پاری‌سن‌ژرمن
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

آیا پاری‌سن‌ژرمن واقعاً بهترین تیم را برای قهرمان شدن در لیگ قهرمانان اروپا در اختیار دارد؟ سؤالی که به آن پاسخ خواهیم داد.

پپ گواردیولا همیشه یک جواب آماده و مشخص در مورد سوالی که سال‌هاست از او پرسیده می‌شود، دارد. اگر از او بپرسید که آیا منچسترسیتی مدعی قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا است، او احتمالاً سؤال شما را با این سؤال جواب می‌دهد که مسی برای چه تیمی بازی می‌کند؟ جواب این سئوال تا فصل پیش، بارسلونا بود و گواردیولا همیشه بر این باور بود که آن‌ها محتمل ترین گزینه برای قهرمانی هستند.

البته گواردیولا در حالی همواره این حرف را می‌زند که از زمانی که خودش به منچسترسیتی آمده، بارسلونا حتی نتوانسته یک بار هم به فینال لیگ قهرمانان اروپا برسد.

با اتکا به منطق گواردیولا، در این فصل پاری‌سن‌ژرمن باید مدعی قهرمانی در اروپا باشد چرا که هم مسی را دارد و هم بسیاری از ستاره‌های دیگر را. در واقع با تیمی که پاریسی‌ها دارند، آن‌ها باید هم مدعی اصلی قهرمانی باشند، حتی بدون توجه به طرز فکر پپ.

اینکه گفته می‌شود پاری‌سن‌ژرمن بهترین پنجره نقل و انتقالاتی تاریخ فوتبال را در این تابستان به نفع خود رقم زده، باعث بی توجهی به این موضوع می‌شود که جمع‌آوری ستاره‌هایی که به صورت بازیکن آزاد به پاریس آمده‌اند با هزینه‌ای گزاف برای این تیم همراه بوده است، هزینه‌هایی که کمتر تیمی در اروپا توانایی پرداخت آن را دارد.

نهایت استفاده

پروژه پاریسی‌ها بر مبنای خریدن است و آن‌ها از اوضاع نابسامان بازار نقل و انتقالات نهایت استفاده را بردند و بازیکنانی را به خدمت گرفتند که در شرایط عادی شاید هیچ وقت به این تیم نمی‌آمدند. از این نظر، شباهتهایی بین آن‌ها و تیم چلسی وجود دارد، تیمی که با گل کای‌هاورتز فاتح لیگ قهرمانان سال آینده شد و خریدهای پرشمارش جواب داد.

در مورد پاری‌سن‌ژرمن، موضوع این است که این تیم با خریدهایی که انجام داده نقطه ضعف‌های خود را برطرف کرده است. آن‌ها قبلا با وجود نیمار و امباپه و البته کاوانی و ایکاردی، خط حمله‌ای قدرتمند داشتند اما قدرت این خط توازنی با دیگر خطوط این تیم نداشت.

تیم متوازن

یک فرمول قدیمی و همیشه درست در فوتبال وجود دارد، اینکه تیمهای متعادل در همه خطوط، بیشتر به موفقیت می‌رسند. تکیه کردن بر تیمهای کهکشانی همیشه همراه با ریسک بوده است. سال گذشته در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان، امباپه که تازه از مصدومیت رها شده بود و هنوز آماده نبود در بازی برگشت مقابل منچسترسیتی روی نیمکت نشست. سال ۲۰۱۹ هم آن‌ها بدون نیمار مصدوم از جام کنار رفتند.

شاید آمدن مسی به این معنی باشد که با حضور سه مهاجم برتر فوتبال جهان، غیبت یکی از این سه نفر کمتر به چشم بیاید و دو نفر دیگر بتوانند قدرت تیم را حفظ کنند.

اما پی‌اس‌جی قبل از آمدن مسی هم تاحدی مدعی قهرمانی بود. حالا با آمدن او هم، این تیم همچنان تا حدی مدعی است و نه بیشتر. آن‌ها در سمت راست خط دفاعی مشکل داشتند و تیلو کِرر در فینال ۲۰۲۰ مقابل بایرن‌مونیخ نتوانست خوب کار کند. این تابستان با خرید اشرف حکیمی این نقطه ضعف را جبران کردند، بازیکنی که با ترنت الکساندر آرنولد بر سر کسب بهترین دفاع راست جهان رقابت می‌کند.

دروازه و دفاع

کیلور ناواس، فاتح سریالی لیگ قهرمانان ارپا با رئال مادرید بود اما به نظر می‌رسد پاری‌سن‌ژرمن هیچ وقت از عملکرد او راضی نبوده. حالا جانلوئیجی دوناروما به عنوان دروازه‌بان قهرمان اروپا (با تیم ملی ایتالیا) به این تیم اضافه شده است. سرخیو راموس شاید در روزهای اوج خود نباشد اما همچنان یکی از بهترین‌ها در پست دفاع میانی است و با قرار گرفتن کنار مارکینیوش که او هم یکی از بهترین‌ها در فلب دفاعی است، پاری‌سن‌ژرمن می‌تواند تا حد زیادی از ناحیه دفاع خیالش راحت باشد.

خط میانی

در خط میانی هم آن‌ها جینی واینالدوم را از لیورپول گرفتند، بازیکنی که در لیورپول به بهترین شکل برای هم‌تیمی‌هایش فضاسازی می‌کرد و در درگیریهای میانه میدان همیشه برنده بود. با اضافه شدن او به لئاندرو پاردس، ادریسا گیه و آندر اررا، خط میانی پی اس جی هم کاملا قوی تر از سال قبل به نظر می‌رسد.

ابهامات

سؤال اما این است که آیا لیگ فرانسه می‌تواند میدان خوبی برای اماده کردن پاری‌سن‌ژرمن برای رقابتهای بزرگ اروپایی باشد؟ آیا این تیم می‌تواند اشکالاتی که سال گذشته منجر به حذف آن‌ها مقابل منچسترسیتی شد را رفع کند؟ آیا مائوریسیو پوچتنیو بعد از یک شروع نه چندان خوب در پاری‌سن‌ژرمن می‌تواند این تیم را متحول کند؟

تیم فعلی پاری‌سن‌ژرمن هنوز هم با بهترین سالهای تیم بارسلونایی که مسی در آن  حضور داشت قابل مقایسه نیست. هیچ تضمینی وجود ندارد که آن‌ها حتی در گروه خود اول شوند چه برسد در کل تورنمنت. اما این بار آن‌ها مدعی برجسته ای برای کسب عنوان پرارزشی هستند که سال‌هاست برای کسب آن تلاش می‌کنند. هرچند حضور تیم‌هایی مثل بایرن‌مونیخ، منچسترسیتی، چلسی، لیورپول، منچستریونایتد متحول‌شده، رئال‌مادرید، بارسلونا و اتلتیکومادرید مسیر بسیار سختی را پیش روی تیم پاریسی قرار می‌دهد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی