالا اگر بتونی در این عصر یه مجریه نخبه را از یک رسانه محروم کنی بهش میگن نخبه کشی در عصر جدید این عنوان بهتریه و البته مسعولان محطرم هم در این زمینه نخبه هستن به راستی
    • پویا IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      بچه شدی، شک نکن این متن هم دیکته شده همون جناحی هست که فردوسی پور رو حذف کرد....
  • مطلع IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    باسلام متاسفانه بعضی افراد بی اطلاع و بیسواد و خود عاقل پندار مدام در حال نظریه پردازی و اظهار نظرهای غیرواقعی و غیر منصفانه هستن!!!! آیا تاکنون از خودتون پرسیدین که چرا خود عادل سکوت مطلق کرده؟ و عادلی که آنچنان از تریبون صدا و سیما سوءاستفاده می کرده و در مورد بسیاری از مسائلی که هیچ ربطی به برنامه اش نداشت اظهار نظر می کرد چرا اینطوری خفه خون گرفته!!!!!؟؟؟؟؟ دوستان عزیز و بی انصاف مشکل عادل سیاسی نبود بلکه مشکل ایشون فساد در حوزه ی دلالی بود و مهمترین دلیل بایکوت ایشون دلالی در فوتبال بود......
    • مهشاد IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      آقای خیلی فهمیده، عادل جزء ‌مافیهای فوتبال بوده فقط تو تنها فهمیدی دیگه هیچ کس متوجه نشده بوده که بخوادتاالان آبروش ببره، اگرایشون همین الانم دوباره وارد تی وی بشه جزء،برنامهای پربیننده ای خواهد بود زنده باد عادل باسواد وباشخصیت که بهیچ ابلهی کل کل نمیکنه این باعث بزرگی وهیبتش شده
    • نیما IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      مهمترین ویژگی یک منتقد ادب داشتن اوست، که متاسفانه شما گویا از آن دور هستید. کسی که استدلال منطقی داشته باشد، نیازی به فحاشی ندارد و کسی که فحاشی میکند پیداست منطقی برای گفته هایش ندارد.
  • رضاراد IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    عادل یدونه س حیف از آقای ضرغامی که مجددا رییس صداوسیا نشد که اگر میشد عادل عزیز برمیگشت.. مازیاران ( دولت جدید) چشم یاری داشتیم
  • صدرا IR ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    عادل .وارث یک بی عدالتی بود که تلاش کرد عادل باشد و عدالت را به ریل فوتبال سنتی وضعیف ایران برگرداند.....اما حسودان تنگ نظرهای دلال وغیره فوتبالی نگذاشتن ....اما همه میدانیم ومیدانند وخواهند دانست نسلهای آینده کشور که عادل خدمت بزرگی به فوتبال ایران کرد ...کاش ادامه داشت ..تا دستان دلالها قطع ...وجوانان باسواد وفوتبالی در راس فوتبال قرار و کمی به ژاپن و کره جنوبی نزدیکتر ونزدیکتر میشدیم ...التماس تفکر ودانایی.بجای جهل ونادانی ودلالی در ورزش خصوصا فوتبال ایران زمین ایران عزیز با رفتن به جام جهانی فوتبال قطر وددرخشش برای سومین دوره متوالی ...عادل جان نفست حق ومهرت پایدار وسایه ات مستدام ودست دلالان زالو صفت فوتبال ایران زمین قطع و نابود باد ....به امید پیروزی
  • منصور IR ۰۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    واقعا متاسفم برای اینجور مدیریت صدا و سیما که پر بیننده ترین برنامه تلویزیونی یعنی نود رو حذف کردند و به شعور میلیونها بیننده که تا نیمه‌های شب بیننده برنامه بودن توهین شده
  • محمد IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    چرا به زعم شما(خبر ورزشی) فردوسی پور نمیتونه تواین دولت برنامه داشته باشه؟؟؟!!! اتفاقا تو این دولت فردوسی پور باید برنامه داشته باشه برا روکردن دست مفاسد.
  • رامین IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    نود پر بیننده ترین برنامه و عادل محبوب ترین مجری قاب تلویزیون انتخاب شد از دیدگاه مردم...ولی خیلی راحت برکنارش کردند این یعنی نظر ملت تو این مملکت یعنی کشک
  • مرتضی IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    سلام،ممنون ازنوع نگاهتون،بااینکه عادل خوده عشقه وهیچ نسخه مشابهی نداره اماکاملابامقالتون موافقم،کاش عادل این مقاله روبخونه واین بارواقعانه بخاطرخودش بلکه بخاطرخیل عظیم طرفدارهاش احساس روکناربزاره(سخته میدونم امالطفابخاطرعشقی که طرفدارادارن بهت دارن پاروی دلت بزار) وعاقلانه تصمیم بگیره منتظربرگشت باقدرتت هستیم توفقط یه یاعلی بگو
  • رضا DE ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    روزی فردوسی پور رو در جایگاه های بزرگ صدا و سیما میبینیم. جایگاهی که واقعا لیاقتش رو داره و براش تلاش میکنه
  • محمدرضا IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    واقعا ازاین همه چرت نوشتن و گفتن خسته نکشید این بنده خدا ولش کنید
  • 09179229628 IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    عادل جان می‌دونم کامنت ها رو می‌خونی مطمئنا به این مورد رسیدی که یه ملت دوست دارن.
  • خندان IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    فقط نود و عادل ایشاا۰ برمیگرده به حق ابولفظل
  • حقیقت NL ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    فردوسی پول محبوب ضد انقلاب و اصلاح طلبانه والبته بعضی از افراد که فارغ از مباحث سیاسی هستند. فردوسی پول در این ۲۰ سال ثروت و شهرت کسب کرد آنهم به لطف دعوا انداختن افراد و حاشیه ساختن و جنجال کردن. اما کوچکترین تغییری در کمیت و کیفیت فوتبال نداشت.ضمن اینکه در کنار این هنجار شکنی ها سیاسی کاری هم میکرد. او در فتنه ۸۸ به جای دفاع از نظامی که از او ارتزاق میکرد و او را به پول و شهرت رسانده بود،برنامه را تعطیل کرد به این بهانه که الآن حکومت تغییر میکند و بعد من را به خاطر همکاری با صدا و سیما بیرون خواهند کرد. ببینید این مرام چنین فرد پول پرستی هست
  • من IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    آره برمی گرده بعد ۹۰ درصد همین هایی که الان به ظاهر حامی هستند مثل اونموقع میشن منتقد و دشمنش و فحش بارونش می کنند و متهم به اینکه طرفدار این رنگ یا اون رنگه یا دلالی بازیکن های جوان می کنه و... ملت ما کلا اینجورین که خودشون هم نمی دونن چجورین...
  • ناشناس IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    هرکی جایگاه اجتماعی عادل و فروغی ببینه،پی به ارزش آدمها میبره فقققققط عادل

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی